Huomasin, että kaikki ihanimmat joululaulut on kristillisiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajattelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meidän lapset ei osallistu mihinkään kirkkoihin päiväkodissa, muiden lapsille se suotakoon jos haluavat, eikä niitä viedä joulukirkkoonkaan, eikä kirkkoon muutenkaan kuin kutsuttuna häihin tai hautajaisiin. Joululauluja kuuntelen spotifysta ja maksan siitä ilosta 4,99 e kuukaudessa. Tässäkin keskustelussa taas puhutaan ateisteita yleensä vaikka kyse nyt ilmeisesti on jostain teiden tutuista jotka ärsyttää teitä.

[QUOTE="aloittaja";27695861]No eihän se kyllä ole, vaan oli ihan oikea historiallinen henkilö. :) Vai oletko nähnyt todisteita, että Joulupukkin on ollut oikeasti olemassa? :laugh:[/QUOTE]

Mä näen Joulupukin joka vuosi, milloinkas viimeksi näit Jeesuksen?

Aloituksen kysymykseen vastaan, vaikka en kai määritelmällisesti ateisti olekaan. Kristilliset joululaulut tai tavat eivät häiritse, en estä lapseni osallistumista pk:n joulukirkkoihin ynnä muihin. Pidän monista kristillisen perinteenkin joululauluista ja laulan niitä mielelläni, löydän niistä osittain myös joulun tunnelmaa, vaikken kristittyjen joulukertomukseen uskokaan.

Minunkin lempijoululauluni on Tonttu, kuten jollakulla muullakin tuolla ylempänä.

Ei meidänkään lapset osallistu kirkkoihin. Päiväkodissa on järjestetty kirkon ajaksi näille kamalille ateistien lapsille muuta toimintaa. Luvan olen antanut kristillisten laulujen laulamiseen, kun tätä on erikseen kysytty.

Perheemme ei muuten käy ikinä kirkossa. Juurikin vain ja ainoastaan just häissä ja hautajaisissa. Ja joskus lomamatkalla ihan vaan arkkitehtuurin ja kulttuurin takia. :)

Mä näen Joulupukin joka vuosi, milloinkas viimeksi näit Jeesuksen?

Aloituksen kysymykseen vastaan, vaikka en kai määritelmällisesti ateisti olekaan. Kristilliset joululaulut tai tavat eivät häiritse, en estä lapseni osallistumista pk:n joulukirkkoihin ynnä muihin. Pidän monista kristillisen perinteenkin joululauluista ja laulan niitä mielelläni, löydän niistä osittain myös joulun tunnelmaa, vaikken kristittyjen joulukertomukseen uskokaan.

Minunkin lempijoululauluni on Tonttu, kuten jollakulla muullakin tuolla ylempänä.

Ai se menee noin? Eli Elvis, Jim Morrison ja Juice Leskinenkin on sitten ihan täyttä tarua, minä kun en ole koskaan heitä nähnyt :D

Ei meidänkään lapset osallistu kirkkoihin. Päiväkodissa on järjestetty kirkon ajaksi näille kamalille ateistien lapsille muuta toimintaa. Luvan olen antanut kristillisten laulujen laulamiseen, kun tätä on erikseen kysytty.

Perheemme ei muuten käy ikinä kirkossa. Juurikin vain ja ainoastaan just häissä ja hautajaisissa. Ja joskus lomamatkalla ihan vaan arkkitehtuurin ja kulttuurin takia. :)

No sun tyyliä minä voin arvostaakin.

[QUOTE="aloittaja";27695861]No eihän se kyllä ole, vaan oli ihan oikea historiallinen henkilö. :) Vai oletko nähnyt todisteita, että Joulupukkin on ollut oikeasti olemassa? :laugh:[/QUOTE]

Kim Il-sung ja hänen poikansa Kim Jong-il olivat ihan oikeita historiallisia olentoja, mutta uskotko varauksetta kaiken, mitä Pohjois-Korean propagandakoneisto on heistä kertonut?

• Tykkää
Reactions: Morrigan
Mä olen ateisti ja mun puolesta lapseni saa ihan vapaasti laulaa kristillistaustasia lauluja koulussa. Eikös toi vouhotus ole enempikin maahanmuuttojien takia et pitäs kaikki kristillinen kieltää? Musta esim. Pie Jesu ja Ave Maria on kauneimpia lauluja mitä tiedän.

Vanhoista kristillisistä perinteistä ja tavoista voi luoda ihan uuden, itselleen sopivimman tavan ja perinteen. En ole koskaan ymmärtänyt sellasta mustavalkoista ajattelua tässä asiassa.

Mä olen ateisti ja mun puolesta lapseni saa ihan vapaasti laulaa kristillistaustasia lauluja koulussa. Eikös toi vouhotus ole enempikin maahanmuuttojien takia et pitäs kaikki kristillinen kieltää? Musta esim. Pie Jesu ja Ave Maria on kauneimpia lauluja mitä tiedän.

Vanhoista kristillisistä perinteistä ja tavoista voi luoda ihan uuden, itselleen sopivimman tavan ja perinteen. En ole koskaan ymmärtänyt sellasta mustavalkoista ajattelua tässä asiassa.

Yleisestä en tiedä, mutta ainakin meidän lasten päiväkodissa suurinta mekkalaa pitää ihan supisuomalaiset kirkkoon kuulumattomat perheet! Heillä on mielestään oikeus vaatia, että päiväkoti ja koulu ei ole vakaumuksellista.
Tuntemani maahanmuuttajaperheet taas tämän suhteen rennompia. Ottavat sen "maassa maan tavalla" periaattella.

Ateistien ja erityisesti näiden vajaa-ajattelijoiden ( vai mitä ne nyt on) näkemyksistä ei pääse perille.
Eihän uskonnonvapaus tarkoita sitä, että ei saisi olla uskontoja. Suvaitsevaisuus ja uskonnonvapaus on sitä, ettei kielletä toisia tekemästä tai uskomasta toisin, vaan siitä että antaa kaikille vapauden elää oman elämänkatsouksensa tai uskonsa mukaan. Ts, vaikkapa kristillisiä joululauluja tai koulun/päiväkodin joulujuhlia ei kielletä, vaan sieltä voi olla pois ne, jotka niin haluavat. Minä kristittynä suon ateisteille tai muunuskoisille oikeuden tulla joulukirkkoon, kuunnella joululauluja ja viettää joulua, kunhan eivät pilkkaa toisten arvoja. Miksi eri uksontokuntiin kuuluvat tai kuulumatomat tekevät asiasta niin suuren numeron.

Mahtuuhan sinne kouluun ja päiväkotiin niin kommunistien kuin porvareidenkin lapsia, eikä siitä tehdä numeroa. Kaikki toiminta on jollakin tavoin aattellista, eikä ihminen sitä taustaansa voi häivyttää niin, ettei se jollakin tavoin tulisi esiin niin juhlassa kuin arjessa. Ei maailmasta voi kulttuurieroja, uskontoja, rotuja, polittiikkaa tai mitään muutakaan häivyttää, koska ne kaikki kuuluvat ihmisen identiteettiin.

Vapaa-ajattelijoiden takia kai lahinna on meuhkattu.

Maahanmuuttajat tekevat yleensa kuten muutkin: joko osallistuvat tai eivat.

Tämä on huvittavuuden huippu. Olet antanut oikein luvan kristillisten laulujen laulamiseen, kun tätä on kysytty. Ei kai siihen sinun lupiasi tarvita. Tarkoittanet, että olet antanut lapsillesi läsnäololuvan. Joka sekin on ihan hyvä asia, jotta edes tietää, mihin ei usko.,

[QUOTE="vieras";27696227]Suvaitsevaisuus ja uskonnonvapaus on sitä, ettei kielletä toisia tekemästä tai uskomasta toisin, vaan siitä että antaa kaikille vapauden elää oman elämänkatsouksensa tai uskonsa mukaan. Ts, vaikkapa kristillisiä joululauluja tai koulun/päiväkodin joulujuhlia ei kielletä, vaan sieltä voi olla pois ne, jotka niin haluavat.[/QUOTE]

Ei, vaan yhteisien tilaisuuksien pitää olla maallisia, jotta ne sopisivat kaikille. Normaaliin koulu- tai päivähoitoaikaan ei pidä esittää mitään sellaista, mikä ei kaikille sovi. Illalla kristityt voivat sitten kokoontua kirkkoon ja muslimit moskeijaan ja pitää vaikka millaista elämöintiä sillä välin kun kunnolliset ihmiset ovat kotona.

[QUOTE="vieras";27696015]Ai se menee noin? Eli Elvis, Jim Morrison ja Juice Leskinenkin on sitten ihan täyttä tarua, minä kun en ole koskaan heitä nähnyt :D[/QUOTE]

Tottahan toki. :D

Vakavasti puhuen, tuo on mielenkiintoinen juttu. Jani Kaarohan sivusi aihetta kolumnissaan.

"Vai oletko tarkistanut huolellisesti mitaten, että maapallo todella on pyöreä? Entä oletko tarkistanut omilla laskelmillasi, että suhteellisuusteoria todella pitää paikkansa? Et tietenkään. Se, mitä kutsumme tietämiseksi, on monissa asioissa suureksi osaksi luottamista."

Ihmisten heimolaisuus tappaa itsenäisen ajattelun - Jani Kaaron kolumnit - Tiede - Helsingin Sanomat

Miten valitsemme ne asiat, jotka uskomme todeksi?

Historiallinen henkilö kyllä, mutta lauletaanko joululauluissa siitä? Vai jumalan pojasta, vapahtajasta, enkeleistä jne, eli siitä satuaspektista.

En ole oikein ymmärtänyt tuota ajatusta siitä että uskontokunnat "omistavat" laulunsa, perinteensä, kirjansa jne. Toisten rituaaleihin tulee toki ottaa osaa kohteliaasti.

[QUOTE="vieras";27696256]Tämä on huvittavuuden huippu. Olet antanut oikein luvan kristillisten laulujen laulamiseen, kun tätä on kysytty. Ei kai siihen sinun lupiasi tarvita. Tarkoittanet, että olet antanut lapsillesi läsnäololuvan. Joka sekin on ihan hyvä asia, jotta edes tietää, mihin ei usko.,[/QUOTE]

Niin, oiskohan antanut laululuvan niille lapsilleen? ;)

mutta onpas kummaa että joululaulut ovat kristillisiä koska - hei ai niin, jouluhan on kristillinen juhla!
jättäkää joulu viettämättä ja laulut kuuntelematta jos se kristillisyys niin nyppii.

"Joululaulut

Joululauluilla ja lauluin toivotetuilla siunauksilla on pitkä historia pakanallisen ajan Wassailing-perinteeseen. Vanhimmat joululaulut ovat olleet pakanallisia lauluja, joihin on myöhemmin päivitetty sanoja esimerkiksi kristillisempään suuntaan. "

Ei ateistitkaan ole mikään yhtenäinen rintama. Muutaman inho suvivirteen ei tarkoita, etteikö sitä monikin ateisti kevääseen liittäisi. Joitakin uskonnollinen sanoma lauluissa haittaa, joitakin ei. Koulumaailmassa oon itse ymmärtänyt kristillisten perinteiden karsimisen enemmän pyrkimyksenä neutraaliuteen uskontojen välillä kuin vastauksena ateistien virsi-inhoon.

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni

Yhteistyössä