Joulu ja "sopiva lahjamäärä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt jo

Vieras
Mikä on teistä sopiva lahjamäärä seuraaville:

9 v poika ja 7 v tyttö.

Kummallakin 2 kummipariskuntaa + 2 mummolaa + 2 tätiä/setää, joilta tulee myös lahja eli 6 lahjaa tulee jo heiltä. Nämä hyvin vaihtelevan hintaisia, siis joiltakin tulee vaikka kirja, joiltakin saattaa tulla 100 e arvoinen lahja (tai rahaa jolla hankitaan joku kalliimpi). Ehkä suurin osa on tuolla kirja-ym. tasolla, eli noin 10-25 e lahjoja. 2 antaa noita kalliita lahjoja.

Toiveita on, muttei valtavasti.

9 v poika toivoo jotain kosketusnäytöllistä puhelinta + paria pleikkapeliä ja kaikenlaista Star Wars-kamaa. Lisäksi saa varmaan kirjoja, palapelin, dvd-levyjä, isompien star wars-legoja ja jotain pehmeää pakettia. Luultavasti saa myös jotain leffalippuja, kun yksi kummeistaan on jo pari vuotta ostellut niitä :). Isoisä on aikonut ostaa virvelin ja se on toivottu lahja myös, mutta yllätys.

7 v tyttö toivoo tiettyä nintendopeliä, mikroskooppia, ja kaikenlaista Monster High-kamaa (ei ole mitään ennestään) + barbia hevosen kanssa + jotain sylvanian families-sarjaan. Lisäksi saa myös kirjoja, palapelin, dvd-levyjä, geomag-rakentelusarjaa, Friends-legoja & tavislegoja ja jotain pehmeää pakettia. Tarvisi uuden puhelimen (joku peruspuhelin riittää).

Osan noista siis nakitan eteenpäin, kun toiveita kysytään.

Onko tämä liikaa?

Kysyn siksi kun kaverini kauhistui, kun puhuttiin asiasta. Kummallakin meillä on kyllä varaa hankkia nuo. He menee Kanarialle jouluksi ja tuskin se matkakaan oli ilmainen.

Meillä luulen että paketteja on enemmän kuin 10. varmaan 15 - 20. Mutta aina on jaksaneet avata kaikki ja innostua. Esim. saattavat saada vaikka 3 kirjaa. Eivät ole kalliita ökylahjoja, tulee kyllä luettua ne kaikki.

Ai niin, ja perinteisesti me ollaan hankittu yksi lautapeli lisää perheeseen.

10 pakettia maksimi lasta kohti jos multa kysytään. Meillä lapset saa multa ja mieheltä maks 3 pakettia, joista yksi kallis. Kummeilta ja mummoilta tulee loput.

Meillä ollessamme pieniä, äiti laittoi aika paljon lahjoja. Osa oli pieniä, tyyliin joku isompi juttu jaettu eri paketeihin, mutta isompiakin toki. Lisäksi tuli kummeilta ja mummuilta jotain. Lahjamäärä oli sanoisinko jotain kahdenkymmenen tietämillä vähintään. Mä oon ollut jo reilusti nuorempana sitä mieltä, että se on ollut ehdottomasti liikaa, vaikkakin osa oli pieniä ja suht arvottomiakin. Nyt aikuisena en haluaisi omalle lapselleni niin paljoa lahjoja. Pitäisin kymmentä kaikkiaan ihan maksimimääränä, milellään vähemmän. Mutta eipä tuo pahemmin taida onnistua, onneksi itse ei tarvitse ostaa mitään.

En missään tapauksessa ostaisi sekä puhelinta että pleikkapelejä ja isoa lego systeemiä!

Me ostetaan 2-3 pakettia/muksu ja sukulaisilta tulee 1-2 pakettia/muksu ja se on ihan tarpeeksi. Ei lapset jaksa kuitenkaan kiinnostua kuin muutamasta lahjasta ja muut jää kokonaan huomioimatta. Mieluummin pari toivottua lahjaa, kuin kasa paketteja jotka mitkään ei ole kiinnostavia..

Musta tossa on liikaa. Miksi niille lapsille pitää niin kauheasti ostaa lahjoja. Meillä ei ainakaan lapset viime jouluna jaksanut avata edes kaikkia paketteja. Meillä mummot ostaa ihan kauheasti lahjoja ja jokainen tavara pitää pakata vielä omaksi paketiksi.

Meillä lahjotaan hyvin runsaasti, eikä ole vielä tullut sitä "liikaa" vastaan, vaikka yhdellä lapsella on ollut jopa 80 pakettia.

Oho! Aikamoinen määrä :D Jaksoiko avata kaikki samana päivänä? :D

Ajattelisin myös, että se n. 10 pakettia on sopiva määrä, jos saa 15 niin ei se nyt vielä hirveästi ole liikaa. Omaani tahtoisin lahjoa vaikka kuinka paljon, mutta esim. viime vuonna lahjoja oli liikaa, kun sukulaisetkin muistaa. Joten tästä syystä pyrin antamaan itse vain pari lahjaa lapselle.

Miksi se oli liikaa sinusta pienempänä jo?

Meillä on se periaate, että jos joku on todella se ykköstoivelahja, niin se on itse ostettava. Joskus oon antanut sellaisen vaikka mummolle hankittavaksi, mutteivät he välttämättä löydä juuri sitä oikeaa. Nyt siis se pojan puhelin + tytön nintendo-peli on sellaiset, että vaikka saisivat 100 pakettia muttei juuri noita, niin joulu on vähän pilalla.

[QUOTE="juu";27394224]Meillä ollessamme pieniä, äiti laittoi aika paljon lahjoja. Osa oli pieniä, tyyliin joku isompi juttu jaettu eri paketeihin, mutta isompiakin toki. Lisäksi tuli kummeilta ja mummuilta jotain. Lahjamäärä oli sanoisinko jotain kahdenkymmenen tietämillä vähintään. Mä oon ollut jo reilusti nuorempana sitä mieltä, että se on ollut ehdottomasti liikaa, vaikkakin osa oli pieniä ja suht arvottomiakin. Nyt aikuisena en haluaisi omalle lapselleni niin paljoa lahjoja. Pitäisin kymmentä kaikkiaan ihan maksimimääränä, milellään vähemmän. Mutta eipä tuo pahemmin taida onnistua, onneksi itse ei tarvitse ostaa mitään.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";27394242]Musta tossa on liikaa. Miksi niille lapsille pitää niin kauheasti ostaa lahjoja. Meillä ei ainakaan lapset viime jouluna jaksanut avata edes kaikkia paketteja. Meillä mummot ostaa ihan kauheasti lahjoja ja jokainen tavara pitää pakata vielä omaksi paketiksi.[/QUOTE]

Mulla varmaan syy siihen, että haluaisin antaa paljon lahjoja, on se etten osta juurikaan esim. leluja ympäri vuoden. Tosi, tosi harvoin mitään "kunnon" leluja. Siksi joulu/synttärit on niitä hetkiä kun haluaisi ostaa sitä ja tätä lapselle..

Puhelin on vähän kumminkin "järkilahja" ja pelit pelataa kyllä puhki. Yritän kumminkin suosia leikkimistäkin, ja siksi ostan leluja niin kauan kun toivovat ja leikkivät.

Tytön puhelin on käytetty ja vähän jo huono, epävarma näppäimistö.

Meillä kyllä jaksavat innostua joka paketin aukaisusta. Nyt esim. tyttö on antanut kiertoon kaikki pet shop-eläimensä ja -talonsa pienemmälle serkulle, niin hyvällä mielellä voi häneölle antaa uutta leikittävää.

En missään tapauksessa ostaisi sekä puhelinta että pleikkapelejä ja isoa lego systeemiä!

Me ostetaan 2-3 pakettia/muksu ja sukulaisilta tulee 1-2 pakettia/muksu ja se on ihan tarpeeksi. Ei lapset jaksa kuitenkaan kiinnostua kuin muutamasta lahjasta ja muut jää kokonaan huomioimatta. Mieluummin pari toivottua lahjaa, kuin kasa paketteja jotka mitkään ei ole kiinnostavia..

Tänä vuonna olemme suunnitelleet että jakaudumme aattoaterian jälkeen useampiin taloihin vastaanottamaan joulupukkia.
Silloin lahjojakin saa olla vähän enemmän ilman että niiden availu pilaa koko joulun tunnelman. ELi ehkä 5-8 per lapsi tms (lukaanlukein perheen ulkopuolelta tulevat lahjat).

Meilläkään ei saa kovin paljon muulloin kuin jouluna ja synttärinä. Kirjoja, puuhakirjoja, värejä, askartelutarvikkeita ym. kuluvaa voi saada muulloinkin.

Joskus työmatkoilta tuodaan joku kivempi juttu kummallekin. Mulla on ehkä 2-3 kertaa vuodessa noin 3 päivän työmatka muualle ja miehellä kerran kuussa 2 päivän. Mies tuo useimmiten vain karkkia ym., mutta joskus jotain muuta. Viimeksi toi kummallekin hyvät taskulamput ja tykkäsivät kovin. Mä ostan usein vaatteita ulkomailta + jonkun muun jos näen jotain kivaa, mitä Suomessa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27394290:
Mulla varmaan syy siihen, että haluaisin antaa paljon lahjoja, on se etten osta juurikaan esim. leluja ympäri vuoden. Tosi, tosi harvoin mitään "kunnon" leluja. Siksi joulu/synttärit on niitä hetkiä kun haluaisi ostaa sitä ja tätä lapselle..

Kyllähän nuo hurjilta määriltä kuulostaa mun korvaan. Me saatiin lapsen esittää enintään 10 toivomusta, joita kaikkia siis EI toteutettu (ja yksi niistä oli aina "karkkia"), ja mukaan mahtui aina joku ylläri, eli pakettimäärä jäi alle kymmeneen. Ja siltikin se tuntui melko ylenpalttiselta ja tursuilevalta (4 lasta + 2 aikuista = aika monta pakettia) ja rupes joskus 10v+ melkein ahdistamaan kun olis pitäny jaksaa joka tavarasta olla innoissaan ja kiitollinen (tai siis vanhemmat eivät kiitosta kerjänneet, mutta toisella paikkakunnalla asuvalle mummolle soitettiin kiitokset, mikä oli tietysti ihan asiallista). Vähän liukuhihnahommaksi meni.

Mut niin, siitä meni "maku". Nyt kun on seuraava sukupolvi mukana, niin viime jouluna lähetettiin jo joulupukki matkoihinsa, kun niitä paketteja olis muuten ojenneltu sen teatteriesityksen kera aamuyöhön asti. Pukki jakoi ekan säkin ja loput sitten jaettiin kuin haaskalinnut, lahjapaperia lainehti polvia myöten. Minä en tykkää :( (Vaikka tykkään kyllä ostaa lahjoja, mutta en haluaisi että lapseni tottuisi sellaiseen ryönävuoreen.)

Osa on kalliimpia, mutta ostin jo sen nintendopelin ja se maksoikin vain 29 e.

Varmaan tuossa on isoja kalliita lahjoja useampi, mutta meillä on ok tulot.

Omille kummilapsille ostan:

17 v tytölle jonkun hajuveden (kysyn merkin kun nähdään kohta, käyn ennen joulua matkoilla ja ostan tax freestä)

11 v tytölle ostan mp3-soittimen ja latauslipukkeen.

6 v tytölle ostan noin 60 e maksavan legohässäkän

3 v tytölle annettiin juuri ne pet shopit (varmaankin 60-70 elukkaa ja 4-5 eri taloa) ja ostan myös jonkun kirjan lisäksi

ja vasta 2 viikkoa sitten syntyneelle poikavauvalle sovin että ostan ruskovillan villahaalarin.

Mielestäni pakettien määrä ei ole liikaa, mutta rahallinen arvo todennäköisesti olisi minun makuuni.

[QUOTE="aapee";27394286]Miksi se oli liikaa sinusta pienempänä jo?

Meillä on se periaate, että jos joku on todella se ykköstoivelahja, niin se on itse ostettava. Joskus oon antanut sellaisen vaikka mummolle hankittavaksi, mutteivät he välttämättä löydä juuri sitä oikeaa. Nyt siis se pojan puhelin + tytön nintendo-peli on sellaiset, että vaikka saisivat 100 pakettia muttei juuri noita, niin joulu on vähän pilalla.[/QUOTE]

En tarkoita, että lapsena, sanotaan vaikka olle 10v, kun ei vielä tajunnut mistään mitään, mutta sitten sen jälkeen se vähän rupesi tökkimään, kun tiesi, että rahaa on vähän, ja meillä iskä ei ostellut lahjoja ollenkaan, että kaikki jäi yksin äidin harteille. Jotenkin mielsin vaan, että olisi normaalimpaa, kun lahjoja ei olisi kamala röykkiö, ja että onhan se jossain määrin myös turhaa.

Meidän lapset teki toivelistat ja niissä oli 2-3 per lapsi,saavat toiveensa varmasti ja päälle muutaman,ehkä noin 10 per lapsi,kuopus on silloin 6kk ja itse olen hankkinut yhden ja kummit varmasti muistavat,hän saanee 3-4 lahjaa.

Ongelmana toki on, että muutaman vuoden päästä toiveet on niin toisenlaisia, esim. siskoni 14 v tyttö toivoo digijärkkäriä ja saakin sen. Mutta uskon että kun toveen hinta kasvaa niin, että se isoin toive on jo satasia ja lapsi tajuaa, ettäö vanhemmat sen pulittavat, niin lapsikin on kasvanut niin, että tajuaa ettei paketteja ole sitten kuin se 5-10.

Tai joku vuosi kun lapset ovat vaikka jo murkkuja, niin voi olla yksi isohko lahja ja pari pienempää ja loput joulubudjetista on vaikka se, että mennään jonnekin matkalle.

Nuorempi meillä uskoo vielä pukkiin, ja pukki jakaa meillä 3-4 lahjaa per nokka, ja loput jakavat lapset tonttuina.

Meillä lapset saavat esittää vain maksimissaan noin 4-5 toivomusta, ja ne koetan toteuttaa. Aina ei ole onnistunut, kun joku on ollut loppuunmyyty. Loput on sellaisia, mistä tiedät että tykkäävät, millä sarjoilla leikkivät, mistä kirjasarjoista, leffoista tykkäävät jne.

[QUOTE="vieras";27394478]Kyllähän nuo hurjilta määriltä kuulostaa mun korvaan. Me saatiin lapsen esittää enintään 10 toivomusta, joita kaikkia siis EI toteutettu (ja yksi niistä oli aina "karkkia"), ja mukaan mahtui aina joku ylläri, eli pakettimäärä jäi alle kymmeneen. Ja siltikin se tuntui melko ylenpalttiselta ja tursuilevalta (4 lasta + 2 aikuista = aika monta pakettia) ja rupes joskus 10v+ melkein ahdistamaan kun olis pitäny jaksaa joka tavarasta olla innoissaan ja kiitollinen (tai siis vanhemmat eivät kiitosta kerjänneet, mutta toisella paikkakunnalla asuvalle mummolle soitettiin kiitokset, mikä oli tietysti ihan asiallista). Vähän liukuhihnahommaksi meni.

Mut niin, siitä meni "maku". Nyt kun on seuraava sukupolvi mukana, niin viime jouluna lähetettiin jo joulupukki matkoihinsa, kun niitä paketteja olis muuten ojenneltu sen teatteriesityksen kera aamuyöhön asti. Pukki jakoi ekan säkin ja loput sitten jaettiin kuin haaskalinnut, lahjapaperia lainehti polvia myöten. Minä en tykkää :( (Vaikka tykkään kyllä ostaa lahjoja, mutta en haluaisi että lapseni tottuisi sellaiseen ryönävuoreen.)[/QUOTE]

Meillä on k tytöt ja jos jatkuu näin, niin lapsien ei tarvitse miettiä sitä, meneekö tässä nyt ruokarahat.

Yli 10 v lapsen kanssa voi kyllä jo neuvotella, että jos toivoo tätä lahjaa joka on hyvin kallis, ja saa sen, niin hän ymmärtää, että muita paketteja on vähemmän ja ne ovat edullisempia tyyliin kirja ym.

Niin kauan kun oikeasti vielä leikkivät, niin ostan myös leluja.

Mies voi ostaa hassuja juttuja tuliaiseksi, ja kumminkin he tykkäävät niistä. Esim. toi muutama vuosi sitten tytölle sellaisen puisen maalatun Taalainmaan hevosen tuliaiseksi ja edelleen se on tytön hyllyllä lempitavarana :).

Mies ei meillä osta joululahjoja paitsi mulle, ja mulle ostaa yleensä useamman lahjan, vaikka korun ja jotain kalliimpaa kosmetiikkaa, lahjakortin päiväspa:han ym.

[QUOTE="juu";27394540]En tarkoita, että lapsena, sanotaan vaikka olle 10v, kun ei vielä tajunnut mistään mitään, mutta sitten sen jälkeen se vähän rupesi tökkimään, kun tiesi, että rahaa on vähän, ja meillä iskä ei ostellut lahjoja ollenkaan, että kaikki jäi yksin äidin harteille. Jotenkin mielsin vaan, että olisi normaalimpaa, kun lahjoja ei olisi kamala röykkiö, ja että onhan se jossain määrin myös turhaa.[/QUOTE]

Yhteistyössä