Vuokra-asunto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Meille tarjottiin Kunta-asuntoa Vihdistä, jossa vuokra muhkeat 1300e?! Mies töissä, 2200e/kk ja itse kotihoidontuella, toinen lapsi tulossa.. Asunto muuten täydellinen mutta mites tuo vuokra? Mies jarruttaa kun vuokra niin paljon, mutta olisko mahdollista saada toimeentulotukea/asumistukea vuokraan? Kunnan asunto kuitenkin kyseessä, joten luulisi nuihin heruvan tukea helpommin..
 
ASumistukihan määräytyy henkilöitä kohden olevista neliöistä ja asumiskuluista. Kolmelle ihmiselle on tarve neliöitä laskttu 88. Kaikki mikä menee yli sen ei lasketa asumiskuluihin mukaan enää. Eli asumiskulut jaetaan neliöille joista mukaan lasketaan vaan noi 88 ja loput jätetään huomiotta. Sen mukaan katsotaan asumismenot ja siihen vaikuttaa ne tulot.. kelan sivuilla voi esim laskea saako asumistukea vai ei... ja minkä verran suunilleen...Ja sinnehän voi aina soittaa. Toimeentulotuen taas päättää kukkan sosiaalitoimi ja siellä henkilö joka vastaa toimeentulotuista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27218116:
37% kuukausittaisesta netosta kankkulan kaivoon?! Ei hitto näitä ihmisiä... :headwall:

Joo! Kun ei pankki halua vielä antaa lainaa tällaiselle 25-vuotiaalle parille sellaiseen asuntoon mikä haluttaisiin, etenkin kun mä opiskelen vielä. Tämän vuokra-asunnon arvo on n. 320 000 e.

Ja ei se raha kankkulan kaivoon mene, vaan saadaan rahaa vastaan asua kauniissa, hyvinvarustellussa ja rauhallisessa jugend-talossa 5 min kävelymatkan päässä Kampin keskuksesta.
 
Meillä on vihdin kokoisessa vastaavassa kunnassa aivan keskustassa valoisa kattohuoneisto 85m2, rakennettu 2010 ja vuokra on 650€ kk johon ei sisälly vesi eikä sähkö.
 
Joo! Kun ei pankki halua vielä antaa lainaa tällaiselle 25-vuotiaalle parille sellaiseen asuntoon mikä haluttaisiin, etenkin kun mä opiskelen vielä. Tämän vuokra-asunnon arvo on n. 320 000 e.

Ja ei se raha kankkulan kaivoon mene, vaan saadaan rahaa vastaan asua kauniissa, hyvinvarustellussa ja rauhallisessa jugend-talossa 5 min kävelymatkan päässä Kampin keskuksesta.

Mistä olet haarukoinut tuon asuntonne arvon? Mikäli sen arvo todellisuudessa olisi tuon 320ke, niin käypä markkinavuokra siitä olisi 320ke x 8% / 12kk = 2133e/kk.

Pankkia ei kiinnosta opintosi, vaan maksukykysi. Nimim. Ensimmäisen omistusasuntonsa opiskelijana hankkinut...
 
Helsingin keskustassa on ihan yleisesti toi tilanne, että vähänkin isompien asuntojen vuokrat on "liian" halpoja. Eli monella on varaa asua siellä vuokralla, muttei välttämättä ostaa omaa. Varmaan olisi tavallaan järkevämpää ostaa asunto jostain lähiöstä, mutta ymmärrän hyvin, että kaikki ei halua niin tehdä. Ei se raha mene mihinkään kankkulan kaivoon, jos kaupunkiasumisesta nauttii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27218269:
Mistä olet haarukoinut tuon asuntonne arvon? Mikäli sen arvo todellisuudessa olisi tuon 320ke, niin käypä markkinavuokra siitä olisi 320ke x 8% / 12kk = 2133e/kk.

Pankkia ei kiinnosta opintosi, vaan maksukykysi. Nimim. Ensimmäisen omistusasuntonsa opiskelijana hankkinut...

Naapurista myytiin toukokuussa täsmälleen saman kokoinen, samassa kunnossa ollut asunto 335 000 euron hintapyynnöllä, mutta toteutunu hinta oli 320 k. No, meillä on lisäksi toimiva takka, se oli naapuriasunnosta purettu.

Kaipa sitä voisi pankissa käydä, mutta en tiedä tuleeko muutto ulkomaille kun valmistun, kovasti miestäni ovat pyytäneet sinne.
 
Naapurista myytiin toukokuussa täsmälleen saman kokoinen, samassa kunnossa ollut asunto 335 000 euron hintapyynnöllä, mutta toteutunu hinta oli 320 k. No, meillä on lisäksi toimiva takka, se oli naapuriasunnosta purettu.

On kyllä hemmetin vaikea käsittää, mistä näitä laskutaidottomia vuokraisäntiä riittää joka kolmannelle palstan vuokalaiselle!

Kaipa sitä voisi pankissa käydä, mutta en tiedä tuleeko muutto ulkomaille kun valmistun, kovasti miestäni ovat pyytäneet sinne.

Mikäli muutto ei ole pysyvä, niin oman asunnon voi laittaa vuokralle komennuksen ajaksi. Näin tein itsekin (jatko-)opiskellessani ulkomailla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27218527:
On kyllä hemmetin vaikea käsittää, mistä näitä laskutaidottomia vuokraisäntiä riittää joka kolmannelle palstan vuokalaiselle!



Mikäli muutto ei ole pysyvä, niin oman asunnon voi laittaa vuokralle komennuksen ajaksi. Näin tein itsekin (jatko-)opiskellessani ulkomailla.

Kaikki eivät ole niin ahneita että raha mielessä vain koko ajan.
 
[QUOTE="alma";27218309]Helsingin keskustassa on ihan yleisesti toi tilanne, että vähänkin isompien asuntojen vuokrat on "liian" halpoja. Eli monella on varaa asua siellä vuokralla, muttei välttämättä ostaa omaa. Varmaan olisi tavallaan järkevämpää ostaa asunto jostain lähiöstä, mutta ymmärrän hyvin, että kaikki ei halua niin tehdä. Ei se raha mene mihinkään kankkulan kaivoon, jos kaupunkiasumisesta nauttii.[/QUOTE]

Eli tämän maan laskutaidottomat vuokraisännät ovat keskittyneet omistamaan Helsingin ydinkeskustan luukkuja? Tiedätkö, tämä on todella vaikea uskoa. Niitä luukkujahan omistavat yksityishenkilöiden lisäksi suuremmissa määrin mm. vakuutusyhtiöt ja erilaiset säätiöt. Näissä molemmissa on vuokraustoiminnan osaamista runsaastikin. Ja perikunnissakin yleensä ainakin joku on perillä normaaleista markkinavuokrista.

Jos nauttii kaupunkiasumisesta, mutta vuokraaminen on todellakin ainoa tapa tyydyttää tämä tarve, niin eipä sille kai sitten mitään voi. Todella kalliiksihan tuollainen rahan haaskaaminen tulee vähänkään pidemmällä aikajänteellä, mutta eihän se tietenkään välttämättä kaikkia puristele. Paitsi sitten vanhana, kun se asuminen pitääkin maksaa työtulojen sijaan eläkkeellä tai työajan säästöillä...
 
[QUOTE="vieras";27218584]Kaikki eivät ole niin ahneita että raha mielessä vain koko ajan.[/QUOTE]

Vaikka minulle olisikin aivan sama, saanko omistamastani luukusta vuokraa ollenkaan, niin viimeistään verottaja saattaa olla kiinostunut, miksi joku asuu omistamassani luukussa selkeästi normaalia markkinavuokraa edullisemmin... :)
 
[QUOTE="vieras";27218584]Kaikki eivät ole niin ahneita että raha mielessä vain koko ajan.[/QUOTE]

En mä nyt ihan tohonkaan usko, vaikka herttainen ajatus onkin. Eiköhän kyse ole siitä, että niistä kalliimmista asunnoista ei vaan kukaan suostu maksamaan yli 2000€:n vuokraa. Kai niistä on jonkinlainen ylittarjonta.
 
Joo! Kun ei pankki halua vielä antaa lainaa tällaiselle 25-vuotiaalle parille sellaiseen asuntoon mikä haluttaisiin, etenkin kun mä opiskelen vielä. Tämän vuokra-asunnon arvo on n. 320 000 e.

Ja ei se raha kankkulan kaivoon mene, vaan saadaan rahaa vastaan asua kauniissa, hyvinvarustellussa ja rauhallisessa jugend-talossa 5 min kävelymatkan päässä Kampin keskuksesta.

Olen samaa mieltä. Mekin asumme kaupungin keskustassa, isossa asunnossa ja maksamme itsemme kipeäksi, mutta vastapainoksi, ei tarvitse kulkea autolla, palvelut ovat lähellä ja samoin oikeastaan kaikki, mitä arvostamme. En vaihtaisi korvessa olevaan rivariin, josta joutuu kuitenkin vuokraa maksamaan, usein on sähkölämmitys, joka maksaa erikseen, joutuu tekemään lumitöitä yms. asioita, jotka eivät kiinnosta. Iltaviihteeltä tulless taksikullut olisivat jo sitten satasen yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27218605:
Vaikka minulle olisikin aivan sama, saanko omistamastani luukusta vuokraa ollenkaan, niin viimeistään verottaja saattaa olla kiinostunut, miksi joku asuu omistamassani luukussa selkeästi normaalia markkinavuokraa edullisemmin... :)

Verottaja saa kysellä rauhassa. Halvalla vuokraaminen ei ole rikos. Taidat olla vain kateellinen. Vuokrat määräytyvät niin monella tavalla. Jotkut yrittävät saada halvalle lähiöluukulle kovaa tuottoa. Jotkut taas sijoittavat keskusta-asuntoihin ja hankkivat kunnolliset, maksukykyiset vuokaralaiset tai vuokraavat työsuhdeasunnoiksi. Jotkut myös ymmärtävät, että sinun laskelmiesi mukainen vuokrahinta ei ole monenkaan maksukyvyn rajoissa. Siksi he pitävätkin sijoituksensa vain kiinni arvon säilymisessä tai lisääntymisessä. Tarkoittaa turvassa.
 

Similar threads

Yhteistyössä