Rokotteista kieltäytyminen

• Viestiketjun aloittaja Kyselijä?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mun mielestä d-tap-ipv-hib ja mpr rokotteet pitäisi olla pakollisia, jos haluaa lapsen johon päivähoitoon tai kouluun. Mun mielest on törkeää vaarantaa muiden henki, jollain tyhmällä pelleilyllä. Muut rokotteet olisivat vapaaehtoisia.
Tuossa on ainoastaan se vika, että jos tuollainen laki säädetään niin silloin sen varjolla voidaan laittaa muitakin rokotteita pakollisiksi esim. sikis tms.

Me ei otettu nuorimmalle rota- tai pneumokokki rokotteita, koska koen ne turhiksi. Isommat eivät niitä olisi saanutkaan.
Ja aina tää, että muiden henki vaarantuu.. Miten se sinun lapseesi liittyy, että minun lapseni ei saa myrkkyjä kehoonsa ja aivoihinsa? Etkö luotakaan rokotteisiin? Luuletko että sinun lapsesi voisi silti saada taudin? Nii-in..

"vieras"
Rokotteissa on myös abortoitujen sikiöiden soluja, formaldehydiä, apinan aivoja, elohopeaa, alumiinia.. Pitkä lista aineksia, joita en ikinä antaisi lapseeni pistää. Eikä ole huhua, vaan FDA:n sivuilta löytyy listaa.

Yllättävän asiallisesti suhtautuivat. Tietysti hieman pelottelua hinkuyskällä ja varsinki jäykkäkouristuksella, mut ei liikaa. Jäykkäkouristusrokotetta voisin kyllä harkitaki, jos sen sais yksinään.

[QUOTE="vieras";27616068]Ja aina tää, että muiden henki vaarantuu.. Miten se sinun lapseesi liittyy, että minun lapseni ei saa myrkkyjä kehoonsa ja aivoihinsa? Etkö luotakaan rokotteisiin? Luuletko että sinun lapsesi voisi silti saada taudin? Nii-in..[/QUOTE]

Mikään rokote ei ole 100% varma eli niiden teho perustuu osittain joukkosuojaan ja joukkosuojaa ei tule jos kaikki eivät lapsiaan rokota.
Itse luotan noiden mainitsemieni rokotteiden turvallisuuteen, koska d-tap-ipv rokotetta on käytetty jo 50(?) vuotta josta hib osaa 27vuotta ja siitä ei ole raportoitu vakavia haittavaikutuksia. Mpr rokotetta on laitettu 30 vuotta, siitä on kiisteltyjä tutkimuksia tehty (ja ihan suoraan vääristeltyjä tutkimuksia. vrt. mpr-autismi), mutta yhtään vakavia haittavaikutuksia ei ole raportoitu (mitään läheskään niin vakavaa kuin noiden rokkojen haittavaikutukset).
Itse en kannata näitä mukavuuden halusta otettuja rokotteita niinkuin esim. vesirokkorokote on, mutta mahdollisesti kuolemaan johtavien tautien hävittämistä kyllä kannatan.

"vieras"
Mikään rokote ei ole 100% varma eli niiden teho perustuu osittain joukkosuojaan ja joukkosuojaa ei tule jos kaikki eivät lapsiaan rokota.
Itse luotan noiden mainitsemieni rokotteiden turvallisuuteen, koska d-tap-ipv rokotetta on käytetty jo 50(?) vuotta josta hib osaa 27vuotta ja siitä ei ole raportoitu vakavia haittavaikutuksia. Mpr rokotetta on laitettu 30 vuotta, siitä on kiisteltyjä tutkimuksia tehty (ja ihan suoraan vääristeltyjä tutkimuksia. vrt. mpr-autismi), mutta yhtään vakavia haittavaikutuksia ei ole raportoitu (mitään läheskään niin vakavaa kuin noiden rokkojen haittavaikutukset).
Itse en kannata näitä mukavuuden halusta otettuja rokotteita niinkuin esim. vesirokkorokote on, mutta mahdollisesti kuolemaan johtavien tautien hävittämistä kyllä kannatan.
Niin, esimerkiksi kuolema, diebetes tai Guillan Barre ei ole vakava haitta.. No, kukin tavallaan. Eli sinä et kuitenkaan luota rokotteisiin? Uskot ja tiedät, että lapsesi voi saada taudin silti? Ja tiedät senkin, että altistat lapsesi monille vaaroille, kun annat laittaa rokotteen?

Höpöhöpö, vastaavaa määrää erilaisia rokotteita ei ole laitettu "50 vuotta" lapsiimme, ei samanlaisilla ainesosilla ja yhdistelmillä. Ei kukaan ole tutkinut, millainen yhdistelmä on lapselle OK, paljonko vaikkapa alumiinia lapseen voi turvallisesti pistää. Tai formaldehydiä. Minutkin on rokotettu lapsena eikä mitään seurantaa ole, nyt kolmenkymmenen vuoden jälkeen, ei kukaan kysy onko rokotteista kenties ollut haittaa. Seurantatutkimukset puuttuvat.

"vieras"
Yllättävän asiallisesti suhtautuivat. Tietysti hieman pelottelua hinkuyskällä ja varsinki jäykkäkouristuksella, mut ei liikaa. Jäykkäkouristusrokotetta voisin kyllä harkitaki, jos sen sais yksinään.
Voi luoja mä en tajua miten tyhmä ihmisen pitää olla, että hän ei laita lapselleen jäykkäkouristusrokotetta? Ymmärrätkö sä, että sen jäykkäkouristuksen voi saada ihan vain maasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyselijä?;27615327:
Onko täällä ketään joka olisi kieltäytynyt ottamasta lapselleen perusrokotuksia? Mikä oli suhteutuminen neuvolan taholta? Joskus muistan lukeneeni ketjus, jossa suurinpiirtein sossut olivat kimpussa asian tiimoilta, lieneekö totta.

Minusta on kehkeytynyt kovin rokotusvastainen ja nyt kun luin spekulaatioita rokotusten ja kätkytkuolemien yhteydestä, haluni välttää rokotteet kasvaa edelleen.
Meillä otettiin perusrokotukset myöhennetyllä aikataululla, rotaa ja pneumokokkia emme ottaneet lainkaan, myöskin mpr on mietinnän alla, tai sitten otamme senkin myöhemmin katsotaan nyt? Influenssa rokotuksia meidän perhe ei ole ottanut lainkaan, ja possu-piikistäkin kieltäydyimme koko perhe, sairastimme possun joka ei ollut tavallista flunssaa kummempi? Jokainen käyttäköön järkeään rokotuksissa mutta vastuu on hyvä myöskin muistaa molemmin puolin eli otti rokotukset tai sitten ei.
En silti suosittele ketään jättämään rokotuksia väliin, jokainen päättäköön itse oman harkitakykynsä mukaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27616147]Voi luoja mä en tajua miten tyhmä ihmisen pitää olla, että hän ei laita lapselleen jäykkäkouristusrokotetta? Ymmärrätkö sä, että sen jäykkäkouristuksen voi saada ihan vain maasta?[/QUOTE]

Miten tyhmä pitää ihmisen olla ettei tajua että jotku on ehkä ihan oikeasti miettiny asiaa ja päätyny siihe ettei ota? Tajuatko, että mä tiedän ottaneeni riskin? Tiedätkö että sinäkin olet ottanut riskin?

"vieras"
Miten tyhmä pitää ihmisen olla ettei tajua että jotku on ehkä ihan oikeasti miettiny asiaa ja päätyny siihe ettei ota? Tajuatko, että mä tiedän ottaneeni riskin? Tiedätkö että sinäkin olet ottanut riskin?
Jos riskien suhteet sairastumiseen menee suunnileen 1% ja 99% ni kyllä se ihminen vaan on tyhmä valitessaan sen 99% vaikka olis kuinka pitkään pohtinut asiaa.

[QUOTE="vieras";27616130]Niin, esimerkiksi kuolema, diebetes tai Guillan Barre ei ole vakava haitta.. No, kukin tavallaan. Eli sinä et kuitenkaan luota rokotteisiin? Uskot ja tiedät, että lapsesi voi saada taudin silti? Ja tiedät senkin, että altistat lapsesi monille vaaroille, kun annat laittaa rokotteen?

Höpöhöpö, vastaavaa määrää erilaisia rokotteita ei ole laitettu "50 vuotta" lapsiimme, ei samanlaisilla ainesosilla ja yhdistelmillä. Ei kukaan ole tutkinut, millainen yhdistelmä on lapselle OK, paljonko vaikkapa alumiinia lapseen voi turvallisesti pistää. Tai formaldehydiä. Minutkin on rokotettu lapsena eikä mitään seurantaa ole, nyt kolmenkymmenen vuoden jälkeen, ei kukaan kysy onko rokotteista kenties ollut haittaa. Seurantatutkimukset puuttuvat.[/QUOTE]

50 vuotta sitten lapsiin pistettiin huomattavasti enemmän rokotteita kuin nykyään ja jopa 10 vuotta sitten pistettiin enemmän kuin nykyään.
Elohopeaa on noissa rokotteissa vähemmän kuin siinä jos syöt yhden kalan ja formaldehydiä jota noissa käytetään säilöntäaineena (dtap-ipv-hib), on nykyään vähemmän kuin ennen kun jokaisessa rokotteessa piti olla oma säilöntäaineensa (nykyään kun niitä on yhdistelty on säilöntäaineiden käyttö vähentynyt huomattavasti). Alumiinia on käytetty v.1929 rokotteissa ja mitään yhtäläisyyksiä ei ole erilaisiin syndroomiin sairastuneilla ihmisillä ja alumiini rokotteilla.
Meinitsemasi Guille-barre on liitetty influenssa rokotteeseen, jota en lapsilleni ota.

ja annapas mulle faktaa siitä että joku olisi rokotteeseen kuollut! (ja nyt en puhu muista kuin dtap-ipv-hib ja mpr rokotteista) ja diabetes on kyllä pienempi paha kuin se mitä esim. polio lähes varmasti aiheuttaa.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";27616130]Niin, esimerkiksi kuolema, diebetes tai Guillan Barre ei ole vakava haitta.. No, kukin tavallaan. Eli sinä et kuitenkaan luota rokotteisiin? Uskot ja tiedät, että lapsesi voi saada taudin silti? Ja tiedät senkin, että altistat lapsesi monille vaaroille, kun annat laittaa rokotteen?

Höpöhöpö, vastaavaa määrää erilaisia rokotteita ei ole laitettu "50 vuotta" lapsiimme, ei samanlaisilla ainesosilla ja yhdistelmillä. Ei kukaan ole tutkinut, millainen yhdistelmä on lapselle OK, paljonko vaikkapa alumiinia lapseen voi turvallisesti pistää. Tai formaldehydiä. Minutkin on rokotettu lapsena eikä mitään seurantaa ole, nyt kolmenkymmenen vuoden jälkeen, ei kukaan kysy onko rokotteista kenties ollut haittaa. Seurantatutkimukset puuttuvat.[/QUOTE]

Siis luuletko seurantatutkimuksen tarkoittavan sitä, että jokaikistä rokotettua seurataan? Että kaikkia niitä miljoonia ihmisiä, joita on rokotettu seurataan vuosikymmenien ajan? :D Seurantatutkimuksia on kyllä tehty, mutta aivan kuten muihinkin tieteellisiin tutkimuksiin, niihin valitaan sopivalla otantamenetelmällä sopivankokoinen otanta. Alumiinille ja formaldehydille on myös molemmille tutkittu turvalliset rajat paljonko niitä voi ihmiseen pistää ja näitä noudatetaan, rokotteissa on minimaalisen vähän molempia aineita.

"vieras"
Onkos nämä idioottimammat itse saaneet rokotteensa? Että ihan hyvillä mielin voi jättää lapsen oman onnensa nojaan, kun ei ole pelkoa että itse saa sitä hinkuyskää tai tulirokkoa...?

Oikeasti, MITÄ pahaa ne teidän lapsenne teille ovat tehneet, ja onko niitä edes pakko hankkia jos täytyy tuolla tavalla rangaista? Vai oletteko ihan vain helkutin tyhmiä?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27616254] Vai oletteko ihan vain helkutin tyhmiä?[/QUOTE]

Tätä ne on. Ne uskoo sokeana kaiken mitä jossain hemmetin magneetti-lehdessä lukee ja hylkää kaikki oikeat tutkimukset suoralta kädeltä. Minusta olis tosi mielenkiintoista jos tehtäis jotain psykologista tutkimusta, että mistä tällainen omituinen käyttäytyminen oikein johtuu.

[QUOTE="vieras";27616206]Olen eri vieras, mutta mitä teette jos lapsi lähtee luokkareissulle ulkomaille tai aikuisena vaihto-oppilaaksi vaikka jonnekin Aasiaan?[/QUOTE]

En tiedä, semmosiin on vielä niin pitkä aika. Luultavasti lapsi päättää silloin jo itse tästä asiasta.

Kyselijä?
mitkä oikeat tutkimukset? Sallikaa mun nauraa =D

Yhtä lailla mun mielestä te rankaisette lapsianne. Minä teen omat päätelmäni ja toimin niiden mukaan, en sen mukaan mitä joku muu taho edellyttää minun tekevän.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselijä?;27616391:
mitkä oikeat tutkimukset? Sallikaa mun nauraa =D

Yhtä lailla mun mielestä te rankaisette lapsianne. Minä teen omat päätelmäni ja toimin niiden mukaan, en sen mukaan mitä joku muu taho edellyttää minun tekevän.
Tieteellinen tutkimus on sellainen joka on ensinnäkin tehty tieteellisillä menetelmillä. Siinä on hypoteesi, tutkimusmenetelmä, analyysi jne. Sitten se kaikista tärkein, kun tutkimus on tehty se julkaistaan tieteellisessä julkaisussa ja sille tehdään vertaisarviointi eli muut tutkijat selvittävät onko tutkimus tehty oikein. Se ei katsos riitä, että yksi tutkija sanoo, että tutkimus tehtiin oikein ja tulokset tulkittiin oikein, kun siihen saa monen tutkijan mielipiteen on paljon todennäköisempää, että tutkimus on oikeasti järkevä eikä vain yhden tutkijan propagandaa.

• Tykkää
Reactions: tiiru
"Vieras"
En tiedä, semmosiin on vielä niin pitkä aika. Luultavasti lapsi päättää silloin jo itse tästä asiasta.
Juuri näin. Minua ei rokotettu lapsena ja sain jäykkäkouristusrokotteen 20-vuotiaana ensiavussa kun olin tikattavana. Ei käynyt mielessäkään soittaa äitille ja kysyä lupaa siihen :D.

En ole vihainen äidilleni rokottamattajättämisestä, saanpahan itse päättää nyt aikuisena mitä minuun pistetään.

En arvosta rokotevastaisuutta koska siitä kärsii kanssaihmiset ja viattomat lapset. Jos olisit läheiseni niin pitäisin puhuttelun ja JÄRKipuheen. On noitavainoa ja ihan silkkaa tyhmyyttä vastustaa rokotteita.

Puuh, sainpa sanottua totuuden:/ Se joka tästä loukkaantuu niin epäilee itseään.

Pikkiriikkinen esimerkki... Influenssaan sairastuu suomessa joka viides lapsi. Influenssan jälkisairauden saa monen prosentin todennäköisyydellä ja useat jälkisairaudet ovat vammauttavia tai tappavia. Minulla esim. keuhkokuumesta tuhoutui osa keuhkoista. Se ei näy paitsi röntgenkuvassa. Anopillani taas leikattiin keuhkokuumeen ( usean ) jäljiltä osa keuhkoista pois jo suht nuorena.

Viimeksi muokattu:
Juuh
[QUOTE="Niin";27615931]Lasten infektiolääkäritkin ovat sanoneet että kohta saa osastot lopettaa kun ei enää ole potilaita. Eiköhän potilaatkin tuosta vielä lisäänny kun taudit alkavat kunnolla jylläämään -koska rokotteethan EIVÄT voi olla tehokkaita jos lääkefirma on maksanut tutkimuksen. Vaikka rokotetta olisi käytetty 50 vuotta...[/QUOTE]

Ei kai tässä kukaan ole väittänyt, etteivätkö rokotteet tehoaisi? Opettele lukemaan.
Tuo ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö rokotteilla voisi myös olla haittavaikutuksia.

[QUOTE="vieras";27616254]Onkos nämä idioottimammat itse saaneet rokotteensa? Että ihan hyvillä mielin voi jättää lapsen oman onnensa nojaan, kun ei ole pelkoa että itse saa sitä hinkuyskää tai tulirokkoa...?

Oikeasti, MITÄ pahaa ne teidän lapsenne teille ovat tehneet, ja onko niitä edes pakko hankkia jos täytyy tuolla tavalla rangaista? Vai oletteko ihan vain helkutin tyhmiä?[/QUOTE]

Oletko sä saanut rokotteen tulirokkoa vastaan?

Ei kukaan ajattele rankaisevansa lasta. :D Jokainen tekee valinnan oman järjen, tiedon, maailmankatsomuksen ja erilaisten uskomusten, (alitajuistenkin) pelkojen, tunteiden ja ties minkä muun perusteella. Oli se valinta suuntaan tai toiseen. Sä et pysty näkemään sitä, mitkä kaikki asiat on vaikuttanu erilaiseen valintaan. Ja huomaahan sen näistä vastauksitaki, ei vaan pysty käsittään. Kun joku ei tiedä miksi joku toinen ei rokota, hän keksii vastauksen itse ja ehkä jopa oikeasti uskoo että se on oikea vastaus. Huvittavaa, mutta semmosia ihmiset vaan tuppaa olemaan, paikataan omilla näkemyksillä ja uskomuksilla se mitä ei tiedä. :)

Loppujen lopuksi kukaan ei pysty vakuuttaan että se oma ratkaisu on oikea. Kukaan ei pysty lupaamaan, että mun lapsi ei saa vaikka aivosyöpää rokotteesta johtuen. Ei myöskään pysty lupaamaan, ettei sairastuis polioon ja vielä halvaantuis siitä vaikka saiskin poliorokotteen.

Onhan toki massan mukana usein helpompi mennä, tuntee olonsa turvallisemmaksi kun muutki tekee saman ratkaisun kuin itse.

Riskit on kumpaanki suuntaan, eikä ole mitenkään selvää että millaisen riskin ottaa. Varsinkaan kun ottaa ne rokotteet.
Sitä on vain elettävä seurausten kans, jos sellaisia tulee. Onhan siinä tietysti puolensa kun on ottanut rokotteet, voi syyttää jotakuta muuta kuin itseään. Siirtää vastuun pois itseltä.

Jostain seki kertoo, kun on tarve alkaa haukkumaan idiootiksi heitä jotka ovat tehneet erilaisen valinnan, vaikkei edes tiedä syitä siihen valintaan. Kun leimaa idiootiksi, ei tarvi ottaa tosissaan, ei tarvi ajatella että jos sielä oliski joku järkisyy... Ehkei kuitenkaan ole täysin sinut oman valintansa kanssa..?

Juuh
50 vuotta sitten lapsiin pistettiin huomattavasti enemmän rokotteita kuin nykyään ja jopa 10 vuotta sitten pistettiin enemmän kuin nykyään.
Elohopeaa on noissa rokotteissa vähemmän kuin siinä jos syöt yhden kalan ja formaldehydiä jota noissa käytetään säilöntäaineena (dtap-ipv-hib), on nykyään vähemmän kuin ennen kun jokaisessa rokotteessa piti olla oma säilöntäaineensa (nykyään kun niitä on yhdistelty on säilöntäaineiden käyttö vähentynyt huomattavasti). Alumiinia on käytetty v.1929 rokotteissa ja mitään yhtäläisyyksiä ei ole erilaisiin syndroomiin sairastuneilla ihmisillä ja alumiini rokotteilla.
Meinitsemasi Guille-barre on liitetty influenssa rokotteeseen, jota en lapsilleni ota.

ja annapas mulle faktaa siitä että joku olisi rokotteeseen kuollut! (ja nyt en puhu muista kuin dtap-ipv-hib ja mpr rokotteista) ja diabetes on kyllä pienempi paha kuin se mitä esim. polio lähes varmasti aiheuttaa.
Kalan mukana nautittu elohopea poistuu virtsan mukana, rokotteen elohopea jää lihakseen varsin pitkäksi aikaa.

sh
Mun mielestä d-tap-ipv-hib ja mpr rokotteet pitäisi olla pakollisia, jos haluaa lapsen johon päivähoitoon tai kouluun. Mun mielest on törkeää vaarantaa muiden henki, jollain tyhmällä pelleilyllä. Muut rokotteet olisivat vapaaehtoisia.
Tuossa on ainoastaan se vika, että jos tuollainen laki säädetään niin silloin sen varjolla voidaan laittaa muitakin rokotteita pakollisiksi esim. sikis tms.

Me ei otettu nuorimmalle rota- tai pneumokokki rokotteita, koska koen ne turhiksi. Isommat eivät niitä olisi saanutkaan.
Heh, tosi hauskaa. :D Tiedätkö, että yhtälailla se rota tappaa vauvoja. Samoin pneumokokkibakteerin aiheuttamat keuhkokuume ja aivokalvontulehdus. Tosi fiksua arvostella muita. ;)

"vieras"
Ei kai tässä kukaan ole väittänyt, etteivätkö rokotteet tehoaisi? Opettele lukemaan.
Tuo ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö rokotteilla voisi myös olla haittavaikutuksia.
Ja kukaan, mukaanlukien ne saatanasta seuraavat eli lääkeyhtiöt, eivät kiellä etteikö haittavaikutuksia olisi. Mutta on oikeita haittavaikutuksia ja on keksittyjä haittavaikutuksia. Kun miettii mitä rokotteita ottaa ja mitä ei, kannattaa keskittyä niihin oikeisiin haittavaikutuksiin, ei niihin mitä huru-ukot keksii huvikseen. Kaikissa lääkkeissä on mahdollisia haittavaikutuksia, kuten kaikissa muissakin hoidoissa kuten leikkauksissa. Mutta on täydellistä järjen köyhyyttä olla tämän takia käyttämättä näitä palveluja.

Se, mitä tässä nyt "vastapuoli" ei oikein ymmärrä on se, että miten joku katsoo rokotteiden haittavaikutukset vahingollisemmiksi, kuin itse sairauden? Näissä taudeissahan kuoleman tai vakavan vammautumisen riski on merkittävästi suurempi, kuin rokotteessa.

Yhteistyössä