Mielettömän hvyä puheenvuoro kotiäideistä

• Viestiketjun aloittaja työaiti ja hyvä
  • Ensimmäinen viesti
pienet kotiin
Päivähoidon työntekijänä olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että alle 3 vuotiaiden lasten paikka ei ole päiväkodissa. Päiväkodin hälinä ja iso lapsiryhmä on liikaa pienelle lapselle. Kun joutuu jatkuvasti taistelemaan paikastaan ryhmässä ja hakemaan huomiota aikuiselta, aiheuttaa se väistämättä stressiä lapselle. Joillekin lapsille se aiheuttaa aggressiivista käytöstä. Pienelle lapselle 8-9h hoitopäivä on todella pitkä, koska lapsella ei ole vielä ajantajua. Ensin lapsi ikävöi äitiään ja sitten unohtaa, koska ei pysty pitämään äidin mielikuvaa yllä niin kauan. Kun stressi alkaa jo alle 3 vuotiaana, se varmasti vaikuttaa lapseen tulevaisuudessa ja hänen stressin sietokykyynsä.

nnn
Eikös pienelle lapselle oo hyvä että jompikumpi vanhempi on kotona sen 3-vuotta niin on aina tarjolla tuttu ihminen keneen voi luottaa,keneltä saa rakkautta ja lohdutusta eikä joudu niin hakemalla hakemaan huomiota..Ei ne päiväkodissa lapsille hellyyttä varmaan paljon anna??

heeheh
Eikös pienelle lapselle oo hyvä että jompikumpi vanhempi on kotona sen 3-vuotta niin on aina tarjolla tuttu ihminen keneen voi luottaa,keneltä saa rakkautta ja lohdutusta eikä joudu niin hakemalla hakemaan huomiota..Ei ne päiväkodissa lapsille hellyyttä varmaan paljon anna??
Voi kyllä antaa, toki kotiäideillä on väähn omat kuvitelmat aina. :D
Meillä lapsi halailee ja pussailee hoitajia, pienet on sylissä ja kukaan ei yksin jää. Näin sisaruspäiväkodissa. :) Suosittelen. ;)

Itsekin työskennelleenä
Päivähoidon työntekijänä olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että alle 3 vuotiaiden lasten paikka ei ole päiväkodissa. Päiväkodin hälinä ja iso lapsiryhmä on liikaa pienelle lapselle. Kun joutuu jatkuvasti taistelemaan paikastaan ryhmässä ja hakemaan huomiota aikuiselta, aiheuttaa se väistämättä stressiä lapselle. Joillekin lapsille se aiheuttaa aggressiivista käytöstä. Pienelle lapselle 8-9h hoitopäivä on todella pitkä, koska lapsella ei ole vielä ajantajua. Ensin lapsi ikävöi äitiään ja sitten unohtaa, koska ei pysty pitämään äidin mielikuvaa yllä niin kauan. Kun stressi alkaa jo alle 3 vuotiaana, se varmasti vaikuttaa lapseen tulevaisuudessa ja hänen stressin sietokykyynsä.
Höpöhöpö. :) Riippuu päiväkodista ja siitä miten ammattitaitoiset ihmiset osaavat jakaa ryhmää sekä pitää melutasoa matalemmalla. :) Sisarusryhmät ovat parhaita.

"jep"
Tai sitten suomalaisten pahoinvointi johtuu siitä, että aina kun pitäisi yhtenä rintamana puolustaa heikompien oikeuksia, aletaankin tapella keskenään. Sen sijaan, että kritisoitaisiin kaikkia v***naikaisia materialistisia hankkeita, joiden "tarve" on todellakin asenteesta kiinni, ja vaadittaisiin päivähoitoon laatua (riittävän pienet ryhmäkoot, hoitajien jaksamisen tuki) ja kotihoitoon halukkaille sellaista systeemiä, ettei pää hajoa, sekä helpotusta esim. osa-aikatyöskentelyyn, väännetäänkin keskenään ja vakuutellaan, että ette te muutkaan mitään tartte, kun itekin ilman rahaa hoidin lapsia ilman ainuttakaan hengähdystaukoa kymmenen vuotta 24/7, tai ette te mitään tartte kun minäkin raahaan aamuseitsemältä pieniä päiväkotiin, ja vasta iltamyöhällä pääsen hakemaan ja kaikki on niiiiin rankkaa. Jospa muissa maissa osataan nähdä oleellinen paremmin eikä ihannoida elämän vaikeutta? ;)

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
zsdsdb
Miksi nämä muuten menevät aina siihen, että kotiäidit alkavat kyseenalaistaa työssäkäyvien äitien äitiyttä ja heisän lasten hyvinvointia haukkumalla? :)
Kolahtaako niin pahasti? ei ne työssäkäyvät äidit ole syypäitä siihen että kotiäitejä ei arvosteta yhtään. Vai hekö siihen syyllisiä ovat?! :D

cuu
Mä oon lapsen vatsassa kasvattanut jasynnyttänyt niin miksipäs en sitä hoitaisikin itse..? Hoitopaikoista sen verran että KUKAAN hoitaja ei korvaa äitiä tai isää ja pieniin ryhmiin pääseminen on hankalaa varsinkin vuorotyötä tekevien lapsille..

vdvdszds
[QUOTE="jep";27572002]siis kun tässäkin moni vakuuttelee, etten minä nyt itseni takia. Jaksava, hyvinvoiva ja omasta voinnistaan huolehtiva vanhempi on myös lasten etu.[/QUOTE]

Minusta nuo puistossa äksyilevät yliväsyneet mammat ovat tosi hyvä ympäristö lapsilleen. Juttelevat kavereiden kesken välittämättä lapsistaan ja välillä huutavat kärttyisenä ei:tä naama punaisena ja elämäänsä kyllästyneen näköisinä. Aika harvoin näkee niitä elinvoimaisia ja iloisia kotiäitejä joille oikeasti suosittelisin kotiäitiyttä muutaman vuoden. ;)

"..."
Pahoinvointi alkaa ahdasmielisyydestä ja kateudesta joka periytyy sukupolvelta toiselle.
Tää pahoinvointiei ole uutta vaan perittyä joka alkoi jo kun sodasta tulleet isovanhemmat ei ollu ihan ok pääkopassa ja ryyppäs ja riiteli.Vanhempamme kasvoivat vapaana ja joutuivat ottamaan paljon vastuuta itsestään jo lapsena ja heikko turvallisuudentunne ja avuttomuus periyty meille. Emme tunne turvallisuutta emmekä ole itsevarmoja ja lapsemme taas oireilevat.....
Ei tietenkään taas päde kaikkiin mutta tästä olis hyvä alkaa ruotia asiaa..

Mikä onkaan parempi lyömäase, kuin äitiys?
En todellakaan arvottaisi tai arvotelisi kenenkään äitiyttä sen mukaan onko hän työelämässä vai kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Onko äityis jotenkin mitattavissa ja punnittavissa. Olet enemmän äiti jos teet sitä tai et tee tätä.
Ei ole, tai ei saisi olla.

Ottamatta kenenkään äitiyteen kantaa, en kuitenkaan usko, että lapsen yksiselitteinen etu olisi tulla hidteyksi päivähoidossa alle 3-vuotiaana.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
"juups"
En todellakaan arvottaisi tai arvotelisi kenenkään äitiyttä sen mukaan onko hän työelämässä vai kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Onko äityis jotenkin mitattavissa ja punnittavissa. Olet enemmän äiti jos teet sitä tai et tee tätä.

Ottamatta kenenkään äitiyteen kantaa, en kuitenkaan usko, että lapsen yksiselitteinen etu olisi tulla hidteyksi päivähoidossa alle 3-vuotiaana.
Niinpä, yksiselitteinen. Vaan kun sellaista se ei ole, yksiselitteistä nimittäin. :)

eli mun näkökanta (=raha) näyttääkin olevan kaikista relevantein ja yksiselitteisin näkökanta?

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Minusta nuo puistossa äksyilevät yliväsyneet mammat ovat tosi hyvä ympäristö lapsilleen. Juttelevat kavereiden kesken välittämättä lapsistaan ja välillä huutavat kärttyisenä ei:tä naama punaisena ja elämäänsä kyllästyneen näköisinä. Aika harvoin näkee niitä elinvoimaisia ja iloisia kotiäitejä joille oikeasti suosittelisin kotiäitiyttä muutaman vuoden. ;)
Voih, nyt vasta tajusin, ettei lasten olisi kannattanut olla kanssani kahta ekaa vuotta (ja senkin jälkeen paljon) kotona. Mä kun en koskaan ole tykännyt istua puistossa. Olen varmasti ollut kyllästyneen näköinen ja kauhea, kun mä olen välillä kärttyinenkin. Kuvittelin, että lasten kanssa voi tehdä paljon muutakin kuin pakkoistumista puistossa, mutta näemmä olin väärässä :(

[QUOTE="juups";27572045]Niinpä, yksiselitteinen. Vaan kun sellaista se ei ole, yksiselitteistä nimittäin. :)[/QUOTE]

ei olekaan. Mutta tässä varsin ansiokkaaksi markkinoidussa koluminissa, joskaan minusta se ei ollut kuin paikoitellen näpsäkän näpäyttelevästi kirjoitettu, osoiteltiin äitien kotiinjäämisen olevan lähinnä vain äitien etu. Onhan se sitäkin, mutta ei se muuta sitä, että voisi se lasten etuakin ajaa.

Yhteistyössä