Ilman sitä surullisenkuuluisaa "Erilaiset äidit" jaksoa, oliskohan näitä puheita lapsilisien ym karsimisesta tullut?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27528667:
Lapsilisät leikkuriin vain — Henri Heikkinen Tuossakin blogissa suora lainaus ko. Jaksosta. Tuli vaan mieleen, että mikä vaikutus sillä jaksolla on ollut, näihin viimeaikaisiin leikkuupuheisiin?! Antoihan se jakso aika raadollisen kuvan, etuuksien ja tukien väärinkäytöstä.
Mä olen ihan varma, että siitä ohjelmasta nää puheet lähti. Ohjelma ei antanut kuvaa väärinkäytöstä, vaan pikemminkin ihan laillisesta tulien käytöstä ja se alkoi taatusti hirvittämään kaikkia vastuullisia ihmisiä. Jos noin helppoa on elellä laillisesti tuilla ja välttää täysin oma vastuu mm. ehkäisystä ja pesukoneen ostosta - ja tehdä lapsia liukuhihnalta ilman työtä ja vakinaisia tuloja, niin kyllä se pistää miettimään, että jotain on ihan perseestä tässä systeemissä.

Normaali ihminen ehkäisee ja suunnittelee tarkasti lapsiluvun sen mukaan, mihin tulot riittää. Normaali ihminen ostaa halvimman mahdollisen peruspesukoneen, kun ei rahat (=tulot) riitä parempaan ja normaali ihminen omistaa peruskännykän, kun se on se, mihin rahat riittää. Normaali ihminen varautuu myös tulevaisuuteen säästämällä silloin kun on töissä. Ei osteta viimeisen päälle pelejä ja vehkeitä, jos ei ole rahaa säästössä ja töitä tiedossa myös tulevaisuuteen. Ei eletä kuin viimeistä päivää kuluttamalla jokinen ansaittu ropo turhakkeisiin, varsinkaan, jos lapsia on iso liuta.

Minuun itseeni tuo ohjelma vaikutti sen verran, että jätän tänä vuonna antamatta tavallisen jouluavustukseni näihin keräyksiin. Ja miksikö? Siksi, että mä uskon, että ne avustukset ei mene sinne, missä niitä eniten tarvittaisiin. Ne menee just tällaisille ammattipummeille, jotka tietää, mitä hakea, mistä hakea ja miten saa parhaiten. Mä luulen, että tiukimmilla on pienituloiset työssäkäyvät ihmiset ja ehkä jopa keskituloisetkin, jotka joutuvat kaikesta maksamaan saamatta mitään avustuksia. Heille ei apua heru missään muodossa. Ne menee näille, jotka on sossun asiakkaita. Mutta ohjelma kyllä näytti sen, ettei näillä perheillä ole pulaa mistään. Enemmän tienaa pummina, kuin töissä.

Vastuuttomuudesta palkitaan ja vastuullisuudesta rangaistaan. Ei hyvä :(
 
Voi kun kaikkiin asioihin oliskin yks ainoa oikea ratkaisu. Nää on hankalia juttuja, moni asia vaatis korjausta, ja korjaamiseen tarvittais yhteistyökykyä eikä riitelyä ja pönötystä kukin siellä oman ehdottoman oikean aatteensa takana. Yhteistyökykyä ja ymmärrystä kaikissa ihmisryhmissä. Mistähän sitä löytäis...
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27529517]Tohon pariskuntaan lisätäkseni, niin mulla ei tulis koskaan mieleenikään ostaa niin kallista ufo pesukonetta vaikka meillä ihan normi tulot onkin molemmilla.[/QUOTE]

Ehkäpä sinä teet jotain muuta, jota jollain toisella taas ei tulisikaan mieleen tehdä ja hän paheksuisi sinua syvästi jos tietäisi asian?
 
[QUOTE="suru";27529648]Kyllä minua loukkaa se, että joidenkin sanotaan "pyykkäävän lapsia". Siis eivät tule omilla tuloillaan toimeen. Se on ongelma minusta, koska se alentaa heidän omanarvontuntoaan ja jossain kohtaa täytyy olla ongelma, koska he eivät voi toteuttaa yhteisössä inhimillisiä pyrkimyksiään ja tavoitteitaan, joita meillä jokaisella on. Jos meillä on syrjäytyneiden ihmisten joukko, miten voimme ratkaista tätä ongelmaa oikeasti? Ajamalla kadulle nämä ihmiset? Ottamalla lapset pois vai kuolkoot koko perhe nälkään ja kylmään? Vai huolehtikoon joku muu jos sattuu kiinnostamaan, ei ole minun ongelmani?[/QUOTE]
Silloin täytyy miettiä, että onko aiheellista lisääntyä holtittomasti, jos perheen kaikki tulot, koostuvat erilaisista tuista/etuuksista.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"suru"
Osalla meistä ei siis ole oikeutta lisääntyä, jos ei ole työtä, todellako? Tämä on yhteiskunnallinen ongelma. Ja onhan huolestuttava ajattelutapa. Olemmeko niin pohjalla todella, että ihmisten raadollisuus on tulemassa taas kerran kasvavaksi liikkeeksi. Eikö meillä ole elinkeinoja kaikille, ja jos jollain on alentunut kyky, miksi emme onnistu auttamaan heitä toteuttamaan itseään jotain kautta, jossa heidän henkilökohtaiset tavoitteetkin tulevat täytetyksi? Tarvistemme sosiaalisia yrityksiä tms. Tarvitsemme rakenteita, että ihmisten on helppo lähteä toteuttamaan liike-ideoita ja hankkimaan osaamista. Ei sen kustannuksella että lisääntyminen kielletään ja lapset leimataan ei-toivoituiksi tai heistä ei saisi huolehtia. Osalla lapsista on erityistarpeitakin ja kotivanhemmat tekevät oikeaa työtä perheen eteen erittäin niukalla elannolla. Tarvitsemme kykyä nostaa nämä ihmiset omille jaloilleen. Ei halveksinta siinä auta. Pitäisi olla laajempaa tietoa kuin sellaiset osoittelevat median esimerkit, joissa löydetään joku todellisuudesta vieraantunut kertomaan ettei työ hotsita. En usko että tälläisiä on niin monia! Suurin osa köyhistä on puun ja kuoren välissä ja eivät älyllisesti mitenkään poikkeavia.
 
[QUOTE="vieras";27529700]Mä olen ihan varma, että siitä ohjelmasta nää puheet lähti. Ohjelma ei antanut kuvaa väärinkäytöstä, vaan pikemminkin ihan laillisesta tulien käytöstä ja se alkoi taatusti hirvittämään kaikkia vastuullisia ihmisiä. Jos noin helppoa on elellä laillisesti tuilla ja välttää täysin oma vastuu mm. ehkäisystä ja pesukoneen ostosta - ja tehdä lapsia liukuhihnalta ilman työtä ja vakinaisia tuloja, niin kyllä se pistää miettimään, että jotain on ihan perseestä tässä systeemissä.

Normaali ihminen ehkäisee ja suunnittelee tarkasti lapsiluvun sen mukaan, mihin tulot riittää. Normaali ihminen ostaa halvimman mahdollisen peruspesukoneen, kun ei rahat (=tulot) riitä parempaan ja normaali ihminen omistaa peruskännykän, kun se on se, mihin rahat riittää. Normaali ihminen varautuu myös tulevaisuuteen säästämällä silloin kun on töissä. Ei osteta viimeisen päälle pelejä ja vehkeitä, jos ei ole rahaa säästössä ja töitä tiedossa myös tulevaisuuteen. Ei eletä kuin viimeistä päivää kuluttamalla jokinen ansaittu ropo turhakkeisiin, varsinkaan, jos lapsia on iso liuta.

Minuun itseeni tuo ohjelma vaikutti sen verran, että jätän tänä vuonna antamatta tavallisen jouluavustukseni näihin keräyksiin. Ja miksikö? Siksi, että mä uskon, että ne avustukset ei mene sinne, missä niitä eniten tarvittaisiin. Ne menee just tällaisille ammattipummeille, jotka tietää, mitä hakea, mistä hakea ja miten saa parhaiten. Mä luulen, että tiukimmilla on pienituloiset työssäkäyvät ihmiset ja ehkä jopa keskituloisetkin, jotka joutuvat kaikesta maksamaan saamatta mitään avustuksia. Heille ei apua heru missään muodossa. Ne menee näille, jotka on sossun asiakkaita. Mutta ohjelma kyllä näytti sen, ettei näillä perheillä ole pulaa mistään. Enemmän tienaa pummina, kuin töissä.

Vastuuttomuudesta palkitaan ja vastuullisuudesta rangaistaan. Ei hyvä :([/QUOTE]kirjoitipa hyvin! Ja totta, eihän ne todella väärinkäyttäneet tukia, ts. Eivät huijanneet, vaan härskisti käyttivät hyväkseen järjestelmää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27529700]Mä olen ihan varma, että siitä ohjelmasta nää puheet lähti. Ohjelma ei antanut kuvaa väärinkäytöstä, vaan pikemminkin ihan laillisesta tulien käytöstä ja se alkoi taatusti hirvittämään kaikkia vastuullisia ihmisiä. Jos noin helppoa on elellä laillisesti tuilla ja välttää täysin oma vastuu mm. ehkäisystä ja pesukoneen ostosta - ja tehdä lapsia liukuhihnalta ilman työtä ja vakinaisia tuloja, niin kyllä se pistää miettimään, että jotain on ihan perseestä tässä systeemissä.

Normaali ihminen ehkäisee ja suunnittelee tarkasti lapsiluvun sen mukaan, mihin tulot riittää. Normaali ihminen ostaa halvimman mahdollisen peruspesukoneen, kun ei rahat (=tulot) riitä parempaan ja normaali ihminen omistaa peruskännykän, kun se on se, mihin rahat riittää. Normaali ihminen varautuu myös tulevaisuuteen säästämällä silloin kun on töissä. Ei osteta viimeisen päälle pelejä ja vehkeitä, jos ei ole rahaa säästössä ja töitä tiedossa myös tulevaisuuteen. Ei eletä kuin viimeistä päivää kuluttamalla jokinen ansaittu ropo turhakkeisiin, varsinkaan, jos lapsia on iso liuta.

Minuun itseeni tuo ohjelma vaikutti sen verran, että jätän tänä vuonna antamatta tavallisen jouluavustukseni näihin keräyksiin. Ja miksikö? Siksi, että mä uskon, että ne avustukset ei mene sinne, missä niitä eniten tarvittaisiin. Ne menee just tällaisille ammattipummeille, jotka tietää, mitä hakea, mistä hakea ja miten saa parhaiten. Mä luulen, että tiukimmilla on pienituloiset työssäkäyvät ihmiset ja ehkä jopa keskituloisetkin, jotka joutuvat kaikesta maksamaan saamatta mitään avustuksia. Heille ei apua heru missään muodossa. Ne menee näille, jotka on sossun asiakkaita. Mutta ohjelma kyllä näytti sen, ettei näillä perheillä ole pulaa mistään. Enemmän tienaa pummina, kuin töissä.

Vastuuttomuudesta palkitaan ja vastuullisuudesta rangaistaan. Ei hyvä :([/QUOTE]

Minä olen käsittänyt että ne keräysvarat menevät juuri sellaisille, jotka sinun mielestäsi niitä tarvitsevat.
Eikö täällä joka joulu ole ketjuja joissa ihmiset kertovat saaneensa keräyslahjoja tai lahjakortteja, vaikka ovat omasta mielestään ihan hyvin toimeentulevia, jopa suorastaan varakkaiksi laskettavia perheitä?
Ole huoleti, ei ne köyhille oikeasti mene!
 
wdw
Mä mietin joskus sitä, miettivätkö ihmiset sitä, moneenko lapseen heillä oikeasti on varaa. Meillä lapsiluku jäi kolmeen, koska koemme, ettemme taloudellisesti pystyisi enemmästä määrästä lapsia vastaamaan. Toinen meistä on juristi ja toinen erään alan insinööri (ei todellakaan parhaimmin palkatusta päästä).
 
"sasa"
[QUOTE="suru";27529744]Osalla meistä ei siis ole oikeutta lisääntyä, jos ei ole työtä, todellako? .[/QUOTE]

Etkö ole koskaan kuullut sanontaa "suu säkkiä myöten"?

Onhan tee ja sympatia kauniita ajatuksia, mutta ihminen nyt tuppaa olemaan sen verran itsekäs perusominaisuuksiltaan, että vapaamatkustajia ei hyvällä katsota.
 
"surullinen"
Mutta kun me kaikki emme ole ns. normaaleja ihmisiä. Meitä on erilaisia. Rakas yh-ystäväni on tälläinen ns. sossupummi, joka ei elä leveästi. Lapsia on siunaantunut neljä. Pätkätöitä, itkuja, velkoja, lapsen vamma, toimeentulohakemuksia kuukausittain..Kyllä, lapset kärsivät köyhyydestä. Viattomia he siihen ovat. Eipä lapsentekohetkellä ole varmaan tullut mieleen että tämä on kuin kuolemaantuomio. Äidille lapset ovat kaikki kaikessa ja hän kasvattaa heitä hyvin. Ei työtä vieroksuviksi, kuten näistä kirjoituksista voisi kuvitella. Pesukone on taloyhtiön pesukone.

Siis kaikki meistä ei ole järjen jättiläisiä, mutta hän on hyvä ja lämmin äiti ja yritteliäs ihminen, joka tekee kaikkeansa päästäkseen töihin mutta ei ole siinä onnistunut kovin hyvin.

Kyllä oikeasti liikuttaa tämä. Ei voi kukaan kuvitellakaan miten ihminen voi olla vankilassa omassa elämässään kuten hän, vaikka rakastaakin tuota vankilaa, jotka kaikki muut halveksivat. En ikinä kuvailisi häntä lapsia tehtailevaksi sossupummiksi. Enkä ikinä haluaisi hänen sosiaalietuuksia leikattavan, koska lapset menettäisivät varmasti äidin. (Ja sekin maksaa yhteiskunnalle muuten, inhimillisistä kärsimyksistä en edes puhu, koska niitä ette varmaan ymmärrä)

Hyvää joulunodotusta teille kovasydämiset ihmiset.
 
"sasa"
[QUOTE="surullinen";27529856]Mutta kun me kaikki emme ole ns. normaaleja ihmisiä. Meitä on erilaisia. Rakas yh-ystäväni on tälläinen ns. sossupummi, joka ei elä leveästi. Lapsia on siunaantunut neljä. Pätkätöitä, itkuja, velkoja, lapsen vamma, toimeentulohakemuksia kuukausittain..Kyllä, lapset kärsivät köyhyydestä. Viattomia he siihen ovat. [/QUOTE]

Suomessa on aika pirun hyvä mahdollisuus ehkäisyyn, jos vain haluaa. Olisiko kannattanut tosiaan miettiä asioita hieman eteenpäin, kun munaa on tehnyt mieli? Jos tosiaan ehdoin tahdoin tekee neljä lasta, ilman että oikeasti on varaa elättää heitä, niin lasten kärsimyksiä katsoessaan kaverisi löytää syyllisen ihan sieltä vessan peilistä.

Ei lapset(kaan) voi olla mikään subjektiivinen oikeus, joita voi tulotasosta riippumatta vääntää maailmaan. Jopa neljää kappaletta. Missä kulkee raja yhteiskunnan vastuuseen yksilön valinnoista? Pitäisi varmasti laittaa pakkosteriloinnin kautta holhoukseen?? Vai tyynesti ulosmitata tarvittavat varat yritteliäiden ja työteliäiden ihmisten työn tuloksista, että nämä taivaanrannanmaalarit saavat pykätä katraitaan?
 
"suru"
Siinä missä elämän arvoa ei voi laskea, on jotain mitä voisit saada itsellesi: sinun omaasi: sinä voisit ulosmitata lasten rikkinäiset mutta rakastetut lelut ja reikäiset vaatteet, kierrätyskeskuksen pari huonekalua ja naisen vaatimattomat vaatteet sieltä niin saisit itsellesi hyvän mielen? Voisit jääkaapista ottaa makaronilaatikon tähteet ja kaapista kaurahiutaleet. Raamatun voisit saada myös, avaa se joskus.
Ja naisen laittaisit holhoukseen. Missä on omatuntosi?
 
"sasa"
[QUOTE="suru";27529975] Missä on omatuntosi?[/QUOTE]

Missä on kaverisi omatunto, kun on antanut "siunaantua" neljä lasta kärsimään köyhyydestään? Odottamaan, että joku muu ruokkii ja pukee herranterttunsa, koska itsellä ei ole varaa?

Itse olen normaalista "kädestä suuhun" eläneestä teollisuusduunariperheestä, joten olen jo nuorena oppinut, että kaikkeen haluamaansa ei ole aina varaa. Sama koskee myös lapsia. Siksipä meillä ei olekaan kuin yksi.

Mikä siinä yhtälössä on vaikeaa ymmärtää, että jokaisen soisi elävän tulojensa mukaan?
 
"suru"
Yh-ystäväni oli töissä kun ensimmäisen kerran tuli raskaaksi, ei aavistanut tulevaa, että jäisi ilman miestä ja työtä ei löytyisi. Hoiti lapsia kotona, välillä sai työpätkän kaksi kertaa, teki työtä moitteettomasti ja ahkerasti. Vastikkeetta hän ei elä, hän huolehtii läheisistään täysin. Mutta miten lapset voisivat antaa vastikkeen että olisivat huolenpidon arvoisia? Kun yksi heistä ei koskaan tule olemaan ehkä työkykyinen? Entä hän? Ja yksi kysymys. Pitäisikö elämän loppua kun tulot loppuvat?

Ennen rahan aikaa, silloinkin huolehdittiin yhteisöissä itsestä. Kaupungissa elinkeinoksi jää ilmeisesti huoraaminen, jos muuta ei löydy? Tai sitten asut ja syöt ja lämmittelet roskiksessa. Streriloituna tietysti.
 
whaaat
En ole nähnyt ohjelmaa mutta en vaan haluaisi kenestäkään puhuttavan "luuseriperheenä". Ja toivon, että löytävät laillisen tavan olla kansalaisia ja löytävät elinkeinonsa. En missään nimessä usko, että kestävä tapa inhimillisesti olisi heidänkään kannalta tulonsiirrot. Mutta sanon vain että tulon siirtoja menee paljon turhempiinkin asioihin kun niihin kaikken köyhimpiin. Suomi muuttuu tunteettomaksi ja turvattommaksi ja ihmisille kurjaksi ympäristöksi, emmekä todellakaan hyödy kotimaisista innovaatioista, ne menevät niiden johtajien kannustimiin ja bonuksiin. Mikä todella hyödyttäisi kaikkia, olisi ottaa resurssit hyödyksi ihmisiä kunnioittavalla tavalla. Emme alkaisi solvata yh-vanhempia, joilla useita lapsia, vaan keksisimme miten me kaikki voimme elää hyvää elämää ja tuottaa hyvinvointia tehokkaammin. Jako luusereihin ei ole asiallista ja rakentavaa puhetta yhteiskunnan eikä talouden edun nimissäkään.
 
"Entinen Ksantippa S."
Maailmanlaajuinen rahoituskriisi tuskin on saanut alkuaan suomalaisesta telkkariohjelmasta. Tässä on tiedetty jo jonkin aikaa, että kohta säästetään ja kaikesta.

Mutta huomaa selvästi, että mediassa ollaan nyt pehmentämässä maaperää säästöjä varten. Kataisen taannoiset kommentit lapsiperheiden tukien tarkistamisesta ovat osa sitä prosessia, samoin toistuvat uutisoinnit subjektiivisen päivähoito-oikeuden väärinkäytöstä.

Kun luodaan ihmisiklle mielikuva, että nykysysteemi on kallis ja tehoton, saadaan säästöt parhaiten läpi. Tai kun vilautellaan ajatusta lapsilisien poistamisesta kaikilta, onkin lopulta ihmisten mielestä oikein hyvä kompromissi, jos ne poistetaankin vain hyvä- ja keskituloisilta.
 
"vieras"
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, niin tokihan kaupallisilla kanavilla on taustatahoja ja poliittisiakin motiiveja ja ambitioita, jotka ohjelmavalinnoissa ja tilattujen ohjelmien tuotantosuunnitelminkin vaikuttavat.
Turha syyttää ko. perhettä. Käsikirjoitusvaiheessa on jo ollut suunnitelmissa tuoda tämäkin puoli yhteiskunnasta esiin keskustelua herättämään. Siihen sitten on sopivasti (ja epäsopivasti) poliitikotkin tarttuneet.
 
"surullinen"
Maailmantalous on erittäin keskinäisriippuvainen. Rahoituslaitokset nähdään yritysten kannalta tärkeinä, jota ne ovatkin, ja siksi niitä halutaan pitää kasassa lähes keinolla millä hyvänsä - hintavakauden nimissä voidaan tehdä melkein mitä vaan EU:ssakin. Vaikka olisikin rahoituksen puolella tai politiikassa todistetusti epärehellistä toimintaa hiukan, niin ei se ole niin tarkkaa. Sijoittajien varat ovat ne tärkeät, verkonmaksajien ei niinkään. Julkinen talous on tietysti aika surkeassa jamassa. Kohta emme tarvitse enää poliitikkojakaan kun kaikki on vain markkinavetoista. Suomi tulee köyhtymään lisää, koska meillä ei juuri nyt ole sellaisia suuria kasvukeskuksia, Helsinkikin reuna-aluineen on yksi riittämätön räkä vain maailman kilpailutaloudessa. Rikkaille hyvä niin kauan kuin on varoja, sitten kun siirtyy sinne luuseri-puolelle, jossa lähtökohdat ja yrittämisen mahdollisuudet ovat erilaiset, voi olla eri mieltä. Riippuu ihan kummalta puolelta katsoo, sieltä haisevan rahakasan päältä vai sieltä montusta paskakasasta. Tottakai sen pienen rahakasan päältä näyttää ne vieraat nälkäiset lapset todella vierailta. Ja ei voi kuvitella, että heillä olisi älyn häiventä ja tulevaisuutta, tai miksi heidän on ylipäätä pitänyt syntyä. Talousneuvojalta olisi pitänyt kysyä lupa syntymiseen. Ja näilläkin lapsilla on kaikki edellytykset pyhittää elämä yhteisten (myös taloudellisten) ongelmien ratkaisussa, joka voisi hyödyttää meitä. Mutta jos äiti on masentunut nukkavieru, niin anti olla - et olisi saanut syntyä.
 
"..."
Sinänsä ihan turhaa puhetta, sillä jos lapsilisät poistettaisiin, saisivat sossupummit ihan saman rahan muina tukina, eli lopputulos valtion kannalta olisi yhtä tyhjän kanssa.
 
Musta on ihan käsittämätöntä, miten joku uskaltaa lisääntyä tietoisesti tukien varaan, eikä edes aikomusta tehdä asialle ensitilassa jotain.

Mä oon ehkä vähän hysteerinen, mutta itselläni huolestuttaa jo nyt tulevaisuuden tukijärjestelmä, kaikki julkiset palvelut ym, että koen "velvollisuudekseni" kohentaa elintasoa sen verran, että voisin tarvittaessa tukea lapsen opintoja ym.
Siksi tuntuu vaan niin käsittämättömältä, mutta ehkä sellaisilla on vaan erilaiset intressit ja tottuneet liian hyvälle.

Mä en muuten sitäkään tajua, miksi pitää tehdä vaikka se viisi lasta, jos niiden elatuksessa oikeasti tarvitaan lapsilisät eikä niitä ilman oikeasti pärjäisi?

Suomeen tarvitaan lapsia, mutta ei loisia.
Ja sellaisia elämäntapapummit taitaa kasvatella.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27530360]Maailmanlaajuinen rahoituskriisi tuskin on saanut alkuaan suomalaisesta telkkariohjelmasta. Tässä on tiedetty jo jonkin aikaa, että kohta säästetään ja kaikesta.

Mutta huomaa selvästi, että mediassa ollaan nyt pehmentämässä maaperää säästöjä varten. Kataisen taannoiset kommentit lapsiperheiden tukien tarkistamisesta ovat osa sitä prosessia, samoin toistuvat uutisoinnit subjektiivisen päivähoito-oikeuden väärinkäytöstä.

Kun luodaan ihmisiklle mielikuva, että nykysysteemi on kallis ja tehoton, saadaan säästöt parhaiten läpi. Tai kun vilautellaan ajatusta lapsilisien poistamisesta kaikilta, onkin lopulta ihmisten mielestä oikein hyvä kompromissi, jos ne poistetaankin vain hyvä- ja keskituloisilta.[/QUOTE]

Naulan kantaan :)
 
Julma voin olla mutta mielestäni lapsia kuuluu ja SAISI tehdä vain kun on suhteellisen varma siitä, että heidät on vara itse elättää. Minä olen valmis luopumaan lapsilisistä kunhan sillä varmistuttaisiin siitä että ne ihmiset eivät enempää lisääntyisi jotka tehtailevat suurperheitä tukeutuen valtion kassaan.
Kun elanto koostuu tukirahoista niin on turha väittää maksavansa veroja kun itse ei maksa kuitenkaan mitään.

On ihan ok tehdä lapsia (kohtuullisesti) ja elää tukivaroilla jos on vaikkapa liikuntarajoitteinen tms. mutta en voi sietää työkykyisiä laiskoja loisia, joiden elämä on pelkkää perheen kesken chillaamista ja lisääntymistä ilman että edes ajateltaisiin työllistymistä.
 

Yhteistyössä