Näytän vaatimattomalta = olen toisten mielestä rutiköyhä ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mrs. Moneymaker
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mrs. Moneymaker

Vieras
Käytän julkista hammashuoltopalvelua, kuten moni muukin ihminen tekee. Tuossa joku aika sitten suunniteltiin purentakiskoa öisen hammastenkiristelyni vuoksi. Hammashoitaja oli sitä mieltä, että se on kallis ja että "Se maksaa näin ja näin paljon!" Olin vain että "aha, okei, sitten maksan sen verran"
Se huoltaja kohteli minua kuin jotain köyhää, jolla ei ole varaa maksaa purentakiskoa. : /

Minua niin ärsyttää, että ihmisiä kohdellaan huonosti/köyhänä, jos ei ole viimeisen päälle jakku tms. päällä!

Minä en todellakaan ole rikkaimmasta päästä, mutta ei tehnyt tiukkaakaan ostaa se hiivatin purentakisko!

Minua on muuallakin kohdeltu köyhänä, mikä on tosi alentavaa. :(

hei, olen huomannut että julkisen hammashuollon työntekijöiksi valikoituu ihan omanlaisia ylimielisiä ihmisiä! he kuuluvat niin vahvaan instituutioon omasta mielestään että kokevat velvollisuudekseen ylenkatsoa valikoivasti ihmisiä joka tulee hampaitaan julkiseen laitokseen hoitamaan. He omistavat myös hampaasi omasta mielestään, ja hyi jos sinulla on reikä, jonka he joutuvat "armeliaisuuttaan" paikkaamaan.

Sinällään on ihan asiallista kertoa etukäteen, mitä se tulee maksamaan. Moni kun voi jättää sen ottamatta, kun ei ole varaa. Säästyvät turhalta työltä ja asiakas maksuilta, kun molemmat tietävät missä mennään. Sinä päätit ottaa, joku toinen olisi saattanut jättää ottamatta.

Allergialääkäri tuossa äskettäin kertoi, mitä erityisrasva maksaa lapsen atopiaan, mihin ei saa edes kelakorvausta kuin erityistapauksessa ja meidän kohdalla kriteerit ei täyty. Kyllä monella voi apteekissa jäädä se ostamatta, kun kuulee hinnan vasta siellä. Aloitettiin nyt pienimmällä (ja halvimmalla) pakkauksella ja katsotaan miten auttaa. Tarvittaessa ostetaan sitten isompi kallis tuubi.

Ulkonäöstä on kyllä turha mitään päätellä, vanhan sanonan mukaan köyhät koreilee vaatteillaan.

Heh, itsekin olen törmännyt samaan ilmiöön (esim. autokaupassa ja juurikin hammaslääkärissä) ja mitä ilmeisimmin ihan omaa syytäni. Minä kun en pukeudu kovinkaan "arvokkaasti", vaan hyvinkin arkisesti. Vaimoni mielestä pukeudun lähinnä vanhoihin riepuihin, itse sen sijaan ajattelen käyttäväni vaatteitani koko niiden järkevän käyttöajan loppuun saakka. En siis lopeta esim. jonkun paidan käyttämistä pelkästään sen vuoksi, että siitä näkee, että se on ollut päällä joskus ennenkin... :)

Itse olen kokenut samantapaista monta kertaa. Eräs törkein esimerkki oli yksi suuri ruokakauppa jossa erehdyin kysymään miesmyyjältä saamani tuotelahjakortin käytöstä niin sehän haukkui minut suunnilleen pystyyn ja sosiaalitointa ja muuta mainitsi. No tein henkilöstä valituksen ja jatkossa oli niin punaista naamaa ja varmaan paskat housussa kun tulin lähelle hänen toimipistettään. Eikä mulla ole ikänä ollut asiaa sosiaalitoimeen ja varakkuuteni ei näy kyllä ulospäin. Luultavasti naapuritkin luulee minun elävän mieheni siivellä kun olen lasten kanssa kotona. Mulla sattuu vaan olemaan säästöjä ja pääomatuloja sen verran, ettei työnteko ole minulle välttämätöntä.

Ettet vaan kuvittelisi? Mun mielestä on ihan asiallista kertoa hinta, ehkä ihmiset kuvittelevat, että sen saa suunnilleen ilmaiseksi, ja sen vuoksi kertovat. Miten katsotaan kuin köyhää?

Mun appivanhemmat näyttävät vaatimattomilta. Rahaa ja omaisuutta heillä on kuitenkin ihan reippaasti. On velaton miljoonatalo ja siihen reippaasti maita päälle. Maat ovat vuokralla, joten niistä on koko ajan tuloa. Auto heillä on aina aika uusi, mutta ei mikään erityisen hieno, vaan ihan tavallinen. Ostavat autonsa aina käteisellä. Matkusteluun heillä menee jonkin verran rahaa eli ovat tänä syksynä käyneet jo lomailemassa Ranskassa, Saksassa ja Maltalla. Lisäksi pienempiä reissuja kotimaassa. Kevääksi suunnittelevat Australian reissua.

Molemmat ovat nyt eläkeellä, joten tulot on tietty vain se eläke ja maista saadut vuokratulot. Säästöjä on kuitenkin niin, että saavat rauhassa reissata ja nauttia eläkeläiselämästä.

Menepä Helsingin Stockalle, niin siellä vasta katsotaankin päästä varpaisiin. Ostin kalliin häälahjan sukulaiselle ja hyvä kun myyjä edes myi sitä minulle :O Sanoi, että on kallis. Sanoi, että siinähän on , laita pakettiin. Sanoi vielä kerran, että se on kallis. Sitten jo hermostuin, että onko häälahjaankin joku naamaraja vai myytkö sen lahjan minulle? Ihan hävytöntä käytöstä ja Ei todellakaan ole minullakaan rahasta puutetta, mutta en todellakaan korosta sitä ja elän muutenkin hyvin säästeliäästi.

Menepä Helsingin Stockalle, niin siellä vasta katsotaankin päästä varpaisiin. Ostin kalliin häälahjan sukulaiselle ja hyvä kun myyjä edes myi sitä minulle :O Sanoi, että on kallis. Sanoi, että siinähän on , laita pakettiin. Sanoi vielä kerran, että se on kallis. Sitten jo hermostuin, että onko häälahjaankin joku naamaraja vai myytkö sen lahjan minulle? Ihan hävytöntä käytöstä ja Ei todellakaan ole minullakaan rahasta puutetta, mutta en todellakaan korosta sitä ja elän muutenkin hyvin säästeliäästi.

Jos se tuote vaan oli sen mielestä niin kallis ettei sitä ole kenenkään järkeä ostaa? :D Minä olen aika nuori ja siksi kukaan ei usko että minulla on rahaa. Olen törmännyt monesti siihen että myyjät olettavat etten halua jotain niin kallista kuin mitä olen ostamassa. Musta se on vaan hauskaa rikkoa ennakkoluuloja :D

10v tyttäreni olisivat tänään halunneet mennä katteleen Pradan ja LV:n liikkeisiin kattelemaan, mutta ajattelin, että katselisivat kuin halpaa makkaraa, joten en suostunut menemään. Voihan olla että olin väärässä. Mutta tuohon Rolls Royce liikkeeseen tekis ennemmin mieleni mennä pällistelemään.

[QUOTE="Kaj";27287817]10v tyttäreni olisivat tänään halunneet mennä katteleen Pradan ja LV:n liikkeisiin kattelemaan, mutta ajattelin, että katselisivat kuin halpaa makkaraa, joten en suostunut menemään. Voihan olla että olin väärässä. Mutta tuohon Rolls Royce liikkeeseen tekis ennemmin mieleni mennä pällistelemään.[/QUOTE]

Missäs kaupungissa liikutte?

[QUOTE="alma";27287336]Ettet vaan kuvittelisi? Mun mielestä on ihan asiallista kertoa hinta, ehkä ihmiset kuvittelevat, että sen saa suunnilleen ilmaiseksi, ja sen vuoksi kertovat. Miten katsotaan kuin köyhää?[/QUOTE]

En kuvittele!

Eiköhän "vika" ollut siinä, että kävit julkisella hammashoidossa. Siellä käyvistä huomattavalla osalla on rahasta pulaa, joten ihan asiallista tuoda hinta potilaalle esille ja ymmärtää, ettei kaikilla ole varaa.

Minä hankin juuri hiljattain purentakiskoa ja lähes vastaavat kommentit sain hammaslääkäriltä. Ei tullut mieleenkään ottaa henkilökohtaisesti.

Onko sinulla käsitystä, miten paljon julkisessa terveydenhuollossa rahaa ja aikaa kuluu saatavia perittäessä? Ihmiset luistelevat maksuista niin mielettömiä määriä, että on aivan sama onko asiakkaalla jakku tai ei, koska viime kädessä kiinnostaa nähdä onko lasku maksettu ajallaan tai edes myöhässäkin. Se, että tuhiset nyt lapsellisesti jonkun hammaslekurin rutiininomaisesta tavasta mainita asiakkaalle kustannuksista ei todellakaan ole liittynyt siihen esiinnytkö ryysyissä vai silkeissä. Hinta on pakko kertoa, koska enemmän meteliä tulee, jos ei kerrota. Joukossamme liikkuu valitettavan paljon tyyppejä, jotka luulevat saavansa kaiken ilmaiseksi ja taivastelevat kurkku suorana laskujaan.

Enemmän kannattaa miettiä omaa käytöstään. Jos talsii sisään sanomatta päivää ja poistuu kiittämättä käy välittömästi mielessä, että onpa köyhä tapaus- siis mieleltään. Kukaan ei kohtele alentuvasti kohteliasti asiakasta. Katsoisin siis peiliin ensin ennen kuin ryhtyisin arvostelemaan ihmisiä työssään.

Et sattunut kysymään myyjältä, mitä varten tuote on hänen mielestään kallis? Olisiko taustalla ollutkin syynä se, että meneillään olleessa kampanjassa olisi ollut vastaavanlainen tuote tarjoushintaan? Älä ikinä ala rutisemaan myyjälle moisesta, koska asiakkaana voit heti vedota alennuksen saamiseen. Myyjähän nimenomaan mokaa silloin ja myöntää, että sinua vedätetään väärillä hinnoilla. Joten seuraavan kerran ole viisaampi ja hymyile herttaisesti, että noh, voisko siihen sitten saada uuden hinnan, koska olet niin huolissasi tuotteen kalleudesta.

Hesan Stocka on muuten hyvä liike. Minä en voi moittia samasta kuin sinä. Saan siellä aina hyvää palvelua, mutta yleensä olen aika hyväntuulinen ja kohtelias. Se auttaa tosi paljon palvelutilanteissa. Kantsis miettiä meneekö kauppaan naama norsun veellä vai voisko ottaa rennosti?

Yhteistyössä