hammaslääkäri pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TonyMarony
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TonyMarony

Uusi jäsen
03.12.2012
14
0
1
auttakaa kuka tietää. kärsin todella vakavasta hammaslääkäri pelosta ja hampaani on nyt niin huonossa kunnossa että syöminenkin on jo hankalaa ja pelokasta tulevien kipujen takia.

edellisestä hammaslääkäri kerrasta on aikaa jo 11v ja sitä edellisestä 11v. edellinen kerta tehtiin nukutuksessa eli olin täysin tajuton. v.2006 kävin kunnallisessa hammaslääkärissä pyytäen että saisin lähetteen heidän kautta nukutukseen helsinkiin, mutta lääkäri kun oli katsonut hampaitani niin sanoi vain että "syö noilla viisauden hampailla kun ne ovat hyvä kuntoiset"

tulehduksia on suussa jatkuvasti, ja jos jonkinmoista pilleriä popsin päivittäin, antibiootti kuuria en enää kovin helposti saa hammaslääkäristä (v.2006) koska niille hampaille pitää jo tehdä jotain, joten kavereilta kysyn jos heillä on jääneenä yli antibioottikuureja. kun tuo yksi poski"hammas" tahtoo tulehtua liiankin usein. 800mg buranaa sitten menee senkin edestä vaikka se ei kipuun enää auta mutta tulehdukseen kyllä.

eilen tuosta poskihampaasta lähti sitten se koko paikka irti ja sekin oli ainakin 3:lla ruuvilla vielä ruuvattu isäntähampaaseen kiinni, ja nyt on ammottava kolo jäljellä.

silloin edellisellä kerralla kun kävin lääkärissä nukutuksessa niin tuosta samaisesta hampaasta lohkesi palanen jo vajaan vuoden päästä, mutta en uskaltanut mennä enää lääkäriin.

Nyt mitä nöyrimmin pyydän Teiltä apua, miten voin saada sen kunnalliselta hammaslääkäriltä lähetteen sinne nukutus hammaslääkäriin koska suoraan yksityiselle menemiseen mulla ei enää ole varaa, edellinen kerta kun maksoi 8000mk.

Kaikki apu on tervetullut ja ohjeet. minun tapauksessani ainoa vaihtoehto on nukutus.

Varaa uudestaan aika ja vaadi se lähete, koska tuon kuntoiset hampaat on jo hengenvaaralliset. En nyt keksi syytä miksei noin pahasta pelosta kärsivä saisi sitä lähetettä.

Yritin käydä Helsingissä (kunnallisessa) kipupäivystyksessä, mutta kun en rauhoittavien lääkkeiden jälkeenkään pystynyt olemaan tuolissa, lääkäri kirjoitti lähetteen anestesiaan suun erikoishoidon yksikköön (tms.). Jonkun nelisen kuukautta olin jonossa, kunnes pääsin hoitoon.

täytyy huomenna siis soittaa kunnalliseen. pelottaa jo pelkästään ovesta sisään astuminen. olen myös kuullut että tosiaan huonot hampaat on hengenvaaralliset kun sitä kautta kaikki pöpöt pääsee verenkiertoon.

tuohon poskihampaaseen tuleva tulehdus tuo välillä jonkin sortin mätäpatin ikenen ja posken väliin ja pumpuli puikolla sitten olen sen ronkkinut rikki jotta möskä tulee ulos. useimmin tulee normi tulehdus joten poski näyttää siltä että suussani on puolikas golfpallo. jostain olen myös kuullut että ns.vakavaa ei vielä ole jos mätäpatti on posken puolella, mutta jos tulee sisäpuolelle niin sitten on vakavaa. mutta joku patti on jo useamman vuoden ollut kielenkin alla joskin kivuton sellainen ja toistaiseksi ei mitään ole siitä tullut.

yhteen paikkaan soitin tänään,(eivät vastanneet), kun löysin helsingistä yhden paikan joka tekee nukutuksessa pelkän terveyskeskus maksun määrällä.

mutta huomenna sitten uudestaan...

Kiitos kaunis teille jo auttaneille.

Kunnalliseen vaan soittoa, kyllä niiden pitäis siellä jo sut "vanhana asiakkaana" tietää ja laittaa hoitojonoon. Ja jos sulla on joku akuutti tilanne, niin sen verran voit mennä hammaslääkäriin, että kurkkaavat suuhun ja kirjottavat antibiootit jos on tarvis.
Mä en usko, että yksikään yksityinen nukuttaa terveyskeskuksen hintaan, kyllä noi tuntuu tuhansissa euroissa liikkuvan.

Kyllä tuo on pakko hoitaa, tiedät tosin sen itsekin jo. Seurauksena voi pahimmillaan olla kuolema, jos tulehdus leviää verenkiertoon.

Itselläni on nyt vuosi tuosta anestesiahoidosta, pitäisi käydä tarkastuksessa. Ne kestän ihan ok, mutta mitään terävää suuhuni ei saa työntää. Peilillä vain. :p

tuonne yritin soittaa meidanklinikka.fi mutta eivät vastanneet.

pakko se on huomenna sinne kunnaliseen soittaa niinkuin Asedfr sanoi.

pelottaa vaan ihan sairaasti tällä hetkellä että mitä tuo eilinen paikan lähteminen tuo tullessaan, siinäkun on nyt vaalean pavun kokoinen kolo ja ainoastaan poskiosa hampaan seinästä tallella... toisella puolella 1 poskihammas rapistui pois 2v sitten ja katkesi ienrajasta, nyt siinä on pienen pieni piikki vain jälellä ja ien kasvanut päälle, myös juuret jäi sinne...

kun huomaan jo itsekkin sen että alkaa kaikenlaisia muitakin mätäpatteja ilmestymään muualle kroppaan ja niitä saa sitten puristella ja luulen sen johtuvan juurikin hampaista.

huomenna kunnalliseen soitto jos nyt aluks sais ainakin kuurin päälle.

kiitoksia avuista tähän asti.

Tepadj, v2001 kävin yksityisellä, ja kustansi 8000mk, oltiin sovittu että 7500mk jos 1 juurihoito jätetään kesken koska ei ole paha, mutta 8000mk jos sekin laitetaan valmiiksi. 8000mk maksoin ja juurihoidon jätti kesken. meni joitain päiviä kun huomasin että siinähän on väliaikainen paikka. mutta ei ollut kipuja niin annoin asian olla koska pelkkä nukutus oli 4500mk/h eikä ollut siihen varaa eikä haluakaan 1 hampaan takia.

n.1kk hammaslääkäristä sain sairaalabakteerin, ilmoitin hammaslääkärille joka äänestä päätellen hieman taisi pelästyä asiaa, ja sittemmin muuttivat muualle harjoittamaan toimintaansa.

n.1v lääkäristä, alkoi jo paikat lohkeilee... eli pointtini on että ei välttämättä yksityinen ole laatua...

Et varmaan halua kuulla tätä,mutta kerron silti...
Minulla oli todella paha hammaslääkärikammo,tuli epäonnistuneesta juurihoidosta. pari vuotta meni elämästä hukkaan,söin vaan särkylääkkeitä ja murehdin. Kun tulin raskaaksi,yritin tsempata itseäni hammaslääkäriin,ajan sain usein varattua mutta karkasin tuolista kesken kaiken...
Löysin asiallisen yksityisen lääkärin (googletin,kyselin tutuilta),ja sitä kautta sain akuutin hampaan hoidettua. Juurihoito kyseessä ja 4 kertaa piti käydä saman hampaan takia....Mutta oli ihanaa kun kipu hellitti!

Uskomatonta mutta totta,että tänä päivänä,pari vuotta tuosta hirveästä pelosta,ja pystyn menemään hammaslääkärille ihan normaalisti! Viimeksi kävin viikko sitten. ja kunnallisella käyn.

Se että nyt haluat nukutuksessa hoidettavan hampaat,ei ratkaise ´ongelmaa´eli pelkoa.Entäs vuoden päästä jos joku toinen hammas oireilee? Nukutukseen taas?

Tämä oli tarkoitettu kannustukseksi,pelosta voi parantua!

Mei, sen takia käyn kun on lopulta aivan pakko. nyt se pakko tuli taas eteen. pesen hampaani 2 kertaa päivässä ja muutenkin "pidän" hampaitani kuin kukkaa kämmenellä että pysyisivät kunnossa, mutta jos tuo on geeneissä niinkuin minulla taitaa olla niin niitä reikiä tulee, halusin tai en.

sen takia pyrin välttämään hammaslääkäriä siis pelon ja tuskan takia ettei sinne tarvitse mennä, mutta sitä ääntä ja tuskaa siellä en siedä. pienen reiän takia en hammaslääkäriin mene, vaan sitten kun ei syömisestä enää tahdo tulla mitään.

ja nyt kun on ammottava reikä hampaassa niin nyt on pakko saada se lähete.

Ihan asian vierestä, mielenkiinnosta kysyn. Mikä hammaslääkärillä käynnissä on pelottavaa? En kysy kettuillakseni vaan ymmärtääkseni paremmin. Jos itse saisitte hammaslääkärissä päättää niin mitä siellä tehtäisiin toisin jotta pelko helpottaisi?

se kipu siinä pelottaa, ne äänet, ja kun suuhun tungetaan kaikennäköisiä juttuja, suorastaan ronkitaan, lääkärin puheet hoitajalle ja kun et koodikielestä ymmärrä mitään niin odotat taas tuskaa. se kipu, tieto siitä kivusta etukäteen saa jo pelkäämään. ventovieras ihminen tekee sinun intiimille alueelle jotain mikä tuottaa tuskaa, etkä puheesta hoitajan kanssa ymmärrä mitään.

toisilla on kipukynnys erilainen kuin toisilla, se saa pelkäämään. toisille ei puudutus piikit auta ollenkaan (mun tapaus), toisille tulee hengenvaarallisia oireita puudutuspiikistä (tuttuni R.I.P, mutta poistui muista syistä), se saa pelkäämään.

toki, vempeleet ja aineet on 25v muuttuneet mutta minä en ole valmis ottamaan sitä riskiä että "onneksi en porannut kieleesi".

ja diapamit, se pitäisi sitten olla kunnon hevosannos,(minullakin niitä olleena reseptillä) voin sanoa että ei toimineet, tosin kyse ei ollut sillä kertaa hammaslääkäristä minkä takia ne sain.

kaulastani leikattaan tulehtunut mätäpaise(mikä sekin varmaan tullut huonojen hampaiden kunnon takia), sain tuubillisen nestemmäistä punaista diapamia (näin minulle sanottiin että sitä se oli), sen vedin naamariin ja ja tulin huppeliin, mutta kun operaatio alkoi, huusin tuskasta.

Ainoa peruste tuohon sun nukutukseesi on se,että olet saanut päähäsi, että sua ei voi hoitaa muuten. :) Onhan se nyt hassua, että yhteiskunnan pitäisi mielestäsi maksaa sulle isot nukutushoidot sen vuoksi, että sä et kestä kuunnella jotain ammattikieltä... Anteeksi nyt vaan, mutta aika itsekästä ja minäkeskeistä.

On ihan fysiologisesti täysin mahdotonta, että puudutteet eivät juuri sinuun vaikuttaisi. Toki juuri sinä olet tosi erikoinen ja spesiaali, mutta kellään nyt vaan ei ole sellaisia hermosoluja, että ne eivät puudutteelle reagoisi.

Puudutteisiin on tosiaan joku joskus kuollutkin. Nukutuksessa se riski on varmaan kymmenentuhatta kertaa isompi, lisäksi siinä voi kuolla moniin eri komplikaatioihin. Varsinkin jos suu kuhisee mätää ja muuta kivaa, niin voi nukutuksessa helposti saada intubaatioputken kautta niitä omia märkäisiä tulehduksia keuhkoihin ja vaikka kivan keuhkokuumeeen. Jotain tällaistahan se sunkin "sairaalabakteerisi" taisi olla, vai kuinka?

Jokainen antibioottikuurihan nimenomaan lisää riskiä sille, että syntyy uusia ja äkäisempiä, antibiooteille resistenttejä bakteereja. Ootkos ajatellut, että jos saat seuraavastakin nukutuksesta jonkin infektion, se on todennäköisesti ärhäkkäämpi kuin edellinenkin? Tuo aspiraatiokeuhkokuumekin on varmaan 100 000 kertaa todennäköisempi tapa kuolla kuin puudutuskomplikaatiot.

Ja joo, tokikaan rauhoittavat lääkkeet ei suuhun vaikuta. Taas uusi lääketieteellinen sensaatio. :)

Nukutuksessa ei oikein voi tehdä kovin laadukkaita paikkoja, kun ne olosuhteet ovat siinä mitä ovat. Johonkin juurena olevaan hampaaseen tehtyyn muovipaikkaan voi olla ihan tyytyväinen, jos se vuodenkin kestää. Varsinkin siihen nukutuksessa tehtyyn. Ja jos hampaita ei huolta, niin vuodessa on paikan alla jo isot uudet reiät. Tämä taitaa olla se todennäköisin syy siihen irronneeseen paikkaan.

Hampaiden reikiintyminen on muuten bakteeritauti. Jos sulla on geeni, joka aiheuttaa hampaiden reikiintymisen, niin se on sitten jo kolmas lääketieteellinen sensaatio.

Sori jos on tylyä, mutta jotain realismia kehiin. "Sairaalabakteeri" ei ole nykyään oikein käytössä oleva termi, mutta sitä ei oikein voi käyttää kun et ollut sairaalassa hoidossakaan. Ja ei taida olla yhtään tunnettua "sairaalabakteeria", jonka itämisaika olisi yksi kuukausi. Mutta joo, toki sun puhelinsoiton vuoksi koko vastaanotto muutti toiseen paikkaan...? Ethän ole tosissasi, ethän?

Minä ymmärrän ap:ta ihan oikeasti. Hammaslääkärikammo on ihan hirveä asia.
Mutta ei ole kivaa se nukutuksesta herääminenkään! Voi olla ihan hirveä olo pitkään,ja operaatio on kallis.

Jo pelkkä hammaslääkärin haju tekee sairaaksi....Siltikin,suosittein vaan vielä kokeilemaan kovemmin! Kysele sinulle sopiva hammaslääkäri.On mahdollista käydä juttelemassa lääkärin kanssa ja teettää esim.se hammastarkastus ennen mitään muita toimenpiteitä.
Olen ihan varma,että pääset kammostasi eroon!!

Älä mieti että ´tulehtunut ei puudu´,kyllä mulla on joka hemmetin kerta puutunut eikä ole sattunut yhtään tämän nykyisen hammaslääkärin aikaan! On ollut tosi pahoja reikiä,juurihoitoa,tulehtunut hammas......
Itse saan ennen varsinaista puudutepiikkiä sen ikeneen siveltävän puudutteen ;) hammaslääkäri laittaa sen ihan pyytämättä :D Näin ollen puudutepiikin laittokaan ei satu..

Entä jos kokeilet?Sanot että homma loppuu heti jos sattuu yhtään?
Todennäköisesti homma on hoidettu ilman mitään kipua..!

vieras, kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. paikka jossa olin oli hammassairaala. ja en saanut mitään keuhkokuumetta tai vastaavaa, vaan sepsis.

liikuntakykyni tuli kahdessa päivässä hel*etinmoikseksi tuskaksi, jalan nostaminen 1cm verran tuntui tuhannelta puukon iskulta. ja tuota kesti viikon.

Minullahan oli hammaslääkäri käynnin jälkeen kalusto ns. kunnossa, mistähän tuo bakteeri sitten mahtoi tulla???

ja sinä, vieras, et ehkä pelkää hammaslääkärissä käyntiä ja sinulle ehkä puudutus tehoaa, MINÄ pelkään, ja ihan sinulle sanoakseni, en minä huvikseni täältä apua pyydä ja neuvoja, en minä varmasti sillä (kerran 10v hammaslääkäriin nukutuksessa veronmaksajien rahoilla) sinun talouttasi kaada.

ja vieras, ethän ala kyseenalaistaa minun pelkojani, minun kipukynnystäni, minun immuniteettiani joillekkin aineille, minun allergisuuttani joillekkin aineille, ihan vaan sinun lääketieteellisen näkökulman kannalta, ethän.

ja sille että asialle en mahda minkään jos hammassairaala muutti toisiin tiloihin, ehkä heillä oli homeongelma,ehkä ei, ehkä tilat liian pienet, ehkä ei, mutta paikka vaihtui.

vieras, kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. paikka jossa olin oli hammassairaala. ja en saanut mitään keuhkokuumetta tai vastaavaa, vaan sepsis.

liikuntakykyni tuli kahdessa päivässä hel*etinmoikseksi tuskaksi, jalan nostaminen 1cm verran tuntui tuhannelta puukon iskulta. ja tuota kesti viikon.

Minullahan oli hammaslääkäri käynnin jälkeen kalusto ns. kunnossa, mistähän tuo bakteeri sitten mahtoi tulla???

ja sinä, vieras, et ehkä pelkää hammaslääkärissä käyntiä ja sinulle ehkä puudutus tehoaa, MINÄ pelkään, ja ihan sinulle sanoakseni, en minä huvikseni täältä apua pyydä ja neuvoja, en minä varmasti sillä (kerran 10v hammaslääkäriin nukutuksessa veronmaksajien rahoilla) sinun talouttasi kaada.

Kun saa sepsiksen, niin osastolla ollessa kyllä ihan varmasti tyypitellään bakteeri ja jos se kuuluu "sairaalabakteereihin", niin asiasta tehdään kyllä ilmoitus. Sairaalabakteereitahan tilastoidaan ja niistä pidetään tarkkaa kirjaa. Jos samasta paikasta löytyy monta infektiota, niin tämähän selvitetään tarkkaan.

Jännä sairaalabakteeri sulla myös siksi, että markka-aikaan ei tainnut olla yhtään havaittua avohoidossa saatua tartuntaa. MRSA taisi olla eka, ja se vuonna 2008.

Se, että juuri sun avohoidosta saamasi sairaalabakteeri aiheutti sulle sepsiksen, on tässä ketjussa jo ainakin neljäs lääketieteellinen sensaatio. Viides on se, että asiaan ei ole kiinnitetty huomiota eikä raportoitu. Kuudes voisi olla se kuukauden itämisaika. Seitsemäs lääketieteellinen sensaatio voisi olla se, että ennenkuulumattoman ärhäkkä avohoitobakteeri aiheutti niinkin pienioireisen sepsiksen, ettet tainnut tarvita edes sairaalahoitoa. Sepsis ei myöskään oireile rajuna viikkoa siitä syystä, että ilman toimivaa antibioottihoitoa siihen kuolee parissa päivässä.

Ymmärrän kyllä, että pelkäät hammaslääkäriä. Mutta ymmärrätkö sinä, että valehtelet tai satuilet ihan omiasi? En tiedä, onko sulla mielenterveysongelmia, mutta jos on, niin kannattaa puhua hoitavalle lääkärille, että sulla on outoja pelkoja ja luuloja hammaslääkärissä käynnin tiimoilta.

Eikös jonkun tutkimuksen mukaan yli puolet aikuisista pelkää jossain määrin hammaslääkärissä käyntiä. Sä et todellakaan ole ainoa vaan oikeastaan enemmistössä. Hammaslääkärissä käyntiä myös saa jännittää, ei siinä ole mitään pahaa. Mutta sinä olet kehitellyt kokonaišen höpötarinoiden verkon asian tiimoilta, ja se on outoa ja pelottavaa, ja siitä sun pitää huolestua.

ja vieras, ethän ala kyseenalaistaa minun pelkojani, minun kipukynnystäni, minun immuniteettiani joillekkin aineille, minun allergisuuttani joillekkin aineille, ihan vaan sinun lääketieteellisen näkökulman kannalta, ethän.

ja sille että asialle en mahda minkään jos hammassairaala muutti toisiin tiloihin, ehkä heillä oli homeongelma,ehkä ei, ehkä tilat liian pienet, ehkä ei, mutta paikka vaihtui.

Ei ole olemassa mitään "minun lääketieteellistä näkökulmaani". Älä kehittele mitään itsediagnosoituja allergioita, kiitos. Lääkkeelle ei voi olla "immuuni", se ei vain ole mahdollista mielikuvituksesi ulkopuolella. Miksi muuten olisit immuuni puudutteelle ja rauhoittaville lääkkeille, mutta et nukutukselle? Vai onko sulla samat osat elimistöstä immuuneja niille lääkkeille, joita et halua käytettävän? Ja kroppa vastaa niille lääkkeille, joita toivot käytettävän? Ymmärrätkö, että tämä ei ole ihan terveen mielen tuottama ajatus?

Kipukynnystä on muuten kaikilla ihmisillä samanlainen. Kaikilla käy kipeää, kun lyödään vasaralla sormeen. Ehkä tarkoitit kivunsietoa, joka on ihmisten välillä erilainen. :)

Jos ihan oikeasti epäilet, että kokonainen hammassairaala muutti sinun puhelinsoittosi johdosta, niin siitä sun ehdottomasti kannattaa jutella lääkärin kanssa. Ihan minkä tahansa luotettavaksi kokemasi lääkärin, esim. terveyskeskuksessa tai työterveydessä.

voi elämän kevät. jos en voi lääkärin sanaan luottaa, niin kenen sitten.

anna asian olla, minun pelkoni on tosiasia. äläkä suotta tunge tänne että se ei voi pitää paikkansa.

kerron vain sen, minkä lääkäri on mulle kertonut. jos se sinusta on höpöhöpöä, niin sitten on. vielä suuremmalla syyllä vältän hammaslääkäriä, tai lääkäriä yleensä, koska ilmeisesti sun puheillasi lääkäri puhuu paskaa.

minä en voi asialle yhtään mitään, kerron vain sen minkä lääkäriltä kuulin, en sen enempää.

voi elämän kevät. jos en voi lääkärin sanaan luottaa, niin kenen sitten.

anna asian olla, minun pelkoni on tosiasia. äläkä suotta tunge tänne että se ei voi pitää paikkansa.

kerron vain sen, minkä lääkäri on mulle kertonut. jos se sinusta on höpöhöpöä, niin sitten on. vielä suuremmalla syyllä vältän hammaslääkäriä, tai lääkäriä yleensä, koska ilmeisesti sun puheillasi lääkäri puhuu paskaa.

minä en voi asialle yhtään mitään, kerron vain sen minkä lääkäriltä kuulin, en sen enempää.

Olen pahoillani, mutta en ymmärrä tätä viestiäsi. Tästä ei voi mitenkään ymmärtää, minkä lääkärin sanaan, mihin sanaan, mistä aiheesta. En myöskään ymmärrä mitä tarkoittaa "sun puheillasi lääkäri puhuu paskaa"? Siis sun lääkäri puhuu paskaa mun suullani näissä kirjoituksissa vai mitä?

Sun pelkosi nimenomaan on tosiasia. Sen tuonne kirjoitinkin. Mutta se taitaakin olla suunnilleen ainoa tosiasia, mitä tähän ketjuun olen kirjoittanut. Tosiasiat on kuitenkin tosiasioita, olinpa minä tässä ketjussa tai en, olipa minulla mielipiteitä tai ei, teitpä sinä millekään asialle mitään tai et.

Minusta kuitenkin tuntuu, että sinä et loppupeleissä ole kovinkaan varma tosiasioista. Niitä epävarmojen asioiden todenmukaisuutta kannattaa nimenomaan testata, ja pyytää siihen apua ammattilaisilta.

Kuumimmat

Yhteistyössä