Ystävyys hiipunut lapsen syntymän jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meitsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"meitsi"

Vieras
Voiko vielä tässä iässä käydä näin? Olen jo 37-v ja saimme esikoisemme kaksi vuotta sitten. Olen pikku hiljaa saanut huomata, että yksi rakkaimmista ja pitkäaikaisimmista ystävistäni on hiljalleen lopettanut yhteydenpidon ja osoittanut, ettei enää halua olla tekemisissä kanssani. Olen tosi surullinen!

Emme ole pitkään aikaan asuneet samalla paikkakunnalla, mutta silti tapailleet työmatkojen yms. yhteydessä ja kotipaikkakunnalla ja yhteinen sävel on aina ollut vahva. Nyt näitä tapaamisia ei enää järjesty. En halua hänen kuuntelevan vaippajuttuja tai ihastelevan lastani, vaan olen nimenomaan yrittänyt tarjoata kahdenkeskisiä tapaamisia tai reissuja hänen kanssaan. Itsekin haluaisin mieluiten nauttia itse hänen seurastaan ilman lasta. Mutta ei.

No, ymmärrän, että hän on nyt taas sinkku ja ehkä "jäämässä lapsettomaksi", tai ikä alkaa painaa, eli siinä mielessä hän voi olla katkera tai surullinen minun tilanteestani, mutta eipä sen pitäisi olla näin vanhassa ihmissuhteessa mikään este. Itse olin teinivuosina ja parikymppisenä aina se yksinäinen, ja hänellä jos mitä miestä kierroksessa ja poikaystävää toisen jälkeen. Oltiin silti ystäviä. No epäilen, että lapsi olisi se ratkaiseva juttu tässä.

On vaan niin surkia olo, kun on (jo käytännössä) menettänyt ystävän. Olen yksipuolisesti ehdotellut tapaamisia ja pitäis kai nyt sitten vaan ottaa vaari ja antaa ihmisen olla rauhassa. Ehkä palaa luokseni, jos joskus hänellä siltä tuntuu...

Tiedän, että lastensaanti voi joissain elämänvaiheissa ystäväporukoita muuttaa, mutta en sentään aatellut, että enää niin kävis ja vieläpä, kun meilläkin oli jo näin pitkä historia yhdessä, nyyh! Meillä on myös toinen tapaus, yksi lähisukulainen, josta oltiin satavarma, että tulee todella läheinen meidän lapselle ja iloittiin asiasta, mutta nyt ovat hänenkin kanssaan välit jotenkin viilentyneet, eikä koskaan kysele puhelimessa lapsesta mitään.. Höh. Tässäkin on kyllä kyseessä lapseton pari, jonka lapsentekoikä on ohi. Puhuivat jopa muutama vuosi sitten, että ihanaa jos me saadaan lapsia, he sitten hoitavat ja läpäläpälää, mutta nyt ei sitten kontaktinhiventä meidän suuntaan..

Siis tällaista ruikutusta. Ja mielestäni en oo muuttunut miksikään hirviöksi lapsen synnyttyä, vaan oon ihan oma hurmaava itteni ;)

Onko muilla käynyt tällaista vanhemmalla iällä? Tai onko täällä palstalla näin vanhoja ylipäätään :) ?

höh. eikös tuo ole todennäköistä että noin käy kun oot jo aika vanha äidiksi? ehkä olettivat sun jäävän lapsettomaksi ja asia on vaikeampi kuin että olisit nuori äiti.

[QUOTE="hmmm";27658530]höh. eikös tuo ole todennäköistä että noin käy kun oot jo aika vanha äidiksi? ehkä olettivat sun jäävän lapsettomaksi ja asia on vaikeampi kuin että olisit nuori äiti.[/QUOTE]

No niin totuutta tuossakin. Ainakin tuo sukulaispari varmaan laski sen varaan, että me ei tulla saamaan lapsia, kun lässyttivät siitä, kuinka kovasti haluaisivat meidän lasta hoitaa jne.. Täytyy sanoa, että pitkään ajattelin itsekin, etten halua lapsia ja niinpä minusta tuli tällainen vanhusäiti..

Kuulosti vähän tyhmältä, "hän on kuitenkin vain katkera kun ei saa lapsia". Öö? Ei kuulosta kauhean mukavalta tuo teidän ystävyys. Jos olet tuota mieltä niin sanoisit sen ystävällesi sen sijaan että haet täältä tukijoita sille että olet oikeassa ja kaverit vain katkeria.

[QUOTE="aapee";27658603]No niin totuutta tuossakin. Ainakin tuo sukulaispari varmaan laski sen varaan, että me ei tulla saamaan lapsia, kun lässyttivät siitä, kuinka kovasti haluaisivat meidän lasta hoitaa jne.. Täytyy sanoa, että pitkään ajattelin itsekin, etten halua lapsia ja niinpä minusta tuli tällainen vanhusäiti..[/QUOTE]

kummallista tuon sukulaisparin osalta, en puhuisi noin jos en oikeasti tarkoittaisi sitä. miksihän ovat muuttaneet mielesnä?

[QUOTE="aapee";27658619]Kiitos, vaikket lukenut tekstiäni, tuo on ehkä paras neuvo :) En vain tiedä, osaanko tehdä tämmöistä näin suoraa interventiota. Toisaalta jos en tee, olenko itsekään kummoinen ystävä....[/QUOTE]

Mä oon sitä mietlä, että ystävät voivat puhua asioista suoraan. Ja voihan ystäväsi ajatella, että et enää välitä hänestä kun sulla on perhe. Ehdottomasto otat puheeksi. Mitä kaduttavaa sulla on?

Kuulosti vähän tyhmältä, "hän on kuitenkin vain katkera kun ei saa lapsia". Öö? Ei kuulosta kauhean mukavalta tuo teidän ystävyys. Jos olet tuota mieltä niin sanoisit sen ystävällesi sen sijaan että haet täältä tukijoita sille että olet oikeassa ja kaverit vain katkeria.

No siis en tiedä, onko hän mitenkään erityisen katkera, mutta minulla on se käsitys, että hänkin toivoisi tällä hetkelleen itselleen parisuhdetta ja on aiemmin puhunut, että haluaisi myös lapsia useampia ja nyt kohta alkaa meillä jo ikä tulla vastaan. Arvelin vain, että tämä lapsi jossain muodossa on syynä tähän välien viilentämiseen. Hän kertoi minulla myös hiljattain, ettei ole aikoihin nähnyt enää yhtä toista ystäväänsä, joka on hänelle jos mahdollista vielä pitempiaikainen ja parempi ystävä kuin minä. Ja kappas: hänkin on tullut juuri äidiksi. Olemme siis kaikki tunteneet jo yli 30 vuotta toisemme, käyneet koulut yhdessä, ja aina oltu tekemisissä, vaikka oltaisiin asuttu eri kaupungeissa tai maissa jne..

[QUOTE="hmmm";27658635]kummallista tuon sukulaisparin osalta, en puhuisi noin jos en oikeasti tarkoittaisi sitä. miksihän ovat muuttaneet mielesnä?[/QUOTE]

en myöskään ymmärrä. he eivät siis asu edes kovin lähellä, mutta loma-aikoina olisi mahdollista tehdä lähempää tuttavuutta, mutta ei sitä ei ole tapahtunut. samoin puhelimessa ei kysellä. ehkä heillekin sitten oli todellisuudessa kova pala, että saimme lapsen. asiasa ei ole avoimesti puhuttu, mutta mahdollisesti he ovat lapsettomia vastoin tahtoaan ja nyt siis jo kohta lähempänä viittäkymppiä iältään.

Ehkä se lapsettomuus on hänelle tällä hetkellä jotenkin kipeä asia?
Ja toisaalta -oletko sinä ihan aidosti muistanut huomioida myös ystäväsi?

Itse olin aina sitä mieltä, että ei sen lapsettomuuden tarvitse erottaa minua lapsia saaneiden ystävieni elämästä. Mutta kas, kyllä se on joissain tapauksissa erottanut. Ei siksi, että olisin niin halunnut. Mutta he itse viettivät vauvavuodet vain toisten äitien kanssa, minua ei koskaan "muistettu" pyytää mukaan. Sitten jos joskus menin, puhuttiin heidän kuulumisensa ja heidän lastensa kuulumiset ja kehitysvaiheet ja sairaudet ja vaipat ja syömiset. Minulta usein unohdettiin ihan kokonaan kysyä edes, että mitä kuuluu. Vähän myöhemmin pyydettiin lapsenvahdiksi. Olinkin, usein. Olen lapsirakas ja halusin myös auttaa ystäviäni. Mutta sitten kun yhteydenpidot alkoivat jäädä siihen, että minua pyydettiin lapsia vahtimaan ja silloinkaan ei taaskaan muistettu yhtään kysyä mun menoja tai huolia tai kuulumisia, niin väkisinhän tässä nuo tuollaiset suhteet ovat alkaneet viilenemään.

Ja siis en tarkoita, että kaikki lapselliset toimisivat näin. Mutta ne, joiden kanssa välit viilenivät, niin joo.

Kyllä aito ystävä ymmärtää ystävänsä muuttuvat elämäntilanteet ja pitäisi myös jaksaa kuunnella sen hetkiseen elämäntilanteeseen liittyviä juttuja. Musta on helvetin väärin, et itse pitäis parhaansa mukaan pitää sisällään kaikkia lapseen liittyviä juttuja ja kuitenkin pitäisi jaksaa kuunnella ystävän miesjuttuja tms. On nyt saatana jos ei ihmisiltä ymmärrystä heru. Jotkut ihmiset vaan on hyvää kaveria sillon kuin elämäntilanteet ovat samanlaiset tai kun itsellä menee jollain mittapuulla vähän paremmin, mutta sitten kun sillä toisella menee paremmin niin sitten ei enää kiinnosta.

Itsekin ottaisin vaivaavan asian ihan suoraan puheeksi. Jos loukkaantuu niin voi voi. Mullakin yksi hyvä ystävä muuttui etäiseksi lapseni syntymän jälkeen ja on sitä edelleen vaikka lapsi jo 4v. Ja en juuri koskaan puhu sille mitään lapsestani kun nähdään ellei kysy. Onneksi paras ystävä sentään pysyi elämässä mukana vaikka lapseton onkin.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Kyllä aito ystävä ymmärtää ystävänsä muuttuvat elämäntilanteet ja pitäisi myös jaksaa kuunnella sen hetkiseen elämäntilanteeseen liittyviä juttuja. Musta on helvetin väärin, et itse pitäis parhaansa mukaan pitää sisällään kaikkia lapseen liittyviä juttuja ja kuitenkin pitäisi jaksaa kuunnella ystävän miesjuttuja tms.

Ihan samaa mieltä! Mutta mä vaadin tasapainoa molemminpäin: eli että lapseton jaksaa kuunnella lapsijuttuja (jaksaa? nehän on mielenkiintoisia! t. vielä lapseton) mutta myös niin, että siltä lapsettomaltakin kysytään, että hei, mitäs sulle kuuluu. Mä oon nimittäin huomannut jääneeni ihan ulkopuolelle. Kun en ole kenenkään äiti.

Yhteistyössä