G: Paljonko kuukausimenot, minkäkokoinen perhe ja mikä asumismuoto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "säästöpossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä isot menot verrattuna edellämainittuihin, mutta toisaalta isohko perhekin.
Edellistä valitusta siitä, miten joku valitseeitseään viihdyttää en tajunnut.
Jos raha riittää ongelmitta johonkin viihdepakettiin miksi ihmeessä muiden pitäisi siitä riemastua?

Meillä tällä hetkellä menot suunnillene näin:

noin 2000 ruoka - ja hygieniakuluihin.
noin 600 autoon (bensa ja muut kulut)
noin 400 asumiseen (lämmitys, vesi, jätemaksut) + noin 200 erilaiseen remppaan/sisustukseen
noin 1000 lahjoihin, hyväntekeväisyyteen ja muihin vastaaviin sitoumuksiin.
noin 400 pojan koulumaksuihin + 50 muiden lasten koulumaksuihin yhteensä
noin 400 omiin ja lasten harrastekuluihin.
noin 400 vakuutuksiin (mukaanlukien eläkevakuutus)
noin 400 vaatteisiin
lehtiin, kirjoihin, muuhun vastaavaan noin 100 -200
huuhaahan loput.

Ristus notta oon kateelinen tuloista jos niillä nuo menot katetaan.

Ja täs on oikeen malliesimerkki, että näin EMME osaa hoitaa talouttamme.

Ensinnäkin: minkä helvatun takia autolaina, jos noin vähän tuloja? Eläimiin menee jo 70 euroa kuussa ilman yllätyskuluja... Tuo autovakuutus on toivon mukaan vähintäänkin puolen vuoden vakuutuksen summa? Mitä helvettiä tekee tuolla joku Elisa-viihde? Entä nuo osamaksuostot? Huoh. Kyllä se suurimmalla osalla on niin, että itseään saa vaan syyttää, kun raha-asiat kusee...

Voin kertoa, että raha-asiamme eivät "kuse". Maksetaan kaikki aina ajallaan ja rahat riittävät tarpeelliseen. Tuo nyt oli vain sellainen esimerkki, mitä tapahtuisi jos kaikki tulisivat samalle kuulle, mitä ei koskaan tapahdu. Eli yleensä jää rahaa myös ylimääräiseen.

Autolaina on siksi, että edellinen auto hajosi lopullisesti (1997 Volkkari) niin ettei sitä kannata enää korjata. Ostettiin sitten 5000 €:n 2001 Volkswagen, eli ei ole iso laina. Autoa tarvitaan välttämättä, koska mies käy toisella paikkakunnalla syrjässä töissä, eikä sinne kulje busseja. Autossa on vakuutus oltava (tuo on vissiin joka kolmas kuukausi sen 200 €).

Ja miksi köyhältä pitäisi kaikki viihdykkeet kieltää, viitaten tuohon Elisa Viihteeseen? Sillä saa maksiminopeuksisen netin (joka meidän netinkäyttöämme ajatellen on kätevä) ja voi tallentaa tv-ohjelmia. Tai eläimet: Kuka sinä olet sanomaan, kuka saa pitää eläimiä ja kuka ei? Meille meidän kaksi kissaamme ovat todella tärkeitä ja ilon lähde.

Sohva oli 500 €:n hintainen, joten ei sitäkään kauaa enää maksella.

[QUOTE="juups";27471778]Ymmärsin että tuo "riemastuja" ihmetteli (syystäkin?) että miksi ihmiset joilla pienehköt nettotulot tuhlaavat rahojaan elisaviihteeseen, maksavat autolainoja ja ostelevat tavaroita osamaksulla.

Olen samaa mieltä, että osamaksuostelu lähtee varmasti helposti lapasesta, mutta kun pitää huolen ettei lähde niin mikä siinä estää ostamasta tavaraa osamaksulla jos ei rahat riitä kerralla koko sohvaa tms maksamaan.[/QUOTE]

Olemme ostaneet tasan sen yhden sohvan osamaksulla, koska meillä ei ollut sohvaa ollenkaan sitä ennen. Ja autolainan selitin tuossa ylempänä: se oli pakko ottaa, ei vaihtoehtoja. Ja kuten sanottua, tuollaista tilannetta ei koskaan tapahdu, koska kaikki laskut eivät tule samalle kuulle, eli normaalisti meillä jää kyllä ylimääräistäkin. Elisa Viihde ei mielestäni ole iso uhraus siihen nähden, että se on ainut viihteellinen asia, joka meillä on (ja siihen sisältyy myös netti).

Tässä nähdään se, kuinka ihmiset lähtevät vetelemään johtopäätöksiä asioista, joiden taustoista eivät tiedä vähääkään (ja luetunymmärtämistaito on ilmeisesti hakusessa). Meillä on aina rahat riittäneet kaikkeen.

Laskenpa sinulle, joka väität, ettemme osaa hoitaa talouttamme, niin että jaan nuo joka toinen/kolmas kuukausi tulevat tulot joka kuukaudelle:

580 € vuokra + vesimaksut
20 € sähkö
10 € e-pillerit
20 € toinen puhelin osamaksuineen ja liittymineen
17 € toinen puhelin
30 € Elisa Viihde
51 € bussikortti
60 € kissanruoat
130 € bensat
10 € kissanhiekat
26 € hiusvärit
50 € terveys, hygienia, kosmetiikka (wc-paperit, pesuaineet…)
360 € ruoat
70 € autovakuutus
46 € sohvan osamaksu
190 € autolainan lyhennys

Ja tästä tulee 1670 €. Ja mitä tekee 1885 € - 1670 € = 215 €.

Eli kun jaamme kaikki kulumme tasan kuukausien kesken, meille jää kuukaudessa 215 € säästöön.

[QUOTE="Vieras";27471901]mut siinähän sanottiin ET JOS ne laskut tulisi kaikki samaan aikaa.. ei niin että noi summat menee joka kuukausi.. daiju...[/QUOTE]

Ööh tajusihan minä, koska yhden kuun tulot ei noihin laskuihin edes riittäisi... Mikäli nuo laskut jaettaisiin kuukautta kohden oltais pitkälti +-0-tilanteessa. Ilmeisesti osus ja uppos kommentti sielläkin "daiju".

Ööh tajusihan minä, koska yhden kuun tulot ei noihin laskuihin edes riittäisi... Mikäli nuo laskut jaettaisiin kuukautta kohden oltais pitkälti +-0-tilanteessa. Ilmeisesti osus ja uppos kommentti sielläkin "daiju".

Luitko ollenkaan viestin 33 kommenttiani? Jos nuo jaettaisiin per kuukausi kaikki, meillä jäisi joka kuussa 215 € säästöön. Lue myös kommenttini 30-32. Meidän taloudessamme ei ole kertakaikkiaan mitään vikaa.

Jaa, nyt ei tule hän enää vastaamaan kun tajusi olleensa väärässä? :D

No minä vastaan:

Ensinnäkin eläimistä: eläimiä ottaessa on VASTUU eli mitä jos eläimesi sairastuu ja yhtäkkiä onkin vaikka monen sadan euron lääkärilasku ja lääkelaskuja siihen päälle? Missä on sun vararahasto tällaista tilannetta varten?

Seuraavaksi: josko olisitte aiemmin eläneet fiksummin, ei olisi tarvinnut ostaa autoa lainarahalla.

Kolmanneksi: Jos mun rahat ois noin vähäiset, ostaisin ehdottomasti jonkun käytetyn sohvan. 500 euroa ei ole todellakaan mikään "pikkuraha". Tämäkin on erittäin väärin ajateltu, etenkin noilla tuloilla.

Ja nyt kun väität, että jäätte plussalle tuon 215 kuussa niin missäs ne rahat oli 500 euron sohvaa ostettaessa?

No minä vastaan:

Ensinnäkin eläimistä: eläimiä ottaessa on VASTUU eli mitä jos eläimesi sairastuu ja yhtäkkiä onkin vaikka monen sadan euron lääkärilasku ja lääkelaskuja siihen päälle? Missä on sun vararahasto tällaista tilannetta varten?

Seuraavaksi: josko olisitte aiemmin eläneet fiksummin, ei olisi tarvinnut ostaa autoa lainarahalla.

Kolmanneksi: Jos mun rahat ois noin vähäiset, ostaisin ehdottomasti jonkun käytetyn sohvan. 500 euroa ei ole todellakaan mikään "pikkuraha". Tämäkin on erittäin väärin ajateltu, etenkin noilla tuloilla.

Ja nyt kun väität, että jäätte plussalle tuon 215 kuussa niin missäs ne rahat oli 500 euron sohvaa ostettaessa?

Se 215 € kuussa menee juurikin noihin yllättäviin kuluihin, joita mainitsit. Esim. jos kissa sairastuu tai itse sairastumme. Plus että siitäkin on vasta vuosi, kun menimme naimisiin. Ollaan jouduttu ostamaan kaikki huonekalut alusta alkaen tähän asuntoon. Sänky ostettiin käytettynä, pöytä ja pari lipastoa saatiin ilmaiseksi ja kaikki muut huonekalut on tarjouksista hankittu (myös se sohva).

Mikä sinua siinä kiristää, että meillä on yksi osamaksu (jota ei ole edes enää paljon mitään jäljellä) sohvaa varten, joka on juuri meidän tarpeisiimme sopiva (jollaista ei olisi käytettynä löytynyt, etsittiin kyllä).

Toinen kissoista on ollut minulla jo ennen yhteenmuuttoamme, toisen otimme sille kaveriksi. Ja kuten sanottua, niistä on meille niin paljon iloa, että mieluusti käytämme niihin rahaa, kun rahat kuitenkin aina riittävät.

Hei Mummeliisa, kuinka monta lasta/nuorta aikuista teillä asuu? Eli kuinka monelle nuo menot ovat? :)

Periaatteessa meitä asuu tässä kuusi henkeä.
Käytännössä paljon enemmän eli viikonloput on oman sakin lisäksi miniäkokelas, pari päivää viikossa lainalapsia ja lapsenlapset 4 neljänä päivänä viikossa.
Aikuiset lapset ja adoptiotäti sekä appivanehmmat myös usein muonavahvuudessa.

:)

PS. Onko muuten itselläsi 5000 € rahaa pistää samantien uuteen autoon jos edellinen rikkoutuu yhtäkkiä lopullisesti? Yleensä minun ikäisilläni (minä 19, mies 23) ei ole mitään hurjia säästöjä, että se laina oli aika pakollinen.

Ja ihan totta luulet, että vuodessa olisimme meidän tuloilla säästäneet "varmuuden varalle" 5000 €, jotta olisimme voineet sen auton ilman lainaa ostaa?

2 aikuista, yksi koululainen ja yksi päiväkodissa. Oma rivari, 95 neliötä.

Asuntolaina 660 e/kk
Vastike 350 e/kk
Sähkö n. 70 e/kk
Vakuutukset n. 70 e/kk
Autot n. 500 e/kk (toisen osamaksu, bensat, huollot, vakuutukset...)
Ruoka ym. päivittäistavara n. 700 e/kk
Päivähoitomaksu n. 120 e/kk
Iltapäiväkerho 80 e/kk
Mun ja miehen salikortit 90 e/kk
Puhelimet+netti n. 150 e/kk (4 kytkyluuria + liittymät + kiinteä netti + tabissa 3g).

Noi ny ainakin.

Ja täs on oikeen malliesimerkki, että näin EMME osaa hoitaa talouttamme.

Ensinnäkin: minkä helvatun takia autolaina, jos noin vähän tuloja? Eläimiin menee jo 70 euroa kuussa ilman yllätyskuluja... Tuo autovakuutus on toivon mukaan vähintäänkin puolen vuoden vakuutuksen summa? Mitä helvettiä tekee tuolla joku Elisa-viihde? Entä nuo osamaksuostot? Huoh. Kyllä se suurimmalla osalla on niin, että itseään saa vaan syyttää, kun raha-asiat kusee...

Ehkä noi on otettu kun tuloja on ollu enemmän? Pakkohan se auto on maksaa vaikka tulot tippuu. Aina ei myyntikään kannata.

Yhteistyössä