Kiitos anoppi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olemme koko perhe vegaaneja ja 6-vuotiaamme ei ole ikinä syönyt mitään eläinkunnan tuotteita (poislukien äidinmaito 1,5 vuoden ajan). Ennen kuin eilen, anoppi oli antanut ison lautasellisen MAKARONILAATIKKOA jossa munamaitoa ja sikanautajauhelihaa. Eipä muuten mitään mutta lapselle tulikin anafylaktinen sokki jostain noista (lääkäri epäili maitoa tai kananmunaa) ja anoppi oli joutunut soittamaan ambulanssin ja luojan kiitos lapsella nyt kaikki hyvin, saatiin aamulla lapsi kotiin sairaalasta ja vatsa on kipeä mutta muuten ok.
Anoppi ei myönnä tehneensä mitään väärää, itseäni vituttaa jo se ettei kunnioita vanhempien tapoja ja eettisiä valintoja, mutta jumaliste melkein tappoi lapsen paskaruoallaan eikä ole mielestään mokannut yhtään.

(Ja niille jeesustelijoille joiden mielestä ei ole terveellistä olla vegaani niin olemme keskustelleet ravitsemusterapeutin kanssa, hänen kuin myös neuvolan ja lastenlääkärin "siunaus" asialle on, lapsen kasvu ja kehitys täysin normaalia)

Eihän se anoppi muuta väärää tehnytkään, kuin tarjosi lapselle hyvää ruokaa. Kasvavan lapsen ei kuulu olla vegaanilinjalla. Mistä hän olisi allergiasta voinut tietää?

no en minäkään tajua hihhuleita jotka syö vaan sitä tai tätä ja vedotaan johonkin hihhuluuteen. Kyllä minäkin lautasen kirltisti syön tyhjäksi vaikka siinä jotain mielestäni pahaa olisi kuten parsa jota en voi sietää.

Allergiat on eriksen jotka perustuu ihan sairauteen.

tahallaanko antoi sen ruuan vai eikö muistanut teidän ruokavaliota? ikävä tapa saada tietää allergiasta, kannattaa varmaan selvittää mikä sen allergian aiheutti (jos vaikka joskus tarjotaan vegaanisena lakto- tai lakto-ovoruokaa ja lapsi sitä syö)

Minusta tuossa pitäisi olla enemmänkin huolissaan siitä että olette tahallaan kasvattamassa lasta sellaisella ruokavaliolla että hän ei lopulta siedäkään mitään tuollaisia tavallisia ruoka-aineita.

Oletettavasti lapsi ei olis joutunut sairaalaan jos hänelle olis aina annettu monipuolista ruokaa.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Että kaikkien mielestä anopin toiminta oli ihan ok ja suorastaan esimerkillistä?
No mies ei meinaa äitiinsä pitää yhteyttä enää ja peruttiin joulusuunnitelmista vierailu heillä.
Oikeastiko on ihan ok melkein tappaa lapsi omalla toiminnallaan (joka vanhempien toiveiden vastaista!) ja olla edes pyytämättä anteeksi.
Kun (JOS) lapsi itse haluaa lihaa alkaa joskus syömään niin saa alkaa, tähän asti ei ole halunnut maistaakaan. Minä en sitä ala valmistamaan mutta halutessaan saa vaikka koulussa alkaa syödä sekaruokaa. Päiväkodissa saa mainiot kasvisruoat.

Minunkaan mielestäni siinä ei ole mitään vikaa, jos aikuiset omasta halustaan ryhtyvät vegaaneiksi, esim. eettisistä yms. syistä. Se on päinvastoin hyvinkin arvostettavaa. Mutta kasvavan lapsen pakottaminen samalle ravintoköyhälle ruokavaliolle on kyllä suoraan sanottuna perseestä. Siinä on ihan turha puhua lapsen omasta vapaasta valinnasta. Helvetti, että sylettää!

Minusta on vanhempien asia päättää, mitä lapsi syö. Ja piste. Anoppi joko kunnioittaa vanhempien mielipidettä tai sitten ei sotkeennu asiaan ollenkaan. Ts ilmoittaa jo etukäteen, että tuokaa lapselle omat ruuat mukana.

Ja toki nyt jokainen normaalilla älyllä varustettu tajuaa, että vaikkei olisi allergiaakaan, niin lapsi tulee tuosta kipeäksi, kun ei elimistö ole tuollaiseen tottunut. Aivan raivostuttavan typerää "uhmakkuutta" siis anopilta.

Ei, emme tienneet allergiasta ja alkuvuodesta menemme testeihin vastaisuuden varalle. Lääkäri uskoi todennäköisimmän aiheuttajan olevan joko kananmuna tai maito. Ja sanoi myös että itse emme allergiaa ole voineet aiheuttaa ja yleisiä ovat mutta yleensä selviävät alle vuoden iässä tai varsinkin maitoallergiat aiemminkin.

• Tykkää
Reactions: Salla07
kannattaa nyt altistaa sitä lasta muillekin normaaleille ruuille, jo vitamiinien tähden.
Ja turhaan kiukkuat jos kerta ette itsekään tienneet, sekö olisi ollut parempi että oma äitisi olisi tarjonnut tuon ruuan ja sitten kiiteltäsiin niin kovasti että hyvä kun tämä allergia selvisikin

Olisiko tilanne ollut erilainen jos lapsi olisi saanut anafylaktisen sokin jostain vegaanisesta ruoasta jota anoppi tarjoaisi? Musta sun on ihan turha hokea tollasta "anoppi melkein tappoi lapsemme" koska anoppi ei taatusti oisi lapselle allergisoivaa ruokaa tahallaan syöttänyt.

Sen vielä jotenkin ymmärrän että hatuttaa ettei ruokavaliotoiveita kuunneltu (vaikken kyllä tajua miksi lapsen pitää olla vegaani) mutta tuo tappamishokema on ihan älytön.

Sanon vielä että usein asiansa osaava vegaani syö monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin "perus"sekasyöjä
Lapsemme saa tarvitsemansa määrän proteiinia, rasvoja, rautaa, vitamiineja yms. Olemme tosiaan lapsen asioissa käyneet ravitsemusterapeutilla kyselemässä ihan neuvoja yms. Tietyt vitamiinit otetaan purkista, samoin kuin varmaan useimmat ottavat d-vitamiinin.
Kummallinen käsitys joillain ihmisillä että lihassa, kananmunassa ja maidossa olisi jotain mitä ilman ei voi tulla toimeen.

Se, että pakotatte lapsen noudattamaan ruokavaliota joka ei nykyajan ihmiselle loppupeleissä sovi kovin hyvin, on myöskin hyvin kyseenalaista. Olisitte edes odottaneet siihen asti että lapsi on kykenevä tekemään itse moisia päätöksiä :( Tuosta voi olla myös hänen tulevaisuudelleen haittaa, mikäli hän on touhunne seurauksena normaaleille ruoka-aineille allerginen tai ettei hänen elimistönsä pysty täydellisesti niitä käsittelemään... sekin on tieteellisesti mahdollista.

[QUOTE="vieras ap";27722924]
Kun (JOS) lapsi itse haluaa lihaa alkaa joskus syömään niin saa alkaa, tähän asti ei ole halunnut maistaakaan[/QUOTE]

Tämähän kuulostaa ihan normaalilta lapselta. Tosin yleensä ne eivät suostu syömään kasviksia, etenkäänn parsakaalia yms. Vanhemmat sitten antavat niiden syödä kaikkea parempaa (terveellisempää?), esim. hesen mättöä.

Ihminen on sekasyöjä, samalla tavalla kuin vaikka koira. Kuulostaako sinulta fiksulta (tai terveelliseltä ) ruokkia kasvavaa pentua pelkillä kasviksilla ja tofulla? Kuulostaako sitltä että siitä kasvaisi ihan perusterve yksilö?

Harmittaa lapsen puolesta. Ei varmasti ole kovinkaan kiitollinen siinä vaiheessa kun tajuaa että hänelle on tahallaan tehty noita hengenvaarallisia yliherkkyyksiä ja allergioita :/

Vanhemmat ovat ehkä aiheuttaneet allergian itse välttämällä täysin tiettyjä ruoka-aineita. Joskus tämä reaktio oli edessä. Tunnen vegaaneita jotka kuitenkin siedättävät lastaan eläinkunnan tuotteisiin, koska ei voi tietää haluaako lapsi valita saman tien kuin vanhempansa. Lapsi parka.

[QUOTE="vieras ap";27722924]Että kaikkien mielestä anopin toiminta oli ihan ok ja suorastaan esimerkillistä?
No mies ei meinaa äitiinsä pitää yhteyttä enää ja peruttiin joulusuunnitelmista vierailu heillä.
Oikeastiko on ihan ok melkein tappaa lapsi omalla toiminnallaan (joka vanhempien toiveiden vastaista!) ja olla edes pyytämättä anteeksi.
Kun (JOS) lapsi itse haluaa lihaa alkaa joskus syömään niin saa alkaa, tähän asti ei ole halunnut maistaakaan. Minä en sitä ala valmistamaan mutta halutessaan saa vaikka koulussa alkaa syödä sekaruokaa. Päiväkodissa saa mainiot kasvisruoat.[/QUOTE]

Muuten hyvä, mutta lapsi itse ei voi alkaa koskaan syömään sekaruokaa, koska hänen elimistönsä ei ole siihen tottunut (saati löytyykö koskaan halua koska on jo tottunut syömään vain kasviksia). Voin hyvin miettiä kuinka suuri kynnys lapselle on edes lähteä maistamaan muita ruokia kun olette ensin miehenne kanssa kotona haukkuneet lihan syvimpään helvettiin. Olette siis itse tietoisesti rajoittanut lapsen ruokavalion kasviksiin.

[QUOTE="vieras ap";27722967]Sanon vielä että usein asiansa osaava vegaani syö monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin "perus"sekasyöjä
Lapsemme saa tarvitsemansa määrän proteiinia, rasvoja, rautaa, vitamiineja yms. Olemme tosiaan lapsen asioissa käyneet ravitsemusterapeutilla kyselemässä ihan neuvoja yms. Tietyt vitamiinit otetaan purkista, samoin kuin varmaan useimmat ottavat d-vitamiinin.
Kummallinen käsitys joillain ihmisillä että lihassa, kananmunassa ja maidossa olisi jotain mitä ilman ei voi tulla toimeen.[/QUOTE]

Proteiineissakin on eroa... haba ei kasva pelkällä soijalla :)

Tässä ketjussa ihmetyttää se miksi täällä suhtaudutaan niin raivolla vegaani-ruokavalioon. Onko porukka oikeesti niin tietämätöntä etteivät ymmärrä että kaikki eläinkunnan tuotteista saatavat ravintoaineet on korvattavissa.
Miksi joillekin on niin suuri ongelma se että joku päättää olla syömättä lihaa?
Itse syön kaikkea eikä toisten valinnat ole minulta pois.

En pitäisi itsekään yhteyttä anoppiin joka ei kunnioita meidän kasvatus näkemyksiä.

• Tykkää
Reactions: dipt

Yhteistyössä