päiväkodin hoitaja ei suostunut pukemaan villahaalaria lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei hemmetti! Ihanko totta!?

Samaa ihmettelen sun kanssas...

Ja tää seuraava vuodatus ihan kaikille lastenhoitotyötä tekeville:

Helvettiäkö alkaa sitten pph:ksi jos ei ole sen vertaa aikaa että muutaman lapsen pukee niinkuin vanhemmat ovat parhaaksi katsoneet???? Voi vittu että taas risottaa ja kympillä joidenki asenne...

Ja toi ruskovillan haalari on sitäpaitsi aivan järjettömän paljon parempi kun moni muu haalari, meillä ei lapsi suostu pitämään mitään muuta koska on tullut äitiinsä ja villa kutittaa ihoa monenkin vaatekerroksen päältä jopa siinä määrin että tulee julmettu punotus. Sitten siihen vielä hikoaminen päälle kun on ne multivaatekerrokset ensin siellä villahaalarin alla ettei kutia, se on yhtä helvettiä lapselle jos se on sitä aikuisellekin.

Voi helvetti, kuka käski jättää aivot koulunpenkille kun opiskelitte lastenhoitajiksi tai lastentarhanopettajiksi???

Ja jos pph:lla ei ole aikaa avustaa lasten ulkovaatteiden pukemisessa niin sitten on haukattu liian iso pala purtavaksi ja liian monta lasta hoidettavaksi.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Kyllä voi vaatia että lapselle puetaan ulos mitä vanhemmat haluaa. Ei lapset ole mitään esineitä.

Mulla ainakin on ollu niin yhteistyökykyisiä vanhempia, että jos olen heille sanonu, et tämmönen vaatesysteemi ei meillä oikein toimi, niin he on tuonu toisenlaisen tilalle. Ja onneksi suurinosa vanhemmista ajattelee myös hoitajan kannalta asiaa, eikä tuo tuommosia alusvaatteiden pälle puettavia villapukuja hoitoon.

Paljoon me hoitajat taivutaan, enempää, kuin vanhemmat haluaa uskoakaan. Mutta raja, se tulee jossain vastaan, ja minusta se tulee siinä, että pahimmassa tapauksessa osa porukasta istuu hiki päässä odottamassa ulospääsyä, kun yhdelle vielä edelleen puetaan mahdollisimman vaikean kaavan kautta.

• Tykkää
Reactions: Karolinskaja
[QUOTE="kerttu";27361930]No kun ne lahkeet esim. eivät ole todellakaan olleet liian lyhyet ja lapsi ei ole tarvinnut paksumpia käsineitä. Lapsi on todella herkästi hikoilevaa tyyppiä (kova touhuamaan ulkona). Jos ne vaatteet olisikin oikeasti ihan liian pienet tms. mutta näin ei ole. Ja olen kysynyt muidenkin mielipidettä. Ja tiedän, että ystäväni ja sukulaiseni kyllä sanovat rehellisesti mitä mieltä ovat.[/QUOTE]

Miksi sille pitää ylipäätään sitä villapukua jo näillä keleillä tunkea,jos on kerran muutenkin hikoilevaa tyyppiä?

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Ja oikeasti jos nyt lapsen parasta ajatellaan niin se villavaate toimii parhaiten lähellä ihoa eikä niiden sisävaatteiden päällä. Villavaatteiden on tarkoitus lämmittää ja toisaalta se tuntuu iholla hikisenäkin hyvältä- toisin kuin hikiset puuvillavaatteet.

Hehehhehe... sanoppa toi sama, kun puet kahdesti päivässä viisi lasta pihalle, edes viikon:)

Niinpä ja tämä realiteetti on vain pakko ymmärtää ja hyväksyä ja toimia sitten sen mukaan. Ei kenenkään Nico-Petteri nyt niin tärkeä ole etteikö pieni tervejärkinen jousto asiassa kuin asiassa ole paikallaan kun lapselle ei aiheudu oikeasti haittaa.

Mulla ainakin on ollu niin yhteistyökykyisiä vanhempia, että jos olen heille sanonu, et tämmönen vaatesysteemi ei meillä oikein toimi, niin he on tuonu toisenlaisen tilalle. Ja onneksi suurinosa vanhemmista ajattelee myös hoitajan kannalta asiaa, eikä tuo tuommosia alusvaatteiden pälle puettavia villapukuja hoitoon.

Paljoon me hoitajat taivutaan, enempää, kuin vanhemmat haluaa uskoakaan. Mutta raja, se tulee jossain vastaan, ja minusta se tulee siinä, että pahimmassa tapauksessa osa porukasta istuu hiki päässä odottamassa ulospääsyä, kun yhdelle vielä edelleen puetaan mahdollisimman vaikean kaavan kautta.

Niin laiskan ei kannata lastenhoitotyötä tehdä joka ei jaksa pukea yhtä villahaalaria lapselle päälle. Eikä se oikeasti vie kuin sen punaisen minuutin. Eikä niitä koskaan tule olemaan kaikilla lapsilla. Ja lapset osaavat jo itsekin pukea ja riisua osittain yli 3-vuotiaina. Ja lasten pukeminen on osa lapsenhoitajan työtä. En ikinä hyväksyisi sellaista hoitajaa lapselleni joka ei suostuisi lastani pukemaan tai avustamaan pukemisessa sen mitä tarvitsee.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen minäkin;27362038:
Voi helvetti, kuka käski jättää aivot koulunpenkille kun opiskelitte lastenhoitajiksi tai lastentarhanopettajiksi???

Ja jos pph:lla ei ole aikaa avustaa lasten ulkovaatteiden pukemisessa niin sitten on haukattu liian iso pala purtavaksi ja liian monta lasta hoidettavaksi.

Ja tässä vaiheessa sitten päästään haukkumaan koko ammattikunta. HUOH!
Kyllä minä autan pukemisessa, ihan aina. kun joku tarvii apua.

No, kuten sanottu, onnekseni mun kohdalle on sattunu vanhempia, joiden kanssa on keskusteluyhteys, ja asiat neuvoteltavissa. *poistuu taustalle *

[QUOTE="vieras";27362083]Niinpä ja tämä realiteetti on vain pakko ymmärtää ja hyväksyä ja toimia sitten sen mukaan. Ei kenenkään Nico-Petteri nyt niin tärkeä ole etteikö pieni tervejärkinen jousto asiassa kuin asiassa ole paikallaan kun lapselle ei aiheudu oikeasti haittaa.[/QUOTE]

JOKAINEN lapsi on todella tärkeä.

Niin laiskan ei kannata lastenhoitotyötä tehdä joka ei jaksa pukea yhtä villahaalaria lapselle päälle. Eikä se oikeasti vie kuin sen punaisen minuutin. Eikä niitä koskaan tule olemaan kaikilla lapsilla. Ja lapset osaavat jo itsekin pukea ja riisua osittain yli 3-vuotiaina. Ja lasten pukeminen on osa lapsenhoitajan työtä. En ikinä hyväksyisi sellaista hoitajaa lapselleni joka ei suostuisi lastani pukemaan tai avustamaan pukemisessa sen mitä tarvitsee.

No onneksi lapsensa voi hoitaa itsekin :) Ja toki säästötalkoissa painivat kunnat palkkaavat lisää henkilökuntaa/vaihtavat nykyisen, kunhan vain muistatte _vaatia_ :laugh:

Siellä EI OLE sitä aikaa, vaikka sinä Ken guru kuinka niin väitätkin! Tai tokihan sitä voi rauhassa pukea jokaiselle mukelolle vanhempien vaatimat vaatteet, oli ne sitten kuinka hankalia ja aikaa vieviä tahansa, mutta sitten on aivan turha tulla valittamaan kun meidän Pirkko ulkoilee vain 15 minuuttia.

Lasten pukeminen päiväkodissa on juurikin sitä liukuhihnatyötä, halusi Ken guru sitä tai ei. :D

Kyllähän monet lapset osaavat itse pukea 3-vuotiaana. Eri asia sitten, malttavatko, kun olisi niin paljon hauskempaa riehua kavereiden kanssa. Toisilla on 3-vuotiaana vielä uhma päällä, eikä sen takia tule pukemisesta mitään, ei itsenäisesti, muttei varsinkaan autettuna.
Kaikilla ei ole villahaalareita, osalla on lisänä huppari, toisella fleecetakki ja housut. Moni tarvitsee niidenkin kanssa apua. Toisella vanhemmalla on erilainen vaatimus kuin toisella, "täytyy saada toetuttaa asiat omalla tavallamme, eihän lapset nyt mitään esineitä ole".. Niitä erilaisia tapoja, vaatimuksia, uhmakohtauksia, sinnikästä itsepukemisen yritystä, erilaisia väliasuyhdistelmiä kun on se 28 erilaista ja yksi pari käsiä näitä kaikkia auttamassa, on tilanne ihan toinen kuin se, että 3v kotona reippaasti ottaa ne päällimmäiset päivävaatteet pois ennen villahaalarin pukemista..

Tokihan jokainen toivoo, että oma lapsi saisi kiireetöntä ja yksilöllistä hoitoa, mutta jos päiväkoti on ääriään myöten ja vähän enemmän täyteenammuttu ja henkilökuntaa on liian vähän, ei kaikkien vaatimuksia vaan kertakaikkiaan voida täyttää vaikka halu olisi kuinka kova :(

[QUOTE="okra";27362114]Siellä EI OLE sitä aikaa, vaikka sinä Ken guru kuinka niin väitätkin! Tai tokihan sitä voi rauhassa pukea jokaiselle mukelolle vanhempien vaatimat vaatteet, oli ne sitten kuinka hankalia ja aikaa vieviä tahansa, mutta sitten on aivan turha tulla valittamaan kun meidän Pirkko ulkoilee vain 15 minuuttia.

Lasten pukeminen päiväkodissa on juurikin sitä liukuhihnatyötä, halusi Ken guru sitä tai ei. :D[/QUOTE]

Ei jumankauta. Anoppini on ollut 30 vuotta töissä päiväkodissa. Keskustelinkin tästä hänen kanssaan, ja sanoi, että aina on riittänyt halua ja aikaa pukea ja avustaa pukemisessa. Helsingissä on toiminut useissakin eri päiväkodeissa. Vieläkin eläkkeellä ollessaan tekee keikkatyötä. Olen myös itse ollut päiväkodeissa töissä, joten tiedän, että se kuuluu hoitajan työhön, ja siihen on aikaa. Ja tiedätkö, suurin osa yli 3-vuotiaista pukee suurimman osan vaatteistaan itse. Avustettavaksi jää hanskat, vetoketjut ja nauhat pääosin. Hoitajalla on siis aikaa jopa seisoa vieressä ja katsoa kun lapset pukee.

En voi uskoa etteikö sen verran sitä aikaa olisi että ehtisi pukea lapselle yhden villahaalarin päälle. Jos on kyse vielä n. kolmevuotiaasta, niin lapsihan osaa jo itse riisuakin. Että siinäkin säästää sen minuutin mikä hoitajalta olisi mennyt "ylimääräistä".

Tässä oli kyse käsittääkseni siitä että olisi pitänyt ensiksi riisua ne sisävaatteet ja sitten laittaa se haalari ja sitten ilmeisesti ne sisävaatteet takaisin ja sitten vasta ulkoilupuku.

Varppina YHDELLE AINOALLE lapselle tuon ehtiikin hyvin tehdä mutta mä en ole nähnyt päiväkotiryhmää missä olis vaan se yks lapsi kehen ehtis yksinomaan keskittyä.

Kaikki kolmevuotiaat ei tod osaa riisua, tai vaikka osaisivatkin niin eivät sitä tee.....

Tässä oli kyse käsittääkseni siitä että olisi pitänyt ensiksi riisua ne sisävaatteet ja sitten laittaa se haalari ja sitten ilmeisesti ne sisävaatteet takaisin ja sitten vasta ulkoilupuku.

Varppina YHDELLE AINOALLE lapselle tuon ehtiikin hyvin tehdä mutta mä en ole nähnyt päiväkotiryhmää missä olis vaan se yks lapsi kehen ehtis yksinomaan keskittyä.

Kaikki kolmevuotiaat ei tod osaa riisua, tai vaikka osaisivatkin niin eivät sitä tee.....

`Juu, kauhea homma. Varsinkin kun on tullut jo ilmi että lapsi osaa riisua itse.

[QUOTE="vieras";27362076]Siis yhdelle voi vaatia, entä neljälletoista muulle? Jos joka vanhemmalla on erikoistoiveita, mihin vedetään raja?[/QUOTE]

Mikä hiton "erikoistoive" se on jos toivoo, että lapselle puetaan ne vaatteet, jotka vanhemmat on lapselle ostanu. Oikeanlainen kerrospukeutuminen pitää lapsen lämpimänä ja kuivana. Mutta ei. Lapsi pitää pukea niin, että se on mahdollisimman nopeasti pois hoitajan jaloista.

Ja lapseni ryhmässä on 15 lasta ja heitä hoitaa 3-5 hoitajaa. Lapsista myös iso osa on 3-5-vuotiaita, jotka pukee jo reippaasti itse.

Mielestäni tässä päiväkodissa on vain semmonen ihme niuhotuksen ja valituksen kulttuuri, jota siellä harjoitetaan ja tehdään vanhempien elämästä ankeaa. Edellisessä päiväkodissa ei tullut ikinä mistään vaatteista valitusta ja asioihin suhtauduttiin ihanan rennosti ja huumorintajuisesti. VAIKKA siellä edellisessä päiväkodissa oli isompi ryhmä ja enemmän pieniä.

No jos nyt ajatellaan, että minä tänään omat lapseni puin ulkoilua varten ja siinä meni ainakin vartti. 2 pientä täysin puettavaa ja yksi itse pukeva, mutta jota täytyy vähän hoputtaa ja ohjeistaa. Että jos 3 kanssa menee vartti, niin kuinka pitkä aika menee 10-15 mukelon pukemiseen...? Ja olen kyllä ihan nopsa pukemaan, mutta aina vähintään yksi pistää hanttiin ja aina etsiskellään jotain kadonnutta hanskaa tms.

Minä ostan lapselle tarhaan vain semmoisia vaatteita, jotka ajattelen olevan mahdollisimman helppo pukea päälle. Itselläni vain kaksi pientä puettavaa, mutta kyllä siinäkin viime talvena tekemistä oli. Voin todellakin ymmärtää, että päiväkodissa hoitajat haluavat päästä mahd. helpolla.

Ja riisuu tosi nopeasti että ehtii muiden mukaan? Ja pukee sen haalarinkin itse? Ja sen jälkeen ne sisävaatteet? Ja sitten ne ulkovaatteet? Ja se hoitaja on _vain sitä yhtä lasta varten_ siinä? Ne muut pärjätkööt miten pärjää?

Ihan oikeasti, aina ne kaikki lapset sinne pihalle ehtii. Ja oikeasti, tuo pukeminen ei ole ongelma kuin joillekin tosi laiskoille hoitajille.

Kyllähän se aikamoinen ruljanssi on se pukeutuminen, mutta eikö muiden päiväkodissa sitä ole porrastettu, täällä ainakin osa menee pukeutumaan ja osa jää vielä leikkimään sisälle leikkejään ja kun eka satsi on saatu ulos, niin sitten tulee seuraava satsi pukeutumaan, sama isojen ja pienien puolella ja homma toimii.

Itse tuossa puhuin, että ei oikein viitsi vielä sukkahousuja pukea sisähousujen alle tuolle nuoremmalle pojalle, kun sisällä on kuitenkin todella lämmin, niin hoitotätit vaan totesi, että tuo tänne sukkahousuja varalle, niin laittavat sitten sukkahousut sisähousujen alle ulos, kun on tarvis.

Etkö voisi tehdä kompromissia!?!? Älä pue lapselle sisävaatteiksi collegehousuja tai farkkuja, vaan vaikka legginsit, sukkahousut tai muut ohuet tiukemmat pökät, jotka sitten mahtuu sinne villahaalarin alle. Meillä on myös ruskovillan haalari tytöllä ja hänellä on siellä usein alla pitkähihainen t-paita/lyhyt tunika ja legginsit tai sukkikset. Hyvin toimii.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä