klo 11 aika tänään jälkitarkastukseen ja mä arvon tuon hormonikierukan kanssa... auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja epäröivä elli
  • Ensimmäinen viesti
epäröivä elli
Täällä sais ekan hormonikierukan ilmaseks ja nyt voitais se laittaa samalla kun on jälkitarkastus. Mä oon välillä ihan satavarma, että joo laitetaan, ja sitten taas että en mä tiedä. Mua mietityttää siinä seuraavat asiat:

-Kestääkö mulla alkuvuoto kuinka kauan/onko runsaana
-Vaikuttaako minimaalinen hormoonimäärä sittenkin minuun jotenkin epäedukkaasti
-Miten mun iho reagoi
-Miten käy seksihalujen (joita ei nykyselläkään hirveemmin ole, imetys nääs)
-Mitä jos se ei sovikaan mulle ollenkaan
-Jos laitto menee pieleen ja huomaan 4kk päästä, että joku potkii mahassa

Tällasia. Toki kysyn näitä lääkäriltäki, mutta antakaas tekin kokemuksianne :)

"vieras"
Mulla ei vuotanut yhtään laiton jälkeen. Viikon tuntui ne langat ja olikin inhottavaa, niin kuin käpy olisi työnnetty alapäähän. sitten olikin pari viikkoa ok, kunnes alkoi tulla finnejä. Niitä finnejä tulikin sitten 1,5 vuotta ja sitten lähti härveli pois. Muuten aivan huippu. Neljät pienet menkat tuli tuon 1,5 vuoden aikana. Finnit oli isoja ja kipeitä.

Mun vastaukseni ei viimeiseen kysymykseesi vastaa, koska Mirena on mulle hoitona kohdun limakalvon liikakasvuun, eli runsaisiin menkkoihin, enkä tarvitse sitä ehkäisynä. Mutta noin muutoin... asennuksen jälkeen en vuotanut kuin pari päivää niukasti, joka taitaa olla ihan minimi, mutta hyvä sun on tämäkin tietää. Runsaan vuodon hoidossa se on toiminut todella hyvin, vuoto on ehkä pari prosettia enää siitä, mitä se ennen asennusta oli. Mirenan hormonivaikutus on paikallinen, joten ainakaan mulla se ei ole vaikuttanut mitenkään - ei ihoon, eikä halukkuuteen.

Mirena on ollut mulle kaikin puolin aivan mahtava kokemus! :)

öööh
Missä laitetaan kierukka jo jälkitarkastuksessa ja ilman papaa. Täällä papa otettiin jälkitarkastuksessa ja kierukan sai käydä laitattamassa vähän myöhemmin. Lääkärin mukaan kohtu ei ole vielä tarpeeksi toipunut jälkitarkastuksen aikaan.

[QUOTE="a p";27563294]Onko ketään kellä finniongelmaa ollu aiemmin? Paheniko vai paraniko vai tuliko mitään muutosta?[/QUOTE]

Olen tuo kakkosvastaaja. Mulla on teininä ollut aika paha finniongelma ja mirenan laiton jälkeen alkoi tulla finnejä. On ihan yleistä, että jos finniongelmaa on ollut aikoinaan niin kierukasta niitä tulee. Näin sanoi kierukan poistanut gynekologi.

Thththth
Alkuperäinen kirjoittaja epäröivä elli;27563181:
Täällä sais ekan hormonikierukan ilmaseks ja nyt voitais se laittaa samalla kun on jälkitarkastus. Mä oon välillä ihan satavarma, että joo laitetaan, ja sitten taas että en mä tiedä. Mua mietityttää siinä seuraavat asiat:

-Kestääkö mulla alkuvuoto kuinka kauan/onko runsaana
-Vaikuttaako minimaalinen hormoonimäärä sittenkin minuun jotenkin epäedukkaasti
-Miten mun iho reagoi
-Miten käy seksihalujen (joita ei nykyselläkään hirveemmin ole, imetys nääs)
-Mitä jos se ei sovikaan mulle ollenkaan
-Jos laitto menee pieleen ja huomaan 4kk päästä, että joku potkii mahassa

Tällasia. Toki kysyn näitä lääkäriltäki, mutta antakaas tekin kokemuksianne :)
Joillain kestää 3kk, joillain harvoilla joskus tiputtelee pidempään. Useimmiten vuodot loppuu kokonaan.
Iho-ongelmat on niitä harvoja seikkoja joiden takia hormonikierukan olen joskus poistattanut asiakkailta. Joillain aluks pahenee ja sitten tasoittuu entiselleen.
Seksihaluiin ei keltarauhashormoni yleensä vaikuta.
Sen saa aina pois.
Hormonikierukka on tehokain ehkäisymenetelmä. Sterilisaatioitakaan ei nykyään tehdä mielellään, hormonikierukka mieluiten.

"a p"
Joillain kestää 3kk, joillain harvoilla joskus tiputtelee pidempään. Useimmiten vuodot loppuu kokonaan.
Iho-ongelmat on niitä harvoja seikkoja joiden takia hormonikierukan olen joskus poistattanut asiakkailta. Joillain aluks pahenee ja sitten tasoittuu entiselleen.
Sen saa aina pois.
Hormonikierukka on tehokain ehkäisymenetelmä. Sterilisaatioitakaan ei nykyään tehdä mielellään, hormonikierukka mieluiten.
Ok, kiitos.

Mä luulen, että ei ehkä ole mun juttu sitten :/ Mulla oli akne yläasteikäisenä ja sen jälkeen olen kärsinyt enemmän tai vähemmän finneistä ja mustapäistä. En tosiaankaan halua niitä lisää vaikka ehkäisyteho oliskin 5 vuotta. Finnit on jotain niin suurta itsetunnon alentajaa, että ei kiitos lisää :/ Harmillista... mies joutuu sitten alistumaan kortsuun jos mielensä tekee seksiä.

"alma"
Mulla tuli pientä vuotoa varmaan 6 vko, sen jälkeen menkat olikin lähes huomaamattomat. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut. Nämä ehkäsyjutut on kyllä niin yksilöllisiä, että se on vaan pakko kokeilla itse. Itselläni sekä laittaminen, että poisottaminen oli nopea ja kivuton toimenpide. Ja hormonikierukka kai on kaikista varmin ehkäisymenetelmä (selibaatin jälkeen).

Jos menkat jää pois tai vähäisiksi eikö teillä tule mitn oireita siitä että ei ole menkkoja?
En ole käyttänyt hormoonivalmisteita 10vuoteen..Silloin kun käytin "nimeäenmuista" niin menkat hävisi ja tuli tosi tukala olo(turvotusta yms) aina silloin kun niitten piti alkaa.Ei mennyt kauaa kun lopetin kyseisen ehkäisyn.

Mä mietin kanssa tota hormoonikierukkaa.mutta en sit kuitenkaan ottanut koska en halua noita mämmöjä elimistööni.Ihme kun niitä tyrkytetään hirveesti kaikille vähän sama kuin antibiootit.

kkkkkk
Mulla on Mirena nyt toista kertaa, välissä tein lapsen.

Mulla on vaan positiivisia kokemuksia: ei minkäänlaisia iho-ongelmia, ei vuotoja lainkaan, kuukautiset siis on loppuneet kun seinään tuon laiton jälkeen, ei mitään muitakaan sivuvaikutuksia, joita osaisin tuohon kytkeä.

Mut tota ei voi tietää kun kokeilemalla! Etenkin jos se on ilmainen, niin ei muuta kun kokeilemaan!

Sen saa aina pois.
Tämä on kyllä lääkefirman syöttämää sontaa. Hormonikierukan teho on sama kuin pillereiden eli ei sterilisaatioon verrattavissa. Ehkäisymenetelmistä paras teho on kapseleilla, joka on hyvin lähellä sterilisaation varmuutta.
Lääkärit ja th:t taitaa saada jotain provikkaa jokaisesta laitetusta kierukasta, kun niitä niin täydellä teholla pakkomyydään. Jopa joukkopapassa mulle yritettiin pakkomyydä kierukkaa, vaikka mulla on ollut kapselit jo yli vuoden...

"vieras"
Mulla ei ole vaikuttanut ihoon mitenkään. Vuodoista sen verran, että normaaleja kuukautisia ei ole ollut lainkaan, mutta sellaista rusehtavaa niukkaa vuotoa/tiputtelua on ollut sitten sitäkin enemmän. Saattaa olla puoltoista viikkoakin putkeen.

Thttth
Kyllä se hormonikierukka oikeasti on tehokkain, siinä on sen kierukan aiheuttama mekaaninen vaikutus + se hormonaalinen. Ja sterilisaatiota ei naiselle kovin heppoisin perustein enää tehdä, gynekologien mielestä hormonikierukka on parempi vaihtoehto.

Ehkäisy on hyvin henkilökohtainen asia, ja esim nuo kapselisi eivät sovellu kovinkaan monelle sivuvaikutusten vuoksi. Hormonivaikutushan on samaa laatua kun kierukalla.

Viralliset suositukset perustuvat pitkäaikaisiin tutkimuksiin. Hormonikierukka on monelle hyvä ehkäisin, mutta esim itse en ole sitä ottanut, koska ihoni reagoi moniin hormoneihin - yksi pillerimerkki sopii ja se on hyvä niin.

"Jenis"
Mulla on ollu useampi Mirena ongelmitta - ja finniongelmakin oli nuoruudessa, ei vaikuttanut mitenkään siihen tai haluihin tms. Sittemmin tosin mut on steriloitu koska tarkoitus ei ole enää tehdä lapsia, eli halusin pysyvän ehkäisyn. Kyllä niitä sterilisaatioitakin siis edelleen tehdään...

esim nuo kapselisi eivät sovellu kovinkaan monelle sivuvaikutusten vuoksi.
Kapseleissa on sama hormoni kuin minipillereissä ja kierukassa (jadelle kapseleissa on sama hormoni kuin mirenassa) eli haittavaikutukset ovat ihan samat, ainoastaan kierukasta voi tulla myös "mekaanisia" haittavaikutuksia, kuten kierukan irtoaminen tai kohtutulehdus.

Mulle tuli helvetilliset oireet hormonikierukasta. Mulle tulee e-pillereistäkin ja arvoin pitkään uskallanko kokeilla hormonikierukkaa. Lääkäri vakuutti ettei se vaikuta kuin paikallisesti mutta paskan marjat. Mieliala oli painuksissa, mahaan sattui koko ajan, ihme tiputtelu vuotoa ja naama ja tukka rasvoittui. Kuusi kuukautta pidin jos ois olo tasoittunut mutta sit luovutin.

Vaihdoin kupariseen ja kolmen kuukauden kokemuksella voisin suositella! Vuoto lisääntyi vähän mutta sekin tasaantui kuukausi kuukaudelta.

Yhteistyössä