Arka aihe (lasten hyväksikäyttö)

  • Viestiketjun aloittaja ä i t i
  • Ensimmäinen viesti
ä i t i
Lestadiolaispiireissä ollut hyväksikäyttö on ollut pinnalla ja alkanut tuntua että lasten hyväksikäyttöä on paljon.

Nyt sitten tilanne, että en luota lähipiirissä kenellekään miespuolisella lapsia.
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä.
Lapset jo isompia joten hoitoapu ei ole tarpeen, mutta kyllähän lapset nauttivat silti vierailuista sukulaisiin. Ja esim. mummolareissun ajan olen hermona kotona, koska en esim. luota lasten isoisään. Hän on miehen isä.
 
"vieras"
älä ajattele asiaa, työnnä pelkosi johonkin taka-alalle. Joo, tiedän, että tää on oikeasti huono neuvo ja pelot pitäisi jotenkin käsitellä. Mutta näin mä toimin, en tiedä miten muutenkaan toimisin. Kun mustakin jokainen mies on potentiaalinen hyväksikäyttäjä. Jopa oma mieheni, lasteni isä, josta olen järjellä niin varma kuin voi olla, ettei ikinä hyväksikäyttäisi, mutta silti... Ja jokainen isä on mahdollinen hyväksikäyttäjä. En tiedä, mistä tää tulee. Alkaa ahdistamaan liikaa, jos alan miettimään.
 
"vieras"
Mikset kysy suoraan lapsiltasi, onko joku lähestynyt heitä sopimattomasti?
Minkälaisen seksuaalivalistuksen lapset ovat saaneet? Pystytkö puhumaan avoimesti lapsillesi näistä asioista?
 
"a p"
[QUOTE="vieras";27404805]älä ajattele asiaa, työnnä pelkosi johonkin taka-alalle. Joo, tiedän, että tää on oikeasti huono neuvo ja pelot pitäisi jotenkin käsitellä. Mutta näin mä toimin, en tiedä miten muutenkaan toimisin. Kun mustakin jokainen mies on potentiaalinen hyväksikäyttäjä. Jopa oma mieheni, lasteni isä, josta olen järjellä niin varma kuin voi olla, ettei ikinä hyväksikäyttäisi, mutta silti... Ja jokainen isä on mahdollinen hyväksikäyttäjä. En tiedä, mistä tää tulee. Alkaa ahdistamaan liikaa, jos alan miettimään.[/QUOTE]

sinä ymmärrät. Kiitos tästä. Oletko sinäkin tyttöjen äiti?

Kukaan ei ole hyväksikäyttänyt minua, isäni ei tosin meitä hirveästi hoitanutkaan, sellainen itsekäs ihminen, joka jätti lastenhoidon äidilleni. Oma vaarini oli kiltti, kaikki miespuoliset sukulaiset ihania, varsinkin isäni puolella.

Nyt taas isäni puoleinen suku jo sairaita ja vanhoja.

Lapsilla kyläpaikka olisi siis se mieheni puoleinen suku ja tarkemmin siis miehen vanhemmat. En pidä miehen isästä, hän on sellainen vanhanajan mies joka määrää ei kysele. Kunnioitus vanhempaa kohtaan ja muu vanhanaikainen paska.
 
"a p"
En ole siis lestadiolainen, mutta kun on lukenut miten yleistä se on esim. niissä piireissä, niin täytyyhän sitä olla muuallakin paljon. Ja tulee tunne, että kuka vain voi olla pedofiili.

Ja muistan, miten oma mummoni sanoi aina, että sydämeltään on nuori. nuori tyttö. Ihmisen seksuaalitarpeet ovat aina läsnä, vanhoillakin. Kehitysvammaisillakin. Mitä jos...
 
"hmmm"
no, mä väsyn ennemmin itse lasten hoidossa kun annan kenenkään sellaisen johon en luota, hoitaa lapsia. Siksipä myös meillä lapset on erittäin harvoin muilla hoidoss, sillä näitä luotettuja hoitajia on vaan lähipiirissä sekä esim päiväkerhon koen turvalliseksi, sillä siellä useampi ohjaaja.

Kannattaa myös miettiä miten lapselle voi tosiaan jutella näistä asioista ikätasoisesti ja neuvoa kertomaan vanhemmille heti jos joku käyttäytyy "oudosti". pienelle lapselle voi selittää, että kukaan muu kuin äiti ja isä eivät saa esim koskea lasta alusvaatteet peittävälle alueelle (siis iholle alusvaattteiden alla). Näihin jutusteluihin löytyy varmasti selkeämpääkin ohjetta netistä eli täytyy huomioida lapsen ikätaso. Tietysti lapselle on myös hyvä tehdä selväksi, että ihan kaikesta saa ja voi puhua vanhemmilleen, että jos toinen aikuinen vaatii pitämään salaisuutena jotain niin silti saa ja pitää kertoa vanhemmille...
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27404904]En mielelläni päästä lapsia kavereille, mieluummin meille. En mielelläni päästäisi lapsia mummolaan.[/QUOTE]

pystytkö puhumaan lastesi kanssa näistä asioista? olethan kertonut että muilla ei ole lupa kosketella alushousujen alueelta? oletko neuvonut kertomaan sinulle jos lasta epäilyttää jonkun aikuisen puuhat? et voi lukita lapsiasi kotiin, mutta voit yrittää luoda mahdollisimman hyvät ja avoimet välit lastesi kanssa, jotta he kertovat sinulle jos jotain joskus tapahtuu.
 
"hmm"
Itselläni oli hieman samaa vikaa. Tosin olen tiedostanut, että vika on omassa päässä ei muissa ihmisissä :D Säilytä hyvät keskusteluyhteydet lapsiin, kyselet ja neuvot. Ja itselläni kaikki lähti puhtaasti siitä, kun opiskeluihin liittyen piti paljon aiheeseen perehtyä, niin heti alkoi omaa lastansa tarkkailla ihan eri silmin. Kuitenkin hyvin hyvin häviävän pieni osa miehistä (tai naisista) on lasten hyväksikäyttäjiä.
 
Minä pieni ihminen
Minä olen perheestä jossa olimme uskovaisia mutta emme lestadiolaisia ja meidän enomme käytti meitä, myös serkkujani hyväkseen :/ usein vaan kosketteli vääristä paikoista. olin sillon 8v ja sisarukseni viel nuorempia. Emme tajunneet ollenkaan mitä tapahtuu vaikka tiesimme sen olevan väärin ei siitä uskallettu puhua koska eno kielsi. Myös äitäni oli hänen enonsa käyttänyt seksuaalisesti hyväkseen, varmaan myös enoani. Arvet ovat syvällä, enkä anna ikinä anteeksi. Pelkään mieheiä jollain tavalla ja tietyt kosketukset inhottavat minua. Minä katson erittäin tarkkaan kenen hoiviin lapseni uskon.
 
nojoo
[QUOTE="a p";27404912]En ole siis lestadiolainen, mutta kun on lukenut miten yleistä se on esim. niissä piireissä, niin täytyyhän sitä olla muuallakin paljon. Ja tulee tunne, että kuka vain voi olla pedofiili.

Ja muistan, miten oma mummoni sanoi aina, että sydämeltään on nuori. nuori tyttö. Ihmisen seksuaalitarpeet ovat aina läsnä, vanhoillakin. Kehitysvammaisillakin. Mitä jos...[/QUOTE]

Yleistä lestadiolaispiireissä? Ei todellakaan ole. Niitä tapauksia on valitettavan paljon, mutta paljon on lestadiolaisiakin, joten "yleistä" se ei ole. Tunnen hyvin paljon lestadiolaismiehiä eikä kukaan ole koskaan, siis ei koskaan, yrittänyt käyttää minua hyväkseen. Eikä kukaan kavereistani ole kertonut sellaista tapahtuneen omalle kohdalleen, mutta se on asia erikseen, koska ei ole varmasti helppoa kertoa, jos pedofiilin uhriksi on joutunut.

Ymmärrän kyllä, että pedofilian ajatellaan olevan yleistä l-piireissä, niin paljon kuin niistä uutisoidaan. Ja yksikin tapaus on liikaa!
 
NNN
Kyllähän asia meitä kaikkia mietityttää. Itse huomaan pelkon ja epäluuloni ryöpsähtävän, mutta vaimenevan taas. Sellaisina hetkinä voin olla ylitarkka esim. isompien sisarusten suhteen, epäluuloisena kyselen, mistä pienemmät ovat oppineet tyhmiä juttuja, pyllyjuttuja, jotka kai ovat aika tavallisia lasten keskuudessa. Joko pelko ja epäluulo on normaalia, tai sitten olen oppinut sen äidiltäni, jota sukulainen on lähennellyt hänen lapsuudessaan. Muistan, että hänellä oli juuri tällaisia "epäluulokohtauksia".

Olen yrittänyt kasvattaa lapsia siten, että he tietävät jotakin turva-asioista. Mitä pitää tehdä, jos joku tekee jotakin epämiellyttävää. Ja jopa pelottelematta, eleettömästi kertonut, millaista pahaa se voi olla. Ja vannottanut, että jos sellaista tapahtuu, pitää aina kertoa. Ja kysynyt, onko kukaan tehnyt heille mitään epämiellyttävää.
 

Yhteistyössä