Työmatkan ajo kahdesti päivässä edestakaisin, kuinka verotukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi asia minulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi asia minulle

Vieras
Minä ajan toisinaan työhön kahdesti päivässä, kun vuoro jakaantuu aamuun ja iltapäivään (välissä useampi tunti vapaata).

Näin ei ole jokapäivä, vaan silloin tällöin.

Kuinka se käsitellään veroilmoituksen kannalta, eli saako ne kaksi matkaa laskea niille päiville, kun ne kaksi matkaa on tehty ? Vai saako verotuksessa vähentää vain 1 matka/pv.

Verohallinnon sivulta en saanut selvää asiasta mutta, jos joku täällä tietäisi.

Älä ainakaan soita verotoimistoon ja kysy. Veikkaisin, että riippuu siitä onko työvuoroja tosiaan kaksi vai yksi per päivä ja siitä, että kuinka pitkä aika vuorojen välissä on.

Olethan selvittänyt, että ylipäätään saat matkat verotukseen?

Jos näin on, tekisin ihan excel-taulukon, johon laittaisin kaikki vuorot, jolloin olen ollut töissä.

Jos tarkoitat varsinaiselle työpaikalle ajoja, niin siinähän ei tarvitse niin tarkkaan laittaa päiviä. Riittää että xmäärää kuukausia ja xmäärää päiviä per kuukausi. Elikkä keskimäärin :)

Kyllä kait kaikki työmatkat voi vähentää verotuksessa. Ehdoista riippuu (ei siis työntekijän käyttämästä kulkuneuvosta) riippuu, että minkä kulkuneuvon mukaan vähennetään. Vähennysoikeutta ei tietenkään ole siinä tapauksessa, että työnantaja maksaa kulukorvauksia näistä matkoista.

Kyllä kait kaikki työmatkat voi vähentää verotuksessa. Ehdoista riippuu (ei siis työntekijän käyttämästä kulkuneuvosta) riippuu, että minkä kulkuneuvon mukaan vähennetään. Vähennysoikeutta ei tietenkään ole siinä tapauksessa, että työnantaja maksaa kulukorvauksia näistä matkoista.

Mä oletin, että ap käyttää omaa autoa, kun otsikossa luki "Työmatkan AJO kahdesti päivässä.."

Työ on karjanhoitoa ja tosiaan osa vuoroista ajoittuu niin, että tehdään aamunavetta, jonka jälkeen palkanmaksu katkeaa useaksi tunniksi ja työ jatkuu sitten iltanavettana, jolloin tietysti palkka taas juoksee.

Useimmiten vuorot ovat yhtäjaksoisia (paitsi hälytyskäynnit päivystysaikaan), mutta näitä kahteen osaan jakautuvia sattuu myös.

Ja tosiaan nyt, kun tuli puheeksi, niin eihän siellä verkkopalvelussa tosiaan edes kysytä päivämääräkohtaisesti niitä työpäiviä, joten ne tupla-ajopäivät täytyy vaan laskea siihen summaan sitten mukaan ja olla puhumatta asiasta mitään.

Enkä taida kyllä soittaa sinne verotoimistoon :D Se oli ainakin hyvä neuvo :D

Kiitos vastauksista.

Verohallinnon ohjeissahan on kyllä määritelty vuodelle 11 työkuukautta ja kuukauteen muistaakseni 21 työpäivää. En sitten tiedä voiko noista poiketa mikäli on painava syy? Noilla minä olen aina vähennykseni laskenut. Ikinä en ole laskenut tarkkoja työpäiviä ja aina on mennyt kerralla vähennykset läpi.

Työmatkoista ei saa työnantajalta korvausta (toisin kuin esim. kunnan maatalouslomittajana saa korvauksen toisesta matkasta ja toisen voi sitten laittaa verotukseen), paitsi siinä tapauksessa, että työpaikalle on mentävä hälytystilanteessa.

Ja kyseessä on oma auto, sillä julkista liikennettä ei ole.

Verohallinnon ohjeissahan on kyllä määritelty vuodelle 11 työkuukautta ja kuukauteen muistaakseni 21 työpäivää. En sitten tiedä voiko noista poiketa mikäli on painava syy? Noilla minä olen aina vähennykseni laskenut. Ikinä en ole laskenut tarkkoja työpäiviä ja aina on mennyt kerralla vähennykset läpi.

Noi on esimerkkejä normaalityöstä, ei mikään sääntö. Tietenkään siihen ei voi laittaa että 13 kuukautta ja 32 pv/kk mutta jos keskiverto jää alle 12 kk ja 31 pv niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Niin jos se työpäivien (sun tapauksessa matkojen) määrä ylittää sen 21, niin voi olla, että verottajalta tulee lisäkysely.

Kannattaa ehkä siihen perusteluosaan jo kirjoittaa, että matkat on laskettu työvuorojen mukaan, joita on toisinaan kaksi yhden päivän aikana.

Itse laskukaavaahan ei taideta sinne verohallinnon sivuille merkitä, vaan sinne laitetaan se itse laskettu summa ja selvitetään koti- ja työosoitteet ja merkitään ehkä se kilometrimäärä?? Vai muistankohan nyt väärin...

Työmatkat verotuksessa ovat pieni ongelma silloin kun poiketaan ns. normikäytännöstä.

Kerrot ettei julkista liikennettä ole. Onko sitä ollenkaan säädyllisellä kävelymatkalla vai joutuuko tässä tinkimään omasta mukavuudestaan. Tämä on ehkä se hankalin verottajalle todistettava asia.

•Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
•Kävelymatka yhteen suuntaan (esim. asunnolta linja-autopysäkille) on vähintään 3 kilometriä.
•Odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.
•Matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).

Jos edellä mainitut ehdot täyttyvät niin sitten verotukseen työmatkakuluina oman auton käyttö ja siitä korvaus 0,25 € km. Ja seuranta tästä. Jos työpäivä on kaksiosainen on työmatkakin yksiselitteisesti kaksiosainen. Tästä voi toki tulla kyselyitä mutta niihinhän on helppo antaa vastaus.

Yhteistyössä