Miksi vanhempia ei varoiteta mitenkään päivähoidossa näistä " erityisistä" lapsista?

• Viestiketjun aloittaja "Hilma"
  • Ensimmäinen viesti
Siis eikö päiväkodin henkilökunnan tarvitse kertoa, jos päivällä on tapahtunut jotakin epänormaalia ja sellaista, joka saattaa lasta mietityttää vielä illallakin?

Ei minulle tarvitse kenenkään toisten lasten diagnooseja luetella, mutta olisi kiva tietää, jos päiväkodissa on sattunut jotain poikkeavaa. Ja tosi "kiva" juttu, jos ambulanssilla lähtö ei ole normista poikkeavaa.

Hilma ( hilima )
[QUOTE="vieras";27388080]Meillä ei noin vakavaa tilannetta ole ollut että ambulanssi olisi pitänyt kutsua, mutta poika on satuttanut kavereitaan ja siitä on koulu ollut yhteydessä. Itse käyn terapiassa (joo-o, olisi pitänyt jättää lapsen tekemättä muttei ollut kristallipalloa) ja olen hakenut meille apua heti aktiivisesti. Oletko silti ihan oikeasti sitä mieltä, että meidän perheestä ja lapsesta pitäisi laittaa selonteko jokaiselle vanhemmalle ja lapselle ja näin leimata meidän koko perhe?[/QUOTE]

ei mitään selontekoa, mutta voisi edes mainita, että ryhmässä on erityisiä ( tai vaikka tavallisia, mutta rajumpia lapsia ) että tilanteitä voi tulla mistä muut lapset voivat säikähtää ja niistä keskustellaan heti jne. En todellakaan tarvitse mitään jukka-pekalla on diagnoosi se ja se ja äidillä alkoholismi ja isällä sitä ja tätä ja lääkitys on se. En todellakaan sellaista halua, enkä tarvitse eikä kiinnosta. Minua kiinnostaa vaan se mitä oma lapseni tulee ehkä näkemään, ja se miten voi lastani auttaa, varoittaa ja hänen kanssa asioista keskustella.

"eräs"
[QUOTE="vieras";27388108]Kyllä meillä ainakin vanhemmat soitetaan paikalle viemään lapsi lääkäriin.[/QUOTE]

Meillä soitetaan vanhemmille ja sovitaan tapaaminen sitten siellä lääkärissä. Harva tulee itse lasta lääkäriin viemään vaan tulevat mielummin tkeskukseen tai sairaalaan.Ei välttämättä järjeä pyytää vanhempia ajamaan toiselle puolelle kaupunkia ja sitten kuskaamaan lasta lääkäriin. Ja kun kaikilla ei ole autoa, niin se kestää aika kauan, että bussilla sinne päiväkotiin päästään. Jos kyse on tosiaan jostain haavasta tai muusta, joka halutaan tarkastaa lääkärissä, niin kyllä me ainakin lapsi sinne nopeasti kuljetetaan, eikä jäädä vanhempaa odottelemaan.

"jää"
Siis eikö päiväkodin henkilökunnan tarvitse kertoa, jos päivällä on tapahtunut jotakin epänormaalia ja sellaista, joka saattaa lasta mietityttää vielä illallakin?

Ei minulle tarvitse kenenkään toisten lasten diagnooseja luetella, mutta olisi kiva tietää, jos päiväkodissa on sattunut jotain poikkeavaa. Ja tosi "kiva" juttu, jos ambulanssilla lähtö ei ole normista poikkeavaa.

näinpä!

"vieras"
Mä ymmärrän, että erityislapsesta ei voida kertoa vanhemmille. Mutta oikeasti siitä ei voida kertoa, että joku on viety ambulanssilla? Eihän siinä tarvitsisi kertoa kuka ja miksi, mutta ois vanhempien hyvä tietää että jotain on tapahtunut, koska lapsi saattaa säikähtää tuota pahemman kerran.

"vieras"

Mä mietin samaa. Mihin se raja sitten vedetään? Joo, tarhassa oli pommiuhka, mutta ei kerrota vanhemmille?

[QUOTE="Hilma";27388204]Kai tämä teistä joistakin oli ihan normaalia mitä tapahtuu? Itse vaan kyllä huolestuin todella.[/QUOTE]

miten kukaan voi sanoa onko normaalia vai ei, kun kukaan ei tiedä mitä on tapahtunut.

lapsesi on kertonut et joku on riehunut ja joku on joutunut ambulanssiin, se, liittyivätkö noi kaksi tapahtumaa toisiinsa, onkin taas eriasia.

"Hilma"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27388246:
miten kukaan voi sanoa onko normaalia vai ei, kun kukaan ei tiedä mitä on tapahtunut.

lapsesi on kertonut et joku on riehunut ja joku on joutunut ambulanssiin, se, liittyivätkö noi kaksi tapahtumaa toisiinsa, onkin taas eriasia.
miten niin on? yritätte nyt koko ajan vääntää tätä juttua ihan muuks kuin se on. vakava tapahtumasarja, josta miekestäni olisi pitänyt infota vanhempia.

"Hilma"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27388246:

Ihan selkeästi kertoi, että riehunnan seurauksena yksi lähti ambulanssilla. Tietysti se oli taas sen uhrin vika!

[QUOTE="Hilma";27388267]miten niin on? yritätte nyt koko ajan vääntää tätä juttua ihan muuks kuin se on. vakava tapahtumasarja, josta miekestäni olisi pitänyt infota vanhempia.[/QUOTE]

mene pyytämään infoa nyt sieltä päiväkodista, ja tule kertomaan miten asia oli.

"Hilma"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27388278:
Mutta miten ne erityislapset tähän liittyi?
Lue koko ketju. Siellä heti alussa jo kerron asian. Se, että 6v riehuu päivittäin ja saa raivareita eri tilanteissa, niin teistä se voi olla normaalia, mutta minusta ei ole. Ehkä ihmisillä on 6v ihan erilaiset käsitykset.

yhdessä koulussa muuten oli joku aika sitten pommiuhka (vai aseuhka) ja rehtori ilmoitti asiasta vasta tunti pari tilanteen laukeamisen jälkeen sähköisen reissuvihon kautta ja lopetti viestinsä sanoihin koulupäivä jatkuu normaalisti.

"eräs"
Olen isossa päiväkodissa töissä ja siellä on tosiaan aika yleistä, että ambulansseja kutsutaan paikalle. On allergiaa, astmaa, haavoja, ja aivotärähdyksiä. Ja myös henkilökunta on tarvinnut apua aina silloin tällöin sairauksiinsa. Meillä kerrotaan kyllä, että jotain on tapahtunut, esim. jos tilanne on ollut sellainen, että kesken ulkoilun joku on vaikka tippunut kiipeilytelineeltä ja lapset ovat tilanteen todistaneet ja siitä olleet järkyttyneitä. Mutta ei kaikesta suinkaan kerrota, esim. jos keittäjää varten on lanssi kutsuttu ja lapset ovat olleet lepäämässä.

Suosittelen tosiaan soittamaan sinne omaan päiväkotiin ja asiasta juttelemaan, kun se noin kovasti tuntuu järkyttävän. Soita nyt vielä, kun siellä joku on paikalla. Ihan oikeasti, kyseessä voi olla vaikka mitä, lapset eivät aina ymmärrä tilannetta ihan oikein. Eskarilainen on vielä eskarilainen, ei aikuinen ja eivät aikuisetkaan aina oikeita johtopäätöksiä kaikesta vedä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27388220]Mä ymmärrän, että erityislapsesta ei voida kertoa vanhemmille. Mutta oikeasti siitä ei voida kertoa, että joku on viety ambulanssilla? Eihän siinä tarvitsisi kertoa kuka ja miksi, mutta ois vanhempien hyvä tietää että jotain on tapahtunut, koska lapsi saattaa säikähtää tuota pahemman kerran.[/QUOTE]

Salassapitovelvollisuutta vastaan ei rikkoisi sellainen lausunto, että meillä on ryhmässä myös erityislapsi(a).

ota ap pari nappia ja rauhotu! Mitäpä jos hoitaisit ihan itse oman muksusi ettei vaan hänen maailmansa romahda nähtyään muitakin jopa erilaisia ihmisiä.
Mikä sun elämässä on vialla, ettet edes tahdo ymmärtää ap.n huolta?

Minusta siitä nyt vaan kuuluu infota jos jotain poikkeavaa tapahtuu. Ei tarvitse kertoa kenelle on tapahtunut ja mitä, ei vaikka vanhempi tätä äityisi utelemaan. Riittää, että kertoo mitä, jotta vanhempi itse osaa sitten tarvittaessa tätä käydä lapsen kanssa läpi.

• Tykkää
Reactions: Muua
Tuo on oikeasti ongelmallista tuo erityislasten integrointi normaaliryhmiin. Pahimmillaan voi käydä huonosti.

Ehdottomasti pitäisi pitää väkivaltaiset tapaukset pois normaaliryhmistä, sanoohan sen järkikin. Ulkopuolisia ei saa altistaa vaaraan vain sen takia, että "Maijan" täytyy oppia sosiaalista kanssakäymistä normiluokassa.

Työslentelen välillä myös erityislasten kanssa ja he ovat useinkin ihania, valloittavia persoonia. Olen vain sitä mieltä, että liiallinen integrointi on pahasta, piste.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"Hilma"
ota ap pari nappia ja rauhotu! Mitäpä jos hoitaisit ihan itse oman muksusi ettei vaan hänen maailmansa romahda nähtyään muitakin jopa erilaisia ihmisiä.
Siitähän tässä juuri oli kysymys. Huokaus!! Eikä minun nappien syöminen tässä auta ja voin toki ottaa lapsen pois eskarista, mutta eskari on tietääkseni aika hyvä käydä ja toivoisin vaan, että lapsi saisi olla siellä rauhassa ilman väkivallan uhkaa.

Yhteistyössä