Sossulla on tietty summa mitä hyväksyy asumimenoiksi. Tarkoittaako se kaikkia asumisen kuluja vai pelkkää vuokraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskeleva yh

Vieras
Nykyisessä asunnossa lämmitys kuuluu vuokraan ja vuokrasta sossu hyväksyy kahdestaan asuville 420€. Tai mulle on sanottu, että asumismenoihin tuon verran. Sähkölaskun silti maksavat aina erikseen eikä sitä ole laskettu tuohon 420 euroon.

Nyt on muutto edessä ja uusia asuntovaihtoehtoja on kaksi. Toisessa lämmitys sähköllä ja toisessa öljyllä. Nuohan tuovat aika isonkin lisän kuluihin, että meneekö nuo omasta pussista vai katsooko sossu nuo erikseen eikä laske tuohon 420 euroon?

Joo joo, mene töihin on joidenkin vastaus. Mä olen päätoiminen opiskelija ja olen yksinhuoltaja. Töitä teen aina kun mahdollista, mutta tulot on pienet. Aika ei riitä enempään työmäärään. Onneksi tätä kituutusta on enää maaliskuun loppuun ja sitten valmistun hyvin työllistävälle alalle.

Toki sossusta saa kunnollisen vastauksen, mutta ei siellä näin viikonloppuna ketään ole töissä.

Ei tuohon pysty vastaamaan tältä istumalta. Missä oikein asut, jos kahden henkilön hyväksyttävä maksimivuokra on 420 e/kk? Täällä stadissa maksimivuokra yksineläjälle on 650 e/kk ja kahdelle 770 e/kk. Sähkölaskut maksetaan toimeentulotukena erikseen sille, joka on tulojensa perusteella toimeentulotukeen oikeutettu.

Sulla on 2 vaihtoehtoa asuntojen suhteen siis. Toki sähkölaskut ovat toimeentulotukeen oikeuttavia kuten sanoin, mutta niissäkin on sellainen kohtuukulutus, johon asti ne hyväksytään, Jos asuntosi lämmitetään sähköllä, niin ei voi yhtään tietää paljonko kulutus silloin on. Sama on öljyn suhteen. Mulla ei ole koskaan ollut asiakasta, jolla olis öljylämmitys, niin en tiedä mitä öljykuluista hyväksytään toimeentulotuessa.

Joten kyllä on parasta ottaa heti maanantaina yhteys omaan sossuusi. Me muut emme voi tietää. Sitä paitsi pysyväisohjeet voivat vaihdella paikkakunnittain.

T Sossu

[QUOTE="Vieras";27553242]Ei tuohon pysty vastaamaan tältä istumalta. Missä oikein asut, jos kahden henkilön hyväksyttävä maksimivuokra on 420 e/kk? Täällä stadissa maksimivuokra yksineläjälle on 650 e/kk ja kahdelle 770 e/kk. Sähkölaskut maksetaan toimeentulotukena erikseen sille, joka on tulojensa perusteella toimeentulotukeen oikeutettu.

Sulla on 2 vaihtoehtoa asuntojen suhteen siis. Toki sähkölaskut ovat toimeentulotukeen oikeuttavia kuten sanoin, mutta niissäkin on sellainen kohtuukulutus, johon asti ne hyväksytään, Jos asuntosi lämmitetään sähköllä, niin ei voi yhtään tietää paljonko kulutus silloin on. Sama on öljyn suhteen. Mulla ei ole koskaan ollut asiakasta, jolla olis öljylämmitys, niin en tiedä mitä öljykuluista hyväksytään toimeentulotuessa.

Joten kyllä on parasta ottaa heti maanantaina yhteys omaan sossuusi. Me muut emme voi tietää. Sitä paitsi pysyväisohjeet voivat vaihdella paikkakunnittain.

T Sossu[/QUOTE]

Kyse pienestä paikkakunnasta joten siitä johtuu tuo summa mitä hyväksytään asumismenoiksi. Yksin asuvalla taitaa olla joku n.380€ ja kolmella taisi olla 470€. Nuo summat on kyllä aika pieniä verrattuna siihen mikä on vuokrien suuruus näin pienellä paikkakunnalla.

Tiedän noissa asunnoissa asuneita ihmisiä ja heillä olen vähän saanut selville mitä heillä on mennyt lämmitykseen rahaa. Sähkön suhteen muuten ollaan aika säästeliäästi ilmeisesti eletty koska aina ollaan saatu hyvitystä tasauksessa.

Molemmat noista asunnoista jää vuokrassa selvästi alle tuon 420€ ja selvästi alle tämän asunnon vuokran sekä selvästi alle kunnan asuntojen vuokran. Arvioitujen lämmityskustannusten kanssa asumisen menot nousee suurinpiirtein samaan kuin tässä tai kunnan asunnossa on vuokra+lämmitys. Tässä on vielä erikseen vesimaksu.

Ainakin Oulussa ne kohtuullistetut vuokrasummat sisältävät myös lämmityskulut, eli silloin tuo maksimisumma olisi se, missä pitää olla jo öljy- tai muut lämmityskulut mukana. Yli menevän osan maksat sitten itse perusosastasi..

[QUOTE="a p";27553294]Niin ja pakko on muuttaa pois koska tämä asunto on myyty. Vuoden loppuun asti saamme asua tässä ja sitten uusi omistaja haluaa muuttaa tähän itse.[/QUOTE]

Olihan teillä se 6 kk irtisanomisaika?

Kyllä nuo sähkö-, vesi- ym. kulut lasketaan erikseen, jos eivät kerran vuokraan sisälly. Toki niissäkin katto on, mutta ei normaalilla kulutuksella pienellä porukalla niitä ylitetä.

Yhteistyössä