Lapsilla ei ole aikaa nähdä kavereita "vapaa-aikana"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei niin kuin ennen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei niin kuin ennen

Vieras
Onko muilla samanlaista? Mun lapsilla on harrastuksia ja samoin lasteni kavereilla. Kaikilla niin paljon, että aika ei riitä muuhun kuin kouluun ja harrastuksiin. Mulla lapset ovat ala-asteella ja ja tässä vaiheessa harrastukset vievät vapaa-ajat, ihan niin kuin lasteni koulukavereillakin.

Tarkennetaan vielä, että tää on mun omaa pohdintaa. Lapset haluavat ehdottomasti harrastaa. Ja mikäs siinä kun koulu sujuu hyvin. Kovin vain on erilaista lasteni ja heidän koulukavereiden arki kuin itselläni 1970-1980 -luvulla.

Mä yritän kovasti pitää huolta siitä, ettei meille tule tuota tilannetta. Mun ekaluokkalaisella on nyt kaksi harrastusta, molemmat kerran viikossa. Se jättää viisi päivää viikossa kavereille, perhen yhteisille aktiviteeteille ja joutenoloon. Tyttö olisi halunnut vielä yhden harrastuksen, mutta en antanut periksi. Jos viikko on liian suunniteltu eikä lapsella ole aikaa vapaaseen leikkiin ja kavereiden näkemiseen, se on musta huono juttu.

Meillä lapsilla on kaikilla yksi harrastus, mutta kaikki harrastukset ovat sellaisia että harkkoja on monta kertaa viikossa ja siihen vielä päälle ottelut tai näytökset/esiintymiset.

Mä yritän kovasti pitää huolta siitä, ettei meille tule tuota tilannetta. Mun ekaluokkalaisella on nyt kaksi harrastusta, molemmat kerran viikossa. Se jättää viisi päivää viikossa kavereille, perhen yhteisille aktiviteeteille ja joutenoloon. Tyttö olisi halunnut vielä yhden harrastuksen, mutta en antanut periksi. Jos viikko on liian suunniteltu eikä lapsella ole aikaa vapaaseen leikkiin ja kavereiden näkemiseen, se on musta huono juttu.

Meillä on hankala saada sopimaan tapaamista siksi, että lapsi on aina kuljetettava täällä maaseudulla, kun välimatkat on pitkiä. Aina on joku lapsista nukkumassa, tulet uunissa tai mies iltavuorossa ja pienet nukahtas autoon pahimmoilleen illalla. Lisäksi on pari menoa viikossa, kavereilla voi olla eri päivänä menoa jne. eli nykypäivänä on tod. hankala nähdä niitä kavereita, vaikka itsellä olisikin vain yksi tai kaksi harrastusta.

Ei ole tuollaista, koska oon tietoisesti rajannut harrastusten määrää.

Kolmasluokkalainen käy tanhussa kerran viikossa, partiossa myös. Ja epäsäännöllisesti (ei siis joka viikko) voimistelussa. Menisi ties mihin hiphoppeihin yms, mutten päästä. Koska pidän elintärkeänä sitä, että on myös vapaata aikaa ilman suunniteltua ohjelmaa, ja aikaa kavereille.

Esikoululainen pelaa jalkapalloa kerran viikossa. Tylysti sanoin ei mm. karatelle, painille ja koripallolle. Tuohan kävisi vaikka missä harrastuksissa, jos antaisin. Mutten anna.

Harvaan asutulla seudulla se varmaan onkin aika haasteellista. Me kun asutaan keskellä kerrostalolähiötä, niin kaverit ovat ihan lähellä ja lähes aina löytyy joku, joka lähtee ulos tai tulee leikkimään.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Harvaan asutulla seudulla se varmaan onkin aika haasteellista. Me kun asutaan keskellä kerrostalolähiötä, niin kaverit ovat ihan lähellä ja lähes aina löytyy joku, joka lähtee ulos tai tulee leikkimään.
Meillä on myös kavereita lähellä vaikka kuinka. Jos yhdellä on jumppa, toisella tanssi ja kolmannella soittotunnit, niin löytyy onneksi neljäs, viides, kuudes, seitsemäs ja kahdeksas joilla on aikaa tulla ulos :)

Yhteistyössä