Olen ylpeä teininä äidiksi tullut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomaan, että myös omaan ajatusmaailmaasi kuuluvat ennakkoluulot teiniäideistä. Todella typerää tupakanpolton takia moralisoida tai pitää toista huonompana äitinä. Ei tietenkään tupakointi lapselle tee hyvää eikä muutoinkaan tapa ole mitenkään ihannoitavaa, mutta jos nyt satut olemaan nikotiinista riiippuvainen, ei se sinusta huonompaa äitiä tee . Eikä myöskään todistuksen keskiarvo herranjestas, eihän siellä peruskoulussa äiteyttä opeteta! Syy miksi oli pakko tulla tätä kommentoimaan on se, että olen seurannut sivusta kyseisen neitokaisen elämää eikä mulla ole yhtään negatiivista sanottavaa hänestä. Upea, rakastava ja äärimmäisen huolehtiva äiti ja muutoinkin symppis. Tottakai nuorenoloinen, mutta hei haloo, kysehän oli TEINIÄIDEISTÄ! Kuka voi siis olettaa että käytös olisi täysin aikuismaista? Mielestäni ikä ei tee silti huonommaksi äidiksi, eiköhän se riitä, että sitä pientään rakastaa ja siitä huolehtii.

No mun mielestä taas tekee. Kukaan ei ole sitä kessua väkisin äidin suuhun työntämässä ja nikotiinista pääsee eroon 30 vuotta polttaneetkin kun tulee tarpeeksi tiukka paikka, en jaksa ymmärtää miksei sitten 2-3 vuotta polttanut teini siihen kykene. Tai jaksan: koska se on teini. Eikä näin ollen ymmärrä kaikkea, kuten aikuinen ihminen ymmärtää.

Itse ehdin täyttää 17 ennen lapsen syntymää,eli teininä raskaaksi tulin.
Ehkäisystä oli pidetty huolta,mutta koin olevani valmis äidiksi eikä abortti käynyt edes mielessäni.
Kai jokainen seksiä harrastava tietää ettei mikään ehkäisy ole 100 varma ja aina se raskauden mahdollisuus on.

En ole ylpeä siitä,että sain lapseni niin nuorena.
Olen kylläkin hieman ylpeä siitä kuinka olen pärjännyt lapsieni kanssa,kuinka ihanan kodin olen saanut rakennettua,siitä kuinka esikoinen pärjää koulussa ym..en mä ihan paska äitinä ole ollut,mutta ehkä olisin voinut olla hieman parempi jos olisin ollut hieman vanhempi.

En koe jääneeni mistään paitsi,kun kaverit menivät viikonloppuisin jne..
Mä asennoiduin siihen,että lapsen tulo muuttaa elämäni vaikkakaan se ei ole mun elämän loppu.(jos ymmärrätte mitä tarkoitan)

[QUOTE="vieras";27677705]No mun mielestä taas tekee. Kukaan ei ole sitä kessua väkisin äidin suuhun työntämässä ja nikotiinista pääsee eroon 30 vuotta polttaneetkin kun tulee tarpeeksi tiukka paikka, en jaksa ymmärtää miksei sitten 2-3 vuotta polttanut teini siihen kykene. Tai jaksan: koska se on teini. Eikä näin ollen ymmärrä kaikkea, kuten aikuinen ihminen ymmärtää.[/QUOTE]

Aika paljon noita aikuisia MUKA niin paljon enemmän ymmärtäviäkin näkee tupakoivan odottaessaan lasta.
Ei ikä ole aina sama,kuin viisaus..Ikävä kyllä.
Toisinaan tuntuu,että monet nuoret osaa tietyissä tilanteissa käyttäytyä paremmin,kuin vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27679013:
Aika paljon noita aikuisia MUKA niin paljon enemmän ymmärtäviäkin näkee tupakoivan odottaessaan lasta.
Ei ikä ole aina sama,kuin viisaus..Ikävä kyllä.
Toisinaan tuntuu,että monet nuoret osaa tietyissä tilanteissa käyttäytyä paremmin,kuin vanhemmat.

Ihan sama sille iälle, typeriä ovat ne äidit, jotka polttaa raskaus-/imetysaikana. Eivätkä mun mielestä mitään hyviä vanhempia, jos eivät voi asettaa lapsen parasta ja lapsen terveyttä omien halujensa edelle.

Teini-iässä tupakointi on yleisempää sekä ei-raskaanaolevilla, että raskaana olevilla ja kun tässä ketjussa joku nyt alkoi urputtaa että on se kessutteleva äiti silti hyvä äiti, niin oli pakko vain heittää eriävä mielipide. Kessutteleva äiti ei ole hyvää äitiä nähnytkään, iästä riippumatta.

Minä olin 17 - vuotias kun sain esikoiseni. Kuvittelin olevani valmis mutta en sitten ollutkaan. Niin moni asia tuli "puun takaa" eikä äitiys ollutkaan niin hienoa mitä kuvittelin vaiheessa, jossa kaverit eli ihan omaa elämäänsä opiskeluineen, seurustelukuvioineen ja festarimatkoineen.

Kyllä minä monesti mietin onkon minusta siihen.

Kiitos vanhempieni, minä jaksoin ja selvisin. Ilman heitä olisin ollut kyllä ihan hakoteillä usein. Ei se äidinrakkauskaan heti syntynyt, sitäkin piti opetella.

Taidan olla yksin mietteineni ;) en tiedä onko se vähän tabu, että uskaltaisi myöntää teiniäitiyden olevan jossain määrin virhe. Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa, korjaan tarkoittavani että lapsi ei ole virhe mutta kyllä sitä ajatteli ja omille lapsilleen toivoo että EHTII SITÄ VANHEMPANAKIN! Mikään määrä kirjaoppaita ja neuvoja ei henkisesti valmentanut minua äitiyteen. Olin aivan liian kypsymätön.

[QUOTE="vieras";27679064]Ihan sama sille iälle, typeriä ovat ne äidit, jotka polttaa raskaus-/imetysaikana. Eivätkä mun mielestä mitään hyviä vanhempia, jos eivät voi asettaa lapsen parasta ja lapsen terveyttä omien halujensa edelle.

Teini-iässä tupakointi on yleisempää sekä ei-raskaanaolevilla, että raskaana olevilla ja kun tässä ketjussa joku nyt alkoi urputtaa että on se kessutteleva äiti silti hyvä äiti, niin oli pakko vain heittää eriävä mielipide. Kessutteleva äiti ei ole hyvää äitiä nähnytkään, iästä riippumatta.[/QUOTE]

Juu ja puhut siitä,että aikuinen ymmärtää kaiken paremmin,kuin teini.
Onko siis aikuisen enemmän ymmärtävän tupakointi odotus ja imetys aikana pahempi,kuin sen teinin joka ei ymmärrä kaikkea sitä mitä se aikuinen? :D

Mä en ole sanonut hyväksyväni tupakointia odotus aikana tai emettäessä.
Typerä tapa lapsia tai ei!

Mutta mä toin vaan sen kannan asiaan,että aikuinen tai teini ihan yhtä hemmetin ajattelematonta porukkaa löytyy joka ikähaarukasta.
Niiltä aikuisilta tosin jo odottaisi hiukan jotain,muuta...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27679102:
Juu ja puhut siitä,että aikuinen ymmärtää kaiken paremmin,kuin teini.
Onko siis aikuisen enemmän ymmärtävän tupakointi odotus ja imetys aikana pahempi,kuin sen teinin joka ei ymmärrä kaikkea sitä mitä se aikuinen? :D

Mä en ole sanonut hyväksyväni tupakointia odotus aikana tai emettäessä.
Typerä tapa lapsia tai ei!

Mutta mä toin vaan sen kannan asiaan,että aikuinen tai teini ihan yhtä hemmetin ajattelematonta porukkaa löytyy joka ikähaarukasta.
Niiltä aikuisilta tosin jo odottaisi hiukan jotain,muuta...

Aikuinen ymmärtää kaiken paremmin kuin teini, johan se nähtiin tuossa kommentissa jolle sanani osoitin; eli että nikotiiniriippuvuus voi olla vaan niin vahva jne.... Vanhemmat tupakoivat äidit on munkin mielestä yhtä typeriä niin tehdessään, heitä vaan nyt on määrällisesti vähemmän juurikin sen iän ja kypsyyden takia.

En tunne henkilökohtaisesti yhtään raskaana tupakoinutta, en sellaisten imbesillien kanssa halua olla missään tekemisissä, iästä riippumatta.

Ja edelleenkin, nuorempana ei ymmärrä asioiden seurauksia niin hyvin kuin vanhempana, sitä tuo ELÄMÄNKOKEMUS, jota nuorilla ei nyt vaan saman vertaa ole kuin vanhemmilla. Ihan turhaan siis tästä vänkäät :)

Minä olin 17 - vuotias kun sain esikoiseni. Kuvittelin olevani valmis mutta en sitten ollutkaan. Niin moni asia tuli "puun takaa" eikä äitiys ollutkaan niin hienoa mitä kuvittelin vaiheessa, jossa kaverit eli ihan omaa elämäänsä opiskeluineen, seurustelukuvioineen ja festarimatkoineen.

Kyllä minä monesti mietin onkon minusta siihen.

Kiitos vanhempieni, minä jaksoin ja selvisin. Ilman heitä olisin ollut kyllä ihan hakoteillä usein. Ei se äidinrakkauskaan heti syntynyt, sitäkin piti opetella.

Taidan olla yksin mietteineni ;) en tiedä onko se vähän tabu, että uskaltaisi myöntää teiniäitiyden olevan jossain määrin virhe. Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa, korjaan tarkoittavani että lapsi ei ole virhe mutta kyllä sitä ajatteli ja omille lapsilleen toivoo että EHTII SITÄ VANHEMPANAKIN! Mikään määrä kirjaoppaita ja neuvoja ei henkisesti valmentanut minua äitiyteen. Olin aivan liian kypsymätön.

Mä just ensimmäisessä kommentissani sanoin,et enemmän oisin vielä pystynyt tarjoamaan taatusti jos oisin vielä hetken odottanut. :)
En koe olleeni huono äiti sen takia,että olin nuori,mutta omia lapsiani ohjeistan odottamaan.

[QUOTE="vieras";27679064]Ihan sama sille iälle, typeriä ovat ne äidit, jotka polttaa raskaus-/imetysaikana. Eivätkä mun mielestä mitään hyviä vanhempia, jos eivät voi asettaa lapsen parasta ja lapsen terveyttä omien halujensa edelle.

Teini-iässä tupakointi on yleisempää sekä ei-raskaanaolevilla, että raskaana olevilla ja kun tässä ketjussa joku nyt alkoi urputtaa että on se kessutteleva äiti silti hyvä äiti, niin oli pakko vain heittää eriävä mielipide. Kessutteleva äiti ei ole hyvää äitiä nähnytkään, iästä riippumatta.[/QUOTE]

Kyllä mä väitän, että olen hyvä äiti vaikka tupakkaa poltankin. Toki olen yrittänyt useasti lopettaa ja aion lähitulevaisuudessa sen tosissaan tehdäkin (ei vaan ole niin yksinkertaista kuin annat ymmärtää), mutta yhtään en ole huonompi äiti ollut lapselleni tupakoinnistani huolimatta. Olen pitänyt siitä huolen, ettei lapseni kärsi omasta tyhmyydestäni.

Tupakointi kun ei itse ihmisestä kerro todellisuudessa yhtään mitään. Yhtä paljon suunnilleen kuin limun juominen tai vastaava.

Kyllä mä väitän, että olen hyvä äiti vaikka tupakkaa poltankin. Toki olen yrittänyt useasti lopettaa ja aion lähitulevaisuudessa sen tosissaan tehdäkin (ei vaan ole niin yksinkertaista kuin annat ymmärtää), mutta yhtään en ole huonompi äiti ollut lapselleni tupakoinnistani huolimatta. Olen pitänyt siitä huolen, ettei lapseni kärsi omasta tyhmyydestäni.

Tupakointi kun ei itse ihmisestä kerro todellisuudessa yhtään mitään. Yhtä paljon suunnilleen kuin limun juominen tai vastaava.

Tarkoitin raskaana/imetysaikana kessutteleva. Jos sen jälkeen kessuttelee siten, ettei lapset altistu, niin ei hätiä.

Mun kriteereissä hyvä äiti ei polta raskaana/imettäessä. Toisilla voi olla toisenlaiset kriteerit.

Tarkoitin raskaana/imetysaikana kessutteleva. Jos sen jälkeen kessuttelee siten, ettei lapset altistu, niin ei hätiä.

Mun kriteereissä hyvä äiti ei polta raskaana/imettäessä. Toisilla voi olla toisenlaiset kriteerit. Niin ja lisään vielä, että itsekin olen polttanut tupakkaa ennen lapsen saamista, mutta ikinäkoskaan ei käynyt mielessäkään että olisin polttanut raskaana tai imettäessä. Edelleenkin saatan joskus polttaa (yleensä kun käyn viihteellä), mutta en päivittäin enkä lapsen aikana. Että tiedän kyllä, miten vaikea tuosta tavasta on päästä eroon.

Höpö höpö. Tupakoijat on säälittäviä, ja raskauden aikana tupakoivat on mielestäni rikollisia.