Lentäminen loppuraskaudesta - Onko todistusta kysytty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minulla oli tarkoistus lentää kotimaassa rv 35, enkä olisi mitään lääkärin todistusta hakenut. Lääkärini mielestä kotimaassa matkustamisessa lentäminen on ehdottomasti turvallisin tapa raskaana, siis jos nyt pitkistä matkoista puhutaan ja verrataan junaan tai autoon.

minä en sitten lentänyt, kun vauva syntyi ennenaikaisesti.

Olen lentänyt molemmissa raskauksissa noin rv 31/32 pohjoismaiden välisiä lentoja SAS/Blue1:lla. Neuvolakortti oli mukana ihan varmuuden vuoksi, mitään muita todistuksiahan tuossa vaiheessa ei edes tarvita. Mitään ei kyselty. Ei myöskään Finskillä Euroopanlennolla n. vko 28.

Jokaisella lentoyhtiöllä on omat säännöt lentämisestä ja lääkärintodistuksista. Itse lensin viikottain aina muistaakseni rv 35 asti ja kertaakaan ei kysytty, mutta lääkärintodistus oli aina mukana. Lentoyhtiöllä on oikeus kieltää koneeseen nousu, jos todistusta ei ole. Thaimaassa tosin kysyttiin todistusta jo rv 25, jolloin sitä ei vielä tarvitse (taisi olla aika iso maha...).

^Tottakai täytyy tarkistaa oman lentoyhtiön tiedot, mutta esim. SAS, Lufthansa tai Norwegian ei vaadi lääkärintodistusta kuin vasta viikosta 37 alkaen. Finnair vaatii viikosta 28 (vai 29).

Odotin kaksosia, ja maha oli aika muhku jo aikaisessa vaiheessa (en kyllä nyt muista viikkoja) mutta jotain 20 +. Dubaissa eivät meinaneet päästää koneeseen, vaikka neuvolakortti mukana (tosin siis suomeksi). Lopulta homma ok. Sitten vaihdettiin loppumatkaksi Finnairille, niin portilla tsekkasivat ja uudestaan koneessa =(. Olin siinä vaiheessa jo jonnin verran #yrpä otsassa...tosin työtään vaan tekevät, mutta kolme kertaa kotimatkan aikana eivänneet huolia koneeseen ?

Miehen kanssa mietittiin, että olisivatkohan jättäneet sinne kentälle sitten vai mitä ? Toki Dubaihin olisi voinut jäädä synnyttelemään, Riikan en =)

Kiitos vastauksista. Onko lisää kokemuksia?

Monien lentoyhtiöiden sivuilla lukee että todistus pitää olla (ja esim faxata/s-postittaa etukäteen) mutta tarkistavatko todistusta kuitenkaan kentällä tai koneessa (vaikka ei olisi mitään todistusta lähettänyt)?

Rv 28 ei kysytty ja lennettiin kahdella eri lentoyhtiöllä. Eivät tainneet huomata edes kun maha oli niin pieni. Paluulennolla rv 35 kysyttiin molemmilla lennoilla check-inissä ja jonnekin ne sen todistuksen faksasivat.

[QUOTE="aloittaja";27575221]Kiitos vastauksista. Onko lisää kokemuksia?

Monien lentoyhtiöiden sivuilla lukee että todistus pitää olla (ja esim faxata/s-postittaa etukäteen) mutta tarkistavatko todistusta kuitenkaan kentällä tai koneessa (vaikka ei olisi mitään todistusta lähettänyt)?[/QUOTE]

Eiköhän se näy lähtöselvityksessä, että liite puuttuu eli jo siinä kohtaa tyssää matka.

Olen muuten joskus kuullut, varmaksi en tiedä, että jos todistusta ei ole ja synnytysalkaa koneessa niin joutuu maksamaan kaikki kulut omasta pussista (siis esim. lentoyhtiölle koituvat kulut) eli vakuutus ei korvaa mitään.

Eiköhän se näy lähtöselvityksessä, että liite puuttuu eli jo siinä kohtaa tyssää matka.

Olen muuten joskus kuullut, varmaksi en tiedä, että jos todistusta ei ole ja synnytysalkaa koneessa niin joutuu maksamaan kaikki kulut omasta pussista (siis esim. lentoyhtiölle koituvat kulut) eli vakuutus ei korvaa mitään.

Vakuutus ei korvaa vaikka olisi todistus. Kulut joutuu tosiaan maksamaan omasta pussista. Asiaa silloin varmistettiin monelta eri taholta ennen lähtöä.

[QUOTE="vieras";27575278]Vakuutus ei korvaa vaikka olisi todistus. Kulut joutuu tosiaan maksamaan omasta pussista. Asiaa silloin varmistettiin monelta eri taholta ennen lähtöä.[/QUOTE]

Mitä kuluja tarkoitat?

[QUOTE="vieras";27575335]Mitä kuluja tarkoitat?[/QUOTE]

No esimerkiksi jos kone joutuu laskeutumaan muualle kuin määränpäähän ;) Ei ehkä niin merkittävä asia jos lentomatka on sen tunnin, mutta noilla 11 tunnin lennoilla niin jos synnytys alkaa siinä 3 tunnin kohdalla, ei ne odota 8 tuntia että päästään perille vaan laskeutuvat lähimmälle kentälle. Ja se lysti maksaa sitten ihan mukavasti.

[QUOTE="vieras";27575356]No esimerkiksi jos kone joutuu laskeutumaan muualle kuin määränpäähän ;) Ei ehkä niin merkittävä asia jos lentomatka on sen tunnin, mutta noilla 11 tunnin lennoilla niin jos synnytys alkaa siinä 3 tunnin kohdalla, ei ne odota 8 tuntia että päästään perille vaan laskeutuvat lähimmälle kentälle. Ja se lysti maksaa sitten ihan mukavasti.[/QUOTE]

Ja jos laskeutuu määränpäähän, joka ei ole oma kotimaa, niin sairaalamaksut taitaa mennä myös omaan piikkiin. Veikkaan että matkavakuutus ei tuollaista tilannetta korvaa. Sekin saattaa maksaa kans aika mukavasti.

Tarkoitinkin että jos lentoyhtiöllä ei ole tietoa että liiettä pitää olla (= eivät tiedä raskaudesta) niin kysytäänkö sen todistuksen perään äidin vatsan koon perusteella? Jos on kysytty ja todistusta ei ole ollut niin onko riittänyt selitykseksi että ei ole viikot vielä täynnä mistä eteenpäin todistusta vaaditaan? Onko kukaan kuullut että joku olisi jäänyt kentälle?

[QUOTE="vieras";27575356]No esimerkiksi jos kone joutuu laskeutumaan muualle kuin määränpäähän ;) Ei ehkä niin merkittävä asia jos lentomatka on sen tunnin, mutta noilla 11 tunnin lennoilla niin jos synnytys alkaa siinä 3 tunnin kohdalla, ei ne odota 8 tuntia että päästään perille vaan laskeutuvat lähimmälle kentälle. Ja se lysti maksaa sitten ihan mukavasti.[/QUOTE]

Ok. Hyvä pointti! Kiitos.

[QUOTE="vieras";27575372]Tarkoitinkin että jos lentoyhtiöllä ei ole tietoa että liiettä pitää olla (= eivät tiedä raskaudesta) niin kysytäänkö sen todistuksen perään äidin vatsan koon perusteella? Jos on kysytty ja todistusta ei ole ollut niin onko riittänyt selitykseksi että ei ole viikot vielä täynnä mistä eteenpäin todistusta vaaditaan? Onko kukaan kuullut että joku olisi jäänyt kentälle?[/QUOTE]

Kuten jo sanoin, multa kysyttiin silloin rv 35 pelkän vatsankoon perusteella todistusta. Voisin kuvitella, että pitää pystyä todistamaan että viikkoja ei ole niin paljon. Lentoyhtiöhän voi kieltäytyä ottamasta vaikka liian humalaista koneeseen joten uskoisin et eipä ole vaikeaa kieltää raskaanaolevaa naista tulemasta koneeseen jos viikot näyttää olevan yli sen 28 ja todistusta ei ole, eikä voi todistaa että viikkoja on vähemmän. Mä tekisin niin, jos tietäisin et maha voi näyttää huomattavasti isommalta kuin se on, että pyytäisin neuvolalääkäriltä englanninkielisen todistuksen raskausviikoista. Samalla vaivalla sitä tietty pyytäisi sen kunnon todistuksenkin.

Finnairilla long-houl olen lentänyt molemmissa kahden raskauden aikana, ja kummalla kerralla järjestin lääkärintodistuksen etukäteen sen mukaan miten lentoyhtiön sivuilla kerrottiin. Lensin rv 32 ja rv 35 molemmilla kerroilla. Ulkomailta Suomeen päin matkustaessa kysyttiin lääkärintodistus, vaikka se oli siis etukäteen lähetty. Suomesta lähtiessä ei kysytty, tosin oli lyhyt cityhop-lento.

Yhteistyössä