Kokemuksia lapsen sairastaminen + työssäpoissaolo

En keksinyt nyt kuvaavaa otsikkoa :)

Eli meillä tilanne tämä. Mies ollut työkyvytön selästään kohta 4-vuotta. Meillä lapsi 3,5-v ja nyt päiväkodissa. Mies ei pysty tyttöäkään hoitamaan kokopäiväisesti, ainakaan sairaana. Terveenä on ollutkin kotipäivällä välillä kun viilettävät ulkona päivät pitkät. Pienempänä ei voinut hoitaa yksin, kun ei pystynyt esim. nostelemaan ja kyykkimään.

Mutta nyt sai reilu kuukausi sitten aivokiertohäiriön. Sai siitä kuukauden sairasloman, joka loppui juuri viime viikolla.

Selästä on siis sairaslomalla, mutta ei ole lappua, että ei pysty tyttöä hoitamaan. Oli varannut asiaa varten työterveydestä ajan, mutta makasikin taysissa silloin aivoerenkiertohäiriössä.

Nyt siis tyttö kipeä ja jäin tänään kotiin. Esimies ilmoitti, että on palkatonta tämä minun oleminen, koska mies on kotona.

Mutta siis kun ei ole kykenevä hoitamaan. Ja en ole muutenkaan jättänyt keskenään kotiin vielä ton aivoverenkiertohäiriön jälkeen kun en luota siihen, että mitään ei tapahtuisi. Lähimuisti heittää ja ei voi olla varma että mitä muistaa tehdä ja mitä ei. Tytöllä diabetes niin pikkaisen on vaarallista jos ei muista antaa vaikka insuliinia tms.

Mutta näistä ei siis ole nyt lappua toimitaa mun työnantajalle.

Onko joku ollut tällaisessa tilanteessa, että mies kotona niin äiti ei saa olla palkallisella sairaslomalla?

Oma moka tietenkin, kun ei ole ennakoitu ja hoidettu kaikkia mahdollisia todistuksia kirjallisesti.

"vieras"
Mies meinas että ei olis hyötyä. Varaa työterveyteen tai terveyskeskuksen omalääkärille ajan, mutta se ei nyt onnistu tälle päivälle.
Kyllä sille työnantajalle pitäisi kelvata ihan mikä vain lääkärintodistus, jossa todetaan, ettei miehesi terveydentilansa vuoksi voi hoitaa lasta.

Ei siis vaadi sitä, että se kysyttämyys käytäisiin tänään lääkärin luona toteamassa, vaan kyllä todellakin pitäisi kelvata miestäsi hoitaneen lääkärin lausunto tilanteesta, vaikka siitä nyt hetki olisikin, kun on vastaanotolla ollut.

[QUOTE="vieras";27677921]Kyllä sille työnantajalle pitäisi kelvata ihan mikä vain lääkärintodistus, jossa todetaan, ettei miehesi terveydentilansa vuoksi voi hoitaa lasta.

Ei siis vaadi sitä, että se kysyttämyys käytäisiin tänään lääkärin luona toteamassa, vaan kyllä todellakin pitäisi kelvata miestäsi hoitaneen lääkärin lausunto tilanteesta, vaikka siitä nyt hetki olisikin, kun on vastaanotolla ollut.[/QUOTE]

Mies on työkyvytön, mutta missään ei lue että on myös kyvytön hoitamaan lasta. Ja tämä pitäisi esimiehen mukaan olla paperilla.

Kuten sanottu, koko syksy tässä ajaeltu että pitäisi lappu hommata, mutta ei olla hommattu kun tyttö ollut terve. Nyt ollaan vähän jälkijunassa asian kanssa ja tälle päivälle ei saa mihinkään aikaa.

Ja osasin tällaiseen varautuakin, kun esimieheni on kaikista poissaoloista sanonut ennenkin, mm. olen vaatinut perhevapaita :D Eihän ne lakisääteisiä olekaan :D

Eli tämä lappu tytön hoitamisesta olisi pitänyt hommata jo elokuussa kun töihin menin takaisin.

Eikö sun sairauslomalappu lääkärin allekirjoittamana käy, ei työnantajalla pitäisi olla siihen mitään sanottavaa. Meillä on ennen ollut, että eka päivä on palkaton, mutta nykyisin sairaan lapsen kanssa kotona ollessa kolme päivää saa hoitajan todistuksella. Ei työntekijä ole työnantajalle tilivelvollinen, kuka siellä kotona hoitaa ja ketä...

juuon
Eikö sun sairauslomalappu lääkärin allekirjoittamana käy, ei työnantajalla pitäisi olla siihen mitään sanottavaa. Meillä on ennen ollut, että eka päivä on palkaton, mutta nykyisin sairaan lapsen kanssa kotona ollessa kolme päivää saa hoitajan todistuksella. Ei työntekijä ole työnantajalle tilivelvollinen, kuka siellä kotona hoitaa ja ketä...
Kylläitse asiassa työntekijä on tilivelvollinen työnantajalle jos tes / työnantaja sitä vaatii! Esim. mulla pitää aina pyytää työnantajalta todistus siitä että olen ollut töissä jos mies hoitaa sairasta lasta kotona, ilman toditusta menee palkattoma tai lomapäivänä.

Ihme työnantaja
Mistä tuo työnantaja ylipäätään tietää, että miehesi on kotona? Ja jos miehesi on sairauslomalla, on hän silloin sairauslomalla, eikä täten voi hoitaa lasta.

juuon
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme työnantaja;27681387:
Mistä tuo työnantaja ylipäätään tietää, että miehesi on kotona? Ja jos miehesi on sairauslomalla, on hän silloin sairauslomalla, eikä täten voi hoitaa lasta.
No jos pitää toimittaa työnantajalle todistus siitä että mies on ollut töissä niin silloinhan sitä ei voi toimittaa jos mies on kotona, ja sitenhän sitten työnantajakin sen saa selville!

Mutta ap:n tapauksessa pitäisin vaikka palkatonta. En nyt jaksa alkaa tes:a selaamaan mutta mielestäni kun mies on kotona, olipa se syy mikä tahansa, ja kun teillä ei ole siitä todistusta niin menee sinun poissaolo palkatomana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme työnantaja;27681387:
Siitä on ollut puhetta. Siis itse olen kertonut avoimesti. Ja tässä se kostautuu :) Oli tarkastanut ylemmältä taholta kunnan käytännöt. Kun toinen aikuinen on kotona, niin hän hoitaa ja työssäkäyvä menee töihin. Mutta siis mun mielestä pitäs olla pikkaisen eroa, että miksi se toinen on kotona, onko työtön vai työkyvytön vai sairas vai mikä. Ei voi olettaa, että ilman muuta hoitaa lasta. Miksiköhän mä otin sitten lapselle päiväkotipaikan, vaikka mies on kotona. Siksi, kun ei pysty lasta kokopäiväisesti hoitamaan.

juuon
Siitä on ollut puhetta. Siis itse olen kertonut avoimesti. Ja tässä se kostautuu :) Oli tarkastanut ylemmältä taholta kunnan käytännöt. Kun toinen aikuinen on kotona, niin hän hoitaa ja työssäkäyvä menee töihin. Mutta siis mun mielestä pitäs olla pikkaisen eroa, että miksi se toinen on kotona, onko työtön vai työkyvytön vai sairas vai mikä. Ei voi olettaa, että ilman muuta hoitaa lasta. Miksiköhän mä otin sitten lapselle päiväkotipaikan, vaikka mies on kotona. Siksi, kun ei pysty lasta kokopäiväisesti hoitamaan.
Kun toinen aikuinen on kotona, niin hän hoitaa ja työssäkäyvä menee töihin, tuossa kohtaa työnantajasi on aivan oikeassa! En kyllä ole ihan varma että miten menee vaikka teillä olisi tuosta miehen kyvyttömyydestä hoitaa lasta todistus, et välttämättä saa silloinkaan palkaa. Eihän miehetkään voi jäädä pois töistä jos kotiäiti ja llapset sairastaa yhtäaikaa.

Ei mun omassa sairastamisessa varmaan pitäs mitään ongelmaa ollakaan. Mutta nythän oli siis lapsi sairaana ja siitä sain kyllä lapun, mutta se ei riitä kun pitäs olla nyt sitten selvitys miksi mies ei hoida. Olis täytynyt aamulla soittaa ja sanoa, että mä olen itse kipeenä, niin olis saanut olla 3 päivää kotona ilman lappua. Tai kai multa olis varmaan vaadittu sekin heti ekasta päivästä.

Bkkbk
Onhan tämä asia ihan selvä. Eihän kotiäitikään saa sairastaa rauhassa ja mies jäädä kotiin, vaikka olisi millaisessa migreenissä tai olisi taju pois. Näin se vaan menee.

Miksi se palkaton ei nyt sitten käy? Pääasia, että lapsi on hoidettu.
Pakkohan se on käydäkin. Olin kotona tänään hoitamassa ja jään jatkossakin tarpeen mukaan. Mutta siis aloin vaan sitä ihmettelemään, että miten siinä ei ole mitään eroa, että mistä syystä puoliso on kotona. Kun mä en todellakaan ala jättämään noita kahta kotiin nyt kahdestaan ennenkun toi muisti on ok yms. Viikonloppuna nukuin päiväunet niin mies unohti antaa välipalan lapselle. Ja se on diabeetikolle aika tärkeä saada ruokailut ajallaan.

Kun toinen aikuinen on kotona, niin hän hoitaa ja työssäkäyvä menee töihin, tuossa kohtaa työnantajasi on aivan oikeassa! En kyllä ole ihan varma että miten menee vaikka teillä olisi tuosta miehen kyvyttömyydestä hoitaa lasta todistus, et välttämättä saa silloinkaan palkaa. Eihän miehetkään voi jäädä pois töistä jos kotiäiti ja llapset sairastaa yhtäaikaa.
Silti mä ajattelisin, että työkyvytön ja kotiäiti ei ole sama asia muutenkaan, mutta ehkä se on :) Luulin vaan, että tässä tilanteessa saisin olla palkallisena, mutta eipä sitä sitten kannata enempää varmaan selvittää ja todistuksia hommaamaan. Näin se sitten menee.

esimies
Kyllä vaan on työnantajalla sanottavaa. Jos mies ei todista olevansa kykenemätön hoitamaan lasta, ei toinen vanhempi voi olla kotona hoitamassa lasta, jos toinen on jo kotona. Niin sanoo laki. Eli se lappu tarvitaan. Mutta luulisi että jos miehellä ollut selkäongelmia ja aivoverenkierronhäiriö, niin sen lapun voisi hommata tällä viikolla ja palkka-asiakin voitaisi korjata. Mitään miehen työterveyden lausuntoa ei kaivata vaan asiantuntijalääkärin, lausuntohan pitää olla kyvystä hoitaa lasta, ei työkyvystä.

Kkjjk
Pakkohan se on käydäkin. Olin kotona tänään hoitamassa ja jään jatkossakin tarpeen mukaan. Mutta siis aloin vaan sitä ihmettelemään, että miten siinä ei ole mitään eroa, että mistä syystä puoliso on kotona. Kun mä en todellakaan ala jättämään noita kahta kotiin nyt kahdestaan ennenkun toi muisti on ok yms. Viikonloppuna nukuin päiväunet niin mies unohti antaa välipalan lapselle. Ja se on diabeetikolle aika tärkeä saada ruokailut ajallaan.
Mites jos laittaisi kännykkään muistutukset juuri niihin aikoihin kun pitää välipalat, insuliinit + verensokerit ottaa

juuon
Silti mä ajattelisin, että työkyvytön ja kotiäiti ei ole sama asia muutenkaan, mutta ehkä se on :) Luulin vaan, että tässä tilanteessa saisin olla palkallisena, mutta eipä sitä sitten kannata enempää varmaan selvittää ja todistuksia hommaamaan. Näin se sitten menee.
En tosiaan ole asiasta ihan varma mutta näin mutu-tuntumalla olettaisin että palkattomana menee, ei ole käytännössä vielä tullut vastaavaa tilannetta eteen...

Mutta kun kotiäiti on sairas, niin onhan hänkin tavallaan silloin työkyvytön, eikä se tosiaan oikeuta miestä jäämään kotiin.

juuon
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme työnantaja;27681466:
No ei helvetissä pidä mihinkään palkattomaan suostua, kun on oikeus palkalliseenkin vapaaseen. Ei pitäisi tuon miehen tilanteen mitenkään vaikuttaa siihen, koska on perusteet sille, miksei voi hoitaa lasta. Pidä ap. kiinni oikeuksistasi!
Millä perustelet että olisi oikeus palkalliseen, varsinkaan kun miehellä ei ole todistusta siitä että on kyvytön hoitamaan lasta?

Yhteistyössä