Näin säästät 10 000 euroa vuodessa

[QUOTE="vieras";27486624]Oletko ollut tyytyväinen Seligsonin tuottoon? Oletko seurannut miten vertautuu muihin indeksirahastoihin?[/QUOTE]

Indeksirahastothan voi asettaa paremmuusjärjestykseen pelkästään kulujen tasolla. Jos ne nimittäin ovat aitoja indeksirahastoja, niin niiden tuottohan on tietysti täsmälleen sen indeksin tuotto. :) Kulujen suhteen Seligson on hyvin edullinen ja sen vuoksi olen siihen päätynytkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27486624]Oletko ollut tyytyväinen Seligsonin tuottoon? Oletko seurannut miten vertautuu muihin indeksirahastoihin?[/QUOTE]

Mihin rahastoon siellä sijoitat vai oletko hajauttanut/ millaisella allokaatiolla heidän rahastoissa? Lähinnä kiinnostaa toi suhdeluku Suomi/Eurooppa/Usa/Kehittyvät&Aasia jako?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486647:
Indeksirahastothan voi asettaa paremmuusjärjestykseen pelkästään kulujen tasolla. Jos ne nimittäin ovat aitoja indeksirahastoja, niin niiden tuottohan on tietysti täsmälleen sen indeksin tuotto. :) Kulujen suhteen Seligson on hyvin edullinen ja sen vuoksi olen siihen päätynytkin.
Tuotto on tosiaan indeksin tuotto miinus kulut.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486647:
Indeksirahastothan voi asettaa paremmuusjärjestykseen pelkästään kulujen tasolla. Jos ne nimittäin ovat aitoja indeksirahastoja, niin niiden tuottohan on tietysti täsmälleen sen indeksin tuotto. :) Kulujen suhteen Seligson on hyvin edullinen ja sen vuoksi olen siihen päätynytkin.
Suosittelisin kokeilemaan aktiivista sijoittamista suoraan osakkeisiin! Parhaita aktiivisijoitusten tuottoja olen saanut yrityksistä, joiden taloudellinen tilanne elää. Suomalisille tunnetuin on rämpivä Nokia, jolla tein kesä-syksy -välillä noni 89% tuoton pääomaan. Ainoastaan harmittaa, ettei rohkeus piisannut pistää likoon enemmän. Tällä hetkellä ei salkussa ole ainoatakaan Nokian osaketta...

Pidän kiinteästi salkussa vain niitä osakkeita, joilla on vakaa taloudellinen tilanne ja maksavat säännöllisesti hyvää osinkoa.
 
"tunkion kukko"
Jos muovipusseja ei voisi enää ostaa, niin miten roskat saadaan sit vietyä roskikselle? Nehän pitää olla suljetussa pussissa, ei voi heittää vaan irrallaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Zap";27486694]Suosittelisin kokeilemaan aktiivista sijoittamista suoraan osakkeisiin! Parhaita aktiivisijoitusten tuottoja olen saanut yrityksistä, joiden taloudellinen tilanne elää. Suomalisille tunnetuin on rämpivä Nokia, jolla tein kesä-syksy -välillä noni 89% tuoton pääomaan. Ainoastaan harmittaa, ettei rohkeus piisannut pistää likoon enemmän. Tällä hetkellä ei salkussa ole ainoatakaan Nokian osaketta...

Pidän kiinteästi salkussa vain niitä osakkeita, joilla on vakaa taloudellinen tilanne ja maksavat säännöllisesti hyvää osinkoa.[/QUOTE]

Suurin osa aktiivisista sijoittajista häviää kulujen takia indeksille, joten onnea vaan hyvin valituille osakepoiminnoille.

Mulla on myös aktiivisalkku (jossa vähemmän rahaa kuin rahastoissa) ja olen todennut että parempi jättää se Nokialla veivaaminen niille joilta se paremmin sujuu. Minun taidoillani tuossa leikissä rikastuisi vain välittäjäni Nordnet.
 
Blue
[QUOTE="Zap";27486541]Kukahan mollaa ketäkin??? Aiemmassa threadissa kyseltiin autolainojen suuruutta ja ilmoitin vain, että minulla on 40-tonnia autolainaa. Tämä kirvoitti Isämiehen mm. tässä ketjussa irvailemaan "sille heikkolahjaiselle, joka on ottanut 40-tonnia autolainaa". Aiemmin en ole viitsinyt kertoa, että minulla saattaa olla keskimääräistä enemmän varallisuutta, mutta Isämiehen kommentointi kirvoitti minut antamaan lainalle perspektiiviä.

Olen edelleen sitä mieltä, että toisten laina/sijoitus/varallisuus tms. asioita on mahdotonta anonyymisti käsitellä.[/QUOTE]

Kerro toki!! :)
 
Blue
[QUOTE="Zap";27486541]Kukahan mollaa ketäkin??? Aiemmassa threadissa kyseltiin autolainojen suuruutta ja ilmoitin vain, että minulla on 40-tonnia autolainaa. Tämä kirvoitti Isämiehen mm. tässä ketjussa irvailemaan "sille heikkolahjaiselle, joka on ottanut 40-tonnia autolainaa". Aiemmin en ole viitsinyt kertoa, että minulla saattaa olla keskimääräistä enemmän varallisuutta, mutta Isämiehen kommentointi kirvoitti minut antamaan lainalle perspektiiviä.

Olen edelleen sitä mieltä, että toisten laina/sijoitus/varallisuus tms. asioita on mahdotonta anonyymisti käsitellä.
[/QUOTE]

Ja vielä pitää sanoa että tästä olen aivan samaa mieltä kuin Liili jo tuolla aiemmin sanoikin. Ja lisään siihen vielä senkin että anonyymisti sitä voi värittää tarinaansa/varallisuutta/lainojaan kuinka tahtoo joten mitään totuuspohjaahan näillä keskusteluilla ei ole, mutta viihdyttävää silti kaikki. :D
 
"Zap"
[QUOTE="vieras";27486717]Suurin osa aktiivisista sijoittajista häviää kulujen takia indeksille, joten onnea vaan hyvin valituille osakepoiminnoille.

Mulla on myös aktiivisalkku (jossa vähemmän rahaa kuin rahastoissa) ja olen todennut että parempi jättää se Nokialla veivaaminen niille joilta se paremmin sujuu. Minun taidoillani tuossa leikissä rikastuisi vain välittäjäni Nordnet.[/QUOTE]

Aktiivisessa sijoituksessa kannattaa panostaa yrityksiin, joilla on taloudellista epävarmuutta, mutta kuitenkin niin suuria ettei niillä ole välitöntä konkurssivaaraa (Nokia tässäkin hyvä esimerkki). Lisäksi yritykset, joihin todennäköisesti kohdistuu lähiaikoina valtaus/osto/fuusio -operaatioita tarjoavat aktiiviselle sijoittamiselle "lottovoittoja". Tähtään aktiivisessa sijoittamisessa aina yli 40% tuottoon.

Olen minäkin ottanut silloin tällöin turpaan sijoituksissa, mutta 90%:sti olen onnistunut kohtuullisen hyvin. Vaikka en tällä hetkellä omista yhtään Nokiaa (ei riittävää kurssiheilahtelua), en pitäisi mahdottomana (mikäli Lumia 920/820 floppaa) ostaa notkahduksen jälkeen Nokian osakkeita. Mikäli Lumioiden myynti on todella heikkoa (ja vaikka perukännyjen myynti hyvää), vaikuttaa se dramaattisesti Nokian kurssiin. Osakkeen arvon lähennellessä taas sitä yhtä euroa, on yhtiön arvo niin matalalla suhteessa taseeseen, että siihen kohdistuu 100% varmasti jompi kumpi toimenpide: Microsoft (tai joku muu iso) ostaa Nokian tai osake toipuu ylireagoinnista takaisin 2 euron hintatasoon. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tuotto-odotus on 150-200%, toisessa 70-100%.
 
"Minna"
Mistäs mä säästän kun autoa en omista, en polta tai juo kahvia, limuihin ja karkkiin en koske ja kerran kuussa käytän max 20e alkoholiin? Kaupasta ostan laputettuja juttuja ja pyrin tekemään kaiken ruuan itse. Niin ja opiskelijana kuukausitulot on 500e/kk luokkaa, eli ei se kymmenen tuhatta täyty edes vaikka jättäisin vuokran ja laskut maksamatta.
 
[QUOTE="Zap";27486785]Aktiivisessa sijoituksessa kannattaa panostaa yrityksiin, joilla on taloudellista epävarmuutta, mutta kuitenkin niin suuria ettei niillä ole välitöntä konkurssivaaraa (Nokia tässäkin hyvä esimerkki). Lisäksi yritykset, joihin todennäköisesti kohdistuu lähiaikoina valtaus/osto/fuusio -operaatioita tarjoavat aktiiviselle sijoittamiselle "lottovoittoja". Tähtään aktiivisessa sijoittamisessa aina yli 40% tuottoon.
[/QUOTE]

Kehotit tuolla aiemmin minua kokeilemaan suoria osakesijoituksia. Kerroinkin jo tässä ketjussa, että minulla on jonkin verran suoria osakesijoituksia, mutta aika vähän kuitenkin.

Tuon yllä kirjoittamasi strategian onnistuminen edellyttää, että sinulla on yrityksistä sellaista tietoa, jota markkinoilla ei ole. Kaikki markkinoilla oleva tieto kun on jo siinä yrityksen kurssissa. Mikäli sinulla todella on sellaista tietoa, jota markkinoilla ei ole, syyllistyt sisäpiiritiedon käyttämiseen, joka on rangaistava teko.
 
Professional Griefer
No ylläri että oli Iltapaskan artikkeli.
Onhan toi sinänsä ihan "kannustava" varmaan juuri omilleen muuttaneille ja nuorille, mutta nojoo. Fiksut taloudenhoitajat noudattavat noita kohtia alitajuisesti. Itse tosin syyllistyn kaikkiin muihin, paitsi en tupakoi, autoile enkä osta muovipusseja ja silti saan pienipalkkaisena kahden aikuisen elättäjänä parhaimmillani yli 10 000e vuodessa säästöön. Tai no asuntolainaa sillä maksetaan könttänä, mutta johonkin muuhun se menee kuin hurvitteluun..
 
[QUOTE="vieras";27486681]Mihin rahastoon siellä sijoitat vai oletko hajauttanut/ millaisella allokaatiolla heidän rahastoissa? Lähinnä kiinnostaa toi suhdeluku Suomi/Eurooppa/Usa/Kehittyvät&Aasia jako?[/QUOTE]

Tällä hetkellä kuukausittaiset sijoitukset menevät seuraavasti:
Eurooppa 30%
Pohjois-Amerikka 30%
Kehittyvät 15%
Pharma 15% (joo tiedän, on paljon päällekkäisyyttä Pohjois-Amerikan kanssa)
Russian Prosperity 10% (joka on siis aktiivinen ja erittäin volatiili :))
Suomea en osta lainkaan, mutta minulla on tosiaan entisiä peruja jonkin verran suorissa osakkeissa.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486828:
Tuon yllä kirjoittamasi strategian onnistuminen edellyttää, että sinulla on yrityksistä sellaista tietoa, jota markkinoilla ei ole. Kaikki markkinoilla oleva tieto kun on jo siinä yrityksen kurssissa. Mikäli sinulla todella on sellaista tietoa, jota markkinoilla ei ole, syyllistyt sisäpiiritiedon käyttämiseen, joka on rangaistava teko.
Ei tarvitse mitään sisäpiiritietoutta, vaan markkinoiden seuraamista sellaisella alalla josta melkoisen vahva tuntemus. Käytännössä olen siis rajoittanut aktiivisen sijoittamisen tiettyyn teknologia-alaan. Markkinat ja media ovat oikein hyviä keinoja haistaa tulevaa kurssinousua. Tästä esimerkkinä parin vuoden takainen Sun Microsystems, josta lähti huhu IBM:n ostoaikeista. Myöhästyin tuosta hiukkasen, mutta 40% tuottominimi täyttyi!
 
"lilli"
en tupakoi

en käytä alkoholia

en juo kahvia

juon hanavettä ja teen siitä itse limsaa(en osta valmiita)

karkkipäivä kerran viikossa

"ilmainen" työpaikkaruokailu=vanhentuneita leipiä yms.
 
[QUOTE="Zap";27486918]Ei tarvitse mitään sisäpiiritietoutta, vaan markkinoiden seuraamista sellaisella alalla josta melkoisen vahva tuntemus. Käytännössä olen siis rajoittanut aktiivisen sijoittamisen tiettyyn teknologia-alaan. Markkinat ja media ovat oikein hyviä keinoja haistaa tulevaa kurssinousua. Tästä esimerkkinä parin vuoden takainen Sun Microsystems, josta lähti huhu IBM:n ostoaikeista. Myöhästyin tuosta hiukkasen, mutta 40% tuottominimi täyttyi![/QUOTE]

Heh, mitäpä arvelet salkunhoitajien tekevän? :) Kyllä kaikki julkinen tieto jokaisella ajanhetkellä on jo mukana yritysten kursseissa, muun uskottelemisessa itselleen ei pidemmällä tähtäimellä ole järkeä. Itse näen onnistumisesi tuossa kuvaamassasi tapauksessa pikemminkin kohdalleen osuneena vedonlyöntinä kuin varsinaisena sijoitustoimintana. Toki tuollainen vedonlyönti on epäilemättä mielenkiintoista ja tässä mielessä palkitsevaa!
 
"vieras"
No ylläri että oli Iltapaskan artikkeli.
Onhan toi sinänsä ihan "kannustava" varmaan juuri omilleen muuttaneille ja nuorille, mutta nojoo. Fiksut taloudenhoitajat noudattavat noita kohtia alitajuisesti. Itse tosin syyllistyn kaikkiin muihin, paitsi en tupakoi, autoile enkä osta muovipusseja ja silti saan pienipalkkaisena kahden aikuisen elättäjänä parhaimmillani yli 10 000e vuodessa säästöön. Tai no asuntolainaa sillä maksetaan könttänä, mutta johonkin muuhun se menee kuin hurvitteluun..
Olet pienipalkkainen, elätät omien sanojesi mukaan kahta aikuista ja säästät vielä 10000 euroa kuussa. Taas palstaliioittelua parhaimmillaan :D
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27487055]Olet pienipalkkainen, elätät omien sanojesi mukaan kahta aikuista ja säästät vielä 10000 euroa kuussa. Taas palstaliioittelua parhaimmillaan :D[/QUOTE]

Vuodessa, parhaimmillani, ei siis joka vuosi. Esim. tänä vuonna näillänäkymin säästöjä tulee 8000e. Ja pienipalkkainen siinä mielessä, että suht reilusti alle suomalaisen keskitason. Mut toisaalta palstan pienipalkkainen on vain kotihoidontuella elävät :| ?
Ehkä oon pihi alitajuisesti?
 
Noi on tosi helposti arvattavia. Uskon, että saatais tuo 10 000 kokoon vuodessa, tällä hetkellä säästetään 6000 e matkusteluun ylimääräisenä muutenkin. Tuon 4000 kerääminen ei siihen lisäksi mitenkään erityisen hankalaa olisi.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487008:
Heh, mitäpä arvelet salkunhoitajien tekevän? :) Kyllä kaikki julkinen tieto jokaisella ajanhetkellä on jo mukana yritysten kursseissa, muun uskottelemisessa itselleen ei pidemmällä tähtäimellä ole järkeä. Itse näen onnistumisesi tuossa kuvaamassasi tapauksessa pikemminkin kohdalleen osuneena vedonlyöntinä kuin varsinaisena sijoitustoimintana. Toki tuollainen vedonlyönti on epäilemättä mielenkiintoista ja tässä mielessä palkitsevaa!
Toki he tekevät aivan samaa, vieläpä paljon paremmalla osaamisella ja resursseilla. Tässä on kuitenkin yksi ero. Yksityinen sijoittaja voi keskittyä vain yhteen osakkeeseen kerrallaan ja etsimällä etsiä sitä tuotto-odotusta. Ammattisijoittajat joutuvat jo työnsä puolesta hoitamaan suurempia kokonaisuuksia, jolloin yksityiskohtainen osakekauppa on mahdotonta. Sijoittamalla rahastoihin et pääse koskaan nauttimaan pikavoitoista, vaikka rahastossa oleva yksittäinen osake raketoisikin.

Myönnän, että toimintani on melkoisen riskialtista eikä sovellu useimmille, mutta sijoita vain voittojani. Perusvarallisuuteni on metsässä, kiinteistössä ja kyllä, myös rahastoissa. Tavoite olisi päästä varallisuudellani "eläkkeelle" ennen kuin täytän 50!
 
Professional Griefer
Ja toi artikkeli on ilmeisesti saanut tästä lainakatosta alkunsa. Jos joku ihan oikeasti haluaa ostaa sen ensiasuntonsa, niin saa kyllä säästettyä parissa vuodessa käsirahan. Esim. ASP tilihän on siihen tarkoitukseen oiva. Ajattelen nyt sitä perus 10% käsirahaa, mielestäni tuo 20 on jo vähän liikaa, mutta onnistuuhan sekin hyväpalkkaiselta nuorelta.
 
"vieras"
Vuodessa, parhaimmillani, ei siis joka vuosi. Esim. tänä vuonna näillänäkymin säästöjä tulee 8000e. Ja pienipalkkainen siinä mielessä, että suht reilusti alle suomalaisen keskitason. Mut toisaalta palstan pienipalkkainen on vain kotihoidontuella elävät :| ?
Ehkä oon pihi alitajuisesti?
Anteeksi, vuodessa tietenkin. Me ollaan kyllä hyviä rahankäyttäjiä, mutta väität siis tosissasi että sun bruttopalkka on jotain parin tonnin huiteilla (joka on ainakin minusta pienipalkkainen) ja siitä elätät yksin itsesi ja ja 2 aikuista + maksat normaalit asumiskustannukset ja säästöön jää jopa 10000 euroa vuodessa. Mitä jäi nyt kertomatta? :D
 

Yhteistyössä