[QUOTE="vieras";27314627]Vaikkapa sen, että Suomessa on artisteillakin vapaus esittää juuri ne biisinsä jotka itse haluavat. Ja tuli kyllä selväksi sekin, että ainakin joiltakin uskiksilta puuttuu sekä lukutaito ja ymmärrys että kohtuus ja suvaitsevaisuus.[/QUOTE]
En mä väitä, etteikö tämä wihermikäliemies olisi mennyt myös vähän naurettavuuksiin. Sen sijaan mä olen kyllä käsittänyt, ettei ole sinänsä mikään etikettimoka esittää toiveita keikan sisällöstä, jos jonkun artistin hankkii paikalle esiintymään. Työtähän ne minun nähdäkseni tekevät, eivätkä yksinomaan taidetta. Työstä maksetaan palkkaa ja palkanmaksaja kai saa edes toivoa saavansa rahalleen tietyntyyppistä vastinetta.
Tilanteen olisi PMMP:n puolelta voinut hoitaa neljälläkin eri tavalla.
a) jättää biisi esittämättä
b) esittää biisi ilman mitään esipuheita ja hoitaa sanomiset vaikka takahuoneessa.
c) esittää biisi ja nostaa julkinen älämölö sensuuripyynnöstä
d) esittää biisi ja kertoa, että se pyydettiin jättämään välistä, mutta se kuitenkin päätettiin ottaa esityslistalle yleisön iloksi. Ei isoa numeroa sensuuripyynnön syystä ja nillittämistä sananvapaudesta
Tottakai bändi voi perua esiintymisensä, jos sille ei ehdotettu toivelista sovi. Metelin nostaminen taas on vähän hölmöä.
Omalla konserttikiertueellaan taiteilijalla kuin taiteilijalla on tietty vapaus. Mutta jos hän tekee työtä toiselle (esiintyy jonkun muun järjestämässä tilaisuudessa), mielestäni pitäisi olla tosiaan mahdollisuus edes ennakkoon keskustella konsertin sisällöstä. Tietysti on tapahtumajärjestäjän tai muun ryhmän moka, jos toiveita esitetään viime tingassa.
Kuvitteellinen tilanne: joku tilaa häihinsä yhtyeen soittamaan tanssimusiikkia. Joku tietty biisi ei syystä tai toisesta miellytä hääparia ja he pyytävät etukäteen ystävällisesti, että tätä kappaletta ei häissä esitettäisi. No, solisti kertoisi lavalta häävieraille, että häntä pyydettiin olemaan esittämättä kappaletta x, mutta sananvapauteen vedoten hän esittäisi sen silti.
Saisiko hääpari ärsyyntyä asiasta, vai pitäisikö yhtyeen jäsenten päitä silittää ja vedota taiteilijan vapauteen?