Kun ei tiedä missä on mokannut (työongelmia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhauttavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhauttavaa

Vieras
Olen nyt ollut erään vuokratyöfirman palkkalistoilla hieman yli vuoden ajan töissä eri kohteissa (lähinnä kaupoissa kassatöissä). Töitä on ollut tähän asti ihan mukavasti, eikä kukaan ole sanonut mitään siitä, että tekisin työt huonosti, tai että jostain muusta asiasta olisi jotain valittamista.

Nyt sitten sain kuulla, että ainakin jostain paikoista, joissa olen aikaisemmin ollut hommissa onkin nyt sitten ilmoitettu, että minua ei enää haluta sinne töihin. Eli ilmeisesti olen sitten mokannut pahemman kerran jossain, kaikesta päätellen.

Ongelmana vain on se, että mitään syytä tähän "kelpaamattomuuteeni" ei ole ilmoitettu minulle eikä myöskään sinne vuokrafirmalle, joten tässä on nyt hieman turhautunut olo, kun ei tiedä, mikä on vialla ja miten voisi työntekoaan ja muita juttuja korjata kelpaavimmiksi.

(ainoat keksimäni syyt ovat olleet, että olen ollut muutaman kerran myöhässä, ja nekin itsestäni riippumattomista syistä, ja tällöinkin olen pyytänyt anteeksi ja pahoitellut myöhästymistäni.)

Mä voin ehkä kertoa, kerro tunnistatko itsessäsi näitä ominaisuuksia?

-Hitaus kassalla
-Jatkuvien virheiden tekeminen, kuittikorjaukset, tarvitset apua niissä koko ajan eli työllistät kaksi ihmistä koko ajan kassalle.
-jatkuva kassakellon pimputtaminen turhistakin asioista.
-huono asiakaspalvelu, töykeys, tms, asiakkaat ovat saattaneet valittaa myymäläpäällikölle.
-istut kassalla vaikka asiakkaita ei ole, monessa pikku kaupassa puretaan silloin kuormia ja tehdään paljon muutakin kun istutaan vaan persiillään, aina voi kysyä onko jotain tekemistä kassalla
-vakavat huolimattomuus virheet kassalla, kassasta puuttuu rahaa tms..
-Olet myynyyt alkoholia tai tupakkaa alaikäisille et ole tarkistanut papereita asiakkaalta,
joku asiakas on valittanut tästä

Hämärästi tuttu tunne. Sain itse parikymppisenä potkut samoista töistä kesken päivän. Joku asiakas oli soittanut ja valittanut käytöksestäni kassalla laveasti liioitellen ja jopa valehdellen. Oli yrmeä ja kiireinen, eikä olisi jaksanut jonottaa ja olin hänelle sanonut, kun jonosta huuteli, etten valitettavasti voi tilannetta jouduttaa. Oli myös sanonut, että olin repinyt maksukortin hänen kädestään. Hän varmasti itse tiesi, että olin vain hölmistynyt kun hän ei päästänytkään ojentamastaan kortista irti, kun yritin sitä ottaa. Asia jäi kyllä ns. harmittamaan kun olin kaikissa työpaikoissa ollut ns tykätty työntekijä. Poistuin siis pomon käskystä kesken päivän, hänen sanojensa mukaan kun minulla ei ollut minkäänlaisia asiakaspalvelutaitoja.

No, nykyään olen sairaanhoitaja. Ihan pidetty sellainen. ;)

Mä voin ehkä kertoa, kerro tunnistatko itsessäsi näitä ominaisuuksia?

-Hitaus kassalla

Ei minun kassallani ainakaan ole (ruuhka-aikoja lukuunottamatta) koskaan muodostunut mitään pitkiä jonoja hitauteni takia

-Jatkuvien virheiden tekeminen, kuittikorjaukset, tarvitset apua niissä koko ajan eli työllistät kaksi ihmistä koko ajan kassalle.

Tietysti alussa tarvitsi apua, mutta ei nyt enää.

-jatkuva kassakellon pimputtaminen turhistakin asioista.

Ei kuulu tapoihini

-huono asiakaspalvelu, töykeys, tms, asiakkaat ovat saattaneet valittaa myymäläpäällikölle.

Mielestäni olen kohdellut kaikkia asiakkaita kohteliaasti.

-istut kassalla vaikka asiakkaita ei ole, monessa pikku kaupassa puretaan silloin kuormia ja tehdään paljon muutakin kun istutaan vaan persiillään, aina voi kysyä onko jotain tekemistä kassalla

Olen kyllä tehnyt muitakin töitä, mikäli niitä on ollut. En sitten tiedä, onko se kassalla oleminen luokiteltu laiskuudeksi, kun mitään muuta tekemistä ei kerta kaikkiaan ole ollut. (ja monissa paikoissa on suoraan sanottuna vaikuttanut siltä, että sitä pidetään suorastaan häiritsemisenä, kun menee kysymään, mitä voisi tehdä tyyliin "on tässä tärkeämpääkin tekemistä kuin keksiä sulle jotain hommia")

-vakavat huolimattomuus virheet kassalla, kassasta puuttuu rahaa tms.

Ei ole puuttunut. Muutaman kerran olen kassan joutunut laskemaan illalla toisen kerran, mutta ei mitään isompia virheitä ole koskaan ollut tilityksissä.

-Olet myynyyt alkoholia tai tupakkaa alaikäisille et ole tarkistanut papereita asiakkaalta,
joku asiakas on valittanut tästä

Tästä en tiedä. Luonnollisesti kysyn paperit kaikilta niiltä, jotka vaikuttavat alaikäisiltä, mutta pakko on myöntää, että en ole kovin hyvä arvioimaan ihmisten ikää ulkonäön perusteella (Olen jopa onnistunut kysymään papereita lähes kolmekymppisiltä ihmisiltä).

Toi on kyllä ärsyttävää. Rakentava palaute olisi aika hyvä homma usein. Olen itse eri alan töissä mutta kerran oli asiakas, jonka projektia hoidin. Kun tuli jatkon vuoro, hommaan lähti toinen ihminen meiltä. Esimies kertoi, että asiakas oli valittanut minusta. Kyselin tarkemmin, esimiehellä oli aika ympäripyöreä vastaus. Sanoinkin, että mulla on vähän hölmistynyt olo, kun en oikein tiedä missä on mennyt vikaan, joten en voi jatkossa oikein muuttaa mitään kun en tiedä mitä muuttaisin. Esimies myötäili antaen ymmärtää, että asiaa on turha miettiä, jatketaan kuten ennenkin, muilta asiakkailta tullut myönteistä palautetta, tämä oli eka negatiivinen. Kun toinen työntekijä tuli asiakkaalta, tuli perästä taas valitusta. Sitten todettiin porukalla, että ammattivalittajat asialla :D.

Oletko vaatimattoman näköinen, ettei sinun työstäsi päättävällä ihmisellä ole sinusta silmäniloa? (ikävää, mutta näin on joissakin paikoissa) Oletko tylsä tyyppi (jos pomo on naispomo).

oletko erikoisesti pukeutunut, lävistyksiä yms, haisetko pahalta, tukka rasvainen?

Mahdollisia syitä lukuisia, todella tylsää jos ei saa asiallista palautetta siitä mitä voisi korjata olemuksessaan, käytöksessään tai työtavassaan.

[QUOTE="vieras";27342386]Oletko vaatimattoman näköinen, ettei sinun työstäsi päättävällä ihmisellä ole sinusta silmäniloa? (ikävää, mutta näin on joissakin paikoissa) Oletko tylsä tyyppi (jos pomo on naispomo).[/QUOTE]

No, on minulla aika lailla ylipainoa. Mutta toisaalta taas luulisi, että jos se olisi syynä, niin minua ei olisi ensinkään otettu sinne vuokrafirmaan työntekijäksi. (Ja lisäksi olen tehnyt samoja hommia jo yli vuoden, niin luulisi töiden loppuneen jo paljon aiemmin, jos se vain painosta olisi kiinni)

...tosin täytyy kyllä myöntää, että olisin iloinen, jos asiat tosiaan olisivat painostani kiinni. Silloin sitä ainakin tietäisi mitä tehdä.

No, on minulla aika lailla ylipainoa. Mutta toisaalta taas luulisi, että jos se olisi syynä, niin minua ei olisi ensinkään otettu sinne vuokrafirmaan työntekijäksi. (Ja lisäksi olen tehnyt samoja hommia jo yli vuoden, niin luulisi töiden loppuneen jo paljon aiemmin, jos se vain painosta olisi kiinni)

...tosin täytyy kyllä myöntää, että olisin iloinen, jos asiat tosiaan olisivat painostani kiinni. Silloin sitä ainakin tietäisi mitä tehdä.
Vuokrafirmalla ei ole sinun painoasioihisi mitään sanottavaa, mutta jollakin sinut palkkaavalla voi olla. Usein myös tiettyihin ulkoisiin ominaisuuksiin liitetään erilaisia ominaisuuksia, jotka voivat tiedostamatta vaikuttaa mielipiteisiin, esim. että lihava ihminen on laiska ja ruma ihminen tyhmä.

[QUOTE="vieras";27342726]Haittaako, jos joihinkin paikkoihin ei oteta uudestaan? Työtä kuitenkin ilmeisesti on.[/QUOTE]

no, ei nyt sinänsä muutama paikka haittaa, mutta koitan kuitenkin välttää sitä, ettei niitä paikkoja tulisi lisää, ainakaan itsestä johtuvista syistä.

Ole vaan ihan oma itsesi ja tee parhaasi (enempää ei voi), äläkä mieti satunnaisten ihmisten motiiveja. Jos syy on joku muu kuin työhön liittyvä, niin ethän sellaiseen paikkaan sitten enää haluaisikaan uudestaan, vaan johonkin missä esimies on asiallinen ammattilainen. Varmaan on jostakin mitättömästä ollut kyse, jos sitä ei saa edes tietoon kysyttäessä, mutta näitä aina tapahtuu, kun kaikkien kemiat eivät sovi yhteen.

Myös se on todella ärsyttävää, jos et uutena tunne talon tapoja ja sitten et huomaa tehdä jotain, niin kautta rantain vihjaillaan ja muille puhutaan, miten se asia on huonosti tms. Ei voida ystävällisesti tulla puhumaan kahden kesken ja kertomaan, jos joku asia ei mene niin kuin on totuttu.

Kysy paikat, jotka eivät sinua enää tahdo ja soita näiden esimiehille ihan piruuttasi. Voit vedota juuri tuohon, että hankala on korjata käytöstään/virheitään, kun ei sanota mikä on vialla.

Tässä nyt jonkin aikaa asiaa mietittyä alkaa kyllä epäilykset kääntyä siihen suuntaan, että syynä "kelpaamattomuudelleni" on juurikin esimerkiksi lihavuuteni tai jokin muu tällainen asia, mitä ei sovi sanoa ääneen ja käyttää perusteena.

Meinaan juurikin sen takia, että mitään syytä ei ole kerrottu, ja olettaisin, että jos syynä olisi ollut esimerkiksi, että olisin ollut vaikka nyt huolimaton työssäni tai töykeä asiakkaita kohtaan, niin eihän sellaista olisi ollut mitään syytä jättää mainitsematta.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27342881:
Myös se on todella ärsyttävää, jos et uutena tunne talon tapoja ja sitten et huomaa tehdä jotain, niin kautta rantain vihjaillaan ja muille puhutaan, miten se asia on huonosti tms. Ei voida ystävällisesti tulla puhumaan kahden kesken ja kertomaan, jos joku asia ei mene niin kuin on totuttu.

Niimpä. Yks paikka oli seläntakana puhumisen pesä ja sinne en enää menis. Mitään ei kelleen sanottu suoraan. Mut en oo ainoa joka ei sinne jääny. Uutena ihmisenä tosi hankala mennä.

Yhteistyössä