Sinä keskinkertainen! Pyrkisitkö oikikseen?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
OTM
Sisällepääsy vaatii todella kovaa lukemista, eikä siinä silti suurin osa onnistu. Mutta sehän on vasta alkukoe, joten todellinen lukeminen on vasta edessä. Jos lukemisen lahjoja ei ole, niin väitän vahvasti ettei oikiksessa menesty. Väittäisin, että jonkinlaista lahjakkuutta opiskelun ja itsensä motivoimisen suhteen se todellakin vaatii.

Blue
En hakisi koska se pääsy on vaan (jo miltei ylivoimainen) ensimmäinen este... Ja mulla motivaatio laskee ihan liian vaikeasta opiskelusta.

Toisilla se taas lisää motivaatiota. Eli oikeastaan se on ihan siitä kiinni.

[QUOTE="aloittaja";27350920]No sitä juuri mietin, että kannattaako käyttää aikaa lukemiseen jos aivot ei vaan veny..[/QUOTE]

Mutta lainaa edes ne kirjat ja tutki niitä..kai sitä aika nopeasti huomaa jos aivot eivät kertakaikkiaan taivu. Tämä keskinkertainen on päässyt kahteen tiedekuntaan ihan vaan lukemalla...;)

juuh
Pitää olla mahtava tyyppi, joka tuonne pääsee.Lukea, lukea ja lukea. En voi kuin ihailla. En pääsisi sinne, ei riittäisi keskittymiskyky niihin kjirjoihin. se pääsykoe...

Mutta jos osaa ruotsia tosi hyvin, niin ei varmaan tarvitse paljon lukea, kun heille on omat kokeet ja jokainen ymmärtää että jos ruotsalaisia on promille siitä mitä suomalaisia, ja silti oma oikeustieteellinen, niin sinnehän käytnnssä kävelee todella tyhmäkin.

juuh
Niin ja tyhmä mutta rahakas voi myös pyytää että pappa betalar ja mennä ulkomaille, joissa rahalla mennään sisälle, tai maahan jossa kaikki pääsevät sisään ja lukukausimaksut ovat kovat.

"123"
[QUOTE="vieras";27350823]Eli vaatiiko tuonne pääsy todella ylivoimaista älykkyyttä ja tarmoa vai onko keskinkertaisella mahdollisuuksia päästä sisään?[/QUOTE]

suomenlakiin. jos osaat sen voit pyrkiä. aika kuivaa mutta luettavaa.

"aloittaja"
Sisällepääsy vaatii todella kovaa lukemista, eikä siinä silti suurin osa onnistu. Mutta sehän on vasta alkukoe, joten todellinen lukeminen on vasta edessä. Jos lukemisen lahjoja ei ole, niin väitän vahvasti ettei oikiksessa menesty. Väittäisin, että jonkinlaista lahjakkuutta opiskelun ja itsensä motivoimisen suhteen se todellakin vaatii.
Mutta millä niitä lukemisen lahjoja oikein mitataan? Mistä tietää onko niitä? En nyt ole ihan luuseri, mutta en kyllä yhtään yli keskinkertaisuuden.

juuh
Ei tarvitse olla erityisen älykäs, mutta ahkera kyllä, nimittäin lukemista riittää.
No, minusta ainakin sinne pitää olla hyvibn älykäs, nimittäin pelkästään muistamalla ei pysty minusta hallita niitä pääsykoekirjoja. täytyy osata yhdistellä ja tajuta asiat syvemmin jotta ne voi muistaa. (En ole pyrkinyt, mutta tiedän kirjojen paksuuden, ei kukaan sellaista nippelitietoa muistaa pysty jos ei tajua miten asiat liittyvät toisiinsa ja niin pois päin).

en itse ainakaan tiedä mitään alaa, missä vaadittaisiin enemmän.
joku dippi-inssi, no sinne hakee surkeilla papereilla porukkaa ja kaikki pääsevät koska se on helppoa oikikseen verrattuna. tyhmimmät tyypit peruskoulusta pääsevät sinne.

lääkis. sinne hakee hyvätasoista porukkaa, mutta onhan se nyt helpompaa oppia ja muistaa asioita, jotka konkreettiset liittyvät meidän jokapäiväiseen elämään, meidän omaan ruumiiseen, terveyteen...

"vieras"
Ei nyt mitenkään älykäs, mutta tiettyä kykyä hahmottaa lakitekstiä kyllä tarvitaan. Se kun ei ole mitään yksiselitteistä. Kirjat on kyllä kuivakoita, mutta jos asia kiinnostaa niin niitäkin jaksaa lukea.
Ite lähdin yrittämään kun olin 3 vuotta työskennellyt lain parissa. Yo paperit oli niinkin hienot kuin B/C :D ja silti pääsin ekalla yrittämällä sisään.
Ihan kylmiltään niihin kokeisiin ei kyllä kannata mennä. Valmennuskurssit on hyviä ja kannattaa tosiaan etukäteen lukea niitä kirjoja. Jos ei se lakiteksti aukea niin se ei vaan aukea.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27351033]Ei nyt mitenkään älykäs, mutta tiettyä kykyä hahmottaa lakitekstiä kyllä tarvitaan. Se kun ei ole mitään yksiselitteistä. Kirjat on kyllä kuivakoita, mutta jos asia kiinnostaa niin niitäkin jaksaa lukea.
Ite lähdin yrittämään kun olin 3 vuotta työskennellyt lain parissa. Yo paperit oli niinkin hienot kuin B/C :D ja silti pääsin ekalla yrittämällä sisään.
Ihan kylmiltään niihin kokeisiin ei kyllä kannata mennä. Valmennuskurssit on hyviä ja kannattaa tosiaan etukäteen lukea niitä kirjoja. Jos ei se lakiteksti aukea niin se ei vaan aukea.[/QUOTE]

Taidankin tutkailla sitä Suomen lakia kuten joku tuolla jo aikaisemminkin kommentoi. Siitähän se tosiaan selviää aukeaako vai ei. Kiitos vinkistä!

lääkis. sinne hakee hyvätasoista porukkaa, mutta onhan se nyt helpompaa oppia ja muistaa asioita, jotka konkreettiset liittyvät meidän jokapäiväiseen elämään, meidän omaan ruumiiseen, terveyteen...
Mihin mielikuvitusmaailmaan sä luulet niiden lakien liittyvän? :D Ihan samalla lailla nekin liittyy jokapäiväiseen elämään, meidän yhteiskuntaamme, yrityksiin, koteihin jne. Se riippuu ihan omasta mielenkiinnosta onko helpompi muistaa lääkiksen vai oikiksen asioita. Kumpaankaan ei tarvitse mitään erikoista lahjakkuuta, ainoastaan motivaatiota ja ahkeruutta.

lukenut
riittää, että on ihan keskinkertainen. Siitä lukemisesta... Suoraan sanottuna sinun pitää kyetä opettelemaan asioita ulkoa ja paljon. Varsinkin sisäänhakuvaiheessa, sillä tässä vaiheessa et ole valmis lakimies ja lähdet "kylmiltään mm. ratkomaan oikeustapauksia pääsykokeeseen". Lisäksi pääsykokeessa oli ainakin minun aikanani ns. aukkotehtäviä, eli sana/sanoja puuttuu lauseesta ja siihen on vain yksi vastaus, jonka voi tietää jos muistaa tekstin ulkoa. Synonyymejä ei minun aikanani hyväksytty. Ulkoaopettelu edellyttää kovaa motivaatiota ja kiinnostusta itse asiaan. Myöhemmin opinnoissa ei tarvitse opetella niin paljoa ulkoa, paitsi jos tähtää huippuarvosanoihin.

Itse pyrin kahdesti ja opiskeluihin meni lapsentekojen kanssa kuusi vuotta. Kaikkein vaikeinta mielestäni olivat pääsykoe ja gradu. Opinnot ovat sellaisia, ettei niitä suorita lukemalla illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan, koska lukemista on niin tavattoman paljon. Tenttiin voi olla luettavaa lakitekstit mukaanluettuna jopa yli 2000 sivua. Eli lapset pitäisi (ainakin minun kohdalla) olla päiväkodissa, jotta voi lukea päivän. Itselleni tuo asioiden ulkoaopettelu on ollut aina helppoa ja olen siitä jopa nauttinut.

Opintojen jälkeen totesin, että oliko tämä nyt sen arvoista. En tiedä. Tulipahan hankittua "varma" ammatti.

"123"
[QUOTE="aloittaja";27350994]Mutta millä niitä lukemisen lahjoja oikein mitataan? Mistä tietää onko niitä? En nyt ole ihan luuseri, mutta en kyllä yhtään yli keskinkertaisuuden.[/QUOTE]

kysymys mikä tahansa niin osaat laittaa opettejalta leuan alas. siis tiedät paljon mutta et kirja tietoo!

"123"
riittää, että on ihan keskinkertainen. Siitä lukemisesta... Suoraan sanottuna sinun pitää kyetä opettelemaan asioita ulkoa ja paljon. Varsinkin sisäänhakuvaiheessa, sillä tässä vaiheessa et ole valmis lakimies ja lähdet "kylmiltään mm. ratkomaan oikeustapauksia pääsykokeeseen". Lisäksi pääsykokeessa oli ainakin minun aikanani ns. aukkotehtäviä, eli sana/sanoja puuttuu lauseesta ja siihen on vain yksi vastaus, jonka voi tietää jos muistaa tekstin ulkoa. Synonyymejä ei minun aikanani hyväksytty. Ulkoaopettelu edellyttää kovaa motivaatiota ja kiinnostusta itse asiaan. Myöhemmin opinnoissa ei tarvitse opetella niin paljoa ulkoa, paitsi jos tähtää huippuarvosanoihin.

Itse pyrin kahdesti ja opiskeluihin meni lapsentekojen kanssa kuusi vuotta. Kaikkein vaikeinta mielestäni olivat pääsykoe ja gradu. Opinnot ovat sellaisia, ettei niitä suorita lukemalla illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan, koska lukemista on niin tavattoman paljon. Tenttiin voi olla luettavaa lakitekstit mukaanluettuna jopa yli 2000 sivua. Eli lapset pitäisi (ainakin minun kohdalla) olla päiväkodissa, jotta voi lukea päivän. Itselleni tuo asioiden ulkoaopettelu on ollut aina helppoa ja olen siitä jopa nauttinut.

Opintojen jälkeen totesin, että oliko tämä nyt sen arvoista. En tiedä. Tulipahan hankittua "varma" ammatti.
ei se onnistu jos et sisästä. sinä haluat lukea lakia ja tehdä sillä hyvää.

Yhteistyössä