Minkä kokoisia karkkipusseja te ostatte noin 8vuotiaillenne?

SIis jos haluavat karkkia/karkkipäivänä?

Meillä 8v saa karkkipäivänä sellasen 80g pikkupussin ja se on katkera siitä kun sen kaverit saa kaikki 350g jättipussin joka ikinen karkkipäivä (siis joka viikko) ja vielä limupullon päälle.
Onko yleinenkin juttu että tuon ikäiset syö yli kilon karkkia kuukaudessa ja litrakaupalla limsaa vai onko vain mun kaverilleni sattunu sellaisi kavereita?

Lisää karkkia
En oikein tiedä onko tollasesta rajoittamisesta lopulta hyötyä. Kun lapsesi kasvaa ja saa itse ostaa karkkinsa niin varmasti muistuu mieleen kuinka lapsena rajoitettiin karkin saantia ja voi olla, että ostaa jo sen vuoksi enemmän karkkia myöhemmin.

Nihilistimamma
No. Mun mukulat (tokaluokka ja esikoilulainen) saa syödä muutaman karkin "karkkipäivänä" . Jakavat siis pienen pussillisen. Eikä ne edes pyytele lisää tai aina syö noitakaan vaik saisi. Meillä voi olla huoletta pöydällä karkkipurkki (esim suklaata) mut siitä eivät ota koska tietävät ettei ole lupa napostella.
Mun puolesta saisivat ihan rauhassa olla kiukkusia asiasta mut mä olen vielä pitkään vastuussa esim lapsien suunterveydestä jne.

Paasikivi
Alkuperäinen kirjoittaja Lisää karkkia;27448123:
En oikein tiedä onko tollasesta rajoittamisesta lopulta hyötyä. Kun lapsesi kasvaa ja saa itse ostaa karkkinsa niin varmasti muistuu mieleen kuinka lapsena rajoitettiin karkin saantia ja voi olla, että ostaa jo sen vuoksi enemmän karkkia myöhemmin.
Mun kokemuksella noin ei ole. Ainoastaan jos koko karkki on täysin joku mystinen tabu niin varmasti syntyy sellainen kiellettyhedelmä-juttu. Mun karkinsaantia rajoitettiin tiukasti lapsena (ei ollu karkkipäivääkään vaan karkkiherkku oli joskus harvoin rasiallinen namia tai laku ja jouluna joskus vähän suklaata) enkä mä pidä siitä juuri edelleenkään. Syön vähän jos sitä on mutten himoitse tai syö ylenmäärin.

hellsbells
Ei ole vielä ton ikästä , mutta ite sain aina kersana namipäivänä lauantaipussin. Samalla linjalla olen omien lapsien kanssa ajatellut jatkaa.. Eli ei mitään megapusseja.
Itelleni ainakin tulisi huono olo jos vetäisin 300-400g karkkeja naamariini ja siihen päälle vielä limua.

Nooh
Sun lapses ehkä nyt kiukkuaa mut isompana kiittää polvillaan siitä ettei oo 20kg ylipainoa ja kakkaisia hampaita. Läskisolukko hankitaan kuitenkin lapsuudessa ja sen jälkeen se läski muuttaa vain tilavuuttaan.

ja jatkan vielä. muksu ei syö jättipussia kerrallaan - siitä syö myös sit pikkuveli ja mies tai minä käydään nappaamassa kans mahdollisesti pari namia.

ja oletko itse nähnyt, et lapsesi kaverit saavat ihan tosi joka viikko nuo kertomasi jutut ,vai onko tämä kertoma vain oman lapsesi juttua ?

Alkuperäinen kirjoittaja Lisää karkkia;27448123:
Jos lapsi syö kerran viikossa 350g niin se tekee vuodessa 18 kg 200g. Siis ihan älytön määrä. Tarviiko 8vuotias niin paljon karkkia vuodessa? :O Eikä ne ees jää siihen vaan on synttäri- joulu ja muut karkit lisäksi. Tai jos juo joka viikko sen puoli litraa limsaa = 26 litraa vuodessa.
Tehköön aikuisena mitä lystää. syökööt vaikka kaupan tyhjäksi karkeista mutta nyt lapsena ei tarvi kuitenkaan kilokaupalla syödä. 80g viikossakin on paljon ja oon miettiny pitäisikö sitäkin vähentää.

ja jatkan vielä. muksu ei syö jättipussia kerrallaan - siitä syö myös sit pikkuveli ja mies tai minä käydään nappaamassa kans mahdollisesti pari namia.

ja oletko itse nähnyt, et lapsesi kaverit saavat ihan tosi joka viikko nuo kertomasi jutut ,vai onko tämä kertoma vain oman lapsesi juttua ?
Tunnen nämä lapseni kaverit ja heidän perheensä ja tiedän että niissä perheissä ostetaan kilokaupalla (kirjaimellisesti) karkkia joka lauantai kun on karkkipäivä. Kukin muksu saa sen 350g karkkia joka katoaa Maanantai-aamuun mennessä.

okei. no heillä sillai.
eihän se hyväksi ole, mutta en nyt lähtisi kauhistelemaankaan.
No en mä tässä mitään kauhistelekaan enkä sinänsä kommentoi toisten perheiden ostoksiin mitään. Aloin vaan miettiä olenko minä ainoa joka ei osta tuollaisia määriä karkkia joka viikko? Siis että onko se jotenkin erikoista jos ei ostakaan kilokaupalla karkkia?

"vieras"
Me ostetaan irtokarkkipussi tai kaksi/kolme karkkipussia koko perheelle. Ne jaetaan ja punnitaan. (perheessä diabeetikko, joten on pakko punnita...) Määrä on noin 100-130g/hlö. Se syödään kerralla vaikka elokuvaa katsoessa. Meillä ei voi napostella tai syödä vähitellen, koska diabeetikolle se ei oikein sovi.

minä ostan ihan heittämällä penskoille kuule millon vain jättipussit karkkia, siis ihan silloin milloin mä haluan!
Mutta meillä on käynyt niin, että kun ovat saaneet sitä melliä yltäkylläisesti, eivät enään edes saamari noita syö, vaikka tarjolla on.

Pasijanssi
Tunnen nämä lapseni kaverit ja heidän perheensä ja tiedän että niissä perheissä ostetaan kilokaupalla (kirjaimellisesti) karkkia joka lauantai kun on karkkipäivä. Kukin muksu saa sen 350g karkkia joka katoaa Maanantai-aamuun mennessä.
Mun tuttavaperheessä on sama tapa. Plus lisäks saavat lähes joka kauppareissulla jäätelön tai patukan tms ja välipalaks on aina joku vanukas tai vastaava. Ja vaikka muuten syövät suht terveellisesti (tämä siks et joku sanoo et kokonaisuus ratkaisee) niin toi imelän vetäminen, limsat ja vanukkaat näkyy niiden lasten ruumiinrakenteessa valitettavan paljon. Olen nähny lapset vauvasta saakka lähes viikoittain ja laihoja olivat ja huonoja syömään. Nyt Reippaat jenkkakahvat, röllykkä maha ja peppu jo ala-asteella..

Meillä lapset saa n.1e karkkipussin, siis niitä candy king irtokarkkeja, tai tasaavat yhden (300g)karkkipussin kolmelle ja minä napsin muutaman välistä ja kaikki salmiakit, limsaa meillä ei juoda ollenkaan ja mehuakin vain saunan jälkeen.
Meidän lasten kaveripiirissä ja sukulaisissa tuo karkkimäärä on tosi vähän. Monissa perheissä joita tiedä, karkkipäivä tarkoittaa päivää jolloin kokopäivän saa syödä karkkia (yhdessä perheessä jo 3v saa tuollaisen 300g karkkipussin/karkkipäivä)...

öööh
Meillä saavat suklaapatukan, siis yks on 13v ja toinen 11v. 5-vuotiaalle riittää oma pätkis tai joku isompi äidin kanssa puokkiin. Siis huh mitä määriä karkkia syötte. Jos meille ostetaan irtsikoita, 100-120g ja siitä napsii 7 henkeä.

"vieras"
No ihan mitään megajättiuberjättisäkkipusseja en suostu ostamaan, mutta muuten lapsi saa valita vapaasti. Limppaakin saa pienen pullon. En näe asiassa mitään kamalaa, enkä ala mitään määriä grammavaa'alla mittailemaan.

Mulla on lapsena ollut sama systeemi, ja samanlainen heinätikku olen aina ollut. Karkkiin mulla ei ole mitään himoa koskaan ollut, ehkä kerran viikossa syön edelleen.

fdsds
Meillä lapset saa valita kaupasta aski+tikkari tai suklaapatukka tai suklaamuna tms. ja pillimehu lisäksi. Äärimmäisen harvoin kyllä osteaan edes sellaista pienintä karkkipussia. Eivät ole kyllä vaillakaan. Limpparista eivät tykkää.

Mulla on kolme kukkakeppikersaa ja kaikki saa kyllä aika paljon enemmän karkkia kun mitä tässä on mainittu... Tiedän, se on kauheaa ja väärin. Itse olen sokeririippuvainen, enkä tahoisi sitä lapsille,mutta vuosien saatossa peli on kai jo menetetty...:( JOnkun traumanhan kaikki kuitenkin lapsuudestaan saa, jos ei sen kamalampaa, että "oonpa läski ja sokeririippuvainen kun äiti anto syödä karkkia liikaa" niin hyvä niin! Vihaatkoon minua siitä ikuisesti laihdutuskuureillaan.

Yhteistyössä