Tuli pomolta viesti puhelimeen missä irtisano mut

• Viestiketjun aloittaja nyt vituttaa
  • Ensimmäinen viesti
nyt vituttaa
Työntekijästä johtuva asiallinen ja painava syy ei ole ainakaan työntekijän sairaus, lailliseen lakkoon osallistuminen, poliittiset tai uskonnolliset mielipiteet, yhdistystoiminta, sukupuoli eikä raskaus. Myöskään äitiys-, isyys tai vanhempainloman eikä hoitovapaan aikana työntekijää ei saa irtisanoa.

( näin sanottiin Wikikirjaston sivulla, luotettavuusastetta en tiedä )
Kiitos sinulle tiedotteesta

Tuo yhteystietolinkki minkä joku laittoi ei ainkaan minulla tuota mitään tulosta vaan tyhjän valkoisen sivun

"noniin"
Ai pitäisi vain hyväksyä jos irtisanominen olisi laiton? Miksi?
Varmasti olen kallis,mutta en varmastikkaan ainoa, en edes siinä paikassa missä olen töissä.
ajatteleppa että sinulla olisi firma. palkkaat naispuoleisen työntekijän. hetken päästä ko.tapaus alkaa tehdä lapsia liukuhihnalta. ja sinä maksat hänen lomailunsa firmasi tuloista. oikein?

"vieras"
[QUOTE="noniin";27723110]ikävä totuus. olet kallis lomailija firmalle. keskity nyt sitten lapsiisi ja kun olet sikiöinyt tarpeeksi ni hae töitä.[/QUOTE]

Millä tavoin kallis? Ei kai toisesta äitiysloma-vanhempainvapaapätkästä firmalle kuluja tule vai tuleeko?

"Vieras"
Kuten jo sanottu, saa irtisanoa jos koko yritys lopettaa toimintansa, muuten ei. Hyvä kun sulla viesti tallessa, niin on todistusaineistoa siitä että syy on vanhempain- hoitovapaat.
Ei luulisi, että kunta kehtaa tehdä tuollaista, antaa aika paskan kuvan työnantajasta.
Nyt otat tosiaan selvää kaikista oikeuksistasi ja et päästä niitä "helpolla".

[QUOTE="noniin";27723192]ajatteleppa että sinulla olisi firma. palkkaat naispuoleisen työntekijän. hetken päästä ko.tapaus alkaa tehdä lapsia liukuhihnalta. ja sinä maksat hänen lomailunsa firmasi tuloista. oikein?[/QUOTE]

Yhteiskunnan tulisi maksaa tuo, samalla saataisiin miehiä ja naisia tasa-arvoisimmiksi työmarkkinoilla.

nyt vituttaa
[QUOTE="alma";27723177]Oletko ilmoittanut kirjallisesti ja ajoissa hoitovapaan jatkamisesta? Milloin sinun olisi alkuperäisen suunnitelman mukaan pitänyt palata töihin?[/QUOTE]

meillä ilmoitetaan sähköisesti nämä asiat ja pomo sitten ne hyväksyy. Olen ilmoittanut samalla kun olen tehnyt äitiysloma-ajan raportoinnin niin myös tämän loman. Pomo on sen hyväksynyt. Nyt sitten ilmoitin,että aloitan äitiysloma maaliskuun alusta alkaen

"Lissu"
[QUOTE="noniin";27723110]ikävä totuus. olet kallis lomailija firmalle. keskity nyt sitten lapsiisi ja kun olet sikiöinyt tarpeeksi ni hae töitä.[/QUOTE]

Anteeksi tyhmyyteni, onko mulla nyt joku aukko yleissivistyksessä mutta miten niin kallis? Eihän työntantaja mitään maksa kun työntekijä on äitiyslomalla/hoitovapaalla. Joutuu toki sijaisen hankkimaan joten käytännön hankaluutta voi olla mutta ei kai sijainen sen kalliimmaksi tule kuin muutkaan työntekijät?

nyt vituttaa
[QUOTE="noniin";27723192]ajatteleppa että sinulla olisi firma. palkkaat naispuoleisen työntekijän. hetken päästä ko.tapaus alkaa tehdä lapsia liukuhihnalta. ja sinä maksat hänen lomailunsa firmasi tuloista. oikein?[/QUOTE]

No ei sit kannata palkata naispuolisia työntekijöitä

"vieras"
[QUOTE="Lissu";27723242]Anteeksi tyhmyyteni, onko mulla nyt joku aukko yleissivistyksessä mutta miten niin kallis? Eihän työntantaja mitään maksa kun työntekijä on äitiyslomalla/hoitovapaalla. Joutuu toki sijaisen hankkimaan joten käytännön hankaluutta voi olla mutta ei kai sijainen sen kalliimmaksi tule kuin muutkaan työntekijät?[/QUOTE]

Ekaa kertaa äitiyslomalle jäävälle maksetaan yleensä 3kk palkka (riippuu toki työehdoista) ja Kela maksaa yritykselle äitiysrahan, joten noiden erotus tulee firmalle maksettavaksi. Lisäksi lomat kertyy äitiys- ja vanhempainvapaan aikana. Noistakin saa Kelalta hiukan hyvitystä, mutta ei täysmääräistä. Heti perään äitiyslomalle jäävä ei kai tuota 3kk palkkaa saa? Mitenköhän lomien kanssa? Ne kaiketi kertyy seuraavallakin kerralla, vaikkei välillä kävisi töissä.

Henkilöstöalan ammattilainen
Aivan selvästi laiton irtisanominen kyseessä. Työlaissa todetaan, että työnantaja ei saa irtisanoa työsopimusta työntekijän raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä on työsopimuslain mukaisella perhevapaalla.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.

Työnantaja voi sanoa äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan.

no voi huoh
Totuus on että tänä päivänä yrityksillä EI ole varaa pitää loisia lomailemassa ja tehtailemassa lapsia. Kyllä vastuuntuntoinen aikuinen sen itsekin tajuaa että työnantaja ei ole mikään hyväntekeväisyyslaari josta voi ammentaa loputtomiin antamatta itse mitään.

Etsit uuden paikan sitten kun lapset on tehty. Ei se sen ihmeellisempää ole.

nyt vituttaa
[QUOTE="vieras";27723302]Täysin totta. On olemassa paljon muitakin syitä olla palkkaamatta naispuolisia työntekijöitä koska mutta tämä on se tärkein.

Useampi nainen samassa työpaikassa tarkoittaa AINA jonkinlaisia ongelmia. Juoruilu on niistä pienin mutta silti ärsyttävä, raskaaksi tuleminen ehkä isoin.[/QUOTE]

Sinähän hauska kaveri oot :D Kiitos piristyksestä

kerroit
jossain viestissä, että työnantajana on kunta. Jos näin, niin sinuna ottaisin yhteyttä esim. kunnan lakimieheen ja tarkistaisin josko sittenkään haluavat sinua erottaa. Voihan olla, että yksittäinen pomo nyt yrittää sinusta eroon, mutta millään kunnalla ei taatusti ole pokkaa ehdoin tahdoin kannattaa tuollaista työnantajapolitiikkaa..

Hmm...

No ei todellakaan olisi oikein. "Lomailun", jos sitä haluaa tuollaisella nimellä kutsua, nimittäin maksaa yleensä Kela. Tai muistaakseni kolme ekaa kuukautta sain palkkaa, mutta silloinkin Kela maksoi työnantajalle.

nyt vituttaa
jossain viestissä, että työnantajana on kunta. Jos näin, niin sinuna ottaisin yhteyttä esim. kunnan lakimieheen ja tarkistaisin josko sittenkään haluavat sinua erottaa. Voihan olla, että yksittäinen pomo nyt yrittää sinusta eroon, mutta millään kunnalla ei taatusti ole pokkaa ehdoin tahdoin kannattaa tuollaista työnantajapolitiikkaa..
Tämä kunta ei toimi kaikissa asioissa ihan laillisesti. Työkaverille maksoi n 1v sitten korkojen kanssa ( tappeli asiasta 3v) kesälomarahat+ kaikki oikeudenkäytntilulut ja mitä siihen nyt sit vielä päälle tuleekaan. Summia en tiesä,mutta kaveri sanoi,että ei tullut halvaksi.
Työnantaja väitti,että kesälomarahoja ei kuulu maksaa.

Pitää olla yhteyksissä sinne ja katsoa mitä sieltä sanotaan. Itselle ei tullut tuo mieleen vaan se liittoon soittaminen.

"Lissu"
[QUOTE="vieras";27723279]Ekaa kertaa äitiyslomalle jäävälle maksetaan yleensä 3kk palkka (riippuu toki työehdoista) ja Kela maksaa yritykselle äitiysrahan, joten noiden erotus tulee firmalle maksettavaksi. Lisäksi lomat kertyy äitiys- ja vanhempainvapaan aikana. Noistakin saa Kelalta hiukan hyvitystä, mutta ei täysmääräistä. Heti perään äitiyslomalle jäävä ei kai tuota 3kk palkkaa saa? Mitenköhän lomien kanssa? Ne kaiketi kertyy seuraavallakin kerralla, vaikkei välillä kävisi töissä.[/QUOTE]

Ok. :) Mulle ei tuota 3 kk palkkaa maksettu, tai siis enhän ollut vakinainenkaan mutta sitä ei meidän työpaikalla maksettu ylipäänsä. Lomien kertymistä en tullut ajatelleeksi. Kertyykö ne vain vanhempainvapaan ajalta vai hoitovapaalta myös?

Hmm...
[QUOTE="vieras";27723302]Täysin totta. On olemassa paljon muitakin syitä olla palkkaamatta naispuolisia työntekijöitä koska mutta tämä on se tärkein.

Useampi nainen samassa työpaikassa tarkoittaa AINA jonkinlaisia ongelmia. Juoruilu on niistä pienin mutta silti ärsyttävä, raskaaksi tuleminen ehkä isoin.[/QUOTE]

Ei kannata palkata miehiäkään, minun mieheni on ollut vanhempain- ja hoitovapaalla siinä missä minäkin. Kannattaa palkata robotteja.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
"vieras"
[QUOTE="Lissu";27723355]Ok. :) Mulle ei tuota 3 kk palkkaa maksettu, tai siis enhän ollut vakinainenkaan mutta sitä ei meidän työpaikalla maksettu ylipäänsä. Lomien kertymistä en tullut ajatelleeksi. Kertyykö ne vain vanhempainvapaan ajalta vai hoitovapaalta myös?[/QUOTE]

Lomia kertyy vain äitiys- ja vanhempainvapaalta.

,,,
kyllä naiset ovat työpaikan suurin ongelma. Niin monta kertaa sen todistaneena, kuinka lypsetään rahaa firmalta/työnantajalta milloin milläkin syyllä. Turha ulista alemmista palkoista niin kauan kun tehokkuus on tuota luokkaa. Hoito-ala on ainoa, mikä saa hatunnoston naistyöntekijöitä kohtaan aikaiseksi ja siellä on syytä jaksamiseen ja palkkoihin panostaa!

Yhteiskunnan tulisi maksaa tuo, samalla saataisiin miehiä ja naisia tasa-arvoisimmiksi työmarkkinoilla.
Näin sen pitäisi olla. Mulla olisi ainakin huono omatunto jos haluaisin kolme lasta pienellä ikäerolla. Siinähän tulisi tosi pitkä poissaolo töistä. Kokisin, että enemmänkin huononnan sillä naisten asemaa työmarkkinoilla luomalla kuvaa, että nainen voi tehtailla lapsia työnantajan piikkiin. En tiedä, miten oikeasti, onnistuisiko tuo edes vai onko jo kolmannen lapsen kohdalla työntantajalla oikeus irtisanoa. Musta yhteiskunnan pitäisi maksaa äitiysloma, jos halutaan työmarkkinat tasa-arvoisemmiksi.

Vaikka nainen olen, niin tottakai ärsyttäisi työnantajana että maksaisin palkkaa monelta vuodelta koko ajan äitiyslomalla olevalle ihmiselle. Vai miten kalliiksi tämä tulee?

Siksi teenkin lapset jo ennen kun valmistun ja menen töihin. Moni ystäväni aikoo aloittaa lasten teon vasta, kun on vakituinen työ alla.

Yhteistyössä