Saako teidän mielestä tässä tilanteessa lainata rahaa lapsen tililtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27280734]Mitäpä jos mulla ei ole tarkoitustakaan ostaa niitä leggareita, mutta lapsi sellaiset välttämättä haluaa.... saako ne sit ostaa niillä rahoilla? :) leggarithan ei ole mitenkään välttämättömät lapsen elatuksen kannalta.

Buahahha, naurettava ketju. Jotkut on melko takakireitä.[/QUOTE]

Sinun tehtävä lapsen huoltajana on pitää lapsen varoista huolta, eikä törsätä niitä jokaisiin lapsen kinuamiin kulutustavaroihin.

[QUOTE="vieras";27280326]No tuomitsisitko käräjillä tuomarina istuessasi äidin, joka lyhytaikaisesti LAINAA muutaman kympin lapsensa tililtä, kavalluksesta :D

Syö uskottavuutta asiantuntemukselta, jos toisaalta käyttää lainsäädäntöä argumenttina, mutta tulkitsee ihan pieleen.[/QUOTE]

Sä itse tulkitset mun sanomisiani siellä päässäsi aivan oman mielesi mukaan. En mä ole sanonut, että 20 euron luvatta ottamisesta käräjille joutuisi.

Meidän 1v:llä on nyt "EI"-vaihe, eli jos kysyn häneltä saako äiti lainata häneltä rahaa, todennäköisesti pyörittää päätä ja hokee "Eieiei".

Alaikäisellä ei toisaalta ole sananvaltaa/määräämisoikeutta omiin rahoihinsa, eli ihan sama, antaako luvan vai ei:D Sinä olet edunvalvoja, eli päätät mitä rahoilla tehdään, lainsäädännön rajoissa toki.

[QUOTE="hmmm";27280321]Nyt se on todistettu että suomenruotsalaiset ei joko osaa lukea tai ymmärrä lukemaansa. Kaksi kertaa oon pyytänyt björnia vastaamaan mitä hänen mielestään lainata tarkoittaa, mutta sivuuttaa kysymyksen, koska se veisi pohjan koko hänen itsekorostukselliselta pätemiseltään.

Kysyn nyt huonolla kouluruotsilla: Björn, Vet du vad "lainata" (låna på svenska) betyder?[/QUOTE]

Tiedän kyllä, miten niin? Voitko sä ottaa työnantajasikin taskusta viiskymppiä omin lupinesi ja kysyttäessä kohauttaa olkia ja sanoa, että maksat kyllä takaisin joskus?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281104:
Sinun tehtävä lapsen huoltajana on pitää lapsen varoista huolta, eikä törsätä niitä jokaisiin lapsen kinuamiin kulutustavaroihin.

sun logiikan mukaan en sais lapseltani lainata edes maidon ostoa varten. Eihän lapsi siinä tilanteessa itse sitä maksaa hän van LAINAA rahta jotka sa taiain seuraavana tilipäivänä, yleensä pari kolmen päivn päästä

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281127:
Sä itse tulkitset mun sanomisiani siellä päässäsi aivan oman mielesi mukaan. En mä ole sanonut, että 20 euron luvatta ottamisesta käräjille joutuisi.

En tulkinnut, vaan kysyin, kuinka toimisit em. teoreettisessa tilanteessa, kukas siellä nyt tulkitsee kysymyslauseen väittämäksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281143:
Tiedän kyllä, miten niin? Voitko sä ottaa työnantajasikin taskusta viiskymppiä omin lupinesi ja kysyttäessä kohauttaa olkia ja sanoa, että maksat kyllä takaisin joskus?

ei ole mitenkän verrattavissa oleva asia. ja MÄ AINKI KYSYN LUVAN saanko ottaa, tietenkään ihan pieni , alle 5v ei ymmärrä ais ja hänletä voi laianta kysymättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281143:

Tässä se pointti juuri on. Työntekijä ei ole työnantajan edunvalvoja, joten ei voi hallinnoida työnantajan omaisuutta. Vanhempien ja lasten keskinäinen juridinen asema on eri, kuin työntekijän ja työnantajan. Pikkuisen tarkkuutta, jos pilkkua aletaan tosissaan rakastelemaan.

Ok. Kiitos vastauksesta :) Eli sekään ei ole laitonta jos siirrän rahat omalle tillilleni (tai perustan uuden tms) ja annankin rahat lapselle vasta hänen täytetyyään esim. 22 v.? Meillä ei siis oteta rahoja lapsen tililtä sukkahousuja ym varten. Lähinnä rupesi mietityttämään tuo kauhea tulevaisuuden skenaario..

Et sinä saa lapsen rahoja sekoittaa omiin varoihisi, vaan lapsen varat on pidettävä erillään ja lapsen nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281233:
Et sinä saa lapsen rahoja sekoittaa omiin varoihisi, vaan lapsen varat on pidettävä erillään ja lapsen nimellä.

Näin. Vahinko on tapahtunut siinä vaiheessa, kun lapselle on rahaa lahjoitettu. Ei voi jälkikäteen tehdä korjausliikkeitä.

[QUOTE="vieras";27281177]Juuri näin. Koska lain mukaan vanhemmat päättävät, mihin alaikäinen voi omat rahansa käyttää.[/QUOTE]

kyllä mä anna jo teinin päätätä itte, kun ekat tkeästyörahat saa, mihin ne käyttää.
meil on kummatkin säässtäneet rahojaan.

[QUOTE="vieras";27281166]Tässä se pointti juuri on. Työntekijä ei ole työnantajan edunvalvoja, joten ei voi hallinnoida työnantajan omaisuutta. Vanhempien ja lasten keskinäinen juridinen asema on eri, kuin työntekijän ja työnantajan. Pikkuisen tarkkuutta, jos pilkkua aletaan tosissaan rakastelemaan.[/QUOTE]

Ne päätökset, jotka koskevat lapsen taloutta, eivät todellakaan ole vanhempien (=edunvalvojien) vapaan harkinnan varassa, vaan vanhempien tulee noudattaa holhoustoimilain määräyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281104:

No mutta jos lapsi on saanut rahat esim. lahjaksi ja ne leggarit haluaa, niin niitä ei saa ostaa koska ovat "kulutustavaroita"? ja missä sanottiin "jokaisiin"? Anteeksi nyt vaan, mutta naurettava väite! Muutenkin puhut seipäästä ja toiset aitaasta.

kyllä tällä palstalla on hullua porukkaa joskus. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281261:
Ne päätökset, jotka koskevat lapsen taloutta, eivät todellakaan ole vanhempien (=edunvalvojien) vapaan harkinnan varassa, vaan vanhempien tulee noudattaa holhoustoimilain määräyksiä.

Joo, mutta kun sä et sitä ymmärrä että se ei koske nyt yksiä kalsareita, ne on täysin vanhempien harkinnan varassa tässä kohtaa, eikä niistä koidu seuraamuksia. Etenkin jos rahat tilille palautetaan.

Mutta mä jätän keskustelun ja sä voit jatkaa tuota pätemistä. Sitä on vaan vähän huvittavaa seurata kun et selvästi ihan oikein osaa tulkita kyseistä lakia.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27279597:
Tilin käyttöoikeus ei ole sama asia kuin rahojen käyttöoikeus. Lapsen rahoilla voi kyllä kustantaa esim. kalliita harrastusvälineitä tai vaikka mopon, joka tulee lapsen käyttöön, mutta vaikka lapsen tilillä olisi miljoona, niin teillä ei ole vanhempina mitään oikeutta alkaa käyttämään lapsen rahoja lapsen elättämiseen, koska teillä on lapsen elatusvelvollisuus, ei lapsella itsellään. Asia käsitellään kavalluksena. Teidän pitää pitää lapsen varoista huolta, ja jos lapsella on omaisuutta yli 15 000, niin maistraatille on annettava vuosittain vuositili, eli siis selvitettävä, mihin lapsen varoja on kuluneen vuoden aikana käytetty.

Jos on niin köyhä, että pitää tyhjentää lapsen tili elämiseen, niin ei kannata lahjottaa sille lapselle rahaa, kerran ei ole varaa.

Siis teknisesti ottaen vanhemmat tallettavat rahaa tilille johon heillä on käyttöoikeus mutta se tili on lapsen nimissä. Mitä tässä on sellaista, ettei vanhemmat voi sieltä tililtä ottaa rahaa lapseen tarvittaviin ostoksiin? Myös mummut ja papat yleensä toivovat rahaa antaessaan, että se käytetään lapseen. Ei kai siihen ole asetettu minkäänlaista aikarajaa milloin rahan saa lapseen käyttää...? Tuskin nämä asiat nyt ihan yhden kaavan mukaan menevät?

Hei, yöpukuja ja leggareita löytyy myös kirppiksiltä halvalla, jos sitten ostat paremmat tilalle kun saat enemmän rahaa...
Jos siis omatuntosi ei salli sinun lainata lapsen tililtä senttiäkään.

Siis teknisesti ottaen vanhemmat tallettavat rahaa tilille johon heillä on käyttöoikeus mutta se tili on lapsen nimissä. Mitä tässä on sellaista, ettei vanhemmat voi sieltä tililtä ottaa rahaa lapseen tarvittaviin ostoksiin? Myös mummut ja papat yleensä toivovat rahaa antaessaan, että se käytetään lapseen. Ei kai siihen ole asetettu minkäänlaista aikarajaa milloin rahan saa lapseen käyttää...? Tuskin nämä asiat nyt ihan yhden kaavan mukaan menevät?

No siis saat nostaa ne rahat sieltä lapsen tililtä, mutta et saa ostaa yöpukua tai legginssejä, se on kavallus. Laki sanoo niin. Sen sijaan saat ostaa lapselle vaikka jalkapallon. Mä tajusin tän heti ton Björnin teksteistä, te muut taidatte olla vähän yksinkertaisia :D

[QUOTE="vieras";27281579]No siis saat nostaa ne rahat sieltä lapsen tililtä, mutta et saa ostaa yöpukua tai legginssejä, se on kavallus. Laki sanoo niin. Sen sijaan saat ostaa lapselle vaikka jalkapallon. Mä tajusin tän heti ton Björnin teksteistä, te muut taidatte olla vähän yksinkertaisia :D[/QUOTE]

:D joo, tämä jalkapallo kohta on määritelty laissa TAR-KAS-TI.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";27281579]No siis saat nostaa ne rahat sieltä lapsen tililtä, mutta et saa ostaa yöpukua tai legginssejä, se on kavallus. Laki sanoo niin. Sen sijaan saat ostaa lapselle vaikka jalkapallon. Mä tajusin tän heti ton Björnin teksteistä, te muut taidatte olla vähän yksinkertaisia :D[/QUOTE]

Joo, okei. Meneeks tää sit niin, et jutusta tulee keissi vasta siinä tapauksessa että lapsi nostaa kanteen? Vaaaai?????
Niin et I'll sue your ass koska ostit mulle leggarit ja yöpuvun!!!!!:xmas:

Joo, okei. Meneeks tää sit niin, et jutusta tulee keissi vasta siinä tapauksessa että lapsi nostaa kanteen? Vaaaai?????
Niin et I'll sue your ass koska ostit mulle leggarit ja yöpuvun!!!!!:xmas:

No juuri silloin, tai sitten jos sulla ei ole esittää maistraatille tositteita, että olet ostanut esimerkiksi niitä jalkapalloja.

*vinkki* Päivystä urheiluliikkeen edessä, voit saada talteen jonkun pois heittämän kuitin, jolla on ostettu harrastusvälineitä. Talletat sen sitten varalle, jos joudut hankaluuksiin.

:laugh:

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";27281626]No juuri silloin, tai sitten jos sulla ei ole esittää maistraatille tositteita, että olet ostanut esimerkiksi niitä jalkapalloja.

*vinkki* Päivystä urheiluliikkeen edessä, voit saada talteen jonkun pois heittämän kuitin, jolla on ostettu harrastusvälineitä. Talletat sen sitten varalle, jos joudut hankaluuksiin.

:laugh:[/QUOTE]

Hyvä vinkki..noin niinkun tulevaisuuden varalle. Tosin tällä hetkellä tarvitsisin melko monta fudiskuittia....:whistle:
Vaikka toisaalta, onhan noita säästöjä laitettu fudisharjoitusten maksuunkin...kelpaaks se?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27281261:

Kirjoitinko, että ovat vapaan harkinnan varassa. Kirjoitin, että edunvalvojana toimivan vanhemman ja lapsen välinen taloudenhoitosuhde poikkeaa työnantajan ja alaisen välisestä, eivät ole keskenään yhteneviä.

Yhteistyössä