Jouluvinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä te ostatte lapsillenne? Entä puolisolle ja muille lahjottaville aikuisille?
Mitä teette joulun alla itse? (ruuat, juomat, lahjat, herkut..)
Mulla on hirvee "joulukuume", mutta kun rahaa tulee vasta vika päivä niin nyt on hyvä miettiä valmiiks kaikki joulujutskat :)

tehdään kaikki jouluherkut itse eli paistetaan kinkku ja toinen savustetaan, samoin toinen kalkkuna paistetaan itse ja toinen savustetaan, laatikot, salaatit ja piirakat ja leivonnaiset. lahjoista on vielä mietintä myssy kuumana.

Mäkin teen kaikki ruuat itse, nyt haluaisin kokeilla myös jotain uutta joulupöytään perinteisten ruokien rinnalle. :)
Haluaisin myös kokeilla itsetehtyjä konvehteja tms.. :)

[QUOTE="vieras";27598745]Ja mietinnässä vielä mitä ostais lasten joulukalentereihin ylläreiks?? (lapset 3v ja kohta 2v tytöt)[/QUOTE]

Meillä on suklaakalentereiden lisäksi myös yllärikalenteri ja tein yksi vuosi siihen ihan lappuja että tänään leivotaan pipareita, mennään metsäretkelle, saatte valita joulusadun tai jouluelokuvan, joku päivä oli pikku makeisia, joskus pikkutavaraa.

Tykkäsivät. :)

[QUOTE="vvv";27598911]Meillä on suklaakalentereiden lisäksi myös yllärikalenteri ja tein yksi vuosi siihen ihan lappuja että tänään leivotaan pipareita, mennään metsäretkelle, saatte valita joulusadun tai jouluelokuvan, joku päivä oli pikku makeisia, joskus pikkutavaraa.

Tykkäsivät. :)[/QUOTE]

Ja hoitovapaalla kun olen, lahjat on jo hankittu pitkin vuotta kun edullisia tarjouksia on tullut vastaan / muuten löytynyt toivelahja jostain.

Ajattelin tänä jouluna ostaa läheisilleni ( lapsen kummit, siskoni perheineen, kummini) lähiruokaa ja laittaa ne nätisti pakettiin esille. Tänä vuonna pitää ajatella niin, että rahat jäävät tänne suomalaisille yrittäjille, eikä minnekään maailmalle mene. Tuollainen ajatus kiersi Facebookissa ja ajattelin sen toteuttaa.

[QUOTE="a p";27598836]Mäkin teen kaikki ruuat itse, nyt haluaisin kokeilla myös jotain uutta joulupöytään perinteisten ruokien rinnalle. :)
Haluaisin myös kokeilla itsetehtyjä konvehteja tms.. :)[/QUOTE]näperrän joka vuosi konvehteja itse lahjakasi kavereille, on muutama itse suunniteltu ätyte joiden suosio olisi mahdoton ja saisi tehdä niin paljon kuin jaksaa...

[QUOTE="a p";27598836]Mäkin teen kaikki ruuat itse, nyt haluaisin kokeilla myös jotain uutta joulupöytään perinteisten ruokien rinnalle. :)
Haluaisin myös kokeilla itsetehtyjä konvehteja tms.. :)[/QUOTE]

Meillä joulupöytään tulee iso vati uunijuureksia..lanttua, porkkanaa, selleriä, bataattia, punajuurta. hunajalla, suolalla ja mustapippurilla maustettuna. Parempaa kuin laatikot ja rosolli joita myös toki tulee. :)

tehdään kaikki jouluherkut itse eli paistetaan kinkku ja toinen savustetaan, samoin toinen kalkkuna paistetaan itse ja toinen savustetaan, laatikot, salaatit ja piirakat ja leivonnaiset. lahjoista on vielä mietintä myssy kuumana.

On siinä jösses sentään syötävää kun on 2 kinkkua ja 2 kalkkunaa...siis ettekö te tule hulluksi tuollaisen ruokamäärän kanssa? Eikö se ole ihan kamalaa kun on tuollainen määrä lihaa seisomassa päiväkausia. Ihan pahaa tekee.

[QUOTE="vieras";27599403]On siinä jösses sentään syötävää kun on 2 kinkkua ja 2 kalkkunaa...siis ettekö te tule hulluksi tuollaisen ruokamäärän kanssa? Eikö se ole ihan kamalaa kun on tuollainen määrä lihaa seisomassa päiväkausia. Ihan pahaa tekee.[/QUOTE]:confused: päiväkausia?

"Herkkua", voitko antaa tarkan ohjeen uunijuureksista. Laitatko kaikki samaan aikaan uuniin ja onnistuuko silti? Missä asteissa paistat? Hunajaa päälle vai sekoitatko kulhossa ensin? Oon tehny vain kerran uunijuureksia eikä niistä tullu niin hyviä kuin olisin halunnu.

Vastaus kysymykseen, ostan lahjoiksi sellaista mitä tiedä että joku tarvitsee tai käyttää, esim. leffalippuja, kirjoja. Olen kans hoitovapaalla joten ostin omien lasten lahjat jo vuosi sitten joulun jälkeis alenuksista :)

Omalle äidille hommasin valokuvakalenterin, lastenlasten kuvilla. Miehen kanssa ostetaan kylpyläreissu yhteiseksi lahjaksi koko perheelle, muita lahjoja ei tarvita kun ostetaan omat jutut aina kun tarvii, mutta ehkä silti ostan jotain suklaata josta mies tykkää.

Sekoitan öljyn ja mausteet ja hunajan kulhossa johon sit nakkaan juureslohkot ja sekoittelen jotta öljy ja mausteet leviää tasaisesti. Punajuuret erikseen värjäytymisen estämiseksi. Sit vaan pellille leivinpaperin päälle ja 200 asteiseen uuniin 45min - tunti. Riippuen kasvisten määrästä ja palojen koosta. Ylihyvää herkkua kunnon kermakastikkeen kanssa. Mut mullakin ekat kokeilut meni vähän sinne päin eli tekemällä tämänkin oppii. Ei kannata lannistua vaan kokeilla vaan uudestaan niin kyllä se oma resepti sieltä löytyy! :)

Yhteistyössä