Jo on pullamössöllä kasvatettu sukupolvi....

"vieras"
Mä en näe tässä muuta ongelmaa, kuin sen, että lapset yököttelee ruokaa. Sehän on ihan jokaisen oma asia ruokkiiko lapsensa kanannahalla vai naudan sisäfileellä.

aiettä
[QUOTE="vieras";27521259]Hui kamala, joku ei leivo sämpylöitä! En leivo minäkään, vihaan sämpylöiden leipomista. Teen kyllä ruokaa ja leivon herkkuja, mutta ei kai se auta, kun en sämpylöitä leivo :( Joka lapsella on oikeus äidin tekemiin sämpylöihin, tehkäähän joku äkkiä musta lastensuojeluilmoitus[/QUOTE]

Mun lasten herkkua on itseleivotut sämpylät. Mikä sen parempaa. Ja niiden kanssa vaikka lämmintä kaakaota. Kuka lapsi vastustaa ;-D

[QUOTE="vieras";27520681]Jos ei tarvitsisi ajatella terveyttä ja kaloreita tai mitään muutakaan rationaalisen aikuisen asioita, niin miljoona kertaa mieluummin minäkin söisin suklaalevitteellä kuorrutettua paahtoleipää ja pannaria ja hilloa kuin juurespaloja. Hei haloo! Ne on lapsia. Kuinka moni esim. nauttii pussipakatun lehtisalaatin _mausta_ versus kuinka moni sitä tunnollisesti syö ateriansa lisukkeena?[/QUOTE]

höpö höpö.

"vieras"
No kyllä itelläkin joskus tulee ihmeteltyä kun jotkut vanhemmat laittavat ruoaksi lapsilleen niitä kaupan hampurilaisia, lämmittää sen mikrossa ja sinne väliin ketsuppia, se hampparin sämpyläkin on minun mielestä vain jotain valkoista mautonta höttöä ja se pihvi, yöök ! Siis ei ruoalla mitään muuta kuin tuo ällöhamppari. Ja yhdelläkin äidillä miltei koko ajan on lapsilleen ruoaksi näitä samoja hampurilaisia, niitä kaupan kengänpohja-pitsoja, jotain nugetteja ja pelkkiä nuudeleita. Mun mielestä täysin ravintoarvotonta mössöä ja sitten ihmetellään kun lapsilla on veriarvot huonot? Ja lapset ovat ihmeissään kun menevät jonnekkin kylään jossa tarjolla tavallista kotiruokaa ja ensin sanovat etteivät tykkää ja sitten kun maistavat, ovat aivan innoissaan ja hakevat lisääkin.

Kyllä tuo varmasti jossain suhteessa pitää paikaansa, koska mä oon saanut niin paljon kehuja siitä, että meidän pojat syö kaikki kasvikset ja salaatit, sekä hakee niitä usein lisääkin hoidossa. Hoitokavereilta on myös opittu ruoalle hyihyttäminen, eikä meillä ole kotona mitään asiaa ruokapöytään jos ruoasta sanoo hyiyök tmv. On kyllä loppunutkin jo tuo. Kaikkea syövät hyvillä mielin, kertovat ruoan olevan hyvää yms.

nirsonäiti
meillä laspi ei suostu syömään oikeeta ruokaa! alle 3v kieltäytyy syömästä. Meillä ei oikeastaan eineksia edes anneta poikkeus on maksalaatikko kun sitä en osaa enkä viitsi tehdä itse. Kaikki makea kyllä maistuu ja lapsi sitten odottelee niitä muutaman päivän turhaan ja suostuu pari lusikallista syömään KUNNON ruokaa. Että ärsyttää! terveellistä ruokaa on tarjolla mutta ei syödä niistä mitään!!! :O

ok
Alkuperäinen kirjoittaja nirsonäiti;27524397:
meillä laspi ei suostu syömään oikeeta ruokaa! alle 3v kieltäytyy syömästä. Meillä ei oikeastaan eineksia edes anneta poikkeus on maksalaatikko kun sitä en osaa enkä viitsi tehdä itse. Kaikki makea kyllä maistuu ja lapsi sitten odottelee niitä muutaman päivän turhaan ja suostuu pari lusikallista syömään KUNNON ruokaa. Että ärsyttää! terveellistä ruokaa on tarjolla mutta ei syödä niistä mitään!!! :O
Meilläkään lapsi ei ole innokas syöjä. Syö just sen verran että nälkä lähtee, eikä aina sitäkään. Ei ylimääräistä. Syö kyllä kaikkea ruokaa, mutta vain herkkuja söisi paljonkin.

Aika monet lapset tykkää pannarista, lätyistä, hillosta ja muroista. Vaikka söisivätkin yleensä monipuolisesti.
Tottakai, ja saa tykätäkin, mutta kun ne "monipuoliset" syömiset on sitä että lautasella on sitä ruokaa jota pyöritellään ja veivataan ja saatetaan hieman nirkkiä, ja sitten syödään se näkkäri, mutta välipalalla vedettäisiin muroja niin että napa ruskaa....

"vieras"
Meillä kohta 2-vuotias lapsi on aina syönyt hyvin tavallista kotiruokaa, joka tehdään siis hyvin pitkälti itse. Esimerkiksi lihaliemikuutioita ja vastaavia mausteita, pussikastikkeita ym. meillä ei käytetä juuri koskaan. Leipänä ruisleipä tai itsetehdyt täysjyväsämpylät tmv. ja ruokajuomana maito tai vesi. SILTI tuo vetää ihan onnessaan sokerihuurrettuja muroja, mehua, valkoista paahtoleipää jos niitä jossakin on tarjolla. Esim. mummolassa täyttää napansa mehulla ja paahtoleivällä eikä syö kunnolla ruokaa. Jos lapsi olisi päivähoidossa ja siellä olisi välipalalla sokerimuroja ja mehua, niin voin kyllä kuvitella, että lapsi odottaisi niitä samoin kuin mummolassakin, ja olisi lounasaikaan syömättä. Kotona lapsi syö yleensä hyvällä halulla sen mitä eteen laitetaan, koska tietää ettei muuta tule tai että joskus voi saada jotain hyvää jälkiruokaa sen jälkeen kun on syönyt ensin ruuan.

[QUOTE="vieras";27520742]Joo... Meillä, kuten monessa muussakin tuttavaperheessä, syödään normaalia kotiruokaa. Ei eineksiä, kasviksia joka aterialla vähintään puolet annoksesta. Ja silti ottavat mieluummin jotain sokerihuttua tai muuta epäterveellistä. Ja niin ottaisin itsekin, jos ei terveellisyyttä tarvi miettiä.[/QUOTE]

Sama kokemus täälläkin. Esim ei juurikaan osteta koskaan sokeroituja jogurtteja, vain maustamatonta. Mutta siltikin lapset tietää kinuta kaikenmaailman vanukkaita ja sokerijogurtteja kaupassa. Ja ihan oikeasti 4v ei edes tiedä miltä ne maistuu kun ei ole koskaan niitä syönyt, mutta väittää kivenkovaan että tykkää niistä! Sama juttu kaikkien sokerimurojen kanssa. Em ikinä osta suklaamuroja silti lapset niitä haluaa. Vaikka ovat oikeasti pahojakin! (olen joskus maistanut)

No toisaalta. Saan kyllä paljon kehuja siitä kuinka hyviä syömäreitä mun lapset on. Kuulemma jopa kaalilaatikko ja salaatit menee oikein hyvin. Juurepaloista nyt puhumattakaan! :D

muoks... 4v ei siis ole syönyt kaupan vanukkaita. Ainoastaan soijavanukasta. Hassua silti se kerjää hyllystä niitä iloisesti kuvitettuja maitovanukkaita, mutta ei koskaan soijavanukkaita. :confused: Sokeroituja jogurtteja on kyllä syönyt. Mutta harvoin niitä on meillä tarjolla.

Viimeksi muokattu:
Kyllä toi kouluruoka ainakin täällä on sellasta harmaata mautonta einesmössöä, etten yhtään ihmettele kun se ei koululaisillekaan maistu ja salaatit on jotain mautonta kuivaa raastetta jossa joukossa muutama nahistunu vihreenruskee lehti. Jos se on sitä mitä kutsutaan kunnon ruoaksi niin meillä kotona tehdään siihen verrattuna gourmeeta päivittäin. Ehkä ne herkut maistuu jollekin ja siks lapset syö niitä mielummin mitä sitä kunnon ruokaa mikä ei maistu yhtään millekään ja ulkonäkökin on järkkyä.

"lastenhoitaja"
Meidän päiväkodissa (yksityinen) ruoka on ainakin mielestäni hyvää ja olen ollut yllättynyt siitä, että lasten ehdoton suosikkiruoka on kalakeitto! Se meinaa joka kerta loppua kesken :)

Mutta kun nyt on kyse siitä että se TAVALLINEN RUOKA EI UPPOA MUTTA HERKUT KYLLÄ, voisitteko ymmärtää?

Moni on kirjoittanut että lapsensa syö kaikkea ja silti haluaa herkkuja, no kyse ei ollut alkuunkaan siitä, vaan siitä että se tavallinen ruoka ylenkatsotaan ja niillä herkuilla täytetään se napa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä