Onko tässä mitään järkeä?

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
[QUOTE="köyhä";27692105]No en mä voi jättää alakouluikäisiä lapsia yöksi yksin kotiin.

Pyörän hankinta on keväällä edessä, mutta molempia lapsia en kyllä kyytiin pysty ottamaan, mutta töihin polkisin. Talvella en. Ei ole varaa ostaa ja pitää autoa. Tällä alueella päivähoitopaikat ovat kiven alla, en usko että vaihto onnistuisi ennen syksyä.[/QUOTE]

Nämähän on taas valintakysymyksiä. :) Lapsille voi hankkia hoitajan kotiin tai viedä lapset yöpäiväkotiin. Samahan se lapselle on, nukkuuko kotona vai hoitopaikassa. Ja yöpäiväkotiin pääsee alakoululainenkin. Mutta nämähän ei tietenkään ole sulle vaihtoehtoja, koska taas on joku eivoi-selitys. Vaikka itse asiassa se on vaan sun valintasi, et halua opiskella, sulle ei kelpaa säännöllinen päivätyö eikä vuorotyö. Kannattaa myöntää asia itselleen eikä esim. viettää elämä ajatellen, että susta ei tullut sh koska lapset ja eksä esti sen...

Auton saa viidelläsadalla eurolla, jos et halua ostaa niin se on sun valintasi. Jos et viitsi talvella pyöräillä, niin sehän taas on sun valintasi. Jos et edes viitsi kysyä päivähoitopaikan vaihtoa, koska "et usko" asiaan, niin se on taas sun valintasi. Ja jos et suostu lapsia pyörällä kuljettamaan, niin sehän on taas oma valinta. Istu sitten bussissa ja valita edelleen. :) Ihan itse sun nyt pitää ottaa itseäsi niskasta kiinni ja auttaa itseäsi, ei sitä apua taivaasta tupsahda.
 
"köyhä"
Kerro heti missä saa vuorohoitoon 7v ja 9v? Hoitaja lapsille yöks? 8e-10e/h mitä järkeä, koko palkkahan menee siihen. Enkä oo sanonut etten voisi sairaanhoitajaksi lukea, kunhan oon miettinyt, ett kannattaako koska se vuorotyö on tässä elämäntilanteessa vaikeaa.

Auton saa 500e, joo, mutta auto pitää vakuuttaa. Autopaikka maksaa 30e kuussa, bensa maksaa, autovero maksaa, talvirenkaat maksaa jne. Hoitopaikan vaihto, no onko järkevää vaihtaa lasten tuttu päiväkoti toiseen, jotta voitan 20min päivässä lisää aikaa???

Ja säkään et tajunnut mun pointtia. Miksi tehdä työtä, jos saa lähes saman verran kotona olemalla?
 
rietas
No voi huoh. Normaalia elämää: päivät töissä, töitten jälkeen kotityöt ja aikaa lasten kanssa. Ja siitä työstä kuitenkin enemmän jää käteen kuin työttömänä. Niin, tokihan autot maksaa ja vakuutukset, mutta eipä ne ilmaisia ole kenellekään. Kaikki maksaa. Miksi jonkun pitäisi saada kaikki ilmaiseksi ja toisten tehdä itse työtä saadakseen ne?
 
rietas
[QUOTE="köyhä";27697798]Miksi tehdä työtä, jos saa lähes saman verran kotona olemalla?[/QUOTE]

Hei jotkut opiskelee pitkään (ja jopa maksaa siitä) saadakseen ammatin, jossa on mahdollisuus edetä ja tienata paremmin. Oletko sitä mieltä, että jos olet päättänyt kouluttautua ja työllistyä alalle, jossa on kehnot palkat, sun ei tarttis tehdä sitten työtä ollenkaan vaan yhteiskunnan pitäisi elättää???

Hanki parempi ammatti, jos nykyisen liksat ei riitä.
 
"köyhä"
No voi huoh. Normaalia elämää: päivät töissä, töitten jälkeen kotityöt ja aikaa lasten kanssa. Ja siitä työstä kuitenkin enemmän jää käteen kuin työttömänä. Niin, tokihan autot maksaa ja vakuutukset, mutta eipä ne ilmaisia ole kenellekään. Kaikki maksaa. Miksi jonkun pitäisi saada kaikki ilmaiseksi ja toisten tehdä itse työtä saadakseen ne?
No sä alat olla jäljillä. Miksit jotkut saavat kaiken ilmaiseksi? Miksi toimeentulotuki +asumituki =matalapalkka? Miksi toimeentulotukiasiakkaille maksetaan asioita, joihin pienipalkkaisilla perheillä ei ole varaa? pitäisikö tämän motivoida tekemään työtä ja uuvuttamaan itensä?
 
rietas
No se on tosi, että kyllä työstä pitäis vähän enemmän käteen jäädä kuin työttömänä olosta -ja etkös sanonut että sulla jääkin?

Mutta tuo uupuminen... haloo, normaalia arkipäivää, miten se nyt on niin kovin uuvuttavaa sulle?
 
"köyhä"
No se on tosi, että kyllä työstä pitäis vähän enemmän käteen jäädä kuin työttömänä olosta -ja etkös sanonut että sulla jääkin?

Mutta tuo uupuminen... haloo, normaalia arkipäivää, miten se nyt on niin kovin uuvuttavaa sulle?
No ehkä mä teen työni liian hyvin :) Sopii tulla kokeilemaan työtä päiväkodissa, että väsyttääkö illalla vai ei.

Jää mulle muutama satanen enemmän, kuin sossun rahalla jäisi, tosin jos lasketaan vielä se, että sossu maksaisi mun lääkekulut ja sähkölaskun niin eipä jää sitäkää vähää.
 
"köyhä"
Hei jotkut opiskelee pitkään (ja jopa maksaa siitä) saadakseen ammatin, jossa on mahdollisuus edetä ja tienata paremmin. Oletko sitä mieltä, että jos olet päättänyt kouluttautua ja työllistyä alalle, jossa on kehnot palkat, sun ei tarttis tehdä sitten työtä ollenkaan vaan yhteiskunnan pitäisi elättää???

Hanki parempi ammatti, jos nykyisen liksat ei riitä.
Lue koko ketju, en jaksa enää selittää.
 
rietas
Voi jumalauta, luuletko tosiaan, että muut ei tee työtään kunnolla, jos jaksavat sen päälle vielä kotityötkin ja muun normiarjen? Vai itsestäänkö sä kuvittelet muilla noiden kotiaskareiden hoituvan sillä aikaa kun ovat itse työssä?

Toistan: hanki parempi ammatti, jos nykyisen liksoilla et pärjää.
 
[QUOTE="köyhä";27697798]
Ja säkään et tajunnut mun pointtia. Miksi tehdä työtä, jos saa lähes saman verran kotona olemalla?[/QUOTE]

siksi kai, että jos et tee työtä koska pääset sillä tavalla itse helpommalla, niin se helppous on aina jonkun toisen lisävaikeus.

Ei ne työttömyyskorvaukset taivaasta tipahda, kyllä ne aina on jonkun toisen perheajasta/lääkärijonon lyhyydestä/tien kunnosta/opetuksen tasosta jne. pois.
 
Rollolainen
[QUOTE="köyhä";27691596]Herään 5.30, syön aamupalan ja laitan itseni valmiiksi, herätän lapset klo 6, jotta ehdimme klo 7.00 päiväkodille ja mä ehdin klo 8.00 töihin. Haen lapset 16.30, ollaan klo 17 kotona. Sit syödään ja klo 19 alkaa nukkumishommat. Itse menen sitten kello 21.30 nukkumaan.

Mä oon ihan poikki, lapset on ihan poikki. Ja saan siis sen reilut 300e enemmän kuin mitä saisin työttömänä. Ja sitten täällä hehkutetaan miten sossu maksaa joululahjarahaa, saa lahjakortteja, ruokakasseja jne.

Ei tässä maassa oo oikeasti mitään järkeä tehdä matalapalkkatyötä :([/QUOTE]

ei olekaan järkeä. mielummin osa-aikatyötä ( on kananttavampaa)
 
"köyhä"
Voi jumalauta, luuletko tosiaan, että muut ei tee työtään kunnolla, jos jaksavat sen päälle vielä kotityötkin ja muun normiarjen? Vai itsestäänkö sä kuvittelet muilla noiden kotiaskareiden hoituvan sillä aikaa kun ovat itse työssä?

Toistan: hanki parempi ammatti, jos nykyisen liksoilla et pärjää.
Hohhoijaa... edelleen kokeile työtä päiväkodissa ja tuu sit vasta kiroilee mulle.

Mä en jaksa sulle enää jankata koska sun aivokapasiteetti ei selvästi riitä abstraktiin ajatteluun.
 
"Lissu"
Ymmärrän täysin ap:n pointin. Herätyskello soi 5.30 joka arkiaamu, laitan itseni ja lapset, vien hoitoon ja ehdin töihin 8 aikaan. Kotona olen 17 aikoihin, äkkiä ruoka, siivousta, iltatoimet ja lapset nukkumaan. Siinä se päivä olikin. Kyllä mä töissä käynnin jaksan mutta harmittaa miten vähän ehtii lasten kanssa viettää aikaa. :( Ja tosiaan kun käteen jäävä rahasumma on hoitomaksujen jälkeen ehkä 50 euroa enemmän kuin aikanaan kotihoidontuella, niin pakko sanoa että onneksi olin kotona kunnes kuopus täytti 3. Ei olisi ollut mitään järkeä lähteä tätä oravanpyörää pyörittämään yhtään aiemmin.
 
"Vieras"
[QUOTE="köyhä";27698034]Hohhoijaa... edelleen kokeile työtä päiväkodissa ja tuu sit vasta kiroilee mulle.

Mä en jaksa sulle enää jankata koska sun aivokapasiteetti ei selvästi riitä abstraktiin ajatteluun.[/QUOTE]

Kannattaisiko sun tehdä masennustesti? Harkita mielialalääkkeitä?

Sun maailmankuvasi on todella synkkä, suorastaan toivoton. Mitään toivoa paremmasta ei ole. Arki on ihan liian raskasta, ja haluaisit vaan vetäytyä kotiin talvehtimaan seuraaviksi vuosiksi. Olet ilkeä ja ylimielinen. Kaikki masennuksen oireita.

Sinä tietysti tiedät tämänkin asian paljon paremmin. Mutta ajattele ja harkitse asiaa kuitenkin. :)
 
"köyhä"
[QUOTE="Vieras";27698334]Kannattaisiko sun tehdä masennustesti? Harkita mielialalääkkeitä?

Sun maailmankuvasi on todella synkkä, suorastaan toivoton. Mitään toivoa paremmasta ei ole. Arki on ihan liian raskasta, ja haluaisit vaan vetäytyä kotiin talvehtimaan seuraaviksi vuosiksi. Olet ilkeä ja ylimielinen. Kaikki masennuksen oireita.

Sinä tietysti tiedät tämänkin asian paljon paremmin. Mutta ajattele ja harkitse asiaa kuitenkin. :)[/QUOTE]

Valitan, mut on testattu enkä ole masentunut :D En halua vetäytyä kotiin talvehtimaan, missä niin olen sanonut?

Miksi kaikki nyt jumittavan kertomaan mulle miten mun pitäisi muuttaa elämääni? Olenko kysynyt neuvoja? En. Kyseenalaistin sen, että onko ihmisen järkeä tehdä töitä pienipalkkaisena, kun kerran lähes saman rahan saa sossun luukulta ja silloin jäisi aikaa myös muille asioille elämässä. Abstraktin ajattelukyvyn puute näkyy siinä ettei pysty irrottamaan asiaa konkrettisesta, eli ymmärtää vain tekstistäni valituksen eikä sitä että pointti oli miksi kotona olosta saa saman rahan kun työn teosta. Mutta te takerrutte vain siihen, että mun pitäisi ostaa pyörä, auto tai vaihtaa lasten päiväkotipaikkaa. Huoh. Onneksi saman kokeneet sentään ymmärsivät mitä haen takaa.
 
"muikku"
ootteko te ihmiset livenäkin toisia kohtaan tuommosia niinku täällä palstalla??? Tosi töykeitä ap:ta kohtaan. Osaatteko edes käyttäytyä? Ymmärrän ap:ta että itse tekee niska limassa työtä ja pyörittää oman perheen arkea yksin. Ja siitä ei jää enempää juuri käteen. Tajuatteko että Suomessa on oikeasti osalla melko surkeita palkkoja? Joku toinen nostaa ansiosidonnaista moninkertaisen määrän. Tai saa sossusta saman ellei enempikin. Mutta kyllä, silti on ihan oikein että ihminen tekee työtä rahan eteen.
 
Kuulostaa aivan normaalilta elämältä. Itse en ole köyhä, mutta kyllä minunkin arkeeni kuuluu herääminen, töihin meno, töistä tulo ja nukkumaan meno. Eikä siinä välissä paljoa kerkee touhuta.

Enemminkin vaikutat masentuneelta ja tylsistyneeltä. Saisitkohan elämään uutta virtaa, jos vaikka löytyisi seurustelukumppani tai uusia ystäviä? Tai vaikkapa yhteinen harrastus lasten kanssa?
 
no huh,huh
[QUOTE="Vieras";27698334]Kannattaisiko sun tehdä masennustesti? Harkita mielialalääkkeitä?

Sun maailmankuvasi on todella synkkä, suorastaan toivoton. Mitään toivoa paremmasta ei ole. Arki on ihan liian raskasta, ja haluaisit vaan vetäytyä kotiin talvehtimaan seuraaviksi vuosiksi. Olet ilkeä ja ylimielinen. Kaikki masennuksen oireita.

Sinä tietysti tiedät tämänkin asian paljon paremmin. Mutta ajattele ja harkitse asiaa kuitenkin. :)[/QUOTE]

"olet ilkeä ja ylimielinen" kaikki masennuksen oireita.Hah ja hah sallithan mun nauraa,noiko on sun tietämyksellä masennuksen oireita? Ja ap,mä ainakin ymmärrän sun pointin täysin! Ja nyt tulee paskaa niskaa,mutta tulkoon...eli mä tosiaankin "makaan"kotona,saan asumistuen,tosin sossu maksaaloppu osan vuokrasta,sähkölaskun..saan toimeentulotuen,yh;na elarit ja korotetun lapsilisän kelasta,ja sossu maksaa lapseni harrastukset ja säännöllisen epäsäännöllisesti tulee harkinnan varasta..ja joo,kyllä,tulen nyt paremmin toimeen kun aiemmin pienipalkkasella duunnillani.Mikä parasta voin olla lapseni kanssa,on aikaa harrastaa,jaksaa tavata ystäviä,laittaa kotia ym..eikä hajoo pää,eikä oo tylsää,sori! Tosin kyllä mä vielä töihinkin meen,ei huolta siskot! :)
 
[QUOTE="köyhä";27698396]
Miksi kaikki nyt jumittavan kertomaan mulle miten mun pitäisi muuttaa elämääni? Olenko kysynyt neuvoja? En. Kyseenalaistin sen, että onko ihmisen järkeä tehdä töitä pienipalkkaisena, kun kerran lähes saman rahan saa sossun luukulta ja silloin jäisi aikaa myös muille asioille elämässä. Abstraktin ajattelukyvyn puute näkyy siinä ettei pysty irrottamaan asiaa konkrettisesta, eli ymmärtää vain tekstistäni valituksen eikä sitä että pointti oli miksi kotona olosta saa saman rahan kun työn teosta. Mutta te takerrutte vain siihen, että mun pitäisi ostaa pyörä, auto tai vaihtaa lasten päiväkotipaikkaa. Huoh. Onneksi saman kokeneet sentään ymmärsivät mitä haen takaa.[/QUOTE]

Eiköhän kaikki ymmärrä pointin kyseenalaistaa yhteiskuntaa. Meillä muilla on vaan moraali kantaa myös vastuumme eli elättää itsemme työssä käynnillä.
 
"köyhä"
Kuulostaa aivan normaalilta elämältä. Itse en ole köyhä, mutta kyllä minunkin arkeeni kuuluu herääminen, töihin meno, töistä tulo ja nukkumaan meno. Eikä siinä välissä paljoa kerkee touhuta.

Enemminkin vaikutat masentuneelta ja tylsistyneeltä. Saisitkohan elämään uutta virtaa, jos vaikka löytyisi seurustelukumppani tai uusia ystäviä? Tai vaikkapa yhteinen harrastus lasten kanssa?
HUOH. Kiitos huolenpidosta, mulla on ystäviä ja meillä on harratuksia.

Mua vaan ottaa päähän, että teen 8h töitä joka päivä ja naapurin yh on kotona vuodesta toiseen ja meidät tulot on lähes samat. Raha ei tee onnelliseksi, mutta kyllä se hieman sieppaa, ett toinen saa samat rahat tekemättä mitään.
 
"köyhä"
"olet ilkeä ja ylimielinen" kaikki masennuksen oireita.Hah ja hah sallithan mun nauraa,noiko on sun tietämyksellä masennuksen oireita? Ja ap,mä ainakin ymmärrän sun pointin täysin! Ja nyt tulee paskaa niskaa,mutta tulkoon...eli mä tosiaankin "makaan"kotona,saan asumistuen,tosin sossu maksaaloppu osan vuokrasta,sähkölaskun..saan toimeentulotuen,yh;na elarit ja korotetun lapsilisän kelasta,ja sossu maksaa lapseni harrastukset ja säännöllisen epäsäännöllisesti tulee harkinnan varasta..ja joo,kyllä,tulen nyt paremmin toimeen kun aiemmin pienipalkkasella duunnillani.Mikä parasta voin olla lapseni kanssa,on aikaa harrastaa,jaksaa tavata ystäviä,laittaa kotia ym..eikä hajoo pää,eikä oo tylsää,sori! Tosin kyllä mä vielä töihinkin meen,ei huolta siskot! :)
Sä oot fiksu :) oikeesti noin munkin olisi pitänyt tehdä. Juuri tätä tarkoitan.
 

Yhteistyössä