Mitä näyttöä on ismompien päiväkotiryhmien traumatisoinnista ja kaikesta siitä mitä kotiäidit mussuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt pyysin täältä niitä. Missään muualla en ole niin kärkkäisiin kommentteihin törmännyt kuin täällä, niin kuvittelin että näille ihmeellisille väitteille olisi joku pohjakin. Kun sieltä tulee jatkuvasti sanoja "fakta" "ihan tutkittu juttu" ja hyvin paljon kommenttia siitä mitä päivähoito vaikuttaa aikisuuteen asti, niin eikö sitten pitäisi olla jotain näyttöä jos kerta ihan faktaa on? :O

Odotin, että sieltä tulisi montakin tulosta puolesta ja vastaan. Ei ole oikein mitään tullut... : /

Ei tule mieleenkään säilyttää jotain lehtien artikkeleja tai telkkarin/radion uutisia tai asiaohjelmia. Tutkimuksia ja faktaa on kyllä ollut.

[QUOTE="vieras";27649127]Ei tule mieleenkään säilyttää jotain lehtien artikkeleja tai telkkarin/radion uutisia tai asiaohjelmia. Tutkimuksia ja faktaa on kyllä ollut.[/QUOTE]

Eli niitä on ollut kaikkialla muualla kovastikin, mutta yksikään ei ole päässyt nykyaikana nettiin asti?

Harvemmin yksikään kotona lapsensa 3 vuotiaaksi asti hoitava aloittaa tällaisia vänkäysketjuja, itseään saa toki puolustaa ja valintojaan perustella. Tällaista vänkäämistä en ymmärrä.

Elämään ja vanhemmuutteen kuuluu vahvasti se, että joutuu luottamaan vaistoihinsa ja harkintakykyynsä, sekä saatavilla olevaan tietoon, ja niiden perusteella täytyy tehdä lapsia koskevia valintoja.
Tämänhetkisen tarjolla olevan tiedon perusteella mielestäni on valinta on helppo tehdä. Toki minun äidinvaistoni myös maalaisjärjen kanssa vaikuttavat siihen, etten laita vauvaa tai pientä lasta päiväkotiin tai muuhn hoitoon.

Noko asia siis niin, että sulla on vasta vauva ja nyt jo jaksat tapella asiasta? Onko tylsää äippällomalla ja kaipaat jo töihin, niin tämä jankutus auttaa sua purkamaan olojasi? ;)

Harvemmin yksikään kotona lapsensa 3 vuotiaaksi asti hoitava aloittaa tällaisia vänkäysketjuja, itseään saa toki puolustaa ja valintojaan perustella. Tällaista vänkäämistä en ymmärrä.

Elämään ja vanhemmuutteen kuuluu vahvasti se, että joutuu luottamaan vaistoihinsa ja harkintakykyynsä, sekä saatavilla olevaan tietoon, ja niiden perusteella täytyy tehdä lapsia koskevia valintoja.
Tämänhetkisen tarjolla olevan tiedon perusteella mielestäni on valinta on helppo tehdä. Toki minun äidinvaistoni myös maalaisjärjen kanssa vaikuttavat siihen, etten laita vauvaa tai pientä lasta päiväkotiin tai muuhn hoitoon.

Noko asia siis niin, että sulla on vasta vauva ja nyt jo jaksat tapella asiasta? Onko tylsää äippällomalla ja kaipaat jo töihin, niin tämä jankutus auttaa sua purkamaan olojasi? ;)

Niin minäkin luotan kyllä vaistoihini. :)
Olen jokatapauksessa lapsen viemässä hoitoon, siitä en tiedä tuleeko kotiin mummu hoitamaan, meneekö pph:lle vai päivähoitoon.

Täällähän on ihan jatkuvasti lynkkausketjuja äideistä jotka palaavat töihin. On niitä joissa haukutaan äidit jotka ylipäätään tekevät töitä ja sitten niitä joissa haukutaan niitä äitejä jotka vievät alle 3v:n hoitoon. Älä nyt ole sokea. Pitääkö linkitellä niitä, onko tosiaan jäänyt ihan ohi sinulta?! Ei ole voinut jäädä huomaamatta kun netti kuhisee! :O

[QUOTE="vieras";27649144]Varmasti on netistä. Sieltä kun alat etsimään.[/QUOTE]

Mutta kun täällä on näitä äitejä jatkuvasti solvaamassa niin kai juuri heiltä luulisi löytyvän melko paljonkin näyttöä näille faktaväitteilleen?! En ala etsimään kun pyydän nyt faktaa näiltä äideiltä. Kai sitä nyt on, vai onko!?

Saa laittaa vaikka saksan kielellä, kunhan joku nyt laittaisi niitä. Koitan suomentaa sitten netin avulla. :) Tietysti mieluiten maasta joka edes vähän jäljittelee suomen päiväkotien kokoonpanoja. :)

[QUOTE="vieras";27648530] Omat lapset eivät ole koskaan päiväkodissa ole olleet, koska mielestäni päiväkoti ei ole paras paikka lapselle.[/QUOTE]

Vähän OT, mutta etkö näe ristiriitaa ammattisi ja valintasi välillä? Jos mä pitäisin jotain systeemiä lähtökohtaisesti huonona tai vääränä, en kyllä tahtoisi olla siinä mukana...

• Tykkää
Reactions: waninka
Nyt pyysin täältä niitä. Missään muualla en ole niin kärkkäisiin kommentteihin törmännyt kuin täällä, niin kuvittelin että näille ihmeellisille väitteille olisi joku pohjakin. Kun sieltä tulee jatkuvasti sanoja "fakta" "ihan tutkittu juttu" ja hyvin paljon kommenttia siitä mitä päivähoito vaikuttaa aikisuuteen asti, niin eikö sitten pitäisi olla jotain näyttöä jos kerta ihan faktaa on? :O

Odotin, että sieltä tulisi montakin tulosta puolesta ja vastaan. Ei ole oikein mitään tullut... : /

Etkö itse osaa käyttää hakusanoja ja etsiä tietoa ?
Eikö sinulle riitä se, että lapsipsykologit ovat perehtyneet lapsen psyykeeseen ja kehitykseen, ja sanovat että alle 3-vuotiaan paikka on kotona. Miksi itse haluat sotia tätä jo yleisesti tiedettyä faktaa vastaan?
Eihän psykologiset traumat tai vaikutukset tule näkyviin kuin vasta aikuisiällä. Täälläkin näkee aina perustelua että "kyllä tuo tarhassa pienestä asti käynyt lapseni on täysin normaali ja iloinen lapsi". Ei lainkaan tajuta että eihän se vaikutus näy kun sitten joskus esim aikuisiässä ihmisen omissa ihmissuhteissa tms. Sinäkin nyt jankkaat asiasta, etkä edes näy kovin paljoa tietävän asiasta, kunhan saat jankattua oman asiasi läpi. Ja miksi meidän pitäisi pystyä antamaan jotain lähdeluetteloa sinulle?Hanki itse jos aihe kiinnostaa.

Monen kokemus on myös empiiristä "tutkimusta" lähipiirissä, nähdään miten huonosti jossain päiväkodeissa kohdellaan lapsia, nähdään miten huonosti lapset käyttäytyvät, miten paljon lapsilla on erilaisia käyttäytymishäiriöitä, työntekijät kertovat miten epäinhimillisissä paikoissa he ITSE työskentelevät, ja lähes kaikki hoitajat sanovat etteivät veisi omaa pientä lastaan päiväkotiin, kun ovat nähneet miten vähän heitä ehditään huomioida siellä . Eikö ole selvä homma, että jos esim alle 2-vuotias ei saa huomiota päivän aikana aikuiselta lähes ollenkaan, että se jättää pysyvän jäljen? Luuletko oikeasti että 2-vuotias osaa selittää sen itselleen ja selviytyä kokemastaan ajatellen että "no, tarhatädeillä on vaan vähän kiire".
Voit myös seurata ystäväpiirin lapsia, ja huomata miten lasten käytös huononee heti kun heidät viedään suureen päiväkotiin, lapset stressaantuvat ja se näkyy heti käytöksessä.

Etkö pysty itse näkemään sitä, miten paljon pehmeämpää lapselle on kotihoito? Miksi pieni lapsi joutuu aikuisen maailmaan jo alle kouluikäisenä? Rankat aikataulut ja stressaavia tilanteita päivästä toiseen. Mitä onnellista lapsuutta se muka on???

Aloittaja kuulostaa naiivilta vauvan äidiltä, jolla on liikaa aikaa ja liian vähän järkevää tekemistä. Mene vaikka nukkumaan univelkoja pois tällä välillä.

[QUOTE="Jenis";27649224]Vähän OT, mutta etkö näe ristiriitaa ammattisi ja valintasi välillä? Jos mä pitäisin jotain systeemiä lähtökohtaisesti huonona tai vääränä, en kyllä tahtoisi olla siinä mukana...[/QUOTE]

Tavallaan näen. Nautin ja pidän kuitenkin työstäni ja olen siihen hyvin kouluttautunut joten tässä ammatissa pysyn. Urani alkuvaiheessa noin 20v sitten pidin päiväkotia hyvänä paikkana ja siihen aikaan se olikin paremmalla tolalla kuin tänäpäivänä. Omat lapset olen hoitanut kotona miehen, siskoni ja isovanhempien avustuksella ettei lasten ole tarvinnut olla päivähoidossa. Vuosien aikana silmät ovat avautuneet sille ettei päiväkoti ole se ihanteellinen paikka lasten kehittyä ja kasvaa, siksi halusin että omat lapset saavat "paremman" lapsuuden.

[QUOTE="vieras";27649241]Etkö itse osaa käyttää hakusanoja ja etsiä tietoa ?
Eikö sinulle riitä se, että lapsipsykologit ovat perehtyneet lapsen psyykeeseen ja kehitykseen, ja sanovat että alle 3-vuotiaan paikka on kotona. Miksi itse haluat sotia tätä jo yleisesti tiedettyä faktaa vastaan?
Eihän psykologiset traumat tai vaikutukset tule näkyviin kuin vasta aikuisiällä. Täälläkin näkee aina perustelua että "kyllä tuo tarhassa pienestä asti käynyt lapseni on täysin normaali ja iloinen lapsi". Ei lainkaan tajuta että eihän se vaikutus näy kun sitten joskus esim aikuisiässä ihmisen omissa ihmissuhteissa tms. Sinäkin nyt jankkaat asiasta, etkä edes näy kovin paljoa tietävän asiasta, kunhan saat jankattua oman asiasi läpi. Ja miksi meidän pitäisi pystyä antamaan jotain lähdeluetteloa sinulle?Hanki itse jos aihe kiinnostaa.

Monen kokemus on myös empiiristä "tutkimusta" lähipiirissä, nähdään miten huonosti jossain päiväkodeissa kohdellaan lapsia, nähdään miten huonosti lapset käyttäytyvät, miten paljon lapsilla on erilaisia käyttäytymishäiriöitä, työntekijät kertovat miten epäinhimillisissä paikoissa he ITSE työskentelevät, ja lähes kaikki hoitajat sanovat etteivät veisi omaa pientä lastaan päiväkotiin, kun ovat nähneet miten vähän heitä ehditään huomioida siellä . Eikö ole selvä homma, että jos esim alle 2-vuotias ei saa huomiota päivän aikana aikuiselta lähes ollenkaan, että se jättää pysyvän jäljen? Luuletko oikeasti että 2-vuotias osaa selittää sen itselleen ja selviytyä kokemastaan ajatellen että "no, tarhatädeillä on vaan vähän kiire".
Voit myös seurata ystäväpiirin lapsia, ja huomata miten lasten käytös huononee heti kun heidät viedään suureen päiväkotiin, lapset stressaantuvat ja se näkyy heti käytöksessä.

Etkö pysty itse näkemään sitä, miten paljon pehmeämpää lapselle on kotihoito? Miksi pieni lapsi joutuu aikuisen maailmaan jo alle kouluikäisenä? Rankat aikataulut ja stressaavia tilanteita päivästä toiseen. Mitä onnellista lapsuutta se muka on???[/QUOTE]
Oman lapsen käytös ei ole muuttunut huonommaksi ja sen mainitsin, mutta lisäsin kyllä ettei tämä tietenkään kerro yleisesti päiväkodeista yhtään mitään.

Hei sinultakin pääsi tuo tms:"Ei lainkaan tajuta että eihän se vaikutus näy kun sitten joskus esim aikuisiässä ihmisen omissa ihmissuhteissa tms. "

Niin kai tälle on näyttöä?

Sovitaan vaikka etten osaa googlata, voisitko siis minun puolestani googlata näyttöä tälle väitteelle tms? :) Pakostikin joku maailmassa on tästä aiheesta tehnyt tutkimuksen kun kerran niin selkeitä haittoja aiheuttaa! :(

Älkää nyt jankuttako googlaamaan, haluan vain yhden faktan pöytään jossa osoitetaan ne karut paskaäitiväitteet tutkimuksella. Pyysin alunperin useita koska yleensä ne ovat päteviä vasta kun on useita selkeitä näyttöjä. (niitä kun kumotaan jatkuvasti) mutta saisinko edes yhden jos kauniisti pyydän!?

[QUOTE="vieras";27649280]Tavallaan näen. Nautin ja pidän kuitenkin työstäni ja olen siihen hyvin kouluttautunut joten tässä ammatissa pysyn. Urani alkuvaiheessa noin 20v sitten pidin päiväkotia hyvänä paikkana ja siihen aikaan se olikin paremmalla tolalla kuin tänäpäivänä. Omat lapset olen hoitanut kotona miehen, siskoni ja isovanhempien avustuksella ettei lasten ole tarvinnut olla päivähoidossa. Vuosien aikana silmät ovat avautuneet sille ettei päiväkoti ole se ihanteellinen paikka lasten kehittyä ja kasvaa, siksi halusin että omat lapset saavat "paremman" lapsuuden.[/QUOTE]
Luuletko että kaikilla on mahdollisuus olla kotona lapsen koko lapsuusikä? Kyllä se kotihoito varmasti on paras jos se oikeasti on hyvä paikka, mutta aika monelle toinen ratkaisu on parempi.

Oman lapsen käytös ei ole muuttunut huonommaksi ja sen mainitsin, mutta lisäsin kyllä ettei tämä tietenkään kerro yleisesti päiväkodeista yhtään mitään.

Hei sinultakin pääsi tuo tms:"Ei lainkaan tajuta että eihän se vaikutus näy kun sitten joskus esim aikuisiässä ihmisen omissa ihmissuhteissa tms. "

Niin kai tälle on näyttöä?

Sovitaan vaikka etten osaa googlata, voisitko siis minun puolestani googlata näyttöä tälle väitteelle tms? :) Pakostikin joku maailmassa on tästä aiheesta tehnyt tutkimuksen kun kerran niin selkeitä haittoja aiheuttaa! :(

Älkää nyt jankuttako googlaamaan, haluan vain yhden faktan pöytään jossa osoitetaan ne karut paskaäitiväitteet tutkimuksella. Pyysin alunperin useita koska yleensä ne ovat päteviä vasta kun on useita selkeitä näyttöjä. (niitä kun kumotaan jatkuvasti) mutta saisinko edes yhden jos kauniisti pyydän!?

Voi jumankekka ap! Tutustu lapsipsykologiaan niin tiedät!
Esim Keltikangas tai kuka tahansa.
Prkl kun joku jaksaa jankata...

Jos jankutukseni on niin tyhmää ja lapsellista, niin miksi te jatkatte siihen vastailua ja syyllistytte ihan samaan? ;)

Nostelen tämän ketjun seuraavalla kerralla kun kuulen taas niitä väitteitä, katsotaan jos saisimme muutaman tutkimustuloksen, edes yhden. Yksi tulikin jo, mutta se oli valitettavasti päivähoidon puolesta eikä vastaan. : /

[QUOTE="hoitsu";27649303]Voi jumankekka ap! Tutustu lapsipsykologiaan niin tiedät!
Esim Keltikangas tai kuka tahansa.
Prkl kun joku jaksaa jankata...[/QUOTE]

No laita nyt sitten se linkki tutkimustulokseen kun olet niin paljon viisaampi. :)
Olet selvästi tutustunut näihin paljon enemmän. Lopeta sinä viisaampana se jankutus ja iske faktaa pöytään niin hiljenen viimeinkin! Älkää nyt pimittäkö sitä faktaa kun itse kerrotte sitä runsaasti netissä olevan! Kiusaatte tyhmempää ihan tahalleen! :(

Eivät kaikki ole niin älykkäitä, joten auttakaa tyhmää uteliaisuudessaan!

Kuule, mene juomaan kuppi kahvia ja unohda. Kyllä se lapsesi pärjää, menköön päiväkotiin.

Minua laittaa lähinnä mietityttämään se, että miksi niitä TUTKIMUKSIA korostetaan. Eikö siinä ole tutkimusta tarpeeksi, että juuri tällä sivulla joku hoitaja kertoi monenkymmenen vuoden kokemuksestaan, eikä sillä perusteella laittanut omiaan hoitoon? Luuletko että joku tutkimus on yhtään sen pätevämpi? Tulokset voi kummasti muuttua, että millaiset ne olot siellä päikyssä on, kun joku tulee tarkkailemaan.
Ja odotatko ,että joku tutkisi psyykkisesti häiriintyneitä ihmisiä ja heidän taustojaan? Eikö se ole sanomattakin selvää mistä psyykkiset ongelmat muodostuvat?

Hassua, että jotkut uraihmiset niin pätevät omassa työssään ja vaikuttavat hyvinkin älykkäiltä. Ja uskovat vain ja ainoastaan jotain tutkimustuloksia. Omaa tunneälyä ei ole laisinkaan. No, sehän johtaakin siihen että ei voi tajuta, että oma lapsi kärsii pitkistä päivistä päiväkodissa. Eikä voi uskoa että pienen paikka olisi kotona, oman äidin luona.

No laita nyt sitten se linkki tutkimustulokseen kun olet niin paljon viisaampi. :)
Olet selvästi tutustunut näihin paljon enemmän. Lopeta sinä viisaampana se jankutus ja iske faktaa pöytään niin hiljenen viimeinkin! Älkää nyt pimittäkö sitä faktaa kun itse kerrotte sitä runsaasti netissä olevan! Kiusaatte tyhmempää ihan tahalleen! :(

Eivät kaikki ole niin älykkäitä, joten auttakaa tyhmää uteliaisuudessaan!

Onko sinulla sisälukutaidossa vikaa? Siinä oli se linkki; KELTIKANGAS. Ota kirja käteen ja LUE.
Vai jaksatko lukea kokonaisen kirjan tai kahden verran. Sillä sitä tietoa on kyllä saatavilla, jos todella perehdyt lapsipsykologiaan. Tsemppiä! Ja lopeta jo naurettava jankutus, sulla on selvästi univelkaa, mene nukkumaan.

[QUOTE="hei";27649348]Kuule, mene juomaan kuppi kahvia ja unohda. Kyllä se lapsesi pärjää, menköön päiväkotiin.

Minua laittaa lähinnä mietityttämään se, että miksi niitä TUTKIMUKSIA korostetaan. Eikö siinä ole tutkimusta tarpeeksi, että juuri tällä sivulla joku hoitaja kertoi monenkymmenen vuoden kokemuksestaan, eikä sillä perusteella laittanut omiaan hoitoon? Luuletko että joku tutkimus on yhtään sen pätevämpi? Tulokset voi kummasti muuttua, että millaiset ne olot siellä päikyssä on, kun joku tulee tarkkailemaan.
Ja odotatko ,että joku tutkisi psyykkisesti häiriintyneitä ihmisiä ja heidän taustojaan? Eikö se ole sanomattakin selvää mistä psyykkiset ongelmat muodostuvat?

Hassua, että jotkut uraihmiset niin pätevät omassa työssään ja vaikuttavat hyvinkin älykkäiltä. Ja uskovat vain ja ainoastaan jotain tutkimustuloksia. Omaa tunneälyä ei ole laisinkaan. No, sehän johtaakin siihen että ei voi tajuta, että oma lapsi kärsii pitkistä päivistä päiväkodissa. Eikä voi uskoa että pienen paikka olisi kotona, oman äidin luona.[/QUOTE]
Mutta miten sitten omassa ystäväpiirissä se lto joka vei oman lapsensa sisarusryhmään, koska koki sen hyväksi? Tekeekö tämä seikka siitä yhtäkkiä faktaa, että ok on aina paras paikka lapselle? Ei tee.

Mun mieleipiteillä sinänsä ei ole mitään väliä, ei edes valinoilla joihin olen kiitos tyytyväinen. :) Mutta koska kuulen usein kommentteja nimittelyineen, joiss puhutaan kuinka lapsille kehittyy aikuisikään asti pysyviä traumoja ja jos siellä päiväkodissa vain pysytään hengissä, niin kai siitö on tutkimustuloksia. Mielipteillä on edellenkin omat ketjunsa, nyt edelleenkin pyysin näyttöä näille väitteille jotka ovat kuulemma faktaa.

Mutta ilmeisesti sitä on runsaasti, kukaan ei vain jaksa nyt linkittää sitä vai?
Tai sitä on tosi paljon mutta ei netissä, kirjoissa ja telkussa ainoastaan, nykyaikana? :O

Miten vaikeaa on iskea sitä faktaa pöytään? Kai nyt jollain on kun niin moni puhuu siitä ettei työssäkäyvä ole edes äiti lapselleen ja fakta sitä fakta tätä. ;)

[QUOTE="hoitsu";27649363]Onko sinulla sisälukutaidossa vikaa? Siinä oli se linkki; KELTIKANGAS. Ota kirja käteen ja LUE.
Vai jaksatko lukea kokonaisen kirjan tai kahden verran. Sillä sitä tietoa on kyllä saatavilla, jos todella perehdyt lapsipsykologiaan. Tsemppiä! Ja lopeta jo naurettava jankutus, sulla on selvästi univelkaa, mene nukkumaan.[/QUOTE]

Ok, mutta jos näitä kuitenkin löytyisi edes sitä yhtä netin kautta? Kyllä varmasti löytyy kun sitä on niin runsaasti. :)

Voisin käydä myöhemmin lainaamassa tuon kirjan jos jaksan, nyt en kuitenkaan ole kirjastoon lähdössä. :)

Mutta miten sitten omassa ystäväpiirissä se lto joka vei oman lapsensa sisarusryhmään, koska koki sen hyväksi? Tekeekö tämä seikka siitä yhtäkkiä faktaa, että ok on aina paras paikka lapselle? Ei tee.

Mun mieleipiteillä sinänsä ei ole mitään väliä, ei edes valinoilla joihin olen kiitos tyytyväinen. :) Mutta koska kuulen usein kommentteja nimittelyineen, joiss puhutaan kuinka lapsille kehittyy aikuisikään asti pysyviä traumoja ja jos siellä päiväkodissa vain pysytään hengissä, niin kai siitö on tutkimustuloksia. Mielipteillä on edellenkin omat ketjunsa, nyt edelleenkin pyysin näyttöä näille väitteille jotka ovat kuulemma faktaa.

Mutta ilmeisesti sitä on runsaasti, kukaan ei vain jaksa nyt linkittää sitä vai?
Tai sitä on tosi paljon mutta ei netissä, kirjoissa ja telkussa ainoastaan, nykyaikana? :O

Miten vaikeaa on iskea sitä faktaa pöytään? Kai nyt jollain on kun niin moni puhuu siitä ettei työssäkäyvä ole edes äiti lapselleen ja fakta sitä fakta tätä. ;)

Lapsihyvä, sun kanssas on mahdoton keskustella. Sulle on jo annettu faktoja pöytään, et vaan osaa tulkita saamiasi vastauksia.

Ehdotan sinulle että tee oma tutkimuksesi; tee lapsestasi koekaniini ja laita se pienenä hoitoon. Katsot sitten miten tulee vaikuttamaan. Muuta ei sulle voi sanoa.

[QUOTE="vieras";27649409]Lapsihyvä, sun kanssas on mahdoton keskustella. Sulle on jo annettu faktoja pöytään, et vaan osaa tulkita saamiasi vastauksia.

Ehdotan sinulle että tee oma tutkimuksesi; tee lapsestasi koekaniini ja laita se pienenä hoitoon. Katsot sitten miten tulee vaikuttamaan. Muuta ei sulle voi sanoa.[/QUOTE]

En ole saanut vielä yhtäkään linkkiä tutkimustulokseen jossa osoitettaisi jokin haitta/haittoja päiväkodin vaikutuksesta nuoruuteen/aikuisuuteen tai muihin ongelmiin jotka ilmenevät selvästi niillä lapsilla jotka on viety päiväkotiin.

Yhden linkin jossa kehotettiin lukemaan kirja. Hmm. Mutta pyysin sitä linkkiä siihen tutkimukseen tuota kirjaa kun ei ole nyt saatavilla käsiin. JA pari mielipidettä lto:lta mitkä nyt ei ole faktaa, kuten ei minunkaan ystävä jonka mielestä sisarusryhmä on hyvä lapselle, on myös lto...

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/keltikangas-jarvinen_lasten_paivahoidosta_37633.html#media=37634

Tässäkö käydään läpi tutkimus jonka tuloksena päivähoidosta aiheutui jotain selkeästi siitä johtuvaa myöhemmin? Vai pelkkiä lausahduksia vailla näyttöä, eli oikeaa faktaa? Varmistan vain niin tiedän jaksanko edes katsoa. :)

Kiva jos edes yksi näyttö olisi teillä, jospa se on tässä!? :)

Yhteistyössä