Sossulla on tietty summa mitä hyväksyy asumimenoiksi. Tarkoittaako se kaikkia asumisen kuluja vai pelkkää vuokraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskeleva yh

Vieras
Nykyisessä asunnossa lämmitys kuuluu vuokraan ja vuokrasta sossu hyväksyy kahdestaan asuville 420€. Tai mulle on sanottu, että asumismenoihin tuon verran. Sähkölaskun silti maksavat aina erikseen eikä sitä ole laskettu tuohon 420 euroon.

Nyt on muutto edessä ja uusia asuntovaihtoehtoja on kaksi. Toisessa lämmitys sähköllä ja toisessa öljyllä. Nuohan tuovat aika isonkin lisän kuluihin, että meneekö nuo omasta pussista vai katsooko sossu nuo erikseen eikä laske tuohon 420 euroon?

Joo joo, mene töihin on joidenkin vastaus. Mä olen päätoiminen opiskelija ja olen yksinhuoltaja. Töitä teen aina kun mahdollista, mutta tulot on pienet. Aika ei riitä enempään työmäärään. Onneksi tätä kituutusta on enää maaliskuun loppuun ja sitten valmistun hyvin työllistävälle alalle.

Toki sossusta saa kunnollisen vastauksen, mutta ei siellä näin viikonloppuna ketään ole töissä.

Ei tuohon pysty vastaamaan tältä istumalta. Missä oikein asut, jos kahden henkilön hyväksyttävä maksimivuokra on 420 e/kk? Täällä stadissa maksimivuokra yksineläjälle on 650 e/kk ja kahdelle 770 e/kk. Sähkölaskut maksetaan toimeentulotukena erikseen sille, joka on tulojensa perusteella toimeentulotukeen oikeutettu.

Sulla on 2 vaihtoehtoa asuntojen suhteen siis. Toki sähkölaskut ovat toimeentulotukeen oikeuttavia kuten sanoin, mutta niissäkin on sellainen kohtuukulutus, johon asti ne hyväksytään, Jos asuntosi lämmitetään sähköllä, niin ei voi yhtään tietää paljonko kulutus silloin on. Sama on öljyn suhteen. Mulla ei ole koskaan ollut asiakasta, jolla olis öljylämmitys, niin en tiedä mitä öljykuluista hyväksytään toimeentulotuessa.