Lapsen syönti ja mahan kasvu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumamimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muumamimmi

Vieras
Mulla on lapsi, joka on alkanut jo pikkuhiljaa "naisistumaan". Hän syö kuin hevonen, välipalaksi varsinkin vetäis vaikka seittemän leipää vaikka syö ruuan hyvin. Toinen ruoka ei sit niin hyvin mene enää alas, vaikka kuitenkin ihan ok syö sitä. Oon nyt rajoittanut välipalan syöntiä, jotta maistus ruoka ja iso määrä salaattia ruualla sitten.

Lapsi on ok painonen vielä, mutta huolestuttaa tuo maha. Se ei ole iso, mutta kuitenkin sellanen löysähkö alkaa olemaan, että läskiä on kertymässä. Lapsi kyllä liikkuu paljon, mutta syö aivan sikana.

Voiko tuon ikäselle (kohta 9v) kertoa ja miten kertoa, että ei pitäis syödä niin paljon jne. Oon tässä vaiheessa puhunut ruokaympyrästä ja salaattien terveellisyydestä jne. ja sanonut, ettei leipääkään voi syödä ihan älyttömiä. Mutta onko järkeä sanoa, että maha alkaa kasvamaan tuolla syönnin määrällä, niinkuin näyttää käyvän. Mun mielestä tuo ei enää mene sen "naisistumisen" piikkiin tuo pyöristyminen.

Keksit, karkit jne. ei ole meillä arkipäivää. Arkipäivän kaloripommeista pahin on pieni purkki jogurttia korkeintaan kerta päivään.

Miten siis toimia ilman että lapselle tulee paineita ja seuraa syömishäiriöitä nyt tai myöhemmin.

No ainakin turha hyssyttely asiasta pitää lopettaa. Kyllä tuon ikäinen ymmärtää asioita kun asiallisesti kertoo miten asiat menee ja mikä se terveellinen ruokavalio on. Jos vaan sivusta katsoo kun lapsi lihoo eikä uskalla asiasta puhua mutta silti jatkuvasti asiaa miettii ja on huolestunut niin siitähän sille lapselle vasta traumoja tuleekin. Kyllä lapsi nämä asiat vaistoaa.

Rohkeasti vaan keskustelua asiasta.

Höpöhöpö, anna syyä:) Kohta 9v ei todellakaan ole vielä naisistumassa! Pituuskasvu saattaa tulla pyrähdyksissä, tällöin hoikistuu ja kun tyssää niin voi olla että kertyy.

Meillä 6v pojalla sama juttu.

En mainitsis kyllä vielä yhtään mitään. Olet siis varma ettei käy hakemassa omintoimin namia tai herkkuja mistään?

Oletko katsonyt kasvukäyrästä onko normimitoissa? Sieltä saat suuntaa antavaa.

Kasvuk

• Tykkää
Reactions: fortunate
Olenollut kuulostelevinani että lapsillekinnopetetaan nykyään lautasmallia, eli lautaselle kasataan ensin puolet kasviksia(tuoreita ja kypsää lisäkettä, esim keitettyjä) sitte neljäs osa lautasesta pastaa/perunaa/riisiä ja neljäsosa kastiketta/lihaa/kalaa. Ja jos santsaa niin ei santsata pelkästään sitä lihaa ja makaroonia..
Tietty lautasen koko on merkityksellinen myös, helppsti tulee otettua liikaa jos lautanen on kovin iso. Välipalana voi olla yks leipä, lisäksi Hedelmä ja sitte jos on vielä nälkä niin porkkanaa tms niin paljon ku jaksaa

Tuskin sun nyt tarttee sen kummemmin ruokavalioon yrittää vaikuttaa, äläkä puhu lapselle mitään epäilyksitäsi. Lakkaa ostamasta pehmeää leipää, vaihda se johonkin tarpeeksi terveellisen josko se hillitsisi leipähimoa, leivänpäällysteeksi leikkele ja aina jotain kasviksia.

Lapsen kasvu menee nykäyksittäin, yleensä ensin on massakausi jolloin tulee painoa, sitte lapsi yhtäkkiä venähtää pituutta, jolloin paino tasaantuu

Välipalan tarkoitus on antaa sen verran energiaa että jaksaa sinne päivälliseen asti. Eli ei tarvitse olla pino leipää. En alkaisi sanomaan vielä mitään niinkään määristä (paitsi välipalan) vaan katsoisin että laatu on hyvä ja turhat energiat karsittu (jugurtit, vaaleat leivät yms).

Tuota painoa tulee, pituutta ei - pituutta tulee, painoa ei -juttua oon minäkin miettinyt. Kun aiemmin pyrähti ja hoikku ja nyt tulee taas painoa. Täytyy seurata tilannetta.

Mun käsittääkseni ihan käyrillä menee kuitenkin ok, mut ei siis kasva missään miinuskäyrällä. Voihan se olla plussalla, muttei vielä ainakaan missään älyttömän korkeella.

Helppo sanoa, että kohta 9v ei oo naisistumassa kun vuosi sitten on jo vieraatkin asiasta tuumanneet, että alkoipa aikasten muodot tulemaan. Eli pepusta ja rinnoista huomaa, että ei ole enää pikkutyttö (kropallisesti, toki on lapsi edelleen).

Joo lautasmalli opetetaan jo ainakin ekalla, en tiiä oliko niillä jo eskarissa.

Miettiny samaa, et kuorisko omenoita ja porkkanoita kasan ja tosiaan heittäs paahtoleivät hetkeksi ostamatta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Älä anna syödä leipää mielin määrin. Itse olen saanut lapsena mussutta illat leipää ja olen edelleen lihava ja erityisesti leivän kanssa on se ikuinen taistelu. Asia pitää ottaa nätisti esille ja muutenkin rajoittaisin välipalaa. Itse kärsin suunnattomasti tästä asiasta.

Tuota painoa tulee, pituutta ei - pituutta tulee, painoa ei -juttua oon minäkin miettinyt. Kun aiemmin pyrähti ja hoikku ja nyt tulee taas painoa. Täytyy seurata tilannetta.

Mun käsittääkseni ihan käyrillä menee kuitenkin ok, mut ei siis kasva missään miinuskäyrällä. Voihan se olla plussalla, muttei vielä ainakaan missään älyttömän korkeella.

Helppo sanoa, että kohta 9v ei oo naisistumassa kun vuosi sitten on jo vieraatkin asiasta tuumanneet, että alkoipa aikasten muodot tulemaan. Eli pepusta ja rinnoista huomaa, että ei ole enää pikkutyttö (kropallisesti, toki on lapsi edelleen).

Mitens toi perinnöllisyys puoli? Anteeks nyt vaan, onko vanhemmilla isoa mahaa?

Meillä on 9v tytön kanssa täysin sama tilanne, ja on aiemmin ollut hoikka ja lihaksikas, nyt selkeästi välillä mahan kohdalla pyöreyttä, ja söisi kaiken mitä saa kiinni.
Olen rajoittanut etenkin välipaloja, eli leivän määrää(1-2 on ok, 4-6 ei ole), porkkanoita rakastaa ja niitä saa syödä vapaasti.
Kyllä sanon ihan rehellisesti että ruokaa (terveellistäkin) liikaa syömällä voi lihoa, olen itse elävä esimerkki siitä. Karkkia meillä syösään vain lauantaisin, limua harvemmin kuin viikottain,pulla yms vain juhlissa tai jos käy vieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27308178:
Huonot ruokatavat periytyy (meillä liian suuret ruokamäärät), ei maha. Meillä lasten pituuspainot vaihtelee -25% - +40%

No höpöhöpö, ruumiinrakenne voi olla periytyvä ja sitä kautta myös maha näkyy toisenlaisissa ruumiinrakenteissa helpommin.

meillä ainakin lihominen just alkoi joskus 9-10v ja hoikistuivat(/tyttö ja poika) kyllä ylä-asteelle mennessään. Jos ylipaino alkaa olla huomattava niin sitten kannattaa puuttua. Nätisti voi huomauttaa annoskoosta jos on ihan valtava. Ja sanoa siitä että söisi usein, eikä suuria annoksia muutaman kerran. :)
Lihavuudesta ei kannata sanoa tytölle mitään, sillä saadaan pahimmassa tapauksessa jopa syömishäiriön alku.

Lapsillahan pituuskasvu vähenee juuri ennen murrosiän alkua ja kun murrosikä alkaa tulee kasvupyrähdys, jollon lapsi saattaa kasvaa vuoden aikana reilusti pituutta. Veikkaan että lapsellasi on tuo hitaan kasvun aika menossa. Ja koska syö samoin kun ennen, eikä pituutta tule, niin vatsa pyöristyy (tosin se saattaa tyttöillä pyöristyä syönnin jälkeen muutenkin, ja esim. aamulla näyttää tyhjällä vatsalla pienemmältä). Älä huoli, kun kasvupyrähdys tulee parin vuoden sisällä, tuskin tyttösi omistaa enää "lapsen vatsaa". Toki terveellisestä ruokavaliosta kiinni pitäminen on hyvä tapa, ja niinhän kirjoituksen perusteella olet pitänytkin.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Sen lisäksi, että kiinnitetään huomioita ruokailuun, on todella tärkeää huolehtia päivittäisestä liikunnasta. Suositus on 2h liikuntaa/pv. Pyöräily, hiihto, luistelu..jokin harrastus..sitten vältetään palkitsemasta ruoalla..Lasta ei laihdutuskuurille, mutta vanhemmat tarkkailevat mitä ruokaa ostavat. Siis lapsi päättää miten paljon syö ja aikuinen siitä mitä syödään. En rajoittaisi määrää, ettei jää nälkä, mutta antaisin paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kokojyvä leipää(kuitu 6g)ja rasvattomia maitotuotteita, vähärasvaista lihaa ja kalaa..lautasmalli on hyvä ja ruokapyramidi. Ja samat säännöt sitten koskee myös aikuisia!!!

älytön syöminen loppuu kun jättää vaaleat höttöleivät ostamatta ja tarjolla on vain täysjyväruisleipää, mielellään vielä jälkiuuniversiona. Jos noita vetäisee seitsemän palaa putkeen, niin eiköhän sitten nälkäänsä syö.

Yhteistyössä