Tietämättömät ihmiset

  • Viestiketjun aloittaja "joku"
  • Ensimmäinen viesti
"joku"
Millaisia tyhmiä luuloja/tietämättömyyttä olet tavannut ihmisillä?

(Esim. sellaisia luuloja, että Aurinko on planeetta, tai että Kuun toinen puoli on aina pimeä. Tai luullaan, että Afrikka on maa. Ei tiedetä, missä maanosassa elää luonnonvaraisena vaikka tiikereitä, tai että ihminen on nisäkäs.)
 
Olen tavannut viime aikona pari käytöstavoista ja elämän perusasioista tietämätöntä henkilöä. Heitä on tuskaista kuunnella. Jos ja kun ihmiseltä puuttuu kykä nähdä mitä missäkin voi suustaan päästää, lopputulos voi olla muille kiusallinen.
 
"koppis"
Aina jaksan ihmetellä, kun ihmiset kysyvät ensin ovatko lapseni kaksoset ja myöntävän vastauksen jälkeen varmistavat sukupuolet. Minulla siis tyttö-poika pari. Osa ei usko, että eri sukupuolta olevat voivat olla kaksoset ja sitten on niitä, jotka kysyvät ovatko he identtiset kaksoset :eek: :D
 
"..."
No mikä nyt sitten on tietämättömyyttä. Mutta tosiaan sosiaallisessamediassa olen nähnyt oikeesti moukkamaisuutta. Toisen seinälle raapustetaan mitä ihmeellisimpiä juttuja, jotka ovat hyvänmaun vastaisia..
 
"vieras"
Omat vanhemapni ainakin ovat. Kumpikaan ei ole kouluja käynyt, lukevat lähinnä Seiskaa ja katsovat televisiosta ihan hömppää. Äitini taitaa olla pahempi, hänellä ei ole minkään valtakunnan yleissivistystä. Eivät juurikaan ole tekemisissä muiden kuin ihan lähisuvun kanssa, joten sekin lisää tietynlaista syrjäytymistä. Äitini ei tiedä missä on Tukholma, hän ei oikein hahmota, että on vissi ero puhutaanko Englannista vai Espanjasta... Hän ei tiedä millpoin suomi on itsenäistynyt, ei tiedä tai muista mitään maamme historiasta, kulttuurin, tieteen tai taiteen merkkihenkilöistä... Osaa kyllä selittää ummet ja lammet mattinykäsen toilailuista, mutta siinäpä se sitten on...
 
"kaikenlaista"
- kuume lähtee saunomalla, eli hikoillaan kuume pois
- adhd:sta voi parantua, eli "lapsellani oli lapsena adhd, mutta nykyään ei enää, on hyvin rauhallinen nuori aikuinen" ja tämän sanoi siis toimittajan tehtäviä tekevä ihminen !!! (en tiedä koulutustasoa)
 
niih
[QUOTE="vieras";27372752]Höpöhöpö. Kohdunpoisto saattaa aikaistaa vaihdevuosia parilla vuodella, mutta ei aiheuta vaihdevuosia, sillä kohdunpoiston jälkeen munasarjojen hormoonitoiminta jatkuu ihan normaalina. Munasarjojen poisto sen sijaan aiheuttaa välittömästi vaihdevuodet.[/QUOTE]

Höpöhöpö nimenomaan. Eipä ole väitetty vastaan sitten, kun olen kertonut, mikä vaihdevuodet aiheuttaa. :) Yllätys oli, että tällaista luuloa on naisilla. Mulla varmaan loksahti ensin suu auki... :D
 
"vieras"
Höpöhöpö nimenomaan. Eipä ole väitetty vastaan sitten, kun olen kertonut, mikä vaihdevuodet aiheuttaa. :) Yllätys oli, että tällaista luuloa on naisilla. Mulla varmaan loksahti ensin suu auki... :D
Mitä tämä kommenttisi oikein tarkoittaa? Kuka ei ole väittänyt vastaan? Mikä oli yllätys? Että olit väärässä? Miksi sulla loksahti suu auki? Etkö tiennyt, että hormonitoiminta ei tapahdu kohdussa, vaan munasarjoissa? Etkö tiennyt, että vaihdevuodet ovat muutos hormonitoiminnassa? (Tiedäthän sentään, että vaihdevuodet eivät ole pelkästään sitä, että kuukautiset loppuvat (mikä luonnollisesti tapahtuu kohdunpoiston jälkeen)?)

Tai, no jos olet yhä sitä mieltä, että kohdunpoisto aiheuttaa vaihdevuodet, niin laitathan meille lähteitä. Minua kiinnostaisi vähintään kuulla selityksesi siitä, miksi kohdunpoisto mielestäsi aiheuttaa vaihdevuodet? Millainen kohtu sinulla oikein on...
 
Olen törmännyt myös tuohon uskomukseen että Afrikka on maa, eikä ko. henkilö meinannut uskoa minua kun kerroin ettei näin ole.

Järkyin muistamani juttu on se, kun lähihoitajaksi opiskeleva keski-ikäinen nainen kysyi voiko silmäproteesilla eli lasisilmällä nähdä.
 
[QUOTE="vieras";27372805]Mitä tämä kommenttisi oikein tarkoittaa? Kuka ei ole väittänyt vastaan? Mikä oli yllätys? Että olit väärässä? Miksi sulla loksahti suu auki? Etkö tiennyt, että hormonitoiminta ei tapahdu kohdussa, vaan munasarjoissa? Etkö tiennyt, että vaihdevuodet ovat muutos hormonitoiminnassa? (Tiedäthän sentään, että vaihdevuodet eivät ole pelkästään sitä, että kuukautiset loppuvat (mikä luonnollisesti tapahtuu kohdunpoiston jälkeen)?)

Tai, no jos olet yhä sitä mieltä, että kohdunpoisto aiheuttaa vaihdevuodet, niin laitathan meille lähteitä. Minua kiinnostaisi vähintään kuulla selityksesi siitä, miksi kohdunpoisto mielestäsi aiheuttaa vaihdevuodet? Millainen kohtu sinulla oikein on...[/QUOTE]

Siis tuo kirjottaja kertoi esimerkin tietämättömyydestä mitä on itse kuullut, ei luule itse noin.

Pössi. :D
 
niih
[QUOTE="vieras";27372805]Mitä tämä kommenttisi oikein tarkoittaa? Kuka ei ole väittänyt vastaan? Mikä oli yllätys? Että olit väärässä? Miksi sulla loksahti suu auki? Etkö tiennyt, että hormonitoiminta ei tapahdu kohdussa, vaan munasarjoissa? Etkö tiennyt, että vaihdevuodet ovat muutos hormonitoiminnassa? (Tiedäthän sentään, että vaihdevuodet eivät ole pelkästään sitä, että kuukautiset loppuvat (mikä luonnollisesti tapahtuu kohdunpoiston jälkeen)?)

Tai, no jos olet yhä sitä mieltä, että kohdunpoisto aiheuttaa vaihdevuodet, niin laitathan meille lähteitä. Minua kiinnostaisi vähintään kuulla selityksesi siitä, miksi kohdunpoisto mielestäsi aiheuttaa vaihdevuodet? Millainen kohtu sinulla oikein on...[/QUOTE]

Mikä ihme kysymysten tulva? Ap kysyi, millaisia tyhmiä luuloja/tietämättömyyttä olet tavannut ihmisillä ja vastasin kysymykseen eli kerroin, mitä minulle sanottiin. En suinkaan kirjoittanut omia luulojani ja mielipiteitäni, herranen aika. :D
 
"hih"
Entisellä työpaikallani eräs keski-ikäinen nainen oli satavarma siitä, että lapsi perii kaikki geeninsä vain isältään. Eli äiti on vain se, joka kantaa lapsen, mutta geenit tulevat isältä :DDD. Ja siksi hänen mielestään lapset, joilla on sama isä, mutta eri äiti, ovat täyssisarukset. Ja taas lapset, joilla on sama äiti, mutta eri isä, ovat vain puolisisaruksia. Tämä oli ehkä kaikkein typerin luulo, mitä olen koskaan kuullut. Oikein suututti sen ihmisen typeryys. Ja päänsä piti, vaikka kuinka yritti selittää hänelle asian oikean laidan...
 
[QUOTE="hih";27372864]Entisellä työpaikallani eräs keski-ikäinen nainen oli satavarma siitä, että lapsi perii kaikki geeninsä vain isältään. Eli äiti on vain se, joka kantaa lapsen, mutta geenit tulevat isältä :DDD. Ja siksi hänen mielestään lapset, joilla on sama isä, mutta eri äiti, ovat täyssisarukset. Ja taas lapset, joilla on sama äiti, mutta eri isä, ovat vain puolisisaruksia. Tämä oli ehkä kaikkein typerin luulo, mitä olen koskaan kuullut. Oikein suututti sen ihmisen typeryys. Ja päänsä piti, vaikka kuinka yritti selittää hänelle asian oikean laidan...[/QUOTE]

No nyt tuli kyllä typeryydelle uusi määritelmä.
 
"sad"
Voi näitä on paljon :)

- ihminen ei ole eläinkuntaan kuuluva
- kuumetta ei saa lääkkeellä alentaa, koska kuume tappaa viruksen elimistössä
- virtsa tulee emättimestä
- synnytyksen jälkeen istukka jää kohtuun ja jos nainen tulee uudelleen raskaaksi, uusi vauva kasvaa siihen napanuoran päähän
- diabeteksen (tyyppi 1) saa sokeria syömällä
- kasteessa lapsi saa nimen
- jne
 
niih
[QUOTE="sad";27372917]Voi näitä on paljon :)

- ihminen ei ole eläinkuntaan kuuluva
- kuumetta ei saa lääkkeellä alentaa, koska kuume tappaa viruksen elimistössä
- virtsa tulee emättimestä
- synnytyksen jälkeen istukka jää kohtuun ja jos nainen tulee uudelleen raskaaksi, uusi vauva kasvaa siihen napanuoran päähän
- diabeteksen (tyyppi 1) saa sokeria syömällä
- kasteessa lapsi saa nimen
- jne[/QUOTE]

:D :D

Tässä pari lisää:

- hiusten leikkaaminen vahvistaa niitä
- psykiatrilla ja terapeutilla käymisestä seuraavat merkinnät (=rikosrekisteri ;)) eli jos joskus olet jommalla kummalla käynyt, saa esim. työnantajasi asian tietoonsa (en kyllä tiedä, miten :))
 
hurlumhei
Semmoinen juttu, että joillakin kohdunpoiston yhteydessä poistetaan myös munasarjat ja silloin vaihdevuodet tietysti alkavat, ellei aloiteta hormonikorvaushoitoa. Ehkä tuo selittää kyseisen uskomuksen. En tiedä kuinka usein myös munasarjat poistetaan, mutta esim. minun äidiltäni ne poistettu kohdunpoiston yhteydessä, vaikka kyseessä piti olla vain kohdun limakalvon liikakasvun takia tehty kohdunpoisto.
 
* Lukion maantiedon opettaja väitti, että Brasilian pääkaupunki on Manaus.
* Palstalaiset väittävät minun ja Tuulipuvun olevan sama henkilö.
* Lukiossa erässä kymppityttö 16-vuotiaana hämmästeli suureen ääneen "Täh, onko Israel maa???".
 

Yhteistyössä