Miksi vanhempia ei varoiteta mitenkään päivähoidossa näistä " erityisistä" lapsista?

• Viestiketjun aloittaja "Hilma"
  • Ensimmäinen viesti
Eiköhän nuo ole niitä ääritapauksia. En ole kuullut koskaan aikaisemmin, että ihan piipaa-autolla vietäisiin pois päiväkodista. Entä, jos olikin vaikka epileptinen kohtaus tms....

Minä en halua, että minun lapseni kasvavat pumpulissa. Elämään kuuluu erilaiset asiat ympärillämme. Ei nyt tarvitse uutisten pahimpia verilöylypätkiä näyttää muksuille, mutta elämässämme tulee olemaan eri rotuisia ihmisiä, sairaita, erilaisella temperamentilla varustettuja....

"eräs"
Minulla on tiedossa useampikin tapaus ( olen siis päiväkodissa töissä) jossa tällainen ns. normilapsi on aiheuttanut tilanteen, että ambulanssia on tarvittu. Ei näistä lapsista ketään olla varoiteltu sen jälkeenkään, vaikka syytä ehkä olisi.

"vieras"
[QUOTE="Kiira";27387957]Niin, miten tämä vastaus liittyy siihen faktaan mitä mä kerroin?[/QUOTE]

Sinä kerroit mitä hoitajat eivät voi tehdä ja minä kerroin mitä heidän kuuluu tehdä.

"Hilma"
Eiköhän nuo ole niitä ääritapauksia. En ole kuullut koskaan aikaisemmin, että ihan piipaa-autolla vietäisiin pois päiväkodista. Entä, jos olikin vaikka epileptinen kohtaus tms....

Minä en halua, että minun lapseni kasvavat pumpulissa. Elämään kuuluu erilaiset asiat ympärillämme. Ei nyt tarvitse uutisten pahimpia verilöylypätkiä näyttää muksuille, mutta elämässämme tulee olemaan eri rotuisia ihmisiä, sairaita, erilaisella temperamentilla varustettuja....
ei helvetti mistä teitä ymmärtäjiä riittää? Tottakai se oli epileptinen kohtaus, kun lapsi on naama veressä ja omani on sentään 6v ja osaa tarkasti kertoa mitä on tapahtunut. No ymmärtäkää ihan rauhassa. tietysti oli epileptinen kohtaus juu joo!

[QUOTE="Hilma";27388024]ei helvetti mistä teitä ymmärtäjiä riittää? Tottakai se oli epileptinen kohtaus, kun lapsi on naama veressä ja omani on sentään 6v ja osaa tarkasti kertoa mitä on tapahtunut. No ymmärtäkää ihan rauhassa. tietysti oli epileptinen kohtaus juu joo![/QUOTE]

Calm down :stick:

[QUOTE="vieras";27387901]Heidän hommanaan on hoitaa tilanne niin, että ketään ei kuskata siaraalaan jonkun raivareiden vuoksi.

Jos ei onnistu niin erityislapselle avustaja päiväkotiin. Tai sitten erityislapsi sellaiseen ryhmään jossa ei ole vaaraksi muille.[/QUOTE]

Hoitajilla ei ole mitään sananvaltaa siihen minkälaisia lapsia heidän ryhmään tulee ja saako ne avustajia vai ei!!
Jos päätetään niin että ryhmään tulee erityislapsi niin silloin hoitajien on vaan nieltävä asia ja yritettä pärjätä. Miettikää itse kuinka paljon teillä olisi mahdollisuuksia, jos ryhmässä on yli 20 lasta 3 hoitajaa (osan päivästä vain 1-2) ja lapsi joka saa jatkuvasti raivokohtauksia ja yrittää satuttaa muita? eipä ole paljoa mahdollisuuksia estää sitä että mitään ei satu... Lisäksi Suomessa vanhemmat saavat päättää laitetaanko lapsi erityisryhmään vai ei, jos vanhemmat haluavat erityislapsensa tavalliseen ryhmään, niin silloin se sielä on ja kukaan ei voi sille mitään.

"hilma"
[QUOTE="nuuh";27388011]Siis tä? Joku toinen lapsi lanssikyydillä sairaalaan kun erkka-pekka sai raivarit? Ja tästä ei saa puhua? Just just, onnea erkka-pekan kouluvuosille.[/QUOTE]

ei tietenkään saa puhua, koska joku täällä "kaiken tietävistä" osasi jo kertoa, että se oli epileptinen kohtaus :O

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PenteleenÄrhäkkä;27388016:
Kyllä kaikkeen olisi ratkaisuna että lapset tulisi yhestä ja ainoasta muotista ulos!
Hitto kyl olis meillä tää elämä helppoo.... Vai ?
Ja näin kun ei ole, niin homma pitäisi hoitaa niin, että jokaisella olisi oikeus fyysiseen loukkaamattomuuteen... ei lapsen tarvitse ymmärtää sitä, että hänen kimppuunsa käydään, kun jollain lapsella on hieman ongelmia itsehillinnän kanssa.

[QUOTE="Hilma";27388024]ei helvetti mistä teitä ymmärtäjiä riittää? Tottakai se oli epileptinen kohtaus, kun lapsi on naama veressä ja omani on sentään 6v ja osaa tarkasti kertoa mitä on tapahtunut. No ymmärtäkää ihan rauhassa. tietysti oli epileptinen kohtaus juu joo![/QUOTE]

Kuules Hilima, mittee sie vouhkaat tällä asialla itse? oliko sinun lapsesi nyt vaarassa?

"Hilma"
"vieras"
Hoitajilla ei ole mitään sananvaltaa siihen minkälaisia lapsia heidän ryhmään tulee ja saako ne avustajia vai ei!!
Jos päätetään niin että ryhmään tulee erityislapsi niin silloin hoitajien on vaan nieltävä asia ja yritettä pärjätä. Miettikää itse kuinka paljon teillä olisi mahdollisuuksia, jos ryhmässä on yli 20 lasta 3 hoitajaa (osan päivästä vain 1-2) ja lapsi joka saa jatkuvasti raivokohtauksia ja yrittää satuttaa muita? eipä ole paljoa mahdollisuuksia estää sitä että mitään ei satu... Lisäksi Suomessa vanhemmat saavat päättää laitetaanko lapsi erityisryhmään vai ei, jos vanhemmat haluavat erityislapsensa tavalliseen ryhmään, niin silloin se sielä on ja kukaan ei voi sille mitään.
Millekään ei voi mitään? En usko. Oma asenne vaikuttaa paljon.

[QUOTE="hilma";27388040]ei tietenkään saa puhua, koska joku täällä "kaiken tietävistä" osasi jo kertoa, että se oli epileptinen kohtaus :O[/QUOTE]

Soita päiväkotiin ihmeessä ja kerro, että KaksPlus-palstalta kysyttyäsi sait monta hyvää veikkausta. RAUHOITU hyvä ihminen!;)

dooriz
Kyllä mun mielestä olisi ihan kohteliasta kertoa vanhemmille, jos lapsen eskarikaveri on viety ambulla, koska asia varmasti mietityttää lasta illalla ja voi tulla uniinki. Vaitiolovelvollisuuden rajoissakin tuon voinee kertoa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PenteleenÄrhäkkä;27388045:
Kuules Hilima, mittee sie vouhkaat tällä asialla itse? oliko sinun lapsesi nyt vaarassa?
Sillälö ainoastaan on merkitystä. Itse olisin todella huolissani jos lapsen ryhmässä olisi viety joku ambulanssilla sairaalaan, kun joku hyökkäsi toisen kimppuun.

Seuraava uhri voi olla ihan kuka tahansa.

[QUOTE="Hilma";27388060]En todellakaan ota! Tämä ei ole mikään leikin asia. Se olisi voinut ihan hyvin olla oma lapseni!!!! Miksi minun täytyy ottaa rauhallisesti kun sinäkin yrität koko ajan vaan pitää minun lastani idioottina joka ei ymmärrä näkemäänsä! Hän ei ole koskaan edes värittänyt totuutta eikä satuile asioita muutenkaan mielensä mukaan.[/QUOTE]

Nyny... Minä en pidä kenenkään lapsia idiootteina. Heidän vanhempansa sen sijaan saattavat ollakin.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
"vieras"
[QUOTE="hilma";27387857]jos on selkeä vaara, että jotain tapahtuu eikö siltikään? En ole edes tajunnut mikä tuo tilanne on ilman, että lapseni siitä itse kertoo. Kuulostaa tosi kamalalle! Miten muiden turvallisuus ja hyvinvointi ja viihtyvyys. Sekö on aivan toissijainen asia?[/QUOTE]

Meillä ei noin vakavaa tilannetta ole ollut että ambulanssi olisi pitänyt kutsua, mutta poika on satuttanut kavereitaan ja siitä on koulu ollut yhteydessä. Itse käyn terapiassa (joo-o, olisi pitänyt jättää lapsen tekemättä muttei ollut kristallipalloa) ja olen hakenut meille apua heti aktiivisesti. Oletko silti ihan oikeasti sitä mieltä, että meidän perheestä ja lapsesta pitäisi laittaa selonteko jokaiselle vanhemmalle ja lapselle ja näin leimata meidän koko perhe?

Hilma ( hilima )
Alkuperäinen kirjoittaja PenteleenÄrhäkkä;27388045:
OLI! Ja saan kai täällä sentään vouhkata kun muuten pitää näiden asioiden kanssa olla hys hys ja ymmärtäkää kaikkia?

[QUOTE="vieras";27388076]Sillälö ainoastaan on merkitystä. Itse olisin todella huolissani jos lapsen ryhmässä olisi viety joku ambulanssilla sairaalaan, kun joku hyökkäsi toisen kimppuun.

Seuraava uhri voi olla ihan kuka tahansa.[/QUOTE]

kuten tossa edellä joku fiksu jo mainitsi, että ap voisi soittaa suoraan päiväkotiin ja kysyä asiasta suoraan kuin rueta täällä vouhottamaan.

"nuuh"
Niin mutta erkka-pekkaa pitää ymmärtää kun erkka-pekalta vaihdettiin sininen tutti punaiseen liian aikaisin. Siinä on säännöt ja muut ihmiset vain tiellä kun erkka-pekalle tulee paha mieli.

"eräs"
[QUOTE="Hilma";27388060]En todellakaan ota! Tämä ei ole mikään leikin asia. Se olisi voinut ihan hyvin olla oma lapseni!!!! Miksi minun täytyy ottaa rauhallisesti kun sinäkin yrität koko ajan vaan pitää minun lastani idioottina joka ei ymmärrä näkemäänsä! Hän ei ole koskaan edes värittänyt totuutta eikä satuile asioita muutenkaan mielensä mukaan.[/QUOTE]

Kannattaa tosiaan soitella sinne päikkäriin. Ei lapsesi välttämättä ole värittänyt totuutta, hänestä tilanne on vain saattanut näyttää pahemmalta kuin se todellisuudessa onkaan. Lapsi on vielä pieni ja etenkin jos on tullut verta, niin pään seudulla ei tarvitse olla isoakaan haavaa, kun tilanne näyttää jo tosi pahalta.

Ja se ambulanssi meillä päiväkodissa tilataan ainakin tosi helposti, kun kyse on esim. juuri haavoista. Vaikka taksilla voitaisiinkin kuljettaa lapsi hyvin terveyskeskukseen, niin taksikuskit eivät ota verta vuotavaa lasta (eivätkä kyllä aikuistakaan) kyytiin. Ja kahta ohjaajaa ei voida irroittaa lähtemään lapsen mukaan, yksi ei voi samalla ajaa ja lohdutella lasta.

"vieras"
[QUOTE="eräs";27388096]Kannattaa tosiaan soitella sinne päikkäriin. Ei lapsesi välttämättä ole värittänyt totuutta, hänestä tilanne on vain saattanut näyttää pahemmalta kuin se todellisuudessa onkaan. Lapsi on vielä pieni ja etenkin jos on tullut verta, niin pään seudulla ei tarvitse olla isoakaan haavaa, kun tilanne näyttää jo tosi pahalta.

Ja se ambulanssi meillä päiväkodissa tilataan ainakin tosi helposti, kun kyse on esim. juuri haavoista. Vaikka taksilla voitaisiinkin kuljettaa lapsi hyvin terveyskeskukseen, niin taksikuskit eivät ota verta vuotavaa lasta (eivätkä kyllä aikuistakaan) kyytiin. Ja kahta ohjaajaa ei voida irroittaa lähtemään lapsen mukaan, yksi ei voi samalla ajaa ja lohdutella lasta.[/QUOTE]

Kyllä meillä ainakin vanhemmat soitetaan paikalle viemään lapsi lääkäriin.

Yhteistyössä