Milloin on karkki vai kepponen -päivä Suomessa tänä vuonna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pihalla

Vieras
Otsikossa kysymys.

Ennen ysiä nimittäin kävi tässä meidän ovella tuntematon n. 10-vuotias tyttö yksin Halloween -asussa ja pyyteli karkkia. Kysyin ihmeissäni, että onko muka nyt Halloween. Tyttö oli hiukan hämillään ja sanoi, että kai se on. Sitten sanoin, että eikös se ole myöhemmin. Tyttö vastasi, että ei tiedä ja lähti pois. Olisin mä sille nyt jonkun keksin ehkä tuolta kaapista voinut löytää, mutta kerkes mennä pois ennen, kun ehdin ehdottaa. Onko se keppostelupäivä oikeasti tänään? Ja kuuluuko Suomessa lasten noudattaa sellasta perinnettä, joka ei periaatteessa tänne kuulu. Kun tosiaan emme olleet ollenkaan varautuneet moiseen. Ja kaiken lisäksi se tyttö oli ihan tuntematon.

No vähän mä jotenkin ihmettelin tota, kun tosiaan ei ole kovinkaan monen tiedossa, millon kyseistä päivää edes vietetään. Oli se tyttö ihan hienosti pukeutunut ja nähnyt vaivaa. Siksi olisin voinut jotain herkkua antaakin. Ihmettelin vaan, kun ei tässä muita ole käynyt ja se tyttökin oli päästetty yksin liikenteeseen siihen kellonaikaan.

Karkki vai kepponen (engl. trick or treat) on nimitys yhdysvaltalaiselle modernille kansanperinteelle, jossa lapset kiertävät pyhäinpäivän aaton iltana eli halloweeninä

[QUOTE="vieras";27416780]Tänään täällä vietettiin. Virallista päivää ei oikein suomessa ole.[/QUOTE]

Kävikö teillä siis lapsia ovella vai omat lapset kävivät? Vai, miten te vietitte sitä?

[QUOTE="vieras";27416787]No daa, kysymys olikin että onko meillä tapana viettää sitä? ei mun mielestä.[/QUOTE]

No daa, täällä mietittiin että milloin sitä päivää virallisesti vietetään, ja vastaus oli että pyhäinpäivän aattona

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27416831:
Usko jo se ei ole suomalainen juhla.

Uskon uskon. :D Mutta kai siihen joku jotenkin varautuu, jos kuitenkin joissain kodeissa laitetaan lapset kiertämään ovelta ovelle. Vai täytyykö tässä varautua, että tässä lähi viikonloppuina tulee lisää karkin pyytäjiä?

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27416799:
Ei koskaan. Halloween ei ole suomalainen perinnejuhla, toisin kuin pääsiäinen.

Rakas ihminen, paasiainen ei ole suomalainen perinnejuhla, jos tarkkoja halutaan oikein pilkkua nuss... viilata.

Rakas ihminen, paasiainen ei ole suomalainen perinnejuhla, jos tarkkoja halutaan oikein pilkkua nuss... viilata.

No ei tietenkään ole peri suomailainen (anteeksi väärä sanamuoto ), mutta pääsiäistä on vietetty Suomessa jo jonkin aikaa. Ja kuten joku sanoi jo jossain muussa ketjussa, Hallowween on tuotu Suomeen vain kaupallisista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27417031:
No ei tietenkään ole peri suomailainen (anteeksi väärä sanamuoto ), mutta pääsiäistä on vietetty Suomessa jo jonkin aikaa. Ja kuten joku sanoi jo jossain muussa ketjussa, Hallowween on tuotu Suomeen vain kaupallisista syistä.

Kaivetaan sitten kekri naftaliinista ;)

Minusta juhlaa tai hauskuutta ei ole koskaan liikaa! (Vaikka olen mm. joulua vastaan nykymuodossaan)

31.10. ja 3.11. on jenkki halloween ja jälkimmäisenä suomalainen pyhäinpäivä, jota osa pitää halloweeninä

Eikös halloween tule sanoista "All hallows Eve" eli kaikkien pyhien aatto joten sitä vietetään pyhäinpäivän aattona? Tämmöisen tiedon ainakin wikipedia antaa ja näin olen aiemmin ymmärtänyt. Halloween ei siis ole pyhäinpäivä vaan sitä edeltävä juhla.

[QUOTE="vieras";27417116]Eikös halloween tule sanoista "All hallows Eve" eli kaikkien pyhien aatto joten sitä vietetään pyhäinpäivän aattona? Tämmöisen tiedon ainakin wikipedia antaa ja näin olen aiemmin ymmärtänyt. Halloween ei siis ole pyhäinpäivä vaan sitä edeltävä juhla.[/QUOTE]

juu, moni vaan yhdistää sen tuohon pyhäinpäivään vaikka aatosta pitäs olla kyse. Samahan vivahde ero se on milloin ne joululahjat jakaa...aattona vai itse päivänä.

Olin ihan hoo moilasena pari vuotta sitten, kun ovelle tuli lapsia 'karkki tai kepponen'-kierrokselle. Ei mulla ollut käynyt mielessäkään, että sellaista täällä olisi...ei, vaikka ollaan kyllä monena vuotena juhlittu Halloweenia järkkäämällä lapsille pippalot (ja juhlittiin itse asiassa juuri tänään).

Joku sanoi, että tänään pitäisi kiertää ovelta ovelle. Mun mielestä se on kuun viimeinen päivä. Kolmas sanoo, että pyhäinpäivän aattona. Ööö.

No, enivei, mun mielestä Suomessa ei ole tapana kiertää ollenkaan ovelta ovelle Halloween-merkeissä.

Meillä myös lapsen eskarin ope sanoi heti, etteivät koulussa vietä mitenkään halloweenia.

Lapset kuitenkin pihapiirissä pitävät tapoinaan naamioitua ja kerjätä karkkia. Ovat lapsen kavereita ja niin kivoja, että varaan heille namusia. Olettaakseni nyt niinkun viikon päästä viikonloppuna. Jos olen ajantasalla..?

Meillä ei koristella mitenkään eikä vietetä erityisesti kyseistä juhlaa. Tänään laitoin jo yhdet talvivalot pihalle kun ovat niin kauniit valkeassa maisemassa. Se ei liity kyl hallowee niin eikä jouluunkaan miun kohdalla.

Olen "New yorkin" kannalla. Virallinen tänään 31.10 ja "meillä" tulevana lauantaina. Meidän koulussa vietetty halloweenia viime perjantaina naamiasten ja herkuttelujen muodossa ja ope on heille kertonut siitä. Kyllä täällä varautua saa noihin keppostelijoihin, meidän kadulla ainakin ravaavat! Ja jo useampana vuotena... Kyllä nuo kaikenlaiset "pyhät" maailmalta meillekin tulee, ja onhan se kiva, että on juhlan aihetta! Päiväkodissa viettävät naamiaisia lasten oikeuksien päivänä... Mahtavatko silloinkin kierrellä??

Yhteistyössä