Onko soveliasta sekaantua tuttavan lapsen pukeutumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asasas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asasas

Vieras
Vai saanko vain vihat päälleni..? Tuttavan lapsi on samalla luokalla oman tokaluokkalaisen kanssa ja lapset kävelevät 5-6 kertaa viikossa yhtä matkaa koulumatkat ja ovat välitunneillakin usein yhdessä leikkimässä.

Tänään vein oman lapseni kouluun ja poimin matkan varrelta tuon tuttavan lapsenkin kyytiini. Koulumatkaa on 2km käveltävänä. Tänäänkin aamulla oli +7, tuuli ja satoi. Tuttavan lapsella oli puuvillaiset collegehousut jalassa, onneksi sentäs joku tuulipuvuntakki päällä. Ei hanskoja, ei pipoa (ja oli siis tosi kolea sää). Iltapäivällä kysyin lapseltani tuon tuttavan lapsen pukeutumisesta ja lapseni kertoi tuttavan lapsella olevan aina, myös sateisina päivinä vain collarit jalassa. Ei päähinettä, ei hanskoja (yhtenäkin aamuna tällä viikolla oli -1 aste).

Pohdin, mainitsisinko tuttavalle asiasta, mutta toisaalta tuttava varmasti tietää sittenkin tuon lapsensa pukeutumisen, koska kasin aamuina vie lapsensa kouluun. Taidan siis saada vain vihat päälleni olemalla ylitunkeileva...

Niin no...niin.

Mä törmäsin itsekin vastaavaan. 3-luokkalainen lapsi kulkee "säällä kuin säällä" collarit jalassa. Myös sateessa.

En ole nähnyt, mutta kun tuli hänen äitinsä kanssa juttua lasten pukeutumisesta näin syksyisin, niin tämä tuli esiin. Siis että lapsi käyttää collareita, eikä siis vedenpitäviä ulkohousuja. Ihmettelin hänelle asiaa ja hän kertoi, ettei lapsi suostu käyttämään ns. ulkohousuja vaan haluaa lampsia collareissa.

Kyllä mäkin vähän sille linjalle kallistun, että jos ei puhe mene perille, niin ehkäpähän sitten sitä kautta menee, kun riittävän monta kertaa kahlaa tuolla rankkasateessa kylmissään. Kaipa se lapsi oppii sitten huonon kautta, jos ei hyvä mene perille.

Ei kai ole opettajan tehtävä muistuttaa vanhempia lasten pukeutumisesta!

Ei olekkaan opettajan tehtävä,mutta niinpä vaan on aina säiden viiletessä kotiin tullut reppuvihkossa viestiä sään mukaisesta pukeutumisesta,sen mitä meillä lapset nyt koulutietä kulkeneet..
Kun ei ne kaikki vanhemmat näytä ymmärtävän,että se pipo,hanskat ja ne ulkohousut on hyvä olla sillä lapsella ainakin mukana.. Se on sitte eri asia käyttääkö se lapsi sillä koulumatkalla päällään hanskoja ja pipoa..Saahan se kotona ne päällensä laittaa,mutta ottaa ne siellä koulumatkalla pois,kun ei ole vanhemmat näkemässä.

täh. siis että jos välitunnilla ehtii olla 10 minuuttia ulkona kun muutama minuuttti menee siihen, että merkkaa läksyt, laittaa kirjat pulpettiin, siirtyy naulakoille jossa odotteleee että mahtuu itse pukemaan, koska pienikokoisena alipainoisena, ei halua eikä kannata jäädä alle, laittaa kengät takin lakin hanskat, niin vielä pitäisi sitä 10 minuuttia ulkona juoksemista varten laittaa joku ulkohousu?

toka-Kolmasluokkalaisen? ihan oikeasti?

muualla maailmassa ei ole ulkohousuja kenelläkään ja kyllä vaan vaikka iso-britanniassakin vettä sataa ihan tarpeeksi.

No, meidän lapsi on ollut vaan kollareilla. on vastedeskin.

[QUOTE="ahaa";27226038]täh. siis että jos välitunnilla ehtii olla 10 minuuttia ulkona kun muutama minuuttti menee siihen, että merkkaa läksyt, laittaa kirjat pulpettiin, siirtyy naulakoille jossa odotteleee että mahtuu itse pukemaan, koska pienikokoisena alipainoisena, ei halua eikä kannata jäädä alle, laittaa kengät takin lakin hanskat, niin vielä pitäisi sitä 10 minuuttia ulkona juoksemista varten laittaa joku ulkohousu?

toka-Kolmasluokkalaisen? ihan oikeasti?

muualla maailmassa ei ole ulkohousuja kenelläkään ja kyllä vaan vaikka iso-britanniassakin vettä sataa ihan tarpeeksi.

No, meidän lapsi on ollut vaan kollareilla. on vastedeskin.[/QUOTE]

No, käveleekö teidän lapsi 2km matkan sinne kouluun? Ne collarit jalassa, säästä riippumatta?
Siinä se ero ekan viestin lapseen..

Lapset on niin erilaisia. Itse olen oikea vilukissa, mutta lapset menee vieläkin kesähousut jalassa eivätkä ole yhtään kylmissään. Vanhin on jo 12 ja oon oppinut olemaan tuputtamatta lisää vaatetta päälle koska on sittten liian kuuma

Niin no...niin.

Mä törmäsin itsekin vastaavaan. 3-luokkalainen lapsi kulkee "säällä kuin säällä" collarit jalassa. Myös sateessa.

En ole nähnyt, mutta kun tuli hänen äitinsä kanssa juttua lasten pukeutumisesta näin syksyisin, niin tämä tuli esiin. Siis että lapsi käyttää collareita, eikä siis vedenpitäviä ulkohousuja. Ihmettelin hänelle asiaa ja hän kertoi, ettei lapsi suostu käyttämään ns. ulkohousuja vaan haluaa lampsia collareissa.

Kyllä mäkin vähän sille linjalle kallistun, että jos ei puhe mene perille, niin ehkäpähän sitten sitä kautta menee, kun riittävän monta kertaa kahlaa tuolla rankkasateessa kylmissään. Kaipa se lapsi oppii sitten huonon kautta, jos ei hyvä mene perille.

Mie oon viimeisen pari viikkoa hätyyttänyt muksuille ulkohousuja päälle. Silti toinen ala-asteelaisista koettaa joka aamu livahtaa ilman niitä...

Meidän pihassa kouluaiset leikkii vieläkin t-paidassa iltaisin. Mä en vieläkään tarvi takkia, en lakkia, en pipoa tms. Neuletakki ja hame + ohuet sukkikset ja niillä menen aamuisinkin pyörällä töihin. Ei tule kylmä.
Eli miksi ei voisi olla myös joku lapsi, jonka ei tule kylmä.

[QUOTE="Lianna";27226200]Meidän pihassa kouluaiset leikkii vieläkin t-paidassa iltaisin. Mä en vieläkään tarvi takkia, en lakkia, en pipoa tms. Neuletakki ja hame + ohuet sukkikset ja niillä menen aamuisinkin pyörällä töihin. Ei tule kylmä.
Eli miksi ei voisi olla myös joku lapsi, jonka ei tule kylmä.[/QUOTE]

Juuri näin! Meillä oli lapset pelkissa T-paidoissa ja shortseissa ulkona viime viikonloppuna mökillä, ulkona oli n. 10 astetta lämmintä. Kumpikin oli hikipäässä. Meidän koko perhe kulkee vähissä vaatteissa, minä laitan talvitakin jos on yli -20 astetta pakkasta, siihen asti pärjään tavallisella kuoritakilla. Mies käyttää farkkujen alla pitkiä kalsareita kun on kylmempää kuin -30 astetta. Oikeasti ärsyttää se kun aina on a) kuuma b) muiden pitää huomauttaa siitä kuinka vähissä vaatteissa kuljetaan.

ps. ja ennen kuin joku sanoo että vilustutaan niin voin kertoa ettei olla ikinä kipeitä.

Miten tää muka on provo? Tiedän yhden ihan samanlaisen tapauksen. Kulkee koulumatkat oman tyttöni kanssa. Viime viikolla yhtenä aamuna oli jotain +5, omalla lapsellani oli vk-vaatteet ja normaalit sisävaatteet alla, hanskat ja pipo. Tällä tytöllä oli 3/4-pituiset legginssit, ei sukkia, ei pipoa, ei hanskoja. Ei edes sateenvarjoa, vaikka oikeasti satoi kaatamalla!!

Jos mä en olis vanhempainvapaalla vaan töissä ja noi meen 8.vuotiaat kaksoset joutuis heräämään itse ja lähtemään kouluun, niin ne menis uikkareissa.:xmas:
Meillä edelleen mennään pelkissä neuleissa ja farkuissa ulos, jos ei ole koko ajan muistuttamassa, takista,piposta ja hanskoista.
Meen poika kyllä lähti kerran kaverilleen sään mukaisesti pukeutuneena, mutta kun menin ulos hakemaan postia, niin takki ja pipo oli viskattu talon nurkalle!

Alkuperäinen kirjoittaja Siis häh?;27226214:
Siis miksei tähän vuodenaikaan ei voisi kävellä collareissa kouluun? Mä kävelen itse töihin legginseissä ja ohuessa mekossa. ILman takkia. Ei tule kylmä.
No ei se varmaan ole niinkään vuodenajasta kiinni, vaan säästä. Mutta mä en ainakaan viitsisi itse olla koko päivää sateen kastelemissa collareissa.

Älä puutu liikaa, voit tosiaan kysäistä, että miten teidän lapsi pärjää noin vähissä vaatteissa näillä ilmoilla.

Ja voin sanoa, että tuon ikäiset joku vuosi sitten olivat talvellakin collareissa, tosin kai siellä oli jotain allakin. Muutamilla pojilla oli jopa haalari, josta oli puettu ainoastaan hihat päälle ja huppu päähän. Tytöt menivät takissa ja niissä collareissa. Satuin hakemaan lasta hammaslääkäriin koulun loppuessa, joten tuli näytyä missä vaatteissa mennään. Oma lapsikin tuli ulkohousut repussa monen monena päivänä kotiin, kun aamulla oli pakottanut ne jalkaan.

No voihan sitä vähän kysäistä, että miten laps tarkenee tuolla tavalla. Kun tosiaan voi olla, ettei vanhemmat edes tiedä, miten vähillä vaatteilla lapsi kulkee. Kyse ei siis välttämättä ole laiminlyönnistä.

Toisaalta oon itse ollut aina kans sellainen, että olisin kulkenut vähemmilläkin vaatteilla. Talvipakkasilla leikin hangessa ulkona ja äiti komensi välillä ikkunasta käsin laittamaan lapaset takaisin käsiin. Pipon myös heitin talvellakin monesti pois päästä. Vieläkin pukeudun paljon keskivertoa kevyemmin, asteita täälläpäin sen alle viisi ja mulla on teepaita kevyen maiharin alla eikä tennareissa vieläkään sukkia. Isäni on samanlainen, ikinä ei ole käyttänyt pitkiä kalsareita edes kovimmilla pakkasilla. Ja tyttö näyttää tulleen äitiinsä myös...

No,täällä ovat ainakin eskarilaiset ulkona ja kyllä meidän lapsi pistää ne ulkohousut jalkaan,ku telmii siellä pihalla,käy keinumassa ja laskee mäkeä.. On jopa toive eskarista,että niillä sisähousuilla ei siellä ulkona hiekkalaatikolla oltas.
Myös ekaluokkalaisella kulkee ne ulkohousut mukana ja vetäsee ne jalkaan,ku on ulkoliikuntaa..

Vai päästättekö te kotonaki sen lapsen hiekkasilla ja märillä vaatteilla vaikka sinne ruokapöytään?

Onko ap:lla käynyt mielessä, että lapsi voi olla todella "lämminverinen"? Sillä ei kaikkien lasten yksinkertaisesti vielä tarvi pukeutua lämpimästi, vaikka ilmat ovat jo selvästi viilentyneet.

Meillä tokaluokkalainen puketuu tosi lämpimiin ja suojaaviin vaatteisiin. Kun taas meidän 5-vuotias ei ole vielä ollenkaan ottanut päällyvaatteita (ulkohousut, takki, pipo, hanskat) käyttöön tänä syksynä. Viime viikolla poka juoksi pihalla shortseissa ja t-paidassa :D ..ja asutaan Oulussa.. Poika vaan on sellaista tekoa ettei hän tarvi paljoa vaatetta. Jos hänelle puetaan normaali määrä vaatteita niin hän on aivan hikinen tai sitten niitä vaatteita löytyy ympäri pihaa.. Niin ja tämä 5-v on monta tuntia pihalla päivittäin oli sää mikä tahansa.

Pointtina se, että ei aina kannate olla arvostelemassa, sillä muualla voidaan toimima erilailla kun teillä!!