Kuka ei välitä koko Halloweenista yhtään???? Kenestä perinteinen pyhäinmiestenpäivä / pyhäinpäivä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
on parempi juttu??

Minusta Halloween on turha juttu, ei kuulu tänne perinteisiin. Pyhäinpäivää meidän kuuluu viettää. Tyyliin viedään kynttilät rakkaiden haudoille ja muistellaan heitä.

ei kiinnosta kynttilöiden kiikutelut haudoille, mielessä ne kuolleet kuitenkin on ilman että tarvii mssään haudoilla hyppiä.
halloween on melkein kivoin "juhla", joulut ja juhannykset on perseestä, kuin myös ap:n kaltaiset halloweenista rutisijat.

Täällä yksi. Ja yritän hillitä itseni etten alkaisi räksyttää aiheesta oikein kunnolla. :mad:

(meinasin tehdä tästä aiheesta tänään ketjunkin)

Olen tylsimys, myönnän, mutta olin aika äimänä kun eilen ilmestyi oven taakse kaksi koulupoikaa kommandopipo päässä huutelemaan "Karkki tai kepponen". En ollut mitenkään varautunut koko halloweeniin joten ei ollut karkkia. Pojat ilmoittivat että rahakin kelpaa. En antanut käteistä (keskitän nämä karkki- ja rahalahjat sitten pääsiäissunnuntain virpojille) jonka jälkeen "kepponen" oli se että käytiin potkaisemassa oveamme. Mitä kivaa siinä oli?

:) meilläkään ei tuota ns.juhlita -> siis mennä ovien taakse naamiaispuvut päällä. Miestä ei kiinnosta kertoa perinteestä lapsillemme, kun se karkin haku on lapsille se juttu mitä ei voi täällä harrastaa. Joten jää "juhlinta"puoliväliin. Kyllä me kynttilät viedään haudoille pyhäinpäivänä.

Joo, en todellakaan tykkää tästä amerikan hapatuksesta. samoin tuli ystävänpäivä aikoinaan markkinoille, nimenomaan markkinamiesten toimesta ja nyt tämä krääsä... En kiellä lapsia pukeutumasta jos koulussa tai tarhassa on naamiaiset enkä kiellä menemästä pukujuhliin, jos kaveri järjestää, mutta todella turha tulla kinuamaan, että järjestäisin mitään. Tai että pääsisi karkkia kerjäämään! Pääsiäisessä on ihan tarpeeksi sitä sarjaa. Se on sentään omaa perinnettämme.

Halloween tulee sanoin All hallow's eve eli pyhien miesten päivä. Se on lokakuun viimeinen, mutta suomessahan meillän on kaikki tapana siirtää seuraavaan lauantaihin, ettei vaan pääse arkipyhiä tulemaan! Siksi meillä on pyhäinpäivä vasta lauantaina. On sillä siis hyvinkin tekemistä halloweein kanssa! Sama juttu, eri perinteet.

Veikkaan, että tyttö tykkäisi enemmän tuosta naamiais/karkkimeiningistä kuin haudoilla haahuilusta, jos kumpaakaan perinnettä harjoitettaisiin. Itselleni tahaton pyhäinpäivän juhlistus tulee, kun pääsee sunnuntaina kuuntelemaan Mozartin Requiemia.

En ole tottunut viettämään Halloweenia eikä se minua kiinnosta.

No okei, kutsuttaessa voisin mennä naamiaisiin mörköilemään ja olisi varmaan hauskaakin, mutta kotona ei siitä perinnettä kyllä tehdä.

Meillä vietetään kiitospäivää!! :D tosin ei ole intiaaneja näkynyt täällä päin, mutta miehelle on tärkeetä saada ystävät koolle ja kiittää heitä menneestä vuodesta.

Minä olen lasten myös innostunut halloweenista parin viimeisen vuoden aikana. Tässä syksyllä ei juuri mitään tapahtumia ole, joten haamujuhlat on hauska piristys.

Meillä ei ole koskaan vietetty pyhäinmiesten päivää mitenkään. Halloweenia olemme parina vuotena viettäneet pitämällä halloween-aiheiset naamiaisbileet kavereiden kanssa ja se on tosi kivaa. Meidän lapset ei tule kyllä koskaan kiertelemään karkki ja keppos kierroksilla, enkä anna itse karkkia enkä rahaa kyselijöille ja mielestäni osoittaa huonoja käytöstapoja tässä kulttuurissa toteuttaa tuosta hyvästä mitään kepposia. Tuommoiset Halloween aiheiset naamiaisjuhlat on kyllä kivoja lapsille ja aikuisille mun mielestä.

Halloween ei kiinnosta yhtään, kuten ei koko pyhäinpäiväkään. Emme vietä kumpaakaan. Meidän perheen suuri juhla on joulu, jonka viettämisestä otamme kaiken irti: valmistelu ja leipominen, askartelu, joulukalenterin teko ja toteutus ja ensimmäisestä perheen yhteisestä vapaapäivästä saakka yhdessä oleminen eri aktiviteetein. Kaupalliset, päälleliimatut rahastukset eivät kiinnosta. Mielestäni halloween ja ystävänpäivä ovat pelkkää kaupan kassojen kilinää, vanhempien houkuttelua tuhlaamaan turhuuteen ja maailman hukuttamista turhaan krääsään.

Halloween on alunperin kelttiläinen juhla ja sen veivät amerikkaan irlantilaiset ja skotlantilaiset siirtolaiset. Tietty kelttiläiset juhlat ei kuulu suomalaiseen perinteeseen sen enempää kuin jenkkiläisetkään. Tosin voin juhlia sitä sillä verrukkeella et pojassa virtaa kelttiveri.

Tyhmä kyselee...mistä kiitospäivä tulee, onko se jenkkien joku historiajuttu? Ja kuka on se Charlie good fellow josta lauletaan melkein jokasessa amerikkalaisessa sarjassa? :xmas:

ystävänpäivä on kyllä pikkasen ymmärretty väärin. Sen pitäisi olla rakastavaisten juhla eikä kaikkien. Joten täällä oli sellainen kulttuurishokki kun mies huomasi että kaikille jaetaan "ystävänpäiväkortteja" postissa yms. mikä meille on ns.outoa.

Yhteistyössä