Perinnöllä kikkailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höh";27634035]Minä näen asian niin, että elatusavun saaja ei myöskään näe isäänsä yhtä paljon kuin toiset lapsensa, eikä pääse asumaan tuossa talossa.[/QUOTE]

Hän asuu myös isänsä rakentamassa talossa.

jokaisella lapsella oikeus lakiosaan yhteiset lapset perivät kauttasi puolet talosta, miehen puolikas jaetaan kaikille kolmelle lapselle. miehen ekalla lapsella on pikeus vähintää lakiosaansa, joka talosta on 1/6 -osa. tätä ette saa häneltä mitenkään pois, edes lahjoittamalla talon kahdelle muulle lapselle, koska miehen lapsi voi vaatia että lahja lasketaan ennakkoperinnöksi jonka pohjalta hänen lakiosansa lasketaan ja saa sen saman väh. 2/6 -osaa. onneksi.

Niin vai lahja? Verotetaan kuitenkin samalla tavoin, kuka sen sitten päättää, että onko se lahja vai ennakkoperintö? Eiköhän nämä oo näitä, mistä justiinsa sit tapellaan oikeudessa.

Voiko toista sitten kieltää lahjoittamasta hengissä ollessaan vaikka koko omaisuuttaan johonkin?

Ihan oksettavaa?

Olisiko siinä ihan taka- ajatuksena se ettei kukaan lapsista jää eriarvoiseen asemaan perinnön suhteen, joillakin kun sitä perintöä on Aalto- vaasia enemmän..

Mun mielestä on oksettavaa erotella lapsia tuohon tapaan kuten ap tekee , pistää paremmuusjärjestykseen ja erotella kuka kärsii eniten ja kuka vähiten.

Näen asian niin, että yhteiset lapsemme ovat säästäneet kituuttamalla taloa itselleen. Elatusavun saajan ei ole tarvinnut kituuttaa.

Meilläkin on ollut pari vuotta sellainen tilanne, että miehen lähes kaikki ylimääräiset rahat (pakollisten laskujen jälkeen) ovat menneet etälapsille elatusmaksuina, matkakuluina, koulukirjoihin ym. Minä olen yrittänyt elättää yhteiset lapsemme. En kuitenkaan ajattele, etteivät mieheni lapset saisi isäänsä periä, koska tiedän, että tämä kituuttaminen on väliaikaista.

Ensimmäinen lapsi ei kuulu tähän perheeseen, joka on kituuttanut talon takia yhdessä. Hän on saanut elatusmaksunsa.

Onko tämmösiä idiootteja olemassa? Kait tuon nyt jokainen tietää, että rintaperillisillä on laillinen oikeus eikä sitä voi viedä pois. Elatusmaksuhan se kattaa tosiaan perinnön.

Enemmän minua häiritsee tuollainen ajattelutapa, kun kuitenkin alle 15v on vielä lapsi. Vihaatko miehesi ensimmäistä lasta noin paljon?

jokaisella lapsella oikeus lakiosaan yhteiset lapset perivät kauttasi puolet talosta, miehen puolikas jaetaan kaikille kolmelle lapselle. miehen ekalla lapsella on pikeus vähintää lakiosaansa, joka talosta on 1/6 -osa. tätä ette saa häneltä mitenkään pois, edes lahjoittamalla talon kahdelle muulle lapselle, koska miehen lapsi voi vaatia että lahja lasketaan ennakkoperinnöksi jonka pohjalta hänen lakiosansa lasketaan ja saa sen saman väh. 2/6 -osaa. onneksi.

Mitäs jos mieheni tekee testamentin. Eikö silloin voi testamentata puolet puolikkaastaan yhteisille lapsillemme ja toinen puolikas puolikkaasta jaetaan kolmeen osaan?

[QUOTE="Vieras";27634098]Se lain määräämää osa kuuluu aina rintaperilliselle, vaikka testamentti sanoisi mitä. Suomessa ei voi lapsesta tehdä perinnötöntä.[/QUOTE]

Niin, mikä on lain määräämä osa tässä? Kolmasosa puolikkaasta vai kolmasosa puolikkaan puolikkaasta.

Ihan oksettavaa?

Olisiko siinä ihan taka- ajatuksena se ettei kukaan lapsista jää eriarvoiseen asemaan perinnön suhteen, joillakin kun sitä perintöä on Aalto- vaasia enemmän..

Mun mielestä on oksettavaa erotella lapsia tuohon tapaan kuten ap tekee , pistää paremmuusjärjestykseen ja erotella kuka kärsii eniten ja kuka vähiten.

Joo käytin vaan samaa nimimerkkiä kun alussa :D Oksettavaa oli ap:n käytös

Keskusteluohjeiden mukaan ei saa vaihtaa nimimerkkiä kesken keskustelun... Anteeksi siis, että tämäkin vastaus on "oksettavaa" :D

Yhteistyössä