Voi voi... Maaliskuussa töihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiniMyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MiniMyy

Jäsen
15.10.2004
784
18
18
45
Vantaa
Näin se vaan on, joudun jättämään tuon kakkosen (11kk) ihan kunnalliseen päivähuoltoon, ja olen onnellinen siitä.

Voi että. Kuinkakohan se tulee nuitten muiden lapsien kanssa toimeen siellä... :D

Uskon jopa, et kunnallisessa tarhassa tulee ko. ikäselle lapselle virikkeitä enempi kuin yksityisellä sektorilla. =)

Sorry, jos sohasin murkkupesää... mut näin on.

Esim. Jos Pph:lla on ainoastaan hoidettavanaan 2 lasta, jotka samasta perheestä... niin ei ne voi ikinä saada sitä kanssakäymisen taitoa minkä kunnallisessa oisivat voineet saada :D

Sortsit nyt tosissaan, jos joku vetäs herneenpalot pitkälle nenukkaansa, mut näin se on =) :flower:

Mutta jos he kokeekin siitä huonoa omaatuntoa että joutunut lapsen viemään hoitoon? Ihan yhtä tyhmältä kuulostaa toi sun kehuskelu että viet lapset hoitoon.

Millainen äiti kehuskelee sillä että saa hylätä alle vuoden ikäisen hoitoon?! Kaikkia sairaita sitä onkin... piuhat poikki, lapsi adoptioon äidille joka sitä lasta oikeasti tarvitsee ja rakastaa ja haluaa OLLA LÄSNÄ ne ensimmäiset elinvuodet edes.
Et sinä lasta tarvitse. Hommaa kala.

Ap, jos olet yhtään lukenut asiantuntijoiden näkemyksiä, ihan pienelle lapselle on kaikista tärkeintä se, että häntä varten on aina paikalla yksi aikuinen, johon hän voi muodostaa kiinteän suhteen ja jolta tietää saavansa turvaa ja hoitoa. Jos pieniä on päiväkotiryhmässä ties kuinka monta ja hoitajat vaihtuvat koko ajan, niin tuo ei oikein toteudu. Itse pistin 1,5-vuotiaani perhepäivähoitoon juuri tuosta syystä. Sen ikäinen kaipaa enemmän turvaa kuin virikkeitä. Niitä virikkeitä ja sosiaalisia suhteita saa harjoitella enemmän sitten kun menee tarhaan 3-4-vuotiaana. Virikkeitä saa kyllä myös perhepäivähoidossa. Meidän hoitajan kanssa samassa pihassa on toinen perhepäivähoitaja ja käyvät lasten kanssa päiväkerhossa, järjestävät askartelupäiviä, tekevät yhdessä retkiä ja grillaavat kesällä. Ulkoilu on kuitenkin minun lapselleni se tärkein juttu. Hän ei näytä ikinä kyllästyvän hiekan tai lumen mättämiseen pihalla.

Meillä on kaikki lapset hoidettu kotona kouluikään asti - ainoastaan puistotoiminnassa ovat olleet mukana. Kuitenkin kukin on aivan omanlaisensa persoona. Esikoinen on rohkea, reipas ja sosiaalinen - aina valmis vaihtamaan sanan uusienkin ihmisten kanssa. Kakkonen on arka ja varovainen ihmisten seurassa. Kolmonen taas on rohkeampi, mutta tarkkailija. Nelonen on hyvin luottavainen.

Päiväkodin sanotaan sosiaalistavan lasta. Mitä se tarkalleen mahtaa tarkoittaa? Onko päiväkodissa pienestä pitäen ollut lapsi erityisen ystävällinen ja toiset huomioiva esim. koulumaailmassa? Jos näin on, niin muutamia kymmeniä vuosia työelämässä olleet ihmiset ovat Suomen ystävällisimpiä ja herttaisimpia ihmisiä. He ovat harjoitelleet niin kauan sosiaalisia suhteita, että heillä on siihen täydellinen osaaminen. ;)

No, alle yksivuotiaan onnellisena "virikkeiden" pariin lähettävät eivät lapsensa seuraa edes ansaitse.

Olen nähnyt aivan tarpeeksi yksivuotiaita jotka fiksoituvat esineisiin tai mihin tahansa muuhun kuin vanhempiinsa. Surullista ja kamalaa

Päiväkodin sanotaan sosiaalistavan lasta. Mitä se tarkalleen mahtaa tarkoittaa? Onko päiväkodissa pienestä pitäen ollut lapsi erityisen ystävällinen ja toiset huomioiva esim. koulumaailmassa? Jos näin on, niin muutamia kymmeniä vuosia työelämässä olleet ihmiset ovat Suomen ystävällisimpiä ja herttaisimpia ihmisiä. He ovat harjoitelleet niin kauan sosiaalisia suhteita, että heillä on siihen täydellinen osaaminen. ;)

Elämänsä varhaisimmat vuodet päiväkodissa viettäneet lapset kykenevät kyllä ottamaan toiset huomioon silloin jos joku on PAKOTTAMASSA heitä siihen. Valitettavasti päiväkodit ovat täynnä näitä "sosiaalistuneita" jotka kiusaavat jo pienenä heti kun aikuisen silmä välttää. Ovat niin paljon liikojen ihmissuhteiden parissa, eivätkä ressukat millään opi ja kykene hallitsemaan niitä!

Viisaasti teet, kun viet kunnalliseen. Minä jouduin viemään 11,5 kk ikäisen pph:lle, joka loppujen lopuksi sai siirron muihin tehtäviin ulkopuolisten tekemien valitusten takia. Hirvittää vieläkin ajatella, mitä kaikkea kurjaa pieni reppanani on saanut kokea tuon hoitajan kynsissä. Ei osannut pieni vielä silloin puhuakaan.

Päiväkotiin pääseminen tuntui lottovoitolta. Siellä ovat molemmat lapseni viihtyneet loistavasti.

[QUOTE="Lis";27648245]Hyva! Muualla maailmassa viedaan lapset hoitoon viela pienempina ja suomalaiset yleensa haviavat sosiaalisuudessa naille muille pallon asukkaille.[/QUOTE]

Miks mä sit en oo sosiaalinen vaikka oon ollu alle vuoden ikäisestä pk:ssa? Voisiko kuitenkin sosiaalisuus olla ihan muista jutuista kiinni?

[QUOTE="Lis";27648245]Hyva! Muualla maailmassa viedaan lapset hoitoon viela pienempina ja suomalaiset yleensa haviavat sosiaalisuudessa naille muille pallon asukkaille.[/QUOTE]

Muualla maailmassa geenit ja kasvatustyyli ovat vähän erilaisia. Ja päivähoidossa on moni asia toisin kuin suomalaisessa päivähoidossa.

Yhteistyössä