Yksinkertainen liuoslasku..mut kun ei mee jakeluun..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyty"

Vieras
Eli tässä olen muuten vaa palautellut mieleen lääkelaskuja.. Liuoslaskut ei millään palaudu mieleen, vaikka kui koittanut kirjasta opiskella. Joskos täällä osais joku selittää kuinka yksinkertainen on esim. seur. lasku? Ja kiitos kaavan ja selitysten kera, ei haukkumisen.. ;)

Sinulla on 4%:sta liuosta 50 ml. Kuinka paljon siinä on vaikuttavaa ainetta kaikkiaan?

Mä koitin laskea niin että 4% 5ml
----- ----- 4*x=100*5 jaettunaa 5 = 125
100% x

Oikea vastaus on kuitenkin 2ml, eli joku menee mulla pieleen ja pahasti!!!

[QUOTE="tyty";27475367]

Sinulla on 4%:sta liuosta 50 ml. Kuinka paljon siinä on vaikuttavaa ainetta kaikkiaan?

[/QUOTE]

Eli liuoksen vahvuus on 4% ja sitä on 50 ml. Tällöin vaikuttavaa ainetta on 4%:a 50ml:stä. Kyseessä prosenttilasku: (4%x50ml)/100= 2 ml tai 0,04x50ml=2ml

Ei tuollaisia virheitä vaan saa sattua. Meille lääkelaskujen opettaja aikoinaan sanoi, että " Älkää ottako mitään paineita siitä, mutta olette vastuussa potilaan hengestä".

Kannattaa ihan säännöllisesti kertailla laskuja, ei se näköjään pahitteeksi olisi :D

[QUOTE="hoitaja";27475506]Ei tuollaisia virheitä vaan saa sattua. Meille lääkelaskujen opettaja aikoinaan sanoi, että " Älkää ottako mitään paineita siitä, mutta olette vastuussa potilaan hengestä".

Kannattaa ihan säännöllisesti kertailla laskuja, ei se näköjään pahitteeksi olisi :D[/QUOTE]

Näinpä. Jos vaikuttavaa ainetta menee annostelemaan 125 ml kahden millin sijasta, niin kyllähän sillä helposti jo tapaa potilaan.

Vähän voi järkeäkin käyttää. Ei vaikuttavaa ainetta voi olla enempää kuin on laimennosta.

Hups. Aika paha. Mä en osaa laskea yhden yhtä liuoslaskua. Mutta jopa minä olisin osannut päätellä tuon.

Jos 4% 100 ml:sta on 4ml, silloin 50ml:sta se on puolet eli 2ml. :)

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;27475743:
Riippuu varmasti siitä, onko vaikuttava aine nestemäisessä vai kiinteässä muodossa. Jos tiheyttä ei ole annettu, niin silloin sen on oltava nestemäisessä muodossa.
Okei, oon tyhmä, mutta jos kyse on liuoksesta niin eikö se oo...nestemäisessä muodossa?! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;27475757:
Vaikuttava aine voidaan lisätä liuokseen joko nesteenä tai jauheena. Tässä tapauksessa ilmeisestikin kyse on nesteestä, jos muuta infoa ei ole annettu.
Mutta onko sillä väliä, missä muodossa se on aikoinaan lisätty, jos kyse on siitä että ap:llä on nyt edessään 4% liuosta?

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;27475743:
Riippuu varmasti siitä, onko vaikuttava aine nestemäisessä vai kiinteässä muodossa. Jos tiheyttä ei ole annettu, niin silloin sen on oltava nestemäisessä muodossa.

Ei kaikilla nesteilläkään ole sama tiheys keskenään (lääkkeistä en toki tiedä). 1 g/cm3 pätee vain vedelle.

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;27475805:
Tiedän. Juuri siksi tarvitaan tiheys, jos kyseessä on kiinteä vaikuttava aine.

Töissä ollaan muutaman kerran laskettu esim. väkevän suolahapon laimentaminen tietyksi molaarisuudeksi. Vain prosenttiosuus on tiedossa.

No mitä sä sitten tällä tarkoitit? "Jos tiheyttä ei ole annettu, niin silloin sen on oltava nestemäisessä muodossa."

Yhteistyössä