miten pitäis toimia kun lapsi noteeraa tummaihoisen?

• Viestiketjun aloittaja "lellu"
  • Ensimmäinen viesti
5lasta2aikuista3lemmikkiä
Hyviä kommentteja täällä, ei eihän tuo lapsen kommentti ollut mitenkään paha, tuskin kukaan siitä pahastuu.

Tuli vaan mieleen että meillä esikoisella oli musta leikkikaveri pienenä, tutustuivat varmaan joskus 2v:nä ja olivat kavereita kunnes muuttivat pois, joskus kun meidän poika oli 6. Niin KOSKAAN lapsi ei puhunut ihonväristä mitään, olen ihan "varma" ettei lapsi edes tajunnut että ollaan vähän erivärisiä. Tollasilla asioilla ei yleensä ole lapselle väliä, jos vaan toinen on kiva kaveri. Olispas aikuistenkin maailmassa niin...

ööööh
[QUOTE="vieras";27384961]Taasen oli pari mustaa tappanut 2 vauvaa. :([/QUOTE]

Mistä tiedät heidän ihonvärinsä? Minä kun en tiedä muuta kuin että ovat Vrolaisia, en sitä minkä värisiä sitten iholtaan.
Ajattele kun tunnen ihan Suomalaisen tummaihoisen (mustan) ihmisenkin, eli ei se kansalaisuus kerro ihonväriä ;)

Meidän seudulla on tosi paljon porukkaa eri maailman kolkilta. Sinänsä lapset eivät ole aiheuttaneet mitään kiusallisia tilanteita koskaan tuosta, ei edes romaninaisesta ole tullut perinteistä "kato äiti, prinsessa!"-kommenttia.
Joskus ollaan keskusteltu, että eri ihmisillä vaan on eriväriset ihot ja hiukset ja olen myöskin vertaillut lapsen kanssa meidän ihonvärejä, kun itse olen tosi vaalea. Tämä on riittänyt hyvin selitykseksi.

Meillä tämä on laajentunut koirarotuihin ja niiden erilaisuuksiin yms. juttuihin.

No se riippuisi pitkälti mitä siellä opetettaisiin. Mutta en silti välttämättä kauheasti ilahdu, jos opetus on jotakin suuntaan miksi maahanmuutto on hyvästä ja jaabadaaba ellei kyse olisi työperäisestä.
Ööö. Se on hei päiväkoti.

Eiköhän siellä ihan lapsentasoisesti käydä läpi sitä, että ihmisiä on eri näköisiä, eri kieltä puhuvia, mutta kaikki ollaan silti samanarvoisia.

Tuskin käytetään edes termiä "maahanmuutto", saati että puhuttaisiin työperäisestä maahanmuutosta :)

Meidän pk:ssa laulettiin aikoinaan mm. Matkustan ympäri maailmaa siten, että mentiin kaikkiin niihin maihin missä pk:n lapsilla oli sukujuuria, ja tervehdittiin sen maan kielellä. Kauheaa altistamista, eikö? :D

No se riippuisi pitkälti mitä siellä opetettaisiin. Mutta en silti välttämättä kauheasti ilahdu, jos opetus on jotakin suuntaan miksi maahanmuutto on hyvästä ja jaabadaaba ellei kyse olisi työperäisestä.
Niin, oikeastiko uskot, että päiväkoti-ikäiset ymmärtää jotain maahanmuutto ja työperäisistä asioista?Eiköhän siellä tutustuta eri kulttuureihin ja samanarvoisuuteen, vaikka ihmiset ovat erilaisia ja nimenomaan lasten ymmärryksen tasolla..

Ööö. Se on hei päiväkoti.

Eiköhän siellä ihan lapsentasoisesti käydä läpi sitä, että ihmisiä on eri näköisiä, eri kieltä puhuvia, mutta kaikki ollaan silti samanarvoisia.

Tuskin käytetään edes termiä "maahanmuutto", saati että puhuttaisiin työperäisestä maahanmuutosta :)

Meidän pk:ssa laulettiin aikoinaan mm. Matkustan ympäri maailmaa siten, että mentiin kaikkiin niihin maihin missä pk:n lapsilla oli sukujuuria, ja tervehdittiin sen maan kielellä. Kauheaa altistamista, eikö? :D
Ei, mielestäni on ok kertoa ulkonäön eroista. Ulkonäköasiat eivät minua haittaa. Kulttuuriopetusta lähinnä toivon välteltävän ja syitä, miksi ovat suomessa.

Ei, mielestäni on ok kertoa ulkonäön eroista. Ulkonäköasiat eivät minua haittaa. Kulttuuriopetusta lähinnä toivon välteltävän ja syitä, miksi ovat suomessa.
Aiotko ihan tynnyrissä lapsesi kasvattaa...?

Jos lapsesi ei saa tietää esim. sitä, että jossain päin maailmaa on ollut sota, ja siksi Jaorin vanhemmat tuli Suomeen asumaan. Tai että Anandan kotona on Buddhaa varten oma alttari, ja Mohamadin äidillä on huivi päässä sen takia koska heillä on erilainen uskonto.

Mun mielestä kulttuuriopetus on hyvä asia. Lapset kasvavat viisaammiksi kuin vanhempansa, eivätkä pelkää kaikkea hiukankin erilaista, tai usko kaikkia päättömiä huhuja mitä joistain ihmisistä levitetään.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Aiotko ihan tynnyrissä lapsesi kasvattaa...?

Jos lapsesi ei saa tietää esim. sitä, että jossain päin maailmaa on ollut sota, ja siksi Jaorin vanhemmat tuli Suomeen asumaan. Tai että Anandan kotona on Buddhaa varten oma alttari, ja Mohamadin äidillä on huivi päässä sen takia koska heillä on erilainen uskonto.
En toki. En vain kaipaa pahemmin pakolaisopetusta lapsilleni. Kaipaan mieluummin opetusta, jossa kerrotaan, että he ovat täällä väliaikaisesti ja lähtevät jossain vaiheessa takaisin kotiinsa kun sotatilanteet ovat ohi. Ja että Vladimirin perhe muutti suomeen, koska isä on töissä rakennustyömaalla ja äiti sairaanhoitajana eikä heidän maassaan ole sota, he ovat täällä töissä.

lucifer
oon ihan innoissani, eilen kuulin hoitajilta että lasten ryhmään tulee uusi lapsi ja tänään selvisi että kyseessä on tummaihoinen! aivan ihanaa! muksut oli kans innossaan uudesta kaverista

"vieras"
Jos kyseessä olisi vain lapsen äänen ajattelua, niin eipä kai tuohon tarttisi mitään vastata. Jos se taas olisi kysymys tai keskustelun avaus, niin voisin vastata että "niin, siinä on tumma/tummempi/eri värinen/tjsp aikuinen (kuin mitä tavallisimmin tulee vastaan tms.)".

Ei tää mun mielestä ole sen kummempaa kuin että "joo, sillä naisella on punainen laukku / pitkät hiukset / korkokengät / sateenvarjo mukana". Sitten sellaisia ominaisuuksia, jotka voidaan yleensä kokea "huonoiksi", niin sellaisia yrittäisin välttää kommentoimasta (onpas se setä tosiaan isonenäinen / näppylänaamainen / lihava / haiseva), vaikka lapsi itse ei näitä negatiivisiksi kommenteiksi kokisikaan. Mutta ei ihonväri minusta ole sen kummempi asia kuin hiusten väri, saa sen huomata.

Kuinka moni aikuinen helahtaisi punaiseksi, jos lapsi täräyttäisi bussissa, että tuolla naisella on vaaleat hiukset?

??
Eli jos toinen lapsi tekee joitakin asioita eri tavalla, mihin sinun lapsesi on tottunut, hänelle ei saa kertoa, miksi tämä toinen lapsi tekee niin?? Etkö halua, että lapsesi tietää asioista niin kuin ne ovat, eikä ala muodostamaan jotain mutu-juttuja?! Eikö lapsellesi saisi kertoa, miksi esim. suomalais-kenialainen lapsi asuu Suomessa?

"mimosa"
Tulipa muuten mieleen että oma 3,5 vuotiaani ei ole koskaan kysynyt miksi joku on sen värinen kun on. Hänellä on yksi tummaihoinen kaveri jonka perheen olemme myös usein tavanneet. kaiketi se on hänestä normaalia, mutta silti jännä ettei ole koskaan kysynyt mitään kun muuten kyselee niin paljon.
Usein kyllä luulee muita tummaihoisia täksi kaverikseen tai kaverin perheenjäseneksi.

Noh, kysymykseen vastaus, että sanon aina ettei saa osoitella ja kerron rehellisesti mistä on kyse.

??
En toki. En vain kaipaa pahemmin pakolaisopetusta lapsilleni. Kaipaan mieluummin opetusta, jossa kerrotaan, että he ovat täällä väliaikaisesti ja lähtevät jossain vaiheessa takaisin kotiinsa kun sotatilanteet ovat ohi. Ja että Vladimirin perhe muutti suomeen, koska isä on töissä rakennustyömaalla ja äiti sairaanhoitajana eikä heidän maassaan ole sota, he ovat täällä töissä.
Eli haluat, että lapsesi kasvavat valheessa? Siis ihan turhia valheita pitäisi kertoa?

"vieras"
Lapset ovat kommentoineet ihanan kovaäänisesti niin kissat, koirat, erinäköiset ihmiset kuin eri tavalla pukeutuvatkin ihmiset. En ole enää jaksanut edes häkeltyä. Ihmisiä on erinäköisiä, jotkut tykkää pukeutua kuin prinsessat, joillakin on paljon tatuointeja, jotka ei lähde pesussa, on eri kokoisia koiria, kissat ei ole punaisia, jollei joku maalaa niitä ja sitä ei saa oikeasti kissalle tehdä ikinä. Uskonnotkin on juteltu, samoin maanjäristykset, pommitukset, thaimaan ostoskeskuspalot ja lapsikaappaukset. Ei kovin tarkasti, ei liian pelottavasti, mutta yritän vastata, jos kysytään tai asia tulee eteen niin, että huomaan lapsen miettivän.

Mieluummin elätän toiveita, että ne, jotka tänne pakolais-statuksella tulevat, myös poistuvat kun sotatila maasta katoaa. Mutta se on varmasti turha unelma, onhan täällä niin paljon kivoja etuuksia ja epätoivoisia naisia :whistle:
Kerrotaanko samalla että Hennan isä on alkoholisti ja äiti ei ole koskaan käynyt töissä ja Nico-Petterin vanhemmat joutuvat nyt verorahoillaan elättelemään Hennan perhettä jota ikäväkyllä ei koskaan saada häädettyä pois Suomesta? Sen enempää kuin Matin isää joka istuu parhaillaan kolmatta kertaa vankilassa jne.

Yhteistyössä