TE joiden paino EI NOUSSUT raskausaikana, tai nousi vain vähän

• Viestiketjun aloittaja Nelkku-Ellu
  • Ensimmäinen viesti
"joku"
Mulle tuli esikoisesta vain 6 kg vaikka söin hyvin ja herkuttelinkin jonkin verran... Alussa tosin paino laski pahoinvoinnin takia. Kaikki jäi synnärille ja 2kk sisällä lähti 8 kg lisää kiitos imetyksen. BMI 22 ennen raskautta.

Nyt tokassa raskaudessa tulee painoa todennäköisesti enemmän sillä tuo 6 kg on jo tullut ja vasta rv 28 menossa...

"miimuu"
[/QUOTE]
Tässä ihan oikeaa faktaa suositeltavasta painonnoususta:

•alipainoisilla (painoindeksi 18,5–19,9) 12,5–18 kg
•normaalipainoisilla (painoindeksi 20–25,9) 11,4–16 kg
•ylipainoisilla (painoindeksi yli 26) 7–11,5 kg

Tuttavalleni oli lääkäri sanonut, että liian alhainen painonnnousu raskausaikana voi olla yhteydessä joihinkin kehitysvammoihin. Tarkempaa tietoa asiasta minulla ei ole, mutta kyseisellä tuttavalla itsellään on kehitysvammainen lapsi.[/QUOTE]

ei pidä yleistää, jos tuo johtuu ketoosista niin se on totta, ja tuolloin on terkan vika jos ei ketoaineita ymmärrä tsekata.

vierasss
[QUOTE="Keiju";27442255]Itselläni esikoisesta tuli 30kg, täysimetyksellä yli 6kk. Ja osittain yli vuoden.... Yhtään ei kiloja ollut jäljellä kun imetys loppui.Kuopuksesta ei niin kiloja tullut ja meinasi puhti loppua imetyksessä...[/QUOTE]

Olen se, jolla tuli ekoissa kolmessa raskaudessa n8kg ja viimesimmässä kaksosraskaudessa 11kg. Ihan ensimmäisten imetysaikoja en muista (enkä jaksa hakea nlakortteja), mutta kolmatta imetin 1v9kk ja nyt näitä kaksosia 1,5v.

"vieras"
[QUOTE="miimuu";27442620][/QUOTE]
Tässä ihan oikeaa faktaa suositeltavasta painonnoususta:

Tuttavalleni oli lääkäri sanonut, että liian alhainen painonnnousu raskausaikana voi olla yhteydessä joihinkin kehitysvammoihin. Tarkempaa tietoa asiasta minulla ei ole, mutta kyseisellä tuttavalla itsellään on kehitysvammainen lapsi.[/QUOTE]

ei pidä yleistää, jos tuo johtuu ketoosista niin se on totta, ja tuolloin on terkan vika jos ei ketoaineita ymmärrä tsekata.[/QUOTE]

Jos äiti on niin typerä, että alkaa laihduttaa raskaana, niin kyllä se on silloin äidin vika eikä terkan.

[QUOTE="vieras";27440345]Joka ei kerrytä enempää painoa kuin 5kg raskauden aikana, valehtelee jos sanoo syövänsä suositusten mukaan. Siis jos ei ole ylipainoinen. Typerää pelleilyä lapsen terveydellä, super-Marjostako te otatte mallinne? Hänhän näyttääkin toooodella hyvältä (yök!).[/QUOTE]

Ihan normaalisti söin kuten ennenkin. Ei raskauden aikana suositus ole "syö kahden edestä" tmv. ihan normaalisti ja monipuolisesti kehotetaan syömään. En todellakaan katso mistään super-marjosta mallia, mielestäni laihduttaminen tai painosta stressaaminen raskauden aikana on naurettavaa ja typerää, päin vastoin, nautin siitä ettei tarvitse vaa'alla käydä (muuten kuin neuvolassa) tai miettiä meneekö kaikki herkut pakaroihin. Enpä toisaalta ei-raskaanakaan paljoa ajatusta painolleni suo, mutta kyllä nyt vähän seurailen ettei pääse nousemaan normaalipainosta pois. Liikuntaa en juurikaan harrasta hyötyliikunnan lisäksi... Ei ole mikään laihdutus tmv. minun juttuni..

"vieras"
[QUOTE="vieras";27442692]Tässä ihan oikeaa faktaa suositeltavasta painonnoususta:

ei pidä yleistää, jos tuo johtuu ketoosista niin se on totta, ja tuolloin on terkan vika jos ei ketoaineita ymmärrä tsekata.[/QUOTE]

Jos äiti on niin typerä, että alkaa laihduttaa raskaana, niin kyllä se on silloin äidin vika eikä terkan.[/QUOTE]

no sattumalta sitä voi ketoosiin mennä vaikkei laihduta...ootkos kuullut sellaista kun että äiti voi voida huonosti koko raskausajan...silloinkin voi mennä ketoosiin jos elimistö kuivuu liikaa...
ite menin ketoosiin kun todettiin Radi ja söin diabeteshoitajan antamien ohjeiden mukaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27442960]
no sattumalta sitä voi ketoosiin mennä vaikkei laihduta...ootkos kuullut sellaista kun että äiti voi voida huonosti koko raskausajan...silloinkin voi mennä ketoosiin jos elimistö kuivuu liikaa...
ite menin ketoosiin kun todettiin Radi ja söin diabeteshoitajan antamien ohjeiden mukaan.[/QUOTE]

Voi toki olla raskauspahoinvointia tai diabetesta, mutta niitä kyllä erikseen seurataan neuvolassa kun se asia tiedetään. Terkka taas ei voi tietää, että niinkin typeriä äitejä on olemassa, jotka alkaa välttää hiilareita ketosiin asti raskausaikana.

Ihaa<3
Mulla paino laski 8kg raskauden aikana ja kotiinlähtöpäivä 5kg lisää.. Tosin 6 ensimmäistä kuukautta pahoinvointia eikä mikään pysynyt sisällä, sen jälkeen tuli rd.. Synnytyksen jälkeiset pari kuukautta paino laski vielä 6kg.. Alkupaino oli 78kg ja pituus 165.. Tyttö oli syntyessä 3,5kg ja terve vaikka koko raskaudenaika oli yhtä sairaalassa ja ultrassa juoksemista, ja joka kerta epäiltiin et lapsi ei tule olemaan terve kun syntyy..

Seitsämäs tulossa
Mulla tullu kaikissa raskauksissa max 5kg,laitokselle jääny kaikki ja ekan kahden vkon aikana paino pudonnu aika rajustikin.ylipainoa toin on ja rd. Nyt viikkoja 27+ ja paino tullu 1,5kg :)

vierasvaan
Tällä hetkellä painoa tullut 7-8kg ja laskettu aika on parin viikon päästä. Viimeisen kuukauden aikana tullut noistakin kiloista melkein puolet. Normaalipainoinen olin alkujaan ja ihan samaan malliin syön kuin ennenkin. Alkuun ei pahoinvointia juurikaan ollut, mikä olis vaikuttanut. Loppua kohden on tehnyt sitten mieli suklaata, jäätelöä ja sipsejä. Ja parhaillaankin suklaata mussutan :D Sipsejä koitan kyllä nyt vältellä, kun tulee sitten turvotusta ja se ei vaan kivaa ole. Kaikille ei vaan niitä kiloja enempää kerry ja neuvolasta ei ole olleet huolissaan ja olenkin kuvitellut että tää on ihan normaalia kuitenkin tää painonnousu. Ja vauva kasvaa tasan keskikäyrällä, eli en ole huolissani. Ja kun muutenkin saan syödä lähes mitä vaan ja paino ei nouse. On kyllä joskus tutkittu syitä tähän, kun pitkään olin alipainoinen (164cm/45kg) mitään ei kuitenkaan ole löytynyt. Jokunen vuosi sitten paino kuitenkin nousi ja nyt ollut normaalipainoinen. Saa nähdä miten paljon sitten jää synnärille, varmaan suurin osa, kun johan se lapsikin painaa melkein puolet tuosta painonnoususta. Ainoastaan jossain vaiheessa koitin hillitä limun juontia, kun ei vielä ollut varmuutta onko rd:tä. Koitan kyllä nytkin juoda ennemmin vaikka vettä, mutta en sen takia etten lihoisi vaan kun se on terveellisempää varmaan myös vauvalle.

[QUOTE="Keiju";27442255]Itselläni esikoisesta tuli 30kg, täysimetyksellä yli 6kk. Ja osittain yli vuoden.... Yhtään ei kiloja ollut jäljellä kun imetys loppui.Kuopuksesta ei niin kiloja tullut ja meinasi puhti loppua imetyksessä...[/QUOTE]

Ekaa lasta imetin täysimetyksellä n. 3,5kk, esikoisella todettiin erittäin paha maitoallergia, jonka seurauksena imetykseni loppui siihen. Maitoa kuitenkin tuli reippaasti koko ajan.
Toista poikaani imetin täysimetyksellä n. 6kk ikäiseksi asti, ylimäärästä maitoa mulla kertyi päivän aikana litroittain, kun käytin maidonkerääjää. Osaimetyksellä mentiin sitte vajaaseen vuoden ikään asti, jolloin poika alkoi juomaan tavallista maitoa, silloin lopetin imetyksen. Kärsin myös muutaman rintatulehduksen tuona aikana, en pystynyt 2 tuntia kauemmin olemaan pois kotoa ilman rintapumppua, kun maidontuotanto oli niin hirveää. Eli ei se paino siihen imetykseenkään aina vaikuta.

Foxin
Kolme lasta ja jokaisesta tullut 9kg. Synnytyksen jälkeen paino tippunut alkupainosta n 3kg ja koko ajan ollut normaalipainoinen. Lääkäri ja terkka todenneet et minun keholle raskaus vain sopii ja on hyväksi. Ei sen ihmeellisempää. Itse todennut että raskaus on ainoa toimiva laihdutuskeino minulle :D

Ekan aikana ennen raskautta olin 54kg ja synnytyksen jälkeen 56kg. Sitä en kylläkään tiedä paljonko parhaimmillani painoin raskauden aikana, mutta en ollut iso. Lääkärit totesivat sairaalassa etteivät ennen ole nähneet niin litteäksi mennyttä vatsaa kun vauvan saivat ulos :D

Tokan aikana noita kiloja tulikin 15 lisää ja todella hankala päästä niistä eroon :(

Tuotanoin
Kolme lasta ja jokaisesta tullut 9kg. Synnytyksen jälkeen paino tippunut alkupainosta n 3kg ja koko ajan ollut normaalipainoinen. Lääkäri ja terkka todenneet et minun keholle raskaus vain sopii ja on hyväksi. Ei sen ihmeellisempää. Itse todennut että raskaus on ainoa toimiva laihdutuskeino minulle :D
Tiedän olevani väärässä ketjussa. Mutta silti minusta kuulostaa, että ihmisellä on jokin ongelma, jos hän kertoo olleensa koko raskauden ajan normaalipainoinen, ja samaan hengenvetoon lisää raskauden olevan omalla kohdalla ainoa toimiva laihdutuskeino.

"vieras"
Ei ole ylipainoa, eikä rd:tä. Ei vaan nouse, syön herkkuja enemmän kun laki sallii, mutta ei vaan nouse. Rv 26+5 ja paino lähtökuopissa, 2 edellisessä on yhteensä tullu jotain kymmenisen kiloa, eli 5kg kummastakin.

gfhf
Ylipianoa oli 30kg ekn raskauden alussa, synnäriltä kotiutuessa -8kg, tokassa raskaudessa -10kg lähtöpainoon, kolmannessa, 8kg ja neljännessä -10kg. Ekan raskauden alussa painoa oli 92kg, viimeisen raskauden jälkeen synnäriltä kotiutuessa painoa oli 56kg. Nyt neljännestä synnytyksestä aikaa reilu vuosi ja paino vakiintunut 58 kiloon. Alimmillaan imetysaikana kävi 52 kilossa joka oli jo turhan alhainen luku 161cm pitkälle.

Söin raskaana ollessa sitä mikä maistui mutta oksensin suurimman osan raskausajasta ja olin välissä tiputuksessakin (oksentelu ei siis ollut tahallista). Nyt en missään nimessä annan kilojen enää tulla takaisin!

tracce
Nostan tätä vanhaa ketjua... Te, jotka normaalipainoisia/hoikkia ja paino ei noussut niin sanoiko lääkäri mistä on kyse? Itellä menossa rv 31 ja paino noussut vasta 2 kiloa... tehtiin erilaisia keliakia tms. testejä mutta mitään ei löytynyt. En harrasta liikuntaa ennenaikaisten supistusten takia, syön herkkuja ja rasvaista ruokaa mutta silti paino ei tunnu millään nousevan... huolestuttaa tosissaan mistä voi olla kyse :/

Nostelempa minäkin tätä vanhaa ketjua. Itsellä siis toinen raskaus menossa, viikkoja kasassa 30+4. Aluksi paino lähti hyvin nousuun ja rv 23 painoa oli tullut 3,5kg, mutta sitten se tyssäsi kokonaan ja samassa lukemassa ollaan edelleen. Välillä on saattanut nousta muutama kymmenen grammaa viikossa ja sitten taas tippua kunnolla. Lähtökohdiltani olin normaalipainoinen, joten kiloja saisi kyllä alkaa kertyä. Ekassa raskaudesta painoa tuli ~10kg. Syön paljon ja usein, joten mistään laihduttamisesta ei ole kyse. Neuvolassa ei osata sanoa mitään muuta kuin, että "hyvähän se vain on jos ei tule liikakiloja..." Itseä alkaa kuitenkin huolestuttaa vauvan kasvu, kun sitä ei ole rakenneultran jälkeen kontrolloitu mitenkään. Miten Traccella loppujen lopuksi kävi? Lähtikö paino nousuun?

saa
minulle tuli ensimmäisestä 12kg joista puolet jäi. sitten rupesin odottamaan toista vuoden päästä ja tuli vain 4kg. ilmeisesti siis tuo vararasva edellisestä raskaudesta liittyi tähän :D tuo 4kg jäi synnärille mutta edelleen on nuo esikoisen ajan 6kg :p ja olin toooodella hoikka ennen raskauksia. nyt on tuo 6kg etureppu.

saa
ja ensimmäisessä raskaudessa jossa tuli normaalisti painoa niin vauva painoi 2,8kg, sf meni alakäyrillä kokoajan. toisessa raskaudessa sf myös alakäyrillä paitsi ihan lopussa meni normikäyrille :D ja toinen apsi 3,1kg :p

Yhteistyössä