Ohoh, taisi löytyä sopiva HORMONAALINEN ehkäisy mulle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästys!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmästys!

Vieras
Täytyy varmaan koputtaa puuta.

Tausta on sellainen, että taipumus depressioon ja syömishäiriöön löytyy. Varsinkin depressio on noussut rivakasti pintaan aina kun jotai hormonaalista ehkäisyä on yrittänyt käyttää. Muuten olen ko. psyykenongelmista ollut vapaa viimeisen kahdeksan vuotta.

Oon nyt kohta kaksi kuukautta syönyt minipillereistä Micro-Lutoneja, enkä ole seonnut, alkanut räyhätä tai vollottanut kaikesta. Jos nää nyt vaan sopii, olisi se iso helpotus kahdentoista kondomivuoden jälkeen (poislukien raskautumis- ja raskausajan yksi vuosi). Ainainen "onko kotona/mukana kortsuja" -miettiminen alkanut rasittaa. Parin-kolmen vuoden välein on koitettu jotain muuta ehkäisyä, matalahormoniset yhdistelmäpillerit, renkaat, kapseli, kuparikierukka (koska siinä ei hormoneja), etc. Kallista hormonikierukkaa en lähtenyt hankkimaan juuri siksi, että jos se ei sovikaan sivuvaikutuksiltaan tai jos kohtuni tuuppaa sen ulos, niin kuin tahtoo vierasesineelle kokemuksen mukaan tehdä... olis hintava kokeilu.

Muita joille tämä on näin hankalaa?

Nyt kun mainitsit, mietin voisiko minipillereillä (Cerazette) olla vaikutusta mun syömishäiriöön.

Synnytyksen jälkeen lähti 5 kiloa, sitten 2 kiloa. Aloitin minipillerit ja ensin tuli 3 kiloa lisää, sitten ruokahalu meni ja alkoi pahoinvointi ja hikoilu ja palelu.

Ei ole sopinut e-pillerit eikä ehkäisykapseli. Nyt lääkäri käski lopettaa minipillerit ja suositteli hormonikierukkaa. En uskalla kokeilla enää mitään hormonaalista ehkäisyä.

Pistän heti Googleen.....

MÄ olen käynyt tässä takavuosina koko halvatun repertuaarin läpi todetakseni että ei käy ei. Mun herkän ja herttaisen mielenlaatuni sekoittamatonta hormonaalista ehkäisyä ei ole löytynyt.

Paitsi että googleteltuani pistää epäilyttämään mun korkea verenpaineeni, mahtaisiko sopia... : /

Viimeksi muokattu:
Juu - onko niitä muitakin vaihtoehtoja? (Aina oon itse ehkäisyni maksanut. En oo aatellut, että jostain vois saada ilmatteeks?)

Mä sain hormonikierukan ilmaiseksi...olin lääkärin vastaanotolla sairaalan poliklinikalla sterilisaation merkeissä, mutta saivat puhuttua mut ympäri ja tarjosivat mirenaa ilmaiseksi.Näin kuulemma toimitaan, mutta siitä ei paljon puhuta.Mirena kun tule halvemmaksi kuin sterilisaatio.Paljolta olisin säästynyt jos en olis antanut puhua itseäni ympäri.En olisi tullut kuudetta kertaa raskaaksi ja ei olisi tarvinnut synnyttää menehtynyttä pikkuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27323713:
Sangen yleistä on, että ihan itse lääkäri ehdottaa, että laitetaan reseptiin maininta 'runsaiden kuukautisten hoitoon' jolloin asiakas saa kierukkansa kelan kustantamana.

Yhtä yleistä on, ettei lääkäri ehdota. Jotkut vielä ovat rehellisiä.

[QUOTE="vieras";27323734]Yhtä yleistä on, ettei lääkäri ehdota. Jotkut vielä ovat rehellisiä.[/QUOTE]

Voipi olla tai voi olla olemattakin. Yleistykseni johtuu siitä, että jokainen nainen, jonka kanssa olen kierukoista puhunut, on saanut omansa näin. Myös minä sain- tosin mulla menkat OLI runsaat, että siinä kohtaa ei kyllä valehdeltu. Ne myös jäi runsaiksi kierukasta huolimatta, mutta se taas ei enää kuulu tähän :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27323740:
Voipi olla tai voi olla olemattakin. Yleistykseni johtuu siitä, että jokainen nainen, jonka kanssa olen kierukoista puhunut, on saanut omansa näin. Myös minä sain- tosin mulla menkat OLI runsaat, että siinä kohtaa ei kyllä valehdeltu. Ne myös jäi runsaiksi kierukasta huolimatta, mutta se taas ei enää kuulu tähän :D

Minä ensimmäisen kerran kuulin kelan korvaamista kierukoista tässä ketjussa.

Mulla oli tuolloin suhteellisen niukat kuukautiset, joten eipä esittänyt lääkäri tuommoista mahdollisuutta vaan ihan rahalla jouduin sen hukkaostoksen tekemään. (Mutta nyt kun tarkemmin aattelen, viimeksi sain keltarauhasohormonipillereitä 3 kk:n annoksen mukaan sieltä lekurilta, eikä maksanut mulle mitään. Mutta enpä mä niillä mitään sitten tehnytkään - jätin loput syömättä, kun en enää ittekään itteäni kestänyt, perheestä puhumattakaan. Eli ei sopunut mulle ees ne täysin estrogeenittömät. :( )

en kyllä vielä onnesta hyppis jos olet syönyt vasta 2kk.

minäkin luulin löytäneen maailman parhaan hormonaalisen ehkäisyn mini-pill merkkiset minipillerit. Vain sitten kuitenkin niistäkin tuli se depressio/masennus... Se vain tuli niin pikkuhiljaa asteittain etten sitä huomennut itsekään ennen kuin olin syönyt niitä vajaa vuoden ja olin sitten täysin TÖÖT.

Mä en ole koskaan uskaltanut kokeilla hormonaalista ehkäisyä.. Nyt meinasin ensimmäistä kertaa kokeilla kolmannen synnytyksen jälkeen. Mut sitten kun lukee tätäkin niin pitäskö vaan piruvie teettää se hiton sterilisaatio niin ei tarttis masentua tai ahdistua joidenkin helvetin ehkäisypillereiden johdosta.. argh..

Yhteistyössä