Olin teiniäiti! Lapseni elämä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeenMom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27237330]Joo, laadukkaat turvaistuimet, mikäs niissä on taaperon istuskellessa:)[/QUOTE]

Laitoin tuohon nuo laadukkaat turvaistuimet sitä varten, että tarkoitin sitä, että ne ovat mahd. turvalliset, muodikkuudella ei väliä. Usein ainakin omasta kokemuksesta, teiniäitejä pidetään vastuuttomina ja lapsen turvallisuutta vähättelevinä.

Ja joku kysyi miten rattaiden antaminen siskon lapselle liittyy tähän. Siten, että jotkut kuvittelevat teiniäitien olevan itsekkäitä ja rahanahneita, niin on kuviteltu minustakin. Olen kyllä lahjoittanut muitakin tavaroita toisille, eli tuo rattaiden antaminen ei ollut mitään oman statuksen nostamista.

ap

Ihan kaikkea en jaksanut lukea, mutta minusta vaikuttaa tilanteeseen nähden oikein hyvältä. Tänä päivänä voi opiskella koska vaan ja se että laitoitte lapsenne etusijalle on vain hyvä. Taitaa kommentit olla kateellisten kun eivät ole voineet jäädä kotiin...tsemppiä vaan! Ja niin...itsekin haluan ostaa lapsille laatua, en pidä hyvän äitiyden mittarina, mutta kyllä laatu on myös turvallisinta. Sitäpaitsi kestävää kehitystä...samat tavarat kestäneet kolmella lapsella!

[QUOTE="Vieras";27239048]Ihan kaikkea en jaksanut lukea, mutta minusta vaikuttaa tilanteeseen nähden oikein hyvältä. Tänä päivänä voi opiskella koska vaan ja se että laitoitte lapsenne etusijalle on vain hyvä. Taitaa kommentit olla kateellisten kun eivät ole voineet jäädä kotiin...tsemppiä vaan! Ja niin...itsekin haluan ostaa lapsille laatua, en pidä hyvän äitiyden mittarina, mutta kyllä laatu on myös turvallisinta. Sitäpaitsi kestävää kehitystä...samat tavarat kestäneet kolmella lapsella![/QUOTE]

*Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Laatu on turvallista. Onnottelut ap!

Vilja 2v, minä 18v. Ostimme oman asunnon, ja asuimme nyt kolmestaan omana perheenä. Poikaystävä hankki työn. Menimme naimisiin. Minä edelleen kotiäitinä. Toiset juuri 18 täyttäneet ryyppäsivät ja rellestivät, minä NAUTIN olostani kotona Viljan ja mieheni kanssa. Vilja ensimmäistä kertaa yökylään (anopille).

Tässä aika selvästi sanot teidän ostaneen oman asunnon.
Näissä teksteissä/provoissa on huono puoli se, että aloittaja jossain vaiheessa aina sekoaa sanoihinsa.

Koulutuksella ei ole mitään tekemistä lasten teon kanssa, en ymmärrä miksi se pitää aina vetää mukaan näihin lisääntymiskeskusteluihin. Itse sain lapseni 30v, enkä ollut käynyt kuin peruskoulun. Että haloo haloo, voivat ne vanhemmatkin äidit olla kouluttamattomia!

Minusta ikä on tärkeämpi asia, henkinen kehitys. On se vähän eri luokkaa 30 vuotiaalla kuin 16vuotiaalla, joka on vielä täysin raakile ja kaikenlisäksi elää pahinta murrosikää.

Tottakai voi olla kouluttamaton. Mutta mä menin töihin 19v. ja olen edelleen samalla työnantajalla töissä. Alan koulutuksen kävin työn ohella.

Eihän noista merkeistä, lasten harrastuksista ja muista kuitenkaan voi päätellä mitään teidän vanhempien henkisestä tilasta. Vaikka teidän mussukka harrastais taitoluistelua, ratsastusta ja balettia ja pukeutuis aina Burberryyn, niin asiat saattaisi silti olla kotioloissa huonosti. Vanhemmat voivat olla tunnekylmiä toisiaan tai lasta kohtaan, olla epätasapainoisia, tehdä huonoja päätöksiä.. jne. Nuo harrastukset ja tavaramerkit eivät yksinkertaisesti kerro mitään.

Mä kysyisin mielummin: Imetitkö? Kuinka kauan? Nukuitteko perhepedissä lapsen ollessa pieni? Onko lapsellanne asetettu rajat? Kuinka kauan annat hänen viettää aikaa pelikonsolien, tietokoneen tai tv:n edessä päivittäin? Jne.

Nuo sun kertomat asiat olivat vain pintaraapaisu teidän elämään.

Kuulostaa ap hyvältä. Yhtä ruusuilla tanssimista koko lapsuusikä? -tuskin. aika taitaa kuultaa muistot.
Olet ollut täysin lapsi saadessasi lapsesi. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että ihmisen pitää aikuistua itse ennen kuin hankkii lapsia. ihmisen kuuluu kasvaa ja kokea asiat ennen lasten saantia. Vaikka kuinka käännät teiniraskautesi ja -äitiytesi ruusuiseksi, tiedän ettei se sitä ole ollut.

Millaisten ihmisten ympäröimänä lapsesi kasvoi? Vai olitko yksinäinen? Mietin vaan, kun joskus teiniäitejä nähdessään lapsukaisen ympärillä on paljon murrosiän kuohuissa sekoilevia teinejä. Enkä nyt tarkoita mitään kovin näkyvää sekoilua (huumeet, alkoholi tms.), mutta teinien ongelmat ja kypsyys on vähän eri atmosfääreissä aikuisten kanssa ("apua, Jermu-Petteri käveli mun ohi koulussa ja iski silmää, sitten se Nina-horo mulkoili mua toiselta puolelta käytävää"-tyyliin, siis en millään usko että kaikki sun samanikäiset ystävät ovat olleen erityisen kypsiä, kypsästi ajattelevia ja käyttäytyviä). Joten sellainenkaan ei ole tasapainoinen ympäristö lapselle mielestäni.

[QUOTE="vieras";27239351]Eihän noista merkeistä, lasten harrastuksista ja muista kuitenkaan voi päätellä mitään teidän vanhempien henkisestä tilasta. Vaikka teidän mussukka harrastais taitoluistelua, ratsastusta ja balettia ja pukeutuis aina Burberryyn, niin asiat saattaisi silti olla kotioloissa huonosti. Vanhemmat voivat olla tunnekylmiä toisiaan tai lasta kohtaan, olla epätasapainoisia, tehdä huonoja päätöksiä.. jne. Nuo harrastukset ja tavaramerkit eivät yksinkertaisesti kerro mitään.

Mä kysyisin mielummin: Imetitkö? Kuinka kauan? Nukuitteko perhepedissä lapsen ollessa pieni? Onko lapsellanne asetettu rajat? Kuinka kauan annat hänen viettää aikaa pelikonsolien, tietokoneen tai tv:n edessä päivittäin? Jne.

Nuo sun kertomat asiat olivat vain pintaraapaisu teidän elämään.[/QUOTE]

Imetin Viljaa 1,5 vuotiaaksi, täysimetin 5kk, sitten aloiteltiin myös soseita ja vähän myöhemmin sormiruokailua. Emme nukkuneet perhepedissä, mutta pinnasänky oli ihan sänkyni vieressä, Vilja siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan, kun muutimme. Vilja saa katsoa Pikku kakkosen joka päivä, tietokoneella ta pelikonsoleilla saa pelata vain viikonloppuisin (pe, la, su) korkeintaan tunnin päivässä, 15 minuutin pätkissä. Lisää kysymyksiä? Minulta saa kysellä melkein mitä vain.

Minua kiinnostaa saatko itse mistään mitään rahaa? Et ainakaan kodinhoidollista tukea jos lapsi eskarissa.

Eikö työkkäri edellytä kouluttamatonta alle 25-vuotiasta hakemaan kouluun tai ainakin työkkärin kautta työharjoitteluun?

[QUOTE="vieras";27239437]Millaisten ihmisten ympäröimänä lapsesi kasvoi? Vai olitko yksinäinen? Mietin vaan, kun joskus teiniäitejä nähdessään lapsukaisen ympärillä on paljon murrosiän kuohuissa sekoilevia teinejä. Enkä nyt tarkoita mitään kovin näkyvää sekoilua (huumeet, alkoholi tms.), mutta teinien ongelmat ja kypsyys on vähän eri atmosfääreissä aikuisten kanssa ("apua, Jermu-Petteri käveli mun ohi koulussa ja iski silmää, sitten se Nina-horo mulkoili mua toiselta puolelta käytävää"-tyyliin, siis en millään usko että kaikki sun samanikäiset ystävät ovat olleen erityisen kypsiä, kypsästi ajattelevia ja käyttäytyviä). Joten sellainenkaan ei ole tasapainoinen ympäristö lapselle mielestäni.[/QUOTE]

Vilja kasvoi tavallisten ihmisten ympärillä, myös teinien. Minulla oli teiniystävilleni yksi sääntö: Viljan kuullen/nähden ei sanota/tehdä typeriä asioita. Kiroilua Vilja ei ole koskaan kotiympäristössään kuullut, eikä muuten ole koskaan kiroillut, vaikka varmaan on kiroilua muualta saanut kuulla, esim. eskarissa.

ap

[QUOTE="Minä vain";27239447]Minua kiinnostaa saatko itse mistään mitään rahaa? Et ainakaan kodinhoidollista tukea jos lapsi eskarissa.

Eikö työkkäri edellytä kouluttamatonta alle 25-vuotiasta hakemaan kouluun tai ainakin työkkärin kautta työharjoitteluun?[/QUOTE]

Työskentelen aina kun mahdollista, vanhempieni yrityksessä (pikku kauppa/puoti) teen sinne mm. itse tavaroita myyntiin ja saan siitä rahaa. Neulon esim. lapasia, villasukkia, kaulaliinoja jne. iltaisin kun Vilja on nukkumassa.

Kuulostaa ap hyvältä. Yhtä ruusuilla tanssimista koko lapsuusikä? -tuskin. aika taitaa kuultaa muistot.
Olet ollut täysin lapsi saadessasi lapsesi. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että ihmisen pitää aikuistua itse ennen kuin hankkii lapsia. ihmisen kuuluu kasvaa ja kokea asiat ennen lasten saantia. Vaikka kuinka käännät teiniraskautesi ja -äitiytesi ruusuiseksi, tiedän ettei se sitä ole ollut.

En ole väittänyt, että koko ajan olisi ollut niin ihanaa, mutta oikeasti raskauteni ja äitiyteni on ollut ihaninta mitä minulle on käynyt.

ap

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27239525:
Aloituksen ja tän viimeisen sivun lukeneena... Jos jollain menee hyvin, niin miksi se on automaattisesti provo? Ja miksi se pitää jotenki paljastaa?

Niinpä, kaikilla ei näes elämä mene pelkkää alamäkeä, mutta joidenkin on se vaan kovin vaikeata ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27239525:
Aloituksen ja tän viimeisen sivun lukeneena... Jos jollain menee hyvin, niin miksi se on automaattisesti provo? Ja miksi se pitää jotenki paljastaa?

Samaa mietin...Ei aloituksessa edes ollut mitään niin ihmeellistä, että kuvittelisi jonkun provosoituvan. Ja ihan muuten näille provon huutelijoille, käykäävä vaikka wikistä katsomassa, mitä provo(katiivinen) tarkoittaa ;)