Olen materialisti.. :( Mies ostaa lahjaksi vuohen tms ja olen pettynyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan

Vieras
Olen aina pitänyt itseäni maailmanparantajana. Mutta nyt tämä kuva sai itselleni kovan kolauksen. Mies nimittäin mietti eilen ihan tosissaan, että ostaa mulle joululahjaksi aineettoman lahjan, eli vuohen, rauhan, juomavettä tms. Ja huomaan itse olevani pettynyt :( Ja olen sitten taas pettynyt itseeni, koska olen pettynyt! Kannatan vähäosaisien avustamista ja osallistun joka vuosi keryksiin, lahjoitan Kirkon ulkomaanavulle, Joulupuukeräykseen osallistuin, lahjoitan Pelastusarmeijalle, koska mielestäni se on parempiosaisten velvollisuus.

Mutta sitten, kun oma konkreettinen, materialistinen lahja jää pois ja muuttuu jonkun muun hyödyksi, niin olen pettynyt. Jotenkin jouluun meillä on kuulunut, että lasten mentyä nukkumaan avataan miehen kanssa toisillemme ostamamme lahjat rauhassa.

Mä en taas ihan ymmärrä miksi aikuisten pitäisi ostaa toisilleen lahjoja jouluna..

Mä en ole vuosiin tahtonut mitään materiaa lahjaksi.Sitä on jo tarpeeksi enkä tarvitse enempää.
Joulu on hyvänmielen juhla ja meillä pyhitetty lapsille, aikuiset sitten lasten mentyä nukkumaan käpertyvät kainaloikkain katsomaan leffaa, juomaan lasilliset punaviiniä ja olemaan vain rennosti.

• Tykkää
Reactions: moekoe ja Isämies
[QUOTE="mhm";27648590]Mä en taas ihan ymmärrä miksi aikuisten pitäisi ostaa toisilleen lahjoja jouluna..

Mä en ole vuosiin tahtonut mitään materiaa lahjaksi.Sitä on jo tarpeeksi enkä tarvitse enempää.
Joulu on hyvänmielen juhla ja meillä pyhitetty lapsille, aikuiset sitten lasten mentyä nukkumaan käpertyvät kainaloikkain katsomaan leffaa, juomaan lasilliset punaviiniä ja olemaan vain rennosti.[/QUOTE]

Meillä se on vähän kuin perinne. Ostamme jotain hemmottelua tai jotain aivan erityistä.

[QUOTE="mhm";27648590]Mä en taas ihan ymmärrä miksi aikuisten pitäisi ostaa toisilleen lahjoja jouluna..

Joulu on hyvänmielen juhla ja meillä pyhitetty lapsille, aikuiset sitten lasten mentyä nukkumaan käpertyvät kainaloikkain katsomaan leffaa, juomaan lasilliset punaviiniä ja olemaan vain rennosti.[/QUOTE]

No nimenomaan näin. Aikuiset ostakoon itse tarvitsemansa. Tai jos niitä lahjoja on aivan mahdoton hinku ostaa, niin sitten juurikin tuollaisia aineettomia.

Ehkä omalta mieheltä toivoisi jonkun hemmottelulahjan jouluna, vaikka kannattaisi ulkomaanapuja. Meillä ne lahjat on olleet suklaata, jotain vaatetta, kirja, hajuste...

Mutta sinänsä tuo ulkomaanavun idea on loistava. Koko kylä hyötyy jostain eläimestä eikä tule keskinäistä kateutta kun eläin on yhteinen.
Mun sisko hommasi yksi joulu vuohen mun nimiini. Mietittiin että määkiiköhän nyt joku mun nimellä ristitty vuohi jossain Afrikan kylässä.:D

Ehkäpä mieskin on huomannut sen kuinka paljon avustat vähempiosaisia ja on ajatellut tuon aineettoman lahjan olevan juuri sinulle passelin.
Ajatushan on tärkein<3

Ei varmaankaan halua pahoittaa mieltäsi. Jospa vaikka sanoisit suoraan haluavasi jotain muuta.

Olen aina pitänyt itseäni maailmanparantajana. Mutta nyt tämä kuva sai itselleni kovan kolauksen. Mies nimittäin mietti eilen ihan tosissaan, että ostaa mulle joululahjaksi aineettoman lahjan, eli vuohen, rauhan, juomavettä tms. Ja huomaan itse olevani pettynyt :( Ja olen sitten taas pettynyt itseeni, koska olen pettynyt! Kannatan vähäosaisien avustamista ja osallistun joka vuosi keryksiin, lahjoitan Kirkon ulkomaanavulle, Joulupuukeräykseen osallistuin, lahjoitan Pelastusarmeijalle, koska mielestäni se on parempiosaisten velvollisuus.

Mutta sitten, kun oma konkreettinen, materialistinen lahja jää pois ja muuttuu jonkun muun hyödyksi, niin olen pettynyt. Jotenkin jouluun meillä on kuulunut, että lasten mentyä nukkumaan avataan miehen kanssa toisillemme ostamamme lahjat rauhassa.

Missäs semmoisen rauhan voi jonnekin ostaa?

[QUOTE="aapee";27648605]Meillä se on vähän kuin perinne. Ostamme jotain hemmottelua tai jotain aivan erityistä.[/QUOTE]

No eikö sitä hemmottelua voi ostaa muulloin kuin juuri jouluna. Ihmeellistä hysteriaa aiheuttaa joillekin aikuisille ihmisille nämä joululahjat.

Ei vuohta voi antaa vaimolleen lahjaksi.
Nuo vuohet ovat tarkoitettu yksin tai yhdessä ostettaviksi tuomaan hyvänolon tunnetta ja joulurauhaa itselleen.
Ei sellaista voi antaa toiselle lahjaksi, koska tuo tunne ei välity siitä.

Minua ehkä eniten ottaisi hattuun, että mieheni vaivautuisi tuhlaamaan rahaa johonkin niin turhaan. Ei se kuitenkaan mene siihen mitä siellä sanotaan esimerkkinä. Mieluummin ostaisi vaikka suklaalevyn.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mä oon taas kurkkuani myöten täynnä paasausta materialismi läpäläpä. Ei sitä nyt jotain joutavaa skeidaa tarvi kellekään ostaa. Kysyy mitä kukin toivoo. "Joudun" kerran vuodessa hankkimaan/tekemään lahjat yhteensä kuudelle aikuiselle. Onhan se joo ihan hirveetä. Mieluummin sitten muun ajan katon etten ostele itelleni ja lapselleni kaikenlaista turhaa. Ja vuohet lahjotan mieluummin ihan ite kuin annan semmosen lahjan et hei, sun lahjasi oli vuohi afrikkaan, eiks ollu kiva kun tälleen ajattelin ja muistin juuri sinua.

Tietty sit on se äärimmäisyyksiin meno, 50 lahjaa per nenä yms. Sellasta en käsitä. Ja tietty saa aivan vapaasti muut olla ostamatta/tekemättä lahjaa ei siin mitään. Itestäni on kiva muistaa lähimmäisiä kerran vuodessa jollain mitä joku nimenomaan toivoo tai sit jollain missä olen erityisesti ajatellut lahjan saajaa. Ja tietty ois vissiin eri kans jos ois sisaruksia 10 ja niillä kaikillä 10 lasta. Mulla onneks suht pieni tää perhe.

Mä en tajua mitä lahjaa tuollaisessa on. Tajuan, että se on lahja sille jollekin tuntemattomalle jossain alkeellisessa kylässä. Mutta en mä ainakaan tartte vuohta, varsinkaan vuohta, jota en edes koskaan näkisi. Se on sama, kuin antaisi tyttärelle lahjaksi kortin, jossa lukee, että veljesi sai nyt mopon, onneksi olkoon vaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mä en tajua mitä lahjaa tuollaisessa on. Tajuan, että se on lahja sille jollekin tuntemattomalle jossain alkeellisessa kylässä. Mutta en mä ainakaan tartte vuohta, varsinkaan vuohta, jota en edes koskaan näkisi. Se on sama, kuin antaisi tyttärelle lahjaksi kortin, jossa lukee, että veljesi sai nyt mopon, onneksi olkoon vaan.

No on joo melkeen sama asia.. Idea vähän hukassa?

No on joo melkeen sama asia.. Idea vähän hukassa?

Ei siinä ole mitään ideaa, että lahjaksi jollekin antaakin lahjan jollekin muulle. Jos oikeesti haluaa auttaa niitä hätää kärsiviä, sen voi tehdä ihan reilusti, eikä väittää, että se on muka lahja omalle kaverille tai puolisolle.

Parempi vaikka ilman lahjaa, kuin tuollainen nolo pyhistely ja itsensä jalustallenostamis-hähhähhää-etpässaakkaanmitään-lahja.

Minä olen kaikille tutuilleni sanonut että minua ei kiinnosta suklaarasiat tai mikään muukaan krääsä. Olisin onnellisempi, jos lahjaani tarkoitetuilla rahoilla ostettaisiin marsuja Peruun.

Lopputuloksena oli sitten se että osa tutuista osti edelleenkin suklaarasioita ja kaikenlaista krääsää lahjaksi. Ja osa jätti ostamatta yhtään mitään, eivät edes lahjoittaneet rahaa pyytämilleni kohteille.

Että silleen.

Ei siinä ole mitään ideaa, että lahjaksi jollekin antaakin lahjan jollekin muulle. Jos oikeesti haluaa auttaa niitä hätää kärsiviä, sen voi tehdä ihan reilusti, eikä väittää, että se on muka lahja omalle kaverille tai puolisolle.

Parempi vaikka ilman lahjaa, kuin tuollainen nolo pyhistely ja itsensä jalustallenostamis-hähhähhää-etpässaakkaanmitään-lahja.

Mutta on joitakin ihan tavallisia ihmisiä, jotka oikeasti eivät koe tarvitsevansa eivätkä halua nurkkiinsa enää mitään krääsää, vaan haluavat että esim. 50-vuotislahja ohjataan johonkin avustuskohteeseen.

Mä en tarvitse jouluna krääsää. Mutta suklaata saa mieheni antaa muutaman rasian. :p

• Tykkää
Reactions: Sadana
Minä olen ostanut joka joulu (opiskeluaikojen jälkeen) itse itselleni joululahjan. Se on myös joka vuosi ollut paras sellainen. Tuntuu ihan kivalta ostaa uusi tablet-tietokone, järjestelmäkamera tai vaikka auto ja perustella se joululahjana itselleen. Näinollen ei myöskään koskaan harmita huonot lahjat :D

Yhteistyössä