Tuli pomolta viesti puhelimeen missä irtisano mut

• Viestiketjun aloittaja nyt vituttaa
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
kyllä naiset ovat työpaikan suurin ongelma. Niin monta kertaa sen todistaneena, kuinka lypsetään rahaa firmalta/työnantajalta milloin milläkin syyllä. Turha ulista alemmista palkoista niin kauan kun tehokkuus on tuota luokkaa. Hoito-ala on ainoa, mikä saa hatunnoston naistyöntekijöitä kohtaan aikaiseksi ja siellä on syytä jaksamiseen ja palkkoihin panostaa!
On se hyvä että miehet on niin supertehokkaita työntekijöitä, paikkaavat vähän meidän naisluusereiden jättämiä aukkoja :D AP:n tapauksessa työnantaja kuitenkin toimii lakia vastaan, että sikäli tämä vittuilu ei hänen asiaansa liity mitenkään.

Jännä että ne naiset kuitenkin hoitoalalla pärjäilee, oon ymmärtänyt että se on aina raskasta hommaa... ei muuta ku kaikki naiset hoitsuiksi, niin maailma pelastuu!

"Lissu"
[QUOTE="vieras";27723378]Lomia kertyy vain äitiys- ja vanhempainvapaalta.[/QUOTE]

Ok, kiitos tiedosta. :)

Mun korvaani ei kuulosta kovin isolta jos työnantaja joutuu maksamaan (mahdollisesti) 3 kk palkan sekä 10 kk lomarahan, ja saa siitä kaikesta Kelalta osan takaisin. Voi tietty olla että yritys on tiukoilla, mutta asennevammastahan tuossa on todennäköisesti kyse.

Jos yhtään lohduttaa ap, niin tuo työnantaja ei luultavasti olisi kovin ymmärtäväinen esim. lasten sairasteluista johtuvista poissaoloista.

Se juju on siinä että ensin tehdään mahdollisimman vähillä sairauslomilla 9 vuotta töitä, ollaan se moniosaaja ja sitten jäädään kerralla kotiin vääntämään putkeen se kaksi lasta. Näin se raukka työnantaja ei tiedä mikä siihen iski ja se vielä lähettää kotiin asti uuden työsopimuksenkin.

Ihan varmasti ap sun irtisanominen on laiton. Mun kaveri oli töissä oppisopimuksella ja vähän ennen valmistumistaan ilmoittti olevansa raskaana ja jäävänsä pari kk valmistumisesta ä.lomalle. Niin työnantaja ei tehnytkään tämän kanssa uutta sopimusta, ilmoitti vaan ettei työsuhdetta enää jatketa. Näin ollen mitään laitonta ei ollut tapahtunut ja ainut keksittävä syy tuohon oli tuo raskaus.

"vieras"
Töihin olin palaamassa 2013 kesäkuun alusta näin olen ilmoittanut. Liitto on JHL
Viesti on siis tallessa ja tietääkseni vain minut on irtisanottu. Työkaveri ei ole ainkaan kuullut että ketään muuta olisi irtisanottu, ei siis tiennyt tästä minunkaan irtisanomiseta. Ei ole ollut mitään puhetta,että sieltä laitettaisiin ketään pois. Siellä yleensä ammattitaitoiseta työvoimasta pula. Työnantaja on kunta
Vaikea uskoa, jos kunta on työnantaja.

kasvotusten jutellaan
kyllä naiset ovat työpaikan suurin ongelma. Niin monta kertaa sen todistaneena, kuinka lypsetään rahaa firmalta/työnantajalta milloin milläkin syyllä. Turha ulista alemmista palkoista niin kauan kun tehokkuus on tuota luokkaa. Hoito-ala on ainoa, mikä saa hatunnoston naistyöntekijöitä kohtaan aikaiseksi ja siellä on syytä jaksamiseen ja palkkoihin panostaa!
Haista nyt yleistäjä pitkä paska. Olen antanut ihan kaikkeni yritykselle ja koittanut aina olla kohtuullinen ja kunnon työntekijä jopa siihen pisteeseen, että meinasin menettää vauvani. Teen todella vastuullista hommaa jollasesta sun kaltaisella ulisijalla tuskin on mitään hajuakaan. En lypsä niin yhtikäs mitään firmalta eikä kiinnostakaan. Mutta olisi kyllä hauska nähdä miten ne lapset pitäis hommata ja elättää? Ei saa olla kotona lasten kanssa kun pitää tuottaa, no ei saa tuottaa kun jos meinaa lapsia tehdä niin firma kärsii jne jne jne! Mitäs helevattua? Jää ne ukot syntymättä pian jos ei ala suu mennä soukemmalle. Kannattaa ihan hetki asettua toisen asemaan ja miettiä kuinka hiton vaikeita valintoja ja muutoksia nainen joutuu käymään läpi!

vieraa
Eihän äitiysslomalainen kovin kallis ole firmalle. Kelahan maksaa firmalle korvausta äitiyslomalaisesta, ja hoitovapaalaisesta ei kerry kuluja, eihän firma maksa palkkaa kuin sijaiselle, ei tälle hoitovapaalla olevalle.

"vieras"
[QUOTE="Lissu";27723413]Ok, kiitos tiedosta. :)

Mun korvaani ei kuulosta kovin isolta jos työnantaja joutuu maksamaan (mahdollisesti) 3 kk palkan sekä 10 kk lomarahan, ja saa siitä kaikesta Kelalta osan takaisin. Voi tietty olla että yritys on tiukoilla, mutta asennevammastahan tuossa on todennäköisesti kyse.

Jos yhtään lohduttaa ap, niin tuo työnantaja ei luultavasti olisi kovin ymmärtäväinen esim. lasten sairasteluista johtuvista poissaoloista.[/QUOTE]

Perusarvio on noin 10000 eur, mitä raskaaksi tuleva työntekijä työnantajalle maksaa, mutta tuossa on rekrytointi yms. kuluja myös. Sitä en tiedä paljonko arvioidaan kuluja tulevan suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle jäävästä.

säpäle harmaana
Eli tarkoitetaanko tässä nyt sitä, että naiset eivät saa mennä töihin, vai että naiset eivät saa tehdä lapsia? Vai ihan ylipäätään sitä, että naisia ei saa olla olemassa?

tits
Jos oisin ap, niin jäisin nyt oottelemaan sitä virallista irtisanomispaperia ja sitten marssisin liittoon. Tietenkin säästäisin viestit ja muut asiani tueksi. En alkaisi työnantajan kanssa asiasta tappelemaan tai edes vihjailisi laittomasta irtisanomisesta itse millään tavalla. Ottaisin sitten kunnon korvaukset laittoman irtisanomisen johdosta ja hakisin myöhemmin uuden työpaikan. Nyt kun vaikuttaa siltä, että vaikka irtisanominen nyt jollain tavalla lykkääntyisi, niin potkut saattais olla tiedossa, kun töihin olet joskus palaamassa. Ja silloin tilanne oiskin sitten huonompi, kun syyksi riittäisikin melkeen mikä vaan.

Nää äitiysloman ja vanhempainvapaan kustannukset todellakin pitäisi jollain tavalla jakaa tasapuolisemmin kaikille työnantajille! Ruotsissa käsittääkseni on käytössä jokin vastaava malli... Helpottaisi pienten firmojen tilannetta ja myös nuorten naisten työnsaantia, kun eivät olisi mikään "riski". No tätähän tietenkin vastustavat kaikki miesvaltaiset työpaikat, koska aiheuttaisi heille hieman kustannuksia. Ja muutenkin lapsia putkeen tehtailevat hoitovapaalla olevat lomailijat ovat firmalle halvempia, kuin ne, jotka palaavat töihin lapsien välillä. Hoitovapaalla ei firman tarvitse maksaa mitään ja säästyvät myös äitiysloman alun palkanmaksulta (vaatii yleensä aina, että on palannut töihin). Lomarahat nyt maksettava kaikilta työntekijöiltä kuitenkin äitiysloman ajalta. Lisäksi voi hyvällä tuurillä pärjätä yhdellä sijaisella, eikä tarvitse taas kouluttaa uutta vuoden välein. Lisäksi, miettikää niitä mahdollisia sairaslomien määriä, kun lapset on pieniä. Omalla kohdalla meinas hermo mennä, kun työkavereista viikottain oli joku poissa ja sijaista piti metsästää. Pienillä kun vastuskyky taitaa olla kohdillaan vasta 3v. iässä. Toi on kuitenkin lapsikohtaista, joten hyväkin tuuri voi työnantajalla käydä. No tietenkin ois aina parempi, ettei kukaan jäis lapsia tehtailemaan, mutta...

viieras
Mulla työnantajana kaupunki ja se maksaa 3kk palkan kun jään äitiyslomalle+ loma-ajan palkan. Tuo on laiton irtisanominen :/ ehdottomasti asia eteenpäin! Kalliitaha me naiset ollaan,mutta itsekkin 15v työtä kunpungille tehneenä en kyllä jaksa miettiä rahoja kun 4kerran äitiyslomalle jään :) ja kateelliset ei muutaku lapsia tekemään!!

Jotenkin minun on hyvin vaikea uskoa että kuntapuolella toimittaisiin näin! Siellä kuten myös yksityisen puolen isoissa yrityksissä luetaan työehtosopimuksia kuin raamattua ja liitot seuraavat aika tarkkaan tapahtumia.
Jos tuohon kertomaasi ei mitään sivupolkuja liity niin laitonhan tuo irtisanominen on. Ota yhteys liittoosi. Mutta edelleen ihmettelen että kunnalla toimittaisiin noin?!

"vieras"
Eli suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle jäävälle ei makseta 33kk palkkaa, mutta lomat alkavat kertyä taas äitiysloman ja vanhempainvapaan ajan? Lomapalkka ja lomaraha.

säpäle harmaana
Jotenkin minun on hyvin vaikea uskoa että kuntapuolella toimittaisiin näin! Siellä kuten myös yksityisen puolen isoissa yrityksissä luetaan työehtosopimuksia kuin raamattua ja liitot seuraavat aika tarkkaan tapahtumia.
Jos tuohon kertomaasi ei mitään sivupolkuja liity niin laitonhan tuo irtisanominen on. Ota yhteys liittoosi. Mutta edelleen ihmettelen että kunnalla toimittaisiin noin?!
Ihmisiähän siellä kuntapuolellakin töissä on ja ihan samoja porsaanreikiä siellä kaivellaan, kuin yksityispuolellakin.

laki on laki
Alkuperäinen kirjoittaja Henkilöstöalan ammattilainen;27723280:
Aivan selvästi laiton irtisanominen kyseessä. Työlaissa todetaan, että työnantaja ei saa irtisanoa työsopimusta työntekijän raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä on työsopimuslain mukaisella perhevapaalla.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.

Työnantaja voi sanoa äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan.

Juurikin näin, kyseessä laiton irtosanominen. Laki on laki. Turha urputtaa siitä, että naiset tulee kalliiksi työnantajille kun sikiävät jne. Tässäkin asiassa toinen nainen on naiselle susi. Kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee. Mutta laissa on määritelty tietyt oikeudet perhevapaisiin ja niide kautta myös oikeus pitää työnsä. Työnantajalla taas on velvollisuus noudattaa niistä säädettyjä lakeja kirjaimellisesti.

"Jenis"
[QUOTE="vieras";27723500]Perusarvio on noin 10000 eur, mitä raskaaksi tuleva työntekijä työnantajalle maksaa, mutta tuossa on rekrytointi yms. kuluja myös. Sitä en tiedä paljonko arvioidaan kuluja tulevan suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle jäävästä.[/QUOTE]

Aika monella alalla (esim. mun) äitiys- tai vaikka opintovapaalle jäävälle ei suinkaan rekrytoida sijaista, vaan hommat hoidetaan jakamalla ne muiden kontolle siksi aikaa. Eli itse asiassa työnantaja pääsee halvemmalla kuin normaalisti, kun säästää yhden henkilön palkan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27723572:
Ihmisiähän siellä kuntapuolellakin töissä on ja ihan samoja porsaanreikiä siellä kaivellaan, kuin yksityispuolellakin.
Noilla perusteilla irtisanominen on kyllä niin iso moka esimieheltä että väkisinkin tulee vain ajatelleeksi että missähän lie esimieskoulutuksen ja tes-koulutuksen käynyt. Lisäksi vielä ihmettelen sitä että pitää melkoinen "ääliö" olla että ilmoittaa irtisanomisesta noilla sanoilla ja tekstiviestillä....
Firma jossa minä työskentelen esimiehenä tehdään tosi paljon yhteistyötä liittojen kanssa ja niin tehtiin myös kunnankin puolella. Joten aika seurattua toimintaa se johtaminen siellä on. Lisäksi vielä yksityisellä puolella neuvotellaan työntekijän irtisanomisesta henkilöstöhallinnon kanssa ja tarkatetaan että irtisanominen on laillinen. Uskoisin että näin toimitaan myös kuntapuolella.

Toki kaikki on aina mahdollista! En väitä että ap valehtelee, ihmettelen vain tuota johtamisen osaamattomuutta.

tits
[QUOTE="vieras";27723570]Eli suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle jäävälle ei makseta 33kk palkkaa, mutta lomat alkavat kertyä taas äitiysloman ja vanhempainvapaan ajan? Lomapalkka ja lomaraha.[/QUOTE]

Noin ainakin lähes joka työpaikalla. Aiemmin oli myös saantö, että äitiysloman jälkeen pitäisi olla töissä jokin tietty aika (esim. 6kk/9kk). Nyt tästä on käsittääkseni luovuttu, koska joku (oisko ollut postin työntekijä) voitti oikeudessa jutun puolelleen. Äitiysloma kun ei ole ennustettavissa oleva asia, niin ei voida vaatia jotain tiettyjä aikoja töissä. Hoitovapaa kuitenkin omavalintainen asia tai jotain sellaista.

Jostain olen myös ymmärtänyt, että äitiysloma ei olisi syy katkaista hoitovapaata... Eli jos olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla kesäkuuhun 2013 asti, mutta tuletkin raskaaksi ja äitiyslomasi alkaisi jo huhtikuussa 2013. Tämän mukaan olisit työnantajan kannalta kuitenkin edelleen hoitovapaalla sinne kesäkuuhun 2013 asti ja ei tarvitsisi maksaa lomakorvauksia ennen sitä. Kelalta tietty saat äippälomarahat ihan silloin, kun äippälomasi oikeasti alkaisi, eli huhtikuusta 2013 asti. Tästä asiasta en nyt pistä päätäni pantiksi, mutta näin itse olin ymmärtävinäni, kun mietin, mihin asti uskallan hoitovapaani ilmoittaa. Noi tekstit vaan on välillä niin hankalia tulkita tälläselle maallikolle, että olen vain saattanut ymmärtää asian väärin.

"Eija"
Kannattaa ilmoittaa työnantajalle, että kyseessä on laiton irtisanominen, etenkin jos teillä ei ole edes yt-neuvottelut päällä. Ilman niitä ei ketään voi irtisanoa, ellei ole pois töistä ilmoittamatta vähintään kahta viikkoa, tms. törkeää. Sen vuoksi kannattaa sanoa esimiehelle ensin, jotta on sitten näyttää, että on yrittänyt ensin sopia asiaa työnantajan kanssa. Sitä ne sieltä liitostakin käskee tekemään. Tilanteesta kannattaa infota myös työpaikan luottamusmiestä. Jos työnantaja pysyy kannassaan, ole yhteydessä liittoon, jonka jälkeen liiton asiamies on yhteydessä työnantajaan. Jos TA ei vieläkään usko, menee asia liiton lakimiehen hoidettavaksi. Jos ensimmäisellä yrityksellä työnantaja ei peru irtisanomistaan, pyydä työpaikkasi luottamusmiestä tekemään erimielisyysmuistio. Sitä tarvitaan, jos asia menee liittoon asti käsittelyyn (olen itse oman työpaikan luottamusmies).

kfkfkf
No mut tietystihän ta peruu sen jos hänelle mennään kertomaan että on laiton irtisanominen. Sitten joskus kun ap palaa takaisin töihin, potkut annetaan jollain muulla verukkeella

säpäle harmaana
Noilla perusteilla irtisanominen on kyllä niin iso moka esimieheltä että väkisinkin tulee vain ajatelleeksi että missähän lie esimieskoulutuksen ja tes-koulutuksen käynyt. Lisäksi vielä ihmettelen sitä että pitää melkoinen "ääliö" olla että ilmoittaa irtisanomisesta noilla sanoilla ja tekstiviestillä....
Firma jossa minä työskentelen esimiehenä tehdään tosi paljon yhteistyötä liittojen kanssa ja niin tehtiin myös kunnankin puolella. Joten aika seurattua toimintaa se johtaminen siellä on. Lisäksi vielä yksityisellä puolella neuvotellaan työntekijän irtisanomisesta henkilöstöhallinnon kanssa ja tarkatetaan että irtisanominen on laillinen. Uskoisin että näin toimitaan myös kuntapuolella.

Toki kaikki on aina mahdollista! En väitä että ap valehtelee, ihmettelen vain tuota johtamisen osaamattomuutta.
Minäkin olen ollut kauan siinä käsityksessä, että tällaista tapahtuu vain pienissä yksityisissä firmoissa, mutta muutamat tapaukset ovat avanneet silmäni.

Mustaa väitetään ihan kirkkain silmin valkoiseksi vedoten siihen, että korkeammalla aina muka tiedetään asiat paremmin ja "näin ne asiat vain ovat". Kun pyydetään perusteluja, vastaus on joko se, että "nämä ovat kuule vähän monimutkaisempia asioita, kuin sinä kuvittelet" tai "ei minun sinulle tarvitse perustella".

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27723572:
Porsaanreikiä kaivellaan juu, mutta yleensä myös tiedetään lainsäädännöstä jotain ja vähintään yksi lakimies jopa löytyy. Vaikuttaa, että tämä ko. pomo on itse jotenkin loman tai hoitoonohjauksen tarpeessa, jos tekstiviestin sisältö oli noin asiaton.

nyt vituttaa
Varmasti kulostaa uskomattomalta,mutta tämä kunta ei toimi asioissa niin kuin pitää. Esimerkiksi vakinaistamisessa pitää keskustella useasti. Minullekin kävi aikoinaan niin tämän asian kanssa,että pyydettiin olemaan hiljaa tietyistä asioista jos nyt vakinaisteaan. Silloin olin, minulle oli tärkeää pitää työpaikkani ,mutta tämä on hieman liikaa,että menettäisin sen näin vaan tekemättä asian eteen yhtään mitään.
Ei kunta ole aina puhtoinen ja itse ole sitä mieltä,että kunta on kierompi kuin yksityinen. Heillä on yleensä rahalliseti mahdollisuus tehdä tällaista("vaikka rahaa ei olekkaan")kokeilla kepillä jäätä. Meiltä on moni kullä lähtenytkin naapuri kuntaan töihin juuri tämän takia,että kaikki ei toimi.

En ole ollut pomon kanssa yhteyksissä. Nyt sain liitosta ihmisen langan päähän ja sieltä pyydettiin odottamaan irtisanomisilmoitusta. Irtisanomisilmoituksen tultua otan häneen uudestaan yhteyttä ja sitten katsoo sen läpi ja asian ottaa hoitoon liitto. Asia oli selvää pässinlihaa,että irtisanominen on laiton, sen sanoi heti. Kunta tuntui olevan hyvinkin tuttu hänelle :)
Tämän asian ratkominen siirtyy joulun jälkeen ja seuraavalle vuodelle.

Yhteistyössä