Onko täällä suomalaisia naisia, jotka palanneet islamiin? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Islam kiinnostaa kovasti, mutta en tunne juuri ketään jolta voisin suoraan kysellä yhtään mistään yhtään mitään - siksipä koetan kysellä täällä netissä.

Minulla olisi siis muutama kysymys aiheeseen liittyen;

- Mikä oli se tekijä, joka sai sinut palaamaan islamiin? Oletko harjoittava vai ei-harjoittava muslimi? Entä oletko shiia- vai sunnimuslimi?

- Kuinka islam näkyy jokapäiväisessä elämässäsi? (Esim. pukeutuminen, rukoukset, ruoka jne.)

- Kuinka lähipiirisi reagoi palaamiseesi?

- Miten SINUN MIELESTÄSI islamiin palanneen naisen tulisi pukeutua?

Puhun palaamisesta, sillä ilmausta "palata islamiin" käytetään tässä yhteydessä kääntymisen sijasta. On se minustakin hieman hassu :) Mutta haluan silti puhella oikeilla termeillä.

Ei ole omaa kokemusta, sori kun vastaan silti.
Mun kokemus näistä on usein se, et jos islam kiinnostaa, se kiinnostaa siksi että sillä voi eri lailla erottua kuin kristinuskolla. Eli uskon sisällöstä ei ole välttämättä syvällistä tietoa, vaan nimenomaan se islamin eksoottisuus verrattuna "tylsään" kristinuskoon on se mikä on se sysäys.Tämä siis koskien niitä jotka ei käänny puolison takia.
Sama osin koskee myös itämaisia uskontoja.
Vakavasti kehottaisin ainakin pohtimaan, voisiko olla kyse tästä ja sit vaan hakeutumaan vaikka johonkin kristinuskon tiukempaa linjaa edustavaan ryhmään, ihan samalla lailla sieltä saa "ulkoiset raamit" elämälleen (tukea säännölliseen rukouselämään, jonkinlaisiet yhteiset moraalinormit) mutta ikuisuus-kannalta paremmalla tavalla.

Huonosti taitaa olla palanneita paikalla tällä hetkellä. Jonkin moskeijan naisten puolella saisit varmaan paremmin vastauksia kysymyksiisi. Taitaa muslimeilla suomenkielinen foorumikin jossain olla. Tulevaisuus.org - Islam :: P
Uskon että täällä olevat muslimit eivät "mainosta" uskontoaan palstalla olevien ahdasmielisten ihmisten vuoksi, jotka juuttuvat kuin rikkinäiset LP-levyt toitottamaan yhtä ja samaa asiaa.

Tuo laittamasi linkki suomalaiselle foorumille on hyvä. :)

Kirjoitan sinulle sen millaisen kuvan olen saanut musliminaisten kanssa jutellessani. Huom! Nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia, vaan ainoastaan minun näkökantani.
[QUOTE="vieras";27269350]- Mikä oli se tekijä, joka sai sinut palaamaan islamiin?[/QUOTE]
Suurin osa suomalaisista palanneista ei ole tuntenut kristinuskoa omakseen ja jossain vaiheessa elämäänsä he ovat huomanneet ainoastaan kristinuskon epäkohdat ja miten kirkko ja seurakuntalaiset ovat ajautunut kauas pois Raamatun opeista. Moni heistä on tutkinut eri uskontoja etsien sitä mikä on lähimpänä sydäntä. Joillekin sysäykseni Islamiin on antanut moskeija, naapurissa asuva muslimi tai oma puoliso, koskaan ei kuitenkaan uskontoa saisi vaihtaa vain jonkun toisen henkilön vuoksi. Se muutos pitää tehdä oman itsensä vuoksi.
[QUOTE="vieras";27269350]Oletko harjoittava vai ei-harjoittava muslimi?[/QUOTE]
Suurin osa on harjoittavia. Ne, jotka eivät ole harjoittavia, ovat alun alkaen vaihtaneet uskontoa jonkun ihmisen vuoksi. Sitten kun yhteys kyseiseen henkilöön on menetetty, ei uskontokaan tunnu enää niin kivalta.
[QUOTE="vieras";27269350]Entä oletko shiia- vai sunnimuslimi?[/QUOTE]
Sunnat ovat voitolla Suomessa.
[QUOTE="vieras";27269350]- Kuinka islam näkyy jokapäiväisessä elämässäsi? (Esim. pukeutuminen, rukoukset, ruoka jne.)[/QUOTE]
Tähän vaikuttaa se kuinka pitkään on ollut muslimi. Se oma tyyli löytyy ajan kanssa. Yhtenäistä kaikille on se että vaatetus on peittävä ja löysähkö. Jos henkilö ei ole töissä, niin rukoukset hoituvat ajallaan. Mutta jos on töissä/koulussa, niin ne säätelevät rukousmahdollisuudet.
Sianliha ja alkoholi ovat kaikkien mielestä kiellettyjä. Jotkuvat ovat sitten hyvinkin tarkkoja siitä että onko käytetty liha kaikkien sääntöjen mukaan halal vai ei, kun taas toisille riittää se että eläimen on teurastanut juutalainen/kristitty/muslimi.
Joillekin liivate ja käymistavalla valmistetut elintarvikkeet ovat myös kieltolistalla.
[QUOTE="vieras";27269350]- Kuinka lähipiirisi reagoi palaamiseesi?[/QUOTE]
Näitä on laidasta laitaan. Joiden perheet ovat erittäin suvaitsevaisia ja toisten kohdalla suku on täysin kieltänyt.
[QUOTE="vieras";27269350]- Miten SINUN MIELESTÄSI islamiin palanneen naisen tulisi pukeutua?[/QUOTE]
Peittävästi, mutta kuitenkin huomiota herättämättä.

Peittävästi, mutta kuitenkin huomiota herättämättä.

Tämä ei kyllä tule onnistumaan Suomessa tai missään maassa, missä islaminusko ei ole se pääuskonto :) Itseäni tosin ei häiritse miten kukakin pukeutuu ( niin kauan kun vaan on vaatteet päällä ) enkä kiinnitä huomiota musliminaistenkaan pukeutumiseen, mutta Suomen kaltaisessa pienessä maassa tuo peittävästi pukeutuminen kyllä herättää huomiota ja ei niin positiivisessa mielessä.

[QUOTE="vieras";27269416]Puhun palaamisesta, sillä ilmausta "palata islamiin" käytetään tässä yhteydessä kääntymisen sijasta. On se minustakin hieman hassu :) Mutta haluan silti puhella oikeilla termeillä.[/QUOTE]

Palaa nyt ihan minne haluat termeinesi.

Jo muinaiset körtit...

leftSideArticle_170.jpg

Tämä ei kyllä tule onnistumaan Suomessa tai missään maassa, missä islaminusko ei ole se pääuskonto :) Itseäni tosin ei häiritse miten kukakin pukeutuu ( niin kauan kun vaan on vaatteet päällä ) enkä kiinnitä huomiota musliminaistenkaan pukeutumiseen, mutta Suomen kaltaisessa pienessä maassa tuo peittävästi pukeutuminen kyllä herättää huomiota ja ei niin positiivisessa mielessä.
Itse asiassa peittävä pukeutuminen on helppoa, eikä herätä niinkään huomiota. Esimerkkinä alla olevan linkin takana oleva tyttö.
Maiju - Hel Looks - Street Style from Helsinki

Jos hän piilottaisi hiuksensa ja laittaisi vaikka poolopaidan alle, niin se olisi siinä.

[QUOTE="vieras";27269350]Islam kiinnostaa kovasti, mutta en tunne juuri ketään jolta voisin suoraan kysellä yhtään mistään yhtään mitään - siksipä koetan kysellä täällä netissä.

Minulla olisi siis muutama kysymys aiheeseen liittyen;

- Mikä oli se tekijä, joka sai sinut palaamaan islamiin? Oletko harjoittava vai ei-harjoittava muslimi? Entä oletko shiia- vai sunnimuslimi?

- Kuinka islam näkyy jokapäiväisessä elämässäsi? (Esim. pukeutuminen, rukoukset, ruoka jne.)

- Kuinka lähipiirisi reagoi palaamiseesi?

- Miten SINUN MIELESTÄSI islamiin palanneen naisen tulisi pukeutua?[/QUOTE]

- Elämäntilanne ja usko, noin 13v sitten. En ole tunnollisesti harjoittava ja olen sunni.

-Voisi näkyä enemmänkin. Ei niinkään ulkoisesti näy, mutta on läsnä elämässä koko ajan, elämänvalinnoissa ja moraalissa. Peitän hiukseni, mutta ei "tunnisteta" automaattiseti muslimiksi. Vaatteet tavalliset. Suomessa en esim. käy uimahalleissa tai ole rannalla bikineissä. Olen vege, muut perheessä ei syö mm. sianlihaa.

- Ei mitenkään.

-Siten, miten itsestä tuntuu oikealta.

Voi, tännehän on tullut vaikka kuinka vastauksia :)

Alankin lukemaan.

Haluaisin kysellä vielä lisääkin, ehkä joku näkee tämän ja osaa vastata tähänkin? Että mikä se silmiinkatsomisjuttu oikein on? Siis ettei nainen saisi katsoa silmiin miehiä - paitsi omaansa? Onko tämä totta, ja mikä tähän on syynä? Ja siis onko asia ihan sillä tavalla että jos menet esimerkiksi kauppaan, teet ostoksesi ja kassalla on mies, et voi/saa katsoa häntä silmiin siinä samalla?

No. Mulla on eräs tuttava, joka on palannut islamiin. Sanoo, että ihan omasta halustaan ja oman itsensä takia, mutta liekö sitten sattumaa että jokin aika sitten elämäänsä oli löytänyt muslimimiehen (ei-harjoittava). Tuttu ei ole myöskään harjoittava muslimi, sunnimuslimeja ovat. Olen vain miettinyt, mikä järki on kääntyä yhtään mihinkään uskoon ellei koe sitä kunnolla konkreettiseksi asiaksi elämässään. Minusta tuo kertoo siitä, että on kääntynyt muslimiksi lähinnä miehen sukulaisten hyväksynnän saamiseksi tms. Mistä minä tiedän tietenkään.

Islam on minusta mielenkiintoinen uskonto, vaikken siitä kovin paljoa tiedäkään.

Minusta musliminaisen tulisi pukeutua siveellisesti. Eli hiukset voisi olla edes osittain peitettynä, ja joku hame päällä tms. Mutta ei tarvi yli mennä :)

[QUOTE="vieras";27271124]Muista sit AP, et musliminainen on miehen omaisuutta jota saa kurittaa fyysisesti jos sama ei auta.[/QUOTE]

Niin, siis en kysele siksi, että olisin itse (ainakaan tässä vaiheessa en koe niin) kääntymässä muslimiksi tms., vaan islam uskontona kiinnostaa minua kovasti, ja haluaisin yksinkertaisesti tietää siitä lisää ihan oikeilta ihmisiltä, joita islam jollakin tavoin koskettaa jokapäiväisessä elämässään; ovat itse muslimeja, tai ehkä joku tuttava/läheinen on, ja sitä kautta saaneet asiaan "tuntumaa".

Tuohon viittaukseesi haluaisin myös sanoa että eiköhän noita naisten kurittajia ole muissakin kuin muslimeissa. Esimerkiksi siskoni mies oli tuollainen, vaikka evankelisluterilainen (ei kuitenkaan harras uskovainen) olikin.

Niin, siis en kysele siksi, että olisin itse (ainakaan tässä vaiheessa en koe niin) kääntymässä muslimiksi tms., vaan islam uskontona kiinnostaa minua kovasti, ja haluaisin yksinkertaisesti tietää siitä lisää ihan oikeilta ihmisiltä, joita islam jollakin tavoin koskettaa jokapäiväisessä elämässään; ovat itse muslimeja, tai ehkä joku tuttava/läheinen on, ja sitä kautta saaneet asiaan "tuntumaa".

Tuohon viittaukseesi haluaisin myös sanoa että eiköhän noita naisten kurittajia ole muissakin kuin muslimeissa. Esimerkiksi siskoni mies oli tuollainen, vaikka evankelisluterilainen (ei kuitenkaan harras uskovainen) olikin.

Erona on se, että papit eivät opeta kurittamaan naisia, mutta immamit kyllä

Just eilen näin kaupassa suomalaisen musliminaisen (päätelmää ei tehty vain ihonvärin perusteella, nainen kun puhui erinomaista paikallista murretta). Hänet erotti muista naisista vain huivi. Ei farkkuja vaan siistit suorat housut, sellainen pitkä muotipaita joka peittää perseen ja sen päällä paksumpi pitkähihainen.

Toisaalta oon nähny kaupungilla pari kertaa toisen suomalaisen (päätelmä taas sekä ihonvärin että etenkin puheen perusteella) musliminaisen, joka pukeutuu mustaan kaapuun josta näkyy vain silmät. Äitinsä (taas päätelty puheesta) pukeutuu ihan normaalisti. On tehnyt monta kertaa mieli kysyä miksi ihmeessä hän haluaa pukeutua tuolla tavalla ja herättää vain negatiivista huomiota, etenkin kun se ei ole pakko edes kaikkien muslimien mielestä.

Yhteistyössä