Päiväkodin tädin toiveita lapsen vaatetuksen suhteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LÄHÄRI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sori vaan mutta haalaria en kyllä mistään hinnasta hankkisi meidän 3v tytölle. Kammottavan näköinen sellainen 110cm haalari. Me käytetään kaksiosaisia eikä musta siinä ole mitään hankalaa. Se on myös paremmin kasvua kestävä vaihtoehto, musta haalarin pukeminen käy hankalaksi yllättävän varhain, se alkaa hihoja pukiessa ottaa vastaan vaikka ei olisi sinänsä laisinkaan pieni.

Meillä 3 vuotiaalla po.pin puku,jossa tuo irrotettava fleecevuori. Todella hyvä just näillä keleillä, kun vk-haalarissa tulee kylmä mutta uudet paksut topat on ihan liian kuumia. Ei meillämole ainakaan ollut ongelmaa tuon pukemisessa. On liukas sisäpinta niin hyvin menee päälle.
Just harmittelin kun ei ole tolle pienemmälle samanlaista. Nyt joutuu pukemaan hirveesti kerroksia tai sitten hikoilemaan paksussa topassa.

Kysymys aloittajalle tai muille päiväkodeissa/lasten kanssa työskenteleville: mitä merkkejä pidätte parhaina ominaisuuksiltaan? Mä oon ostellut niin reimaa kuin moloakin ja ois kiva tietää mikä on oikeasti ammattilaisten mielestä toimivin? Pitää lämpöisenä ja kuivana, on helppo pukea ja muutenkin käytännöllinen?

[QUOTE="äippä12";27402233]Sori vaan mutta haalaria en kyllä mistään hinnasta hankkisi meidän 3v tytölle. Kammottavan näköinen sellainen 110cm haalari. Me käytetään kaksiosaisia eikä musta siinä ole mitään hankalaa. Se on myös paremmin kasvua kestävä vaihtoehto, musta haalarin pukeminen käy hankalaksi yllättävän varhain, se alkaa hihoja pukiessa ottaa vastaan vaikka ei olisi sinänsä laisinkaan pieni.[/QUOTE]

Muuten kaikki oli "listan" mukaista ja meillä ihan kaikki on hyvälaatuista: sisävaatteet mukavia, ulkovaatteet teknisiä, kengät laadukkaita.

Talvivaatteita sen sijaan käytetään muuallakin kuin päiväkodissa joten niiden on syytä olla myös nättejä. Meilla on tulevalle talvelle kaksi: Ticketin ja Cupcaken.

[QUOTE="äippä12";27402233]Sori vaan mutta haalaria en kyllä mistään hinnasta hankkisi meidän 3v tytölle. Kammottavan näköinen sellainen 110cm haalari. Me käytetään kaksiosaisia eikä musta siinä ole mitään hankalaa. Se on myös paremmin kasvua kestävä vaihtoehto, musta haalarin pukeminen käy hankalaksi yllättävän varhain, se alkaa hihoja pukiessa ottaa vastaan vaikka ei olisi sinänsä laisinkaan pieni.[/QUOTE]

Juu, onhan se kamalaa jos 3 vuotias näyttää lapselta! Kauhea sentään!

[QUOTE="Vieras";27402278]Juu, onhan se kamalaa jos 3 vuotias näyttää lapselta! Kauhea sentään![/QUOTE]

Ei nyt ihan siitä ole kyse, lapselta se näyttää siinä sydäntakissaankin:) Musta vaan ne jättikokoiset haalarit on kamalia. Vauvalle ne on toki ihan söpöjä mutta ei sen jälkeen. En oikeen ymmärrä miksi kouluikään asti pitäisi haalarissa kulkea?

itse muistan kakruna käyttäneeni haalaria kuudenteen luokan asti. koulussa tuli yleensä laskettua pulkkamäkeä ja lumisotaa niin farkut ja topatakki ei olis toiminut.

tässä taa miettii et mistä johtuu et 5v pukeutuu kuin 15v, oiskohanvanhemmilla osuutta asiaan.

[QUOTE="vieras";27401320]Meillä ei oikein muita olekaan kuin hupullisia collaritakkeja, collegepuseroita me ei käytetä, koska niiden pukeminen on vaikeaa, ei tahdo saada pääaukoista päätä läpi, kun niissä tuppaa olemaan niin kamalan pieni se aukko.

[/QUOTE]

Mites ois huputtomat collegetakit? Olen todennut ne meillä (2 v poika) tosi hyviksi. Ainakin Benettonilla ja Name it:lla löytyy

No, mä en ikimaailmassa pystyis käyttämään villasia alusasuja, joten en lapsianikaan niihin voi pukea. Toisekseen, meillä pestään pyykkiä siten, että värit eivät sekoitu, joten vaikka tumma 40 pyykki saattaa odottaa pesua monta päivää, kun ennen sitä on vaikka vaalea 60, vaalea 40, tumma 60, kirjava 40... Meillä ainakain pitäsi olla useampi alusasu, kun kaksi. ja en siis muutenkaan tajua, miksi ihmeessä, pitäisi olla joku villa-alusasu, kun ne sisävaatteet on ihan hyvät. Ja toisekseen mun lapset sais lämpöhalvauksen, jos niillä olis siällä sisävaatteiden alla joku villapuku koko ajan. Mutta näin me ollaan erilaisia. Eli ei kaikki eivät pue lapsilleen aamulla villa-alusasua sisävaatteiden alle.

Nythän ei ollut kyse siitä pitäiskö olla,vaan että olisko päiväkodissa mahdollista riisua lapsi pikkuhoususilleen ennen ulkoilua,pukea tollanen ja sit vaatteet takas +ulkovaatteet ja sisään tullessa toisinpäin. Ei meilläkään oo kuin palelevimmilla lapsista. Ja noin miekin pesen,villavaatteet ei vaan mee mihinkään noista pesuista vaan villaohjelmalla.

mun 3-vuotias on hyvin osannut pukea 2-osaisen välikausi puvun itse, tarvitsee apua ainostaan vetoketjun kiinni laittamiseen. ja kyllä, talveksi hänelle on tulossa 2-osainen toppapuku. fleece puku on myös 2- osainen.. hahaa, taidetaan sitten olla oikein hoitajien painajaisia!!!! mutta kuomia ei meillä ole eikä meille tule, coretexit menee säällä kuin säällä ja nekin osaa tyttö laittaa itse :)

[QUOTE="jep";27402510]mun 3-vuotias on hyvin osannut pukea 2-osaisen välikausi puvun itse, tarvitsee apua ainostaan vetoketjun kiinni laittamiseen. ja kyllä, talveksi hänelle on tulossa 2-osainen toppapuku. fleece puku on myös 2- osainen.. hahaa, taidetaan sitten olla oikein hoitajien painajaisia!!!! mutta kuomia ei meillä ole eikä meille tule, coretexit menee säällä kuin säällä ja nekin osaa tyttö laittaa itse :)[/QUOTE]

Ja onhan ne Goretexit myös tottakai nauhalliset? Kaksi 2-osaista pukua on taatusti hitaampaa pukea kuin 2 yksiosaista pukua. Sano mitä sanot, mutta näin on!

Nythän ei ollut kyse siitä pitäiskö olla,vaan että olisko päiväkodissa mahdollista riisua lapsi pikkuhoususilleen ennen ulkoilua,pukea tollanen ja sit vaatteet takas +ulkovaatteet ja sisään tullessa toisinpäin. Ei meilläkään oo kuin palelevimmilla lapsista. Ja noin miekin pesen,villavaatteet ei vaan mee mihinkään noista pesuista vaan villaohjelmalla.

No sit se on muusta pyyksinpesusta pois, jos joka päivä saa pyörittää jotain villaohjelmaa. Meillä ainakin pestään alusvaatteet yhden päivän käyttökerran jälkeen.

Ja joku tässä ketjussa luuli (en nyt muista olitko sinä vai joku muu), että kaikki tekevät niin, että pukevat aamulla sisävaateiden alle jonkun kerraston, joka on sit koko päivän päällä. Tarkoitin vaan, että varmastikkaan ei kaikki tee niin.

Ja voisin kuvitella, että tuskin on päiväkodissa mahdollista riisua kaikki alpset ensin, laittaa kerrastot alle ja alkaa siitä sisävaatteita myöten pukemaan. Siinä menis helposti se ulkoiluaika sit siihen.

Kyllä minä pidän vaipattomalla lapsella 2-osaista toppista. Sitä pidetään muuallakin kuin hoidossa ja se on miljoona kertaa helpompi jos täytyy vaikka vessassa käydä kesken ulkoilun. Samoin takki menee yleensä kaksi kautta, kun homaa kahden kokoiset housut. Housut likaantuvat nopeammin, jolloin riittää että pesee puolet siitä toppaa-asusta. Takkia voi käyttää leudommilla keleillä vaikka vuorellisten farkkujen kanssa kun käydään kaupassa jne. Kaikin puolin monikäyttöisempi kuin haalari, tykätköön hoidossa mitä tykkäävät.

Haalari meillä käytössä vielä viisi vuotiaallakin joka käyttää kokoa 122-128. Mielellään ostaisin vielä isommankin haalarin ensivuodeksi eskariin, mutta valikoima isoimmassa koossa alkaa olla aika suppea.

Alkuperäinen kirjoittaja LÄHÄRI;27401077:
Paras välivaate sisävaatteiden ja haalarin alle on YKSIOSAINEN villahaalari tai ohut fleecehaalari. Monella on 2-osainen välipuku ja vielä toppapukukin on 2-osainen. Todella hankalat puettavat.

Muuten olen toiminut listasi mukaan, mutta haalarin kanssa laitan välillä päiväkotiin 2-osaisen fleecepuvun siksi, että voivat halutessaan laittaa vain jommankumman osan haalarin alle jos ei ole kovin kylmää.

Ja muistakaa myös että ne kengät pitäis olla sopivat eikä 3-4 numeroa liian isot. Koitappa ite kävellä telmiä liian isoissa kengissä. Myös liian pienet kengät on inhottavat!

[QUOTE="hei";27402875]Onkohan niin, että vanhemmat jotka eivät noita juttuja tajua eivät ulkoile ollenkaan lastensa kanssa? Kyllähän nuo nyt helposti huomaa ja tajuaa itsekin.[/QUOTE]

Tai sitten se ei haittaa yhden lapsen kanssa (päikyssä kun on useita lapsia niin nuo probleemat kertautuu... :D ) tai sitten heillä on eri vaatteet päikyn ja muuhun ulkoiluun.

Juu, helppous ennen kaikkea.

Minä laitan 3 vuotiallee aluspaidan, unille mentäessä ei tavitse kuin heittää päällyspaita pois. Sisävaatteet on aina rentoja ja mukavia haalarin alla, ei koskaan mitään "virityksiä" ja asusteita.
Villahaalari ja toppahaalari, laadukkaat tavikengät joihin ei tarvitse laittaa villasukkaa sekä mitkä lapsi osaa pukea itse, samoin hanskat, lämmin vuori, ei tarvitse pukea 2 hanskaa päällekkäin. Myös hattu suojaa kaulan ja niskan, ei mitään kaulureita ja kaulaliinoja.

5 vuotiaan puen samalla periaattella päiväkotiin. Helppous ja käytännöllisyys aina mielessä.

Ja kiitosta ollaan saatu asiasta.

Katsoin tuossa aiemmin syksyllä kun 2-3 vuotialla tytöllä on nauhakenkää, säärystintä. farkkutakkia yms päikkärissä, eihän lapsi saa itseään puettua lämpimästi. Hoitaja on todellakin tehtävä kaikki että lapsi tarkenee ulkona.

Olen varmaan tylsä mutta vaatteissa mietin aina käytännöllisyyttä. Se onko se söpö on toinen juttu.

Juu, pleeeease, ei niitä solmittavia kenkiä lapsille, jos eivät niitä itse osaa solmia. 3-6 -vuotiaiden ryhmässä on n. 22 lasta per ryhmä lähdössä yhtäaikaa ulos. Samoin olkaa kilttejä ja huolehtikaa, että lahkeiden lenksut on ehjät. Sekä kuriksissa että puvuissa. On tosi ikävää, kun lapsi kulkee hangessa, lahkeet nousevat ylös ja kengät ovat hetkessä täynnä lunta. Ja ylipäätään, yrittäkää hommata lapsille mahdollisimman yksinkertaiset kamppeet, ettei lapsella ole 10 vaatekappaletta puettavana aina, kun ulos mennään. Ja tiedoksi: hanskat laitetaan aina kuivauskaappiin, kun ulkoa tullaan. Olivat kosteussuojattuja tai eivät. Kosteussuojatut hanskatkin kastuvat lähes aina ulkona, ainakin sisäpuolelta. Hoitajat eivät ehdi sisään tullessa tarkistella, kellä on toiset hanskat mukana ja kellä ei, joten kaikki laitetaan kuivumaan.

Jaa, meille päiväkoti suositteli pienelle nimenomaan tukevia nauhakenkiä, kuten myös kaikki tapaamani fysioterapeutit.

[QUOTE="annika";27402344]Mä taas toivoisin että päiväkodissa ei hukattaisi ja sekoiteltaisi niin paljon lapsen (nimikoituja) vaatteita.[/QUOTE]

Syy ei kyllä aina ole hoitajissa, lapset usein laittavat vaatteitaan vääriin lokeroihin.
Jos vaatteissa on nimet niin kyllä ne oikeille paikoille löytävät tiensä.
Tosiaan ne vaatteet joissa ei ole nimiä niin .....sitten arvotaan kenenkähän nämäkin ovat.

Yhteistyössä