Miksi ihmiset ei tajuu että hoitovapaalaisella ei oo varaa tehdä mitään erikoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie taas ihmettelen sitä ajatusta, että ainut elämä on paras käyttää kotona nysväten. Itse kyllä selvisin virikkeistä itselleni ja lapsille pienellä budjetilla ilmaistapahtumissa jne. aikoinaan, mutta en tykkää kotoilusta, jos se on ainut vaihtoehto.

Öö, onko vaihtoehdot tosiaan vain joko kotona nyhvääminen tai jossain maksullisissa paikoissa käynti? Kun ihmettelin että pitääkö pienen lapsen kanssa joka viikko käydä jossain, tarkoitin noita maksullisia juttuja. Me käydään tuollaisissa noin kerran kuussa, joskus useammin joskus harvemmin. Muuten me käydään puistoissa, muskareissa, kerhoissa, shoppailemassa (vaikka ostamatta mitään), kavereilla kahvilla jne. Me ei kyllä nyhvätä kotona oikeastaan ikinä.

Joo siis kuuden mamma, huh, onnittelut siitäkin. Minun paras lapsuusmuistoni oli kun tulimme kotilomalle suomeen ja oli se laskiainen vai onko se sen nimi? Silloin sai jossain laskettelukeskuksessa laskea pulkalla sitä isoa mäkeä jostain kohtaa. Hirveä vauhti isän kanssa meillä oli. Se oli ilmainen perheille ja mehua ja jotain pullaa kanssa oli ilmaiseksi muistaakseni. En tykkää, että äidit syyttävät itseään siitä ettei olla siellä hoplopissa ihan jatkuvasti.

Meillä on laitettu rahat yhteen kunnon ulkomaanmatkaan ja tietoisesti valittu muuten elää vähemmällä. Esim. ravintoloissa käydään tosi harvoin ja koska lastenvahteja ei oikein ole, niin eipä meillä mene rahaa mihinkään leffailtoihinkaan miehen kanssa. Lapset on vielä niin pieniä, että ei ne osaa vaatia mihinkään Hoploppiin. Isompi täytti juuri 3v ja kerran on hänen kanssaan käyty Korkeasaaressa, kerran kotieläinpuistossa ja kerran Muumimaailmassa.

Äitikavereitani näen toistemme kotona. Asutaan sen verran etäällä, että mihinkään puistoon ei sovita treffejä. Kaikissa kaveriperheissä on jo kaksi lasta, joten ei näillä kokoonpanoilla oikein kahviloihin tai ostoskeskuksiin mennä notkumaan. Aivan liian stressaavaa.

Ei, ei minullakaan olisi varaa käydä maksullisissa jutuissa viikottain, siis isompaa kuin kuppi kahvia ja pulla kahvilassa. Mutta syynä on ennen kaikkea se, että rahankäyttöä on priorisoitu!

Meillä on laitettu rahat yhteen kunnon ulkomaanmatkaan ja tietoisesti valittu muuten elää vähemmällä. Esim. ravintoloissa käydään tosi harvoin ja koska lastenvahteja ei oikein ole, niin eipä meillä mene rahaa mihinkään leffailtoihinkaan miehen kanssa. Lapset on vielä niin pieniä, että ei ne osaa vaatia mihinkään Hoploppiin. Isompi täytti juuri 3v ja kerran on hänen kanssaan käyty Korkeasaaressa, kerran kotieläinpuistossa ja kerran Muumimaailmassa.

Äitikavereitani näen toistemme kotona. Asutaan sen verran etäällä, että mihinkään puistoon ei sovita treffejä. Kaikissa kaveriperheissä on jo kaksi lasta, joten ei näillä kokoonpanoilla oikein kahviloihin tai ostoskeskuksiin mennä notkumaan. Aivan liian stressaavaa.

Ei, ei minullakaan olisi varaa käydä maksullisissa jutuissa viikottain, siis isompaa kuin kuppi kahvia ja pulla kahvilassa. Mutta syynä on ennen kaikkea se, että rahankäyttöä on priorisoitu!

Miksi ei voi käydä useamman lapsen kanssa kahvilassa? Meilläkin kaikilla kevereista kaksi lasta tai useampia ja hyvin onnistuu kahviloissa käynti -> lapset kuriin vaan!

Joo me ei käydä hoplopeissa ollenkaan koska se maksaa liikaa
ja ei musta siellä vielä edes ole 2 vuotiaalle mitään mitä tarttisi. Liikkua
voi muutenkin

Ja en voi enää valita että meen töihin takas kun oon ilmoittanut jo töihin että tulen vasta ensi syksynä
siellä on jo sijainen.

kyllä on mies mutta hänen palkka menee kokonaan asuntoon. Meidän on pakko maksaa asuntolainaa.
Pankki ei suostunut antaa lyhennysvapaata tai sitten nostaa marginaaleja tosi paljon. Eli pakko maksaa
Muuttaakaan ei haluta tästä asunnosta ja sitten kun oon töissä on mun palkka.

olen pyytänyt kahville meille, mutta yleensä sanotaan että on jotain muuta, esim, risteily tai joku tapahtuma.
Tai sitten pitäisi nähdä kahvilla kahvilassa. Ilmeisesti mun tutut ja kaverit ei viihdy lasten kanssa kotona.

mä haluan kuitekin olla lapsen kanssa kotona hoitovapaalla koska haluan olla hänen kanssa ja nähdä kehittymisen ja kasvun.

[QUOTE="Vieras";27637907]Miksi ei voi käydä useamman lapsen kanssa kahvilassa? Meilläkin kaikilla kevereista kaksi lasta tai useampia ja hyvin onnistuu kahviloissa käynti -> lapset kuriin vaan![/QUOTE]

Tätä on pakko komppailla.. :)

Itse kuljen ihan sujuvasti 5kk vauvan, 2v sekä 4v kaksosten ja usein vielä 6v kanssa kahviloissa ja kaupoilla.
On sovittu tietyt säännöt kulkemisesta. Hyvin on pieninkin omaksunut paikan vaunujen vierestä, tarvittaessa toki saatan ottaa tuplarattaat (on vaan niin ärsyttävät ja 2 vee mielummin kuitenkin kävelee).

Joo me ei käydä hoplopeissa ollenkaan koska se maksaa liikaa
ja ei musta siellä vielä edes ole 2 vuotiaalle mitään mitä tarttisi. Liikkua
voi muutenkin

Ja en voi enää valita että meen töihin takas kun oon ilmoittanut jo töihin että tulen vasta ensi syksynä
siellä on jo sijainen.

kyllä on mies mutta hänen palkka menee kokonaan asuntoon. Meidän on pakko maksaa asuntolainaa.
Pankki ei suostunut antaa lyhennysvapaata tai sitten nostaa marginaaleja tosi paljon. Eli pakko maksaa
Muuttaakaan ei haluta tästä asunnosta ja sitten kun oon töissä on mun palkka.

olen pyytänyt kahville meille, mutta yleensä sanotaan että on jotain muuta, esim, risteily tai joku tapahtuma.
Tai sitten pitäisi nähdä kahvilla kahvilassa. Ilmeisesti mun tutut ja kaverit ei viihdy lasten kanssa kotona.

mä haluan kuitekin olla lapsen kanssa kotona hoitovapaalla koska haluan olla hänen kanssa ja nähdä kehittymisen ja kasvun.

Sulla on mitä ilmeisimmin kavereita, joilla on paljon menemisiä ja jotka nauttivat siitä, että on mahdollista käydä kahviloissa. Sun kannattaa kysyä, milloin heille sopisi tulla teille kahville, jotta he voivat sanoa itselleen sopivan ajan.

• Tykkää
Reactions: newbie
Itse olen ollut nyt kuusi vuotta hoitovapaalla ja vielä kertaakaan ei ole tullut tilannetta ettei olis ollut rahaa johonkin. Itse tykkään käydä kahviloissa ja shoppailemassa lasten kanssa. Hoplopissa käydään muutaman kerran vuodessa. Ja ainakin meidän nyt kaksi vuotias tykkää käydä siellä, tykkäsi jo ennen kuin osas edes kävellä. Matkustellaan kans aika paljon, kun ei ne risteilyt niin kovin paljon maksa. Oisko ap sun mahdollista tehdä vaikka viikonloppuisin töitä. Mulla on muutama ystävä, jotka käyvät töissä viikonloppuisin ja siitä saa ihan kivasti lisärahaa.

Yhteistyössä